Pozycjonowanie kontra reklama płatna – co wybrać dla lepszych wyników?

Pozycjonowanie strony internetowej a reklamy płatne - to dla Ciebie czarna magia? Czy raczej jesteś już doświadczonym marketingowcem i chciałbyś tylko uzupełnić swoją wiedzę? Niezależnie od powodu: pokażemy Ci, jaką strategię wybrać, by uzyskać lepsze wyniki wyszukiwania!
pozycjonowanie kontra reklama płatna – co wybrać?

Spis treści

Najpopularniejszymi sposobami na przyciąganie ruchu na stronę internetową i pozyskiwanie wartościowych leadów są: optymalizacja treści dla wyszukiwarek internetowych (SEO) i reklamy płatne Google Ads. Wiele osób wciąż nie wie – nawet te, które mają już niemałe pojęcie o marketingu – jakie konkretne strategie przyniosą najlepsze wyniki. Nie są także świadomi sposobów wdrożenia tych metod w biznesie. Mamy nadzieję, że nasz artykuł rozjaśni wątpliwości. Pozycjonowanie kontra reklama płatna – co wybrać? Sprawdź!

Zajmiemy się marketingiem
w Twojej firmie!

Wypełnij formularz i otrzymaj darmową wycenę


Pozycjonowanie a reklamy płatne w Google – różnice

pozycjonowanie kontra reklama płatna – co wybrać?

Pozycjonowanie stron internetowych (SEO) to szereg wielu regularnych działań – w celu tzw. optymalizacji strony internetowej – których efekty nie są widoczne natychmiast, ale mogą utrzymywać się przez stosunkowo długi czas i stanowić długofalową korzyść dla witryny. Raz osiągnięta wysoka pozycja może przynosić ruch przez wiele miesięcy, a nawet lat – bez konieczności nieustannego inwestowania dodatkowych środków.

Reklamy Google Ads zaś dają możliwość szybkiego dotarcia do określonych grup odbiorców. Efekt ich działania jest zauważalny już na samym początku kampanii reklamowej. Zasięg Google Ads jest rozległy – mogą dotrzeć nie tylko do wyników wyszukiwania Google, ale też na strony internetowe, skupiające potencjalne grupy klientów.

Pozycjonowanie strony (SEO) – definicja i cele

Pozycjonowanie stron internetowych (SEO, Search Engine Optimization) to długotrwały proces optymalizacji strony internetowej, którego cel to zwiększenie widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Najczęściej jest powiązane z wyszukiwarką Google, jednak specjaliści SEO starają się pozycjonować w mniejszych przestrzeniach, np. Bing, DuckDuckGo, Yahoo!, Yandex, Baydu, MSN.

Google – jako najpopularniejsza wyszukiwarka – stosuje – nieustannie ewoluujące – algorytmy do rankingu stron. W związku z tym specjaliści SEO ciągle monitorują te zmiany i dostosowują oddzielnie do każdej sytuacji swoją strategię. Pozycjonowanie kontra reklama płatna – co wybrać? Dobrze przemyślane działania SEO warto uzupełniać kampaniami płatnymi, aby zapewnić stronie stałą i skuteczną widoczność.

SEO on-site kontra SEO off-site 

SEO on-site a SEO off-site 

Głównym celem SEO jest zwiększenie ilości oraz jakości ruchu na witrynie – poprzez wdrożenie zaleceń optymalizacyjnych na:

  • samej stronie (SEO on-site),
  • poza witryną (SEO off-site).

SEO on-site

SEO on-site obejmuje kilka działań powiązanych z wewnętrzną częścią witryny internetowej:

  • Optymalizacja contentu – tworzenie merytorycznych, unikatowych tekstów, odpowiadających dobrze na potrzeby i zapytania użytkowników internetu (tzw. intencja wyszukiwania).
  • Optymalizacja techniczna – ma na celu poprawę szybkości ładowania strony, jej użyteczności oraz struktury URL. Odpowiednio zoptymalizowana technicznie strona jest przejrzysta i łatwa do indeksowania przez roboty Google.

SEO off-site 

SEO off-site dotyczy przeciwieństwa SEO on-site, czyli skupia się na działaniach zewnętrznych, np.

