SEO 2024 – jak wygląda przyszłość SEO?

Z roku na rok trendy w SEO ewoluują. To, co dzisiaj jest dobrą praktyką, może już niedługo nią nie być. Na jakie zmiany powinniśmy się przygotować i co czeka specjalistów SEO w 2024 roku? Jakie są przewidywania i w którym kierunku iść? Odpowiedzi znajdziesz w poniższym artykule.
SEO 2024

Spis treści

SEO (Search Engine Optimization) – to proces optymalizacji stron internetowych pod kątem wyszukiwarek. Dobrze dobrana strategia pozwala na ulepszenie pozycji w wynikach wyszukiwania, co przekłada się na zwiększenie ruchu na stronie. W tym artykule zajmę się trendami w SEO w 2024 roku.

SEO w 2024 roku

Według badań, SEO nadal będzie rządzić światem marketingu internetowego. To narzędzie, którego siły nie można ignorować. Prognozuje się, że największe zmiany w SEO w 2024 roku będą wynikać z rozwoju i wpływu sztucznej inteligencji, koncepcji E.E.A.T i zaufanych źródeł oraz z automatyzacji narzędzi. Aby pozostać konkurencyjnym, firmy i profesjonaliści SEO muszą być gotowi dostosować się, przyjmując nowe trendy, jednocześnie zachowując solidne podstawy w sprawdzonych praktykach SEO.

Na co dokładnie muszą przygotować się specjaliści w kontekście SEO w 2024?

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w SEO

Wraz z ekspansją narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, w przyszłości może być jeszcze trudniej wygenerować ruch organiczny.

Już dziś narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję, takie jak Chat GPT, tworzą artykuły na dowolny temat w kilka sekund. To zmienia sposób pracy copywriterów, może się nawet wydawać, że ten zawód stanie się niepotrzebny. Nie jest to prawdą.

Narzędzia nie są specjalistami w danej dziedzinie, nie są w stanie przekazać przykładów lub podać informacji z życia codziennego czy konkretnej wiedzy. Artykuły, które napisały narzędzia AI, bardzo często są bardzo podobne do siebie, nie mają duszy, a wiedza w nich przekazywana jest podstawowa.

Jak zatem wykorzystać sztuczną inteligencję? Na przykład do tworzenia metaopisów, czyli tekstów mających opisać zawartość strony, niezwykle ważnych dla pozycjonowania lub do generowania pomysłów, które można traktować jako inspiracje do samodzielnego tworzenia unikalnej treści. Można także przygotowywać pomysły na artykuły lub struktury. Co jest kluczowe – wszystkie te działania nadal będzie nadzorował człowiek.

Tworzenie treści – największe wyzwanie i największa wartość SEO

Jaka jest rola content marketingu w SEO? W 2024 kluczowym elementem będzie nacisk na unikalną treść.

Według raportu Search Engine Journal – State of SEO 2024, content to jednocześnie największe wyzwanie, jak i największa wartość dla SEO. Jest to zrozumiałe w obliczu obecnych wyzwań, takich jak:

  • Doświadczenie, które liczy się jeszcze bardziej w koncepcji E.E.A.T.
  • Zmniejszenie ruchu z powodu stale rozwijających się wyników wyszukiwania.
  • Potencjalne zakłócenia treści spowodowane sztuczną inteligencją.

Według prognoz, coraz większy nacisk będzie kładziony na tworzenie unikalnej treści. Szczególną rolę w tym procesie odegra intent data, czyli informacje o zachowaniach i zamiarach zakupowych potencjalnych klientów.

Narzędzia śledzące zachowanie użytkowników w sieci pozwalają na lepszą identyfikację grupy docelowej. Poprzez dokładne prześledzenie mapy podróży klienta, wyszukiwanych przez niego słów kluczowych, czy przeglądanych stron można stworzyć treści dopasowane specjalnie pod jednostkę.

Taki sposób zbierania i analizy danych również będzie ważny dla SEO 2024.

Sztuczna inteligencja a wielkość firmy

Jak zmienia się nastawienie do sztucznej inteligencji w zależności od wielkości przedsiębiorstwa?

Mniejsze zespoły, a zwłaszcza indywidualni specjaliści ds. SEO reagują na sztuczną inteligencję najmniej entuzjastycznie. Według badań, mniej niż połowa respondentów pracujących samodzielnie planuje wykorzystać sztuczną inteligencję do swojej pracy w 2024 roku. Może to wynikać z faktu, że mniejsze zespoły nie mają zasobów, aby nadążyć za szybko zmieniającą się technologią. Może to być również spowodowane tym, że stawiają na model biznesowy, który wyróżnia ich z tłumu.

Pracownikom mniejszych zespołów, z ograniczonymi zasobami, odpowiednie wdrożenie AI może dać przestrzeń do ponownego skupienia się na strategii i eksperymentach. Może też pozwolić na rozszerzenie oferty usług, których wcześniej nie byli w stanie zaoferować.

Wraz ze wzrostem wielkości zespołu rośnie entuzjazm w stosunku do sztucznej inteligencji. Zespoły te wyrażają większą chęć do przejścia na nowe technologie i eksperymentowanie z nowymi rodzajami usług.