  • Link building – proces zdobywania wartościowych linków zewnętrznych (linków zwrotnych, backlinks) z innych zaufanych witryn. Jeśli zostanie on dobrze przeprowadzony, autorytet domeny – w postrzeganiu wyszukiwarek – będzie rósł.
  • Działania promujące stronę w mediach społecznościowych i serwisach zewnętrznych – dobry social media marketing daje pozytywny efekty, czyli przekierowanie ruchu na daną witrynę oraz zwiększenie jej widoczności, autorytetu. Współpraca z zewnętrznymi portalami (już nie media społecznościowe!) to dodatkowy element strategii link buildingu; dobre efekty daje pisanie artykułów sponsorowanych, nasyconymi wewnątrz frazami kluczowymi.

Czynniki rankingowe SEO

Czynniki rankingowe SEO

Widoczność strony internetowej zależy od ponad 200 czynników rankingowych. To od nich zależy, czy optymalizacja witryny zakończy się sukcesem. Najważniejsze z nich to:

  • Wybór i analiza słów kluczowych – jeśli chcesz, by Twoja witryna była widoczna w bezpłatnych wynikach wyszukiwania dla konkretnych fraz, musisz przeprowadzić staranną selekcję słów kluczowych i umieścić je w treści, np. na podstronie, artykule blogowym. Algorytm Google’a ocenia stronę internetową na podstawie użytych słów kluczowych, dlatego najskuteczniejszym rozwiązaniem będzie dobieranie wyrazów powiązanych z tematyką, a następnie używanie ich w tekście z odpowiednią częstotliwością.
  • Wartościowy content na witrynie – Google nagradza wysokiej jakości treści: takie, które trafnie i rzetelnie odpowiadają na różne pytania od grupy docelowej. W przypadku publikacji długich i merytorycznych treści wyszukiwarka momentalnie umieści ją wyżej niż artykuły niedopracowane, nieuwzględniające zasad SEO.
  • Bezpieczeństwo witryny – witryna powinna być zaszyfrowana za pomocą certyfikatu SSL. Google traktuje priorytetowo witryny zaszyfrowane, w porównaniu do stron bez odpowiednich zabezpieczeń.
  • Doświadczenie użytkownika (UX) – wyszukiwarka Google zdecydowanie promuje witryny, których przeglądanie jest komfortowe. Warto nieustannie ulepszać UX na swojej stronie internetowej. Najważniejsze elementy, które mają duży wpływ na User Experience to: łatwa nawigacja, intuicyjny panel i menu, czytelne nagłówki, treści merytorycznei łatwe do przyswojenia, a także przyciągające uwagę obrazy i filmy.
  • Responsywny design – Google zwraca uwagę na ów aspekt wizualny już od wielu lat. Urządzenia mobilne zdominowały świat i – zgodnie z wieloma badaniami – już ponad połowa użytkowników wykorzystuje smartfony do przeglądania internetu.

Reklama płatna (Google Ads) – definicja i cele

Pozycjonowanie kontra reklama płatna – co wybrać?

Reklama płatna (Google Ads, kiedyś: Google AdWords) to system reklamowy, w którym reklamodawcy płacą za każde kliknięcie swoją reklamę.

Profesjonalnie zwie się je PPC (pay-per-click, „płacisz za kliknięcie”). Co ważne, płacisz tylko za kliknięcia swoją reklamę, a nie za samo jej wyświetlenie – dzięki temu łatwiej zmierzyć efektywność i kontrolować koszty reklamy.

Platforma reklamowa Google Ads umożliwia marketerom dotarcie do potencjalnych klientów, tj. szybkie uzyskanie dobrej widoczności w wynikach wyszukiwania.

Model PPC osiąga szczególnie świetne efekty w kampaniach promocyjnych. Zakłada niemal natychmiastowe efekty, dzięki czemu uchodzi za bardziej opłacalną opcję niż większość metod reklamy (reklamy radiowe, telewizyjne, prasowe). Pozycjonowanie kontra reklama płatna – co wybrać? PPC zapewnia szybkie rezultaty, ale długoterminowe korzyści przynosi pozycjonowanie, dlatego warto łączyć obie strategie dla maksymalnej skuteczności.

Rodzaje kampanii reklamowych

Rodzaje kampanii reklamowych w Google Ads

Istnieje kilka rodzajów kampanii marketingowych w Google Ads. Poznaj ich podział.

Kampanie tekstowe

Kampanie tekstowe to reklamy wyświetlane w wynikach wyszukiwania Google, w odpowiedzi na określone zapytania użytkowników. Przypominają działanie SEO. Główny cel tych kampanii to przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów, a następnie skierowanie jej na stronę internetową reklamodawcy: co ważne, w konkretnym miejscu i czasie.

Kampanie kierowane na odbiorców

Kampanie kierowane na odbiorców pozwalają dotrzeć do określonych grup docelowych na podstawie ich zachowań, preferencji czy danych demograficznych. Przykłady to: reklamy graficzne, reklamy video, reklamy displayowe.

Kampanie Performance Max (reklamy generujące popyt)

Kampanie Performance Max (reklamy generujące popyt) to najnowsza forma kampanii, wykorzystująca technologię AI, która daje dostęp do wszystkich zasobów reklamowych Google Ads w ramach jednej kampanii.

Marketingowcy mogą zatem skutecznie dotrzeć do potencjalnych klientów we wszystkich kanałach Google, czyli sieci wyszukiwania i sieci reklamowej (YouTube, Gmail, Mapy Google, karty Discover).

Kampanie Performance Max stworzono w celu zwiększenia efektywności w osiąganiu określonych celów konwersji. Przy tworzeniu strategii działania specjaliści ds. marketingu wykorzystują różne dane w czsie rzeczywistym, np. informacje o zachowaniach i preferencjach użytkowników.

Rodzaje reklam Google Ads

Google Ads oferuje różne rodzaje reklam – dzięki temu marketingowcy mogą dostosować strategię reklamową do konkretnych celów marketingowych. Są to:

  1. Reklamy tekstowe w wynikach wyszukiwania (Search Ads) – to najpopularniejszy rodzaj reklam w Google Ads. Pojawiają się na górze lub dole wyników wyszukiwania, jednak zazwyczaj właśnie nad wynikami organicznymi. Przypominają bezpłatne wyniki wyszukiwania, jednak wyróżnia je obecność oznaczenia „sponsorowane”. Powstały w odpowiedzi na określone zapytania użytkowników.
  2. Reklamy produktowe – pojawiają się w formie karuzeli na szczycie wyników wyszukiwania. Zawierają tekst, grafikę, cenę za produkt i nazwę sklepu. Prosty i przejrzysty układ pozwala użytkownikom łatwo zapoznać się z produktami oraz porównać je ze sobą.
  3. Reklamy lokalnych usług – przeznaczone tylko dla firm usługowych. Pozwalają przyciągnąć potencjalnych klientów z danego obszaru (blisko siedziby przedsiębiorstwa, które zleciło reklamę płatną). Prezentują podstawowe informacje o firmie oraz jej lokalizację na mapie, co pozwala internautom szybko znaleźć usługodawcę w okolicy. 
  4. Reklamy graficzne (Display Ads) – wyświetlane na stronach partnerskich Google (np. poczcie Gmail, YouTube) i portalach internetowych. Mogą przybierać różne formy – od statycznych banerów po interaktywne reklamy multimedialne.
  5. Reklamy w aplikacjach (App Ads) – pozwalają promować konkretne aplikacje mobilne poprzez wyświetlanie ich w wynikach wyszukiwania w Google Play Store (lub na różnych platformach partnerskich Google).
  6. Reklamy video (Video Ads) – wyświetlane przed, w trakcie bądź po odtworzeniu filmu na YouTube czy innych platformach partnerskich Google. Dostępne formy reklam video to:
  • reklamy In-Stream (możliwe do pominięcia),
  • reklamy In-Stream (niemożliwe do pominięcia),
  • reklamy wideo In-Feed,
  • reklamy Out-Stream i treści im towarzyszące,
  • reklamy w banerze masthead,
  • bumpery reklamowe.

Zalety i wady pozycjonowania i reklam płatnych

Pozycjonowanie kontra reklama płatna – co wybrać?

Zalety pozycjonowania strony

Pozycjonowanie stron internetowych (SEO) – jeśli zostanie dobrze przeprowadzone – zapewnia stabilne i trwałe efekty. Najważniejsze zalety to:

  • Stosunkowo niskie koszty – kampania SEO można określić jako najtańsze źródło ruchu na stronę internetową, ponieważ ruch z wyszukiwarki Google jest bezpłatny. Początkowe inwestycje w pozycjonowanie mogą być wysokie, jednak, patrząc na to perspektywicznie, koszty utrzymania wysokiej pozycji witryny, po rozłożeniu na liczbę uzyskanych wejść na stronę, są niższe – w porównaniu do ciągłego płacenia za reklamy PPC.
  • Uzyskanie wartościowego ruch na stronie. Dzięki temu Twoja strona nie wyświetla się w Google jedynie a zapytania powiązane z Twoją działalnością, a nie przypadkowe frazy – przyciągniesz na nią potencjalnych klientów. 
  • Zwiększona świadomość marki oraz wiarygodność w oczach klientów. Dzięki wysokiej jakości treściom, które udostępniasz w sieci i pozycjonujesz, budujesz swoją markę, uchodzisz za eksperta w swojej dziedzinie, a Twoja firma zyskuje rozpoznawalność w swojej branży.
  • Rozwój widoczności w postaci kuli śnieżnej. Dobre SEO przynieść skumulowane efekty. Im więcej treści i optymalizacji, tym lepsza widoczność – ruch się sukcesywnie zwiększa.
  • Długotrwałe efekty. Choć możliwość natychmiastowych efektów, kusi, to warto uzbroić się w cierpliwość. Odpowiednia optymalizacja strony internetowej i elastyczna strategia SEO sprawią, że rezultaty mogą się one utrzymywać przez wiele lat – nawet po zakończeniu aktywnych działań SEO.
  • Stabilna pozycja. W przeciwieństwie do Google Ads, po wstrzymaniu bądź rezygnacji z działań SEO nie ma nagłych spadków, zaniku ruchu (oczywiście pozycje mogą stopniowo słabnąć, choć nie muszą) – w przeciwieństwie do Google Ads.
  • Możliwości analityczne. Marketing internetowy jest mierzalny – SEO to nie wyjątek. Aby sprawdzić, jak przebiega pozycjonowanie, należy wykorzystać narzędzie Google Analytics 4, gdzie bezproblemowo sprawdzisz m.in. jakie strony przyciągają największy ruch organiczny oraz które najlepiej konwertują. 

Wady pozycjonowania strony

Niektóre osoby mogą uznać zalety pozycjonowania za wady – i nie jest to błędne. Wszystko zależy od tego, jakie masz oczekiwania i cel.

  • Największa wada SEO to czasochłonność. Pozycjonowanie strony wymaga wiele czasu i dużych pokładów cierpliwości – w przypadku nowopowstałych stron, sklepów internetowych na efekty można czekać nawet kilka miesięcy, rok, a pełne rezultaty biznesowe są często zauważalne dopiero po roku lub więcej (im trudniejsza branża, tym mniejsza szansa na szybką konwersję).

Inne wady pozycjonowania to:

  • Zmienność algorytmów. Nie każdy ma świadomość, że wyszukiwarka Google regularnie aktualizuje algorytm (ten odpowiadający za ranking wyników wyszukiwania), co może spowodować wahania w pozycjach wyszukiwania. Co to znaczy? Marketerzy muszą być wyczuleni na każdą aktualizację – być może w danym momencie zaistnieje konieczność zmiany strategii i dostosowania się do nowych wymogów. 
  • Sukcesywnie rosnąca konkurencyjność w wynikach – coraz więcej firm inwestuje w SEO. Pojawia się coraz większa rywalizacja, coraz trudniej znaleźć się na szczycie listy wyników wyszukiwania.
  • Zwiększający się próg wejścia – skuteczne SEO wymaga już nie tylko znajomości aktualnych praktyk. Konieczny jest także dostęp do odpowiednich narzędzi i zasobów – a zatem większe nakłady finansowe, co może być sporą barierą dla nowych, mniejszych firm.

Zalety reklam Google Ads

Zalety i wady Google Ads

Reklamy Google Ads zapewniają błyskawiczne rezultaty – szybkie uzyskanie widoczności witryny, niemal natychmiast po ich uruchomieniu. Są łatwe do monitorowania i analizowania. Inne zalety to:

  • Pełna kontrola nad budżetem. Google Ads oferuje możliwość ustalenia miesięcznego limitu finansowego. Możesz zatem określić dzienny i miesięczny budżet swojej kampanii, a także maksymalną stawkę za kliknięcie reklamę – dzięki temu na pewno nie przekroczysz założonych kosztów.
  • Płatność za efekt – jako reklamodawca płacisz tylko za te reklamy, w które kliknęli internauci. To umożliwia lepszą kontrolę nad budżetem reklamowym.
  • Precyzyjne targetowanie. Google Ads daje możliwość kierowania reklam do specyficznych odbiorców – na podstawie fraz kluczowych, a także lokalizacji, wieku, płci, zainteresowań grupy docelowej. Twoja reklama pojawi się tylko tym osobom, które wpiszą w wyszukiwarkę konkretne słowa kluczowe.
  • Mierzalność efektów, czyli bieżący wgląd w rezultaty danej kampanii. Google Ads jest zintegrowane z narzędziem analitycznym Google Analytics 4.
  • Dotarcie do pokaźnej liczby aktywnych użytkowników w danym miesiącu i na różnych platformach Google.
  • Technologia AI od Google, wykorzystywana szeroko w Google Ads, umożliwia jeszcze lepsze dopasowanie reklam do konkretnych odbiorców.