Pochylenie się nad sposobami, w jakie sztuczna inteligencja, zwłaszcza generatywna, może rozszerzyć ofertę usługi może pomóc w zdobyciu dużych klientów.

Szczególne zainteresowanie generatywną sztuczną inteligencją i automatyzacją audytów wykazują dyrektorzy dużych firm.

Zamów darmowy audyt SEO twojej strony!

Wypełnij formularz, a my przygotujemy dla Ciebie analizę SEO Twojej strony.

Najskuteczniejsze strategie SEO

Wspomniałam już o roli treści w SEO, natomiast 3 kolejne strategie SEO określane jako najskuteczniejsze również odnoszą się do tworzenia contentu:

  1. Określanie grup tematycznych,
  2. Linkbuilding,
  3. Słowa kluczowe.

Specjaliści SEO zmierzają w kierunku dostarczania treści skoncentrowanej na odbiorcę. Wykraczają poza słowa kluczowe i szukają sposobów na dopasowanie treści do odpowiedniego typu użytkownika. W tym celu starają się zrozumieć intencje i doświadczenia odbiorców, oraz utrzymać kontakt z dopasowanymi użytkownikami poprzez listy subskrybentów.

Następnie wspierają swoje wysiłki wypróbowanymi i sprawdzonymi działaniami SEO, takimi jak budowanie linków, organizacja witryny i analiza danych.

ZAPAMIĘTAJ

Wiele ścieżek zakupowych zaczyna się i kończy w wyszukiwarce.

Aby wesprzeć ten lejek od góry do dołu, specjaliści SEO powinni zrozumieć czynnik motywujący (informacyjny, komercyjny, transakcyjny) stojący za każdym zapytaniem – co użytkownicy zamierzają znaleźć za pomocą danego słowa kluczowego?

Właśnie dlatego badania klientów – przeprowadzanie wywiadów, słuchanie rozmów sprzedażowych itp. – i analityka wyszukiwania są tak istotne. Po zrozumieniu swoich odbiorców, możesz śledzić właściwe słowa kluczowe i dostarczać odpowiednie treści we właściwym czasie.

Wolisz słuchać niż czytać?

Posłuchaj naszego podcastu!

Linkbuilding i media społecznościowe

SEO wykorzystuje linkbuilding do pozyskiwania linków do danej strony internetowej. Ich ilość wpływa na pozycję w wynikach wyszukiwania.

Według raportu Search Engine Journal – State of SEO 2024, najskuteczniejsza strategia pozyskiwania linków to wykorzystanie do promocji mediów społecznościowych.

Inne dobre praktyki, to wykorzystanie infografik, zaufanych źródeł lub porównywarek stron

Optymalizacja na urządzenia mobilne i szybkość strony

Google w dalszym ciągu będzie kładł duży nacisk na dostosowanie stron do urządzeń mobilnych. Należy zatem zwrócić uwagę na to, jak wyświetla się dana strona nie tylko na desktopie, ale również w telefonie lub tablecie oraz jak szybko się ładuje.

Poświęcenie uwagi UX i zapewnienie wyjątkowych doświadczeń użytkownikom może przyczynić się nie tylko do poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania, ale także do wydłużenia czasu wizyt i zwiększenia wskaźników konwersji.

Optymalizacja głosowa

Popularność wyszukiwania głosowego, wirtualnych asystentów i inteligentnych głośników sprawia, że optymalizacja głosowa jest coraz bardziej istotna. Według najnowszych badań coraz więcej zapytań w wyszukiwarkach przeprowadzana jest za pomocą głosu.

W takim razie jak zoptymalizować pozycję w Google przy wyszukiwaniu głosowym? W 2024 roku trzeba będzie skoncentrować się na długich frazach głosowych dla osiągnięcia lepszych wyników swojej strony internetowej. Zamiast docelowego słowa kluczowego lepszy efekt przyniesie wykorzystanie długiego słowa kluczowego.

Koncepcja E.E.A.T.

E.E.A.T. – czyli doświadczenie, ekspertyza, autorytet i zaufanie (Experience, Expertise, Authority, Trustworthiness).

To kluczowe czynniki, według których Google ocenia jakość stron internetowych i treści na nich zawartych. Koncepcja ta zmieniła swój kształt, bo jeszcze niedawno nie zawierała doświadczenia.

W związku z tym, specjaliści tworzący treść w 2024 roku, muszą zwrócić uwagę nie tylko na ekspertyzę, autorytet i zaufanie, ale jeszcze na to, aby pokazać swoje doświadczenie. To istotne, bo strony z wysokim indeksem EEAT będą premiowane w wynikach wyszukiwania przez Google.

Sukcesy naszych klientów

Zanurz się w świat niezwykłych sukcesów naszych klientów, gdzie ich marki przekraczają granice oczekiwań i osiągają nowe wysokości, budując trwałe więzi z klientami i zdobywając nagrody branżowe. Przeżyj historie o wzlotach, wyzwaniach i triumfach, gdzie nasza strategia i kreatywność były kluczem do osiągnięcia ekscytujących wyników biznesowych.