Wady reklam Google Ads

Analogicznie jak do kwestii pozycjonowania, niektóre osoby mogą uznać zalety Google Ads za minusy – i nie jest to niepoprawne. Liczą się Twoje oczekiwania i cele. Jakie są wady tej platformy?

  • Koszty. Reklamy Google Ads są płatne za każde kliknięcie. Koszty kliknięć w niektórych branżach mogą być wysokie – zwłaszcza w konkurencyjnych sektorach i na platformie YouTube. Ponadto reklamy Google Ads nie gwarantują konwersji.
  • Szybkie, ale niestabilne, krótkotrwałe efekty – rezultaty Google Ads utrzymują się tylko w momencie działania kampanii. Gdy je wyłączysz, tracisz widoczność w wyszukiwarce i ruch na Twojej witrynie. Aby stale generować ruch na stronie, konieczne jest regularne ponoszenie kosztów kliknięcia – na dłuższą metę to raczej nieopłacalne.
  • Ślepota banerowa. Wielu internautów jest zrażonych do wszelkich form reklamy i mimowolnie omija wzrokiem wyniki sponsorowane, przechodząc od razu do organicznych wyników wyszukiwania.
  • Ryzyko niedopasowania reklam do odbiorców – to może doprowadzić do niskiej skuteczności danej kampanii i zmarnowania budżetu reklamowego.
  • Obsługa platformy Google Ads może być skomplikowana dla osób niezaznajomionych z jej funkcjonalnościami i laików w dziedzinie marketingu internetowego. To oznacza, że będą musieli przeznaczyć więcej czasu, pieniędzy i wysiłku – bez wiedzy nie uda się optymalnie wykorzystać platformy.
  • Funkcja Consent Mode w Google Ads – na jej temat krążą sprzeczne opinie. Ta funkcja pozwala użytkownikom kontrolować swoje preferencje związane ze śledzeniem i personalizacją reklam poprzez wyrażanie zgody na przetwarzanie danych. Część internautów decyduje się na ograniczenie śledzenia lub personalizacji, co sprawia, że reklamodawcy od Google Ads mają wtedy trudności w dotarciu ze swoją reklamą do tych osób.

Nie da się ukryć, że prowadzenie kampanii Google Ads to ciągłe monitorowanie wyników i dostosowywanie strategii reklamowych do zmieniających się warunków branży, a także wymagań związanych z ochroną prywatności danych, sezonowością. Pozycjonowanie kontra reklama płatna – co wybrać? Choć kampanie PPC dają szybkie efekty, pozycjonowanie pozwala budować stabilną obecność w wyszukiwarce, dlatego warto łączyć te metody dla maksymalnej skuteczności.

Różnice między SEO a Google Ads

Różnice między SEO a Google Ads

Pozycjonowanie (SEO) i Google Ads to dwa odmienne podejścia do marketingu internetowego, związanego z wyszukiwarkami – a celem obu z nich jest zwiększenie widoczności strony internetowej i przyciągnięcie ruchu. Choć obie metody dążą do osiągnięcia podobnych celów, różnią się pod względem strategii, kosztów, czasu realizacji i trwałości efektów.

Czym się różni SEO od Google Ads?

Wybór między SEO a Google Ads zależy od wielu czynników, m.in. natychmiastowych potrzeb biznesowych, budżetu oraz planów długoterminowych na temat rozwoju marki. Ostateczna decyzja powinna być dostosowany do specyficznych celów i możliwości każdej firmy.

Szybka konwersja kontra długoterminowa widoczność

Jeśli potrzebujesz szybkich wyników i chcesz natychmiastowo zwiększyć ruch na stronie, lepiej wybierz Google Ads. Jeżeli Twoim celem jest zaś inwestycja w długoterminową widoczność i zwiększenie organicznego ruchu na stronie, SEO będzie lepszym wyborem.

Zarządzanie budżetem

Google Ads pozwala na elastyczne zarządzanie budżetem reklamowym, co umożliwia dostosowanie wydatków do potrzeb w czasie rzeczywistym (początki działania z reklamą płatną nie muszą być drogie). SEO początkowo może wymagać sporego nakładu finansowego, ale efektem mogą być długoterminowe korzyści przy mniejszych kosztach w przyszłości. 

Duży rynek i konkurencja

Konkurencja w Google Ads może być bardzo duża (w niektórych, specyficznych branżach), co prowadzi do wysokich kosztów kliknięć. Wtedy lepiej postawić na SEO, gdyż ruch organiczny nie wymaga opłaty za kliknięcia. 

Nowy produkt kontra marka o wypracowanej renomie

Jeżeli wprowadzasz na rynek nowy produkt bądź pragniesz zwiększyć świadomość marki, Google Ads może być lepszym rozwiązaniem, gdyż pomoże w szybkim dotarciu do nowych klientów. W przypadku marek o ugruntowanej pozycji inwestycja w SEO może wpłynąć na utrzymanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania przez długi czas.  

Lokalne usługi kontra globalny rynek

Google Ads daje możliwość precyzyjnego targetowania lokalnych klientów. To idealne rozwiązanie dla przedsiębiorstw świadczących swoje usługi na konkretnych obszarach geograficznych – miejscach ograniczonych terytorialnie. SEO może natomiast być bardziej efektywne w docieraniu do użytkowników w sferze globalnej.

Strategia inwestycji w pozycjonowanie i reklamę płatną

Strategia inwestycji w pozycjonowanie i reklamę płatną

Kiedy inwestować w pozycjonowanie?

Inwestowanie w pozycjonowanie jest korzystne, gdy:

  • marka nastawia się na zdobycie długotrwałych korzyści,
  • firma ma ograniczony budżet,
  • organizacja chce zwiększyć swoją widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania.

Kiedy inwestować w reklamy PPC?

Inwestowanie w reklamy PPC jest korzystne, gdy:

  • firma potrzebuje szybkiego i mierzalnego wzrostu widoczności oraz wyników sprzedaży,
  • przedsiębiorstwo chce dotrzeć do potencjalnych klientów na podstawie takich kryteriów jak: zainteresowania, demografia, zachowania online,
  • organizacja chce zwiększyć swoją widoczność w płatnych wynikach wyszukiwania.

Jak łączyć pozycjonowanie i reklamę płatną?

Jak łączyć pozycjonowanie i reklamę płatną?

Synergia działań – korzyści i przykłady

Marketingowcy często podkreślają, że najlepsze efekty w uzyskaniu ruchu na witrynie internetowej – zarówno krótko-, jak i długoterminowo – daje połączenie SEO i Google Ads.

Łączenie pozycjonowania i reklam płatnych może przynieść unikalne korzyści – takie, które są niedostępne przy stosowaniu tylko jednej formy reklamy. Najważniejszy pozytywny rezultat to lepsza widoczność witryny w Google. Pozycjonowanie kontra reklama płatna – co wybrać? Wspólne wykorzystanie obu strategii pozwala nie tylko zwiększyć ruch na stronie, ale także budować długoterminową przewagę konkurencyjną.

Uzyskaj lepszą widoczność w Google – połącz kampanie Ads i pozycjonowanie

Połączenie kampanii Ads i pozycjonowania może przynieść lepszą widoczność w Google. Jak?

Jednoczesne stosowanie Google Ads i SEO – w ramach kompleksowej strategii marketingowej – to dobry pomysł, ponieważ oba narzędzia wzmacniają się nawzajem i zapewniają różne źródła ruchu na stronie (pochodzące zarówno z organicznych, jak i płatnych wyników wyszukiwania).

Obie strategie pozwolą zwiększyć ekspozycję Twojej marki w internecie i zdobyć większą liczbę potencjalnych klientów, co podwoi szanse na pozyskanie wartościowych leadów, a następnie konwersji. Pozycjonowanie kontra reklama płatna – co wybrać? Połączenie tych dwóch metod to najlepszy sposób na osiągnięcie zarówno natychmiastowych, jak i długofalowych efektów w pozyskiwaniu klientów.

Ostateczny wybór między nimi zależy od celów biznesowych, budżetu, a także charakterystyki branży i rynku.