Algorytmy wyszukiwarek

Wyszukiwarki wciąż udoskonalają swoje algorytmy. Aby utrzymać silną pozycję w Google w 2024 roku, istotne jest pozostawanie na bieżąco z najnowszymi zmianami w algorytmach i dostosowywanie do nich swojej strategii.

Śledzenie renomowanych publikacji branżowych i uczestnictwo w webinarach będą pomocne w byciu na bieżąco z ciągłymi zmianami w obszarze SEO.

Prognozy na SEO 2024

Specjaliści SEO będą najbardziej skoncentrowani na treści i strategii jej tworzenia. Marketerzy wciąż będą próbowali ustalić, jak wygląda optymalne wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji do automatyzacji procesów w firmie.

W międzyczasie Google podniosło swoje standardy, dodając „doświadczenie” do koncepcji E.E.A.T., w związku z tym na doświadczenie właśnie będzie trzeba zwrócić większą uwagę.

Konkurencja w wynikach wyszukiwania, kwestie budżetowe, niezadowolenie klientów i konkurencja na rynku pracy rysują się jako trudności w 2024 roku.

Specjaliści ds. SEO powinni doskonalić sposoby na dopasowanie oferty do konkretnych odbiorców.

Przeszkody na drodze do sukcesu

Według respondentów, największymi zagrożeniami dla optymalizacji SEO w 2024 będą cięcia budżetowe, rywalizacja w wynikach wyszukiwania i kwestie związane z relacjami z odbiorcami. Dodatkowo, specjaliści ds. SEO zwracają uwagę, że w związku z aktualizacjami Google trudniej jest wybić się w wynikach wyszukiwania, a pierwsze miejsca zarezerwowane są dla wielkich marek.

Chcesz żebyśmy poprowadzili marketing Twojej firmy?

Zamów darmową wycenę!

Jak wyjść naprzeciw tym przeszkodom?

Zbadaj wyniki poszczególnych słów kluczowych – które są zgodne z Twoją firmą? Na które łatwiej wpłynąć? Następnie optymalizuj, monitoruj i upewnij się, że śledzisz wyniki wyszukiwania danych słów kluczowych w taki sposób, aby móc zidentyfikować nowe możliwości w miarę ich pojawiania się.

Zadbaj o SEO z RodIN

Jeśli potrzebujesz specjalisty SEO, zapoznaj się z ofertą naszej agencji. Zajmujemy się pozycjonowaniem stron i tworzeniem wartościowych treści. Posiadamy szeroką wiedzę teoretyczną, ale także praktyczną. Więcej na temat naszych sukcesów możesz przeczytać na podstronie Klienci.

Prześledzimy działania Twojej konkurencji, sprawdzimy kondycję Twojej strony internetowej. Przy współpracy z każdym klientem monitorujemy i mierzymy sukces SEO, który następnie raportujemy. Jeśli interesuje Cię, ile kosztuje pozycjonowanie sklepu, odpowiedź znajdziesz na naszej stronie.

Chcesz dowiedzieć się, jakie pytania zadać Agencji SEO?

Poznaj 10 kluczowych aspektów, które musisz poznać przed rozpoczęciem współpracy!

Wpisz swojego maila, a prześlemy Ci naszego e-booka “10 pytań, które musisz zadać, zanim zatrudnisz agencję SEO”

Podsumowanie

Jeśli chcesz osiągnąć sukces w SEO w 2024 roku, kluczowe jest umiejętne wykorzystanie potęgi sztucznej inteligencji, zwrócenie uwagi na doświadczenia użytkownika, koncentracja na treściach opartych na intencji użytkownika i pozostawanie elastycznym wobec aktualizacji algorytmów.

Kluczem do przetrwania w branży SEO jest dogłębne zrozumienie podstaw oraz umiejętność wykorzystania zmian do rozwoju.

Tradycyjne strategie SEO pozostaną istotne w przyszłości, ale tylko częściowo, ponieważ na ten moment sztuczna inteligencja nie jest w stanie lepiej zrozumieć intencji wyszukiwania człowieka, niż drugi człowiek.

Spis treści

Zamów darmowy audyt marketingu !

Sprawdź czy twoje działania marketingowe przynoszą maksimum efektów. Wypełnij formularz i otrzymaj darmowy audyt.

O autorze

Alicja Okrucińska

Alicja Okrucińska

W digital marketingu najbardziej kręcą mnie social media, kampanie Google Ads i Facebook Ads. Prywatnie właścicielka golden retrievera i ogródka działkowego, o których mogę opowiadać godzinami.

Chcesz więcej ruchu na stronie?

Otrzymaj darmowy audyt SEO od RodIN i zobacz ile ruchu możesz zyskać na swojej stronie www

Dziękuję, że przeczytałeś(aś) mój artykuł!

Jeśli chcesz żebyśmy zadbali o marketing Twojej firmy - zostaw kontakt do siebie:

Wolisz słuchać niż czytać?

Posłuchaj naszego podcastu!