Dobrze zoptymalizowana witryna (pod względem SEO oraz UX) pozytywnie wpłynie na wyniki kampanii na platformie Google Ads. 

Budżetowanie: ile na pozycjonowanie, a ile na reklamę płatną?

Budżetowanie: ile na pozycjonowanie, a ile na reklamę płatną?

Rozłożenie budżetu między pozycjonowanie a reklamę płatną

Pamiętaj: SEO i Google Ads powinny być traktowane jako dwa odrębne kanały marketingowe.

Ustalenie oficjalnego budżetu, jaki przeznaczysz na pozycjonowanie i reklamę płatną, to trudne zadanie. Wszystko zależy od celów i priorytetów firmy.

Budżet należy nieustannie monitorować i dostosowywać do aktualnej sytuacji (np. do zmian algorytmu Google, działań internautów) i bieżących wyników kampanii.

Koszt reklamy płatnej i pozycjonowania jest trudny do jednoznacznego określenia – nawet dla specjalistów. W przypadku budżetu na reklamę online w porównaniu do przychodów napotkasz różne szkoły i odpowiedzi.

Najbezpieczniej będzie zastosować taką zasadę: kilka procent z przychodów przeznaczysz na działania marketingowe (tylko kilka!) – musisz sam oszacować kwotę, ponieważ nie może to być ani zbyt dużo, ani zbyt mało. Każda firma powinna określić te wartości według własnych potrzeb. Pozycjonowanie kontra reklama płatna – co wybrać? Kluczowe jest znalezienie właściwego balansu między inwestycją w długoterminowe efekty SEO a szybkim zwrotem z kampanii płatnych.

Jeżeli po raz pierwszy przygotowujesz kampanie reklamowe lepiej rozpocząć od małej kwoty, aby ewentualnie sukcesywnie zwiększać środki (jeśli zauważysz, że Twoje działania przynoszą wymierne efekty i powolutku prowadzą do wymarzonego celu).

Potrzebujesz konsultacji ze specjalistą?

Samodzielne działanie z pozycjonowaniem SEO czy Google Ads jest niezwykle trudne i – bez dokładnej, zaawansowanej wiedzy marketingowej – niemożliwe jest skuteczne działanie w celu polepszenia widoczności Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Lepiej i bezpieczniej (np. dla finansów) jest zlecić to zadanie specjalistom. Pozycjonowanie kontra reklama płatna – co wybrać? Największe efekty daje połączenie obu strategii, ale ważne jest ich odpowiednie zaplanowanie. Zaufaj ekspertom, którzy pomogą Ci osiągnąć maksymalną skuteczność i zwiększyć sprzedaż.

My – agencja marketingowa RodIN – jesteśmy grupą wykwalifikowanych ekspertów z dziedziny SEO. Zajmiemy się Twoją witryną internetową i wypromujemy ją – zarówno pod kątem pozycjonowania, jak i reklam płatnych. Chętnie podzielimy się naszą wiedzą z zakresu marketingu internetowego. Zapraszamy do kontaktu!

Spis treści

Zamów darmowy audyt marketingu !

Sprawdź czy twoje działania marketingowe przynoszą maksimum efektów. Wypełnij formularz i otrzymaj darmowy audyt.

O autorze

Picture of Dominika Chmielewska

Dominika Chmielewska

Copywriterka SEO i content writerka. Związana z digital marketingiem od ponad 4 lat. Humanistka z krwi i kości. Wierzy w interdyscyplinarność – nie zamyka się na jedną dyscyplinę nauki, tylko poszerza wiedzę z różnych dziedzin. Człowiek-orkiestra: zajmuje się także korektą i redakcją literatury, wirtualną asystą, social media marketingiem. Stara się być na bieżąco z nowinkami marketingowymi, uczestniczy w branżowych kursach i szkoleniach. Prywatnie miłośniczka kina azjatyckiego, musicali i literatury XIX wieku.

Zapraszam na moje social media:

Chcesz więcej ruchu na stronie?

Otrzymaj darmowy audyt SEO od Rodin i zobacz jak możesz zyskać więcej ruchu na swojej stronie www

Dziękuję, że przeczytałeś(aś) mój artykuł!

Jeśli chcesz żebym pomógł Ci z marketingiem w Twojej firmie - zostaw kontakt do siebie:

Wolisz słuchać niż czytać?

Posłuchaj naszego podcastu!

Umów konsultację