Pozycjonowanie czy reklama Google Ads – co wybrać dla lepszych wyników?

Zastanawiasz się, jak zwiększyć widoczność swojej strony internetowej i dotrzeć do większej liczby użytkowników? Pozycjonowanie SEO i kampanie Google Ads to dwa sprawdzone sposoby na osiągnięcie tego celu! Z tego artykułu dowiesz się, jak skutecznie połączyć SEO i Google Ads, aby osiągnąć sukces online!
okladka 2

Spis treści

Pozycjonowanie czy reklama Google Ads - samodzielny wybór jest dla Ciebie za trudny? Czy raczej jesteś już doświadczonym marketingowcem i chciałbyś tylko uzupełnić swoją wiedzę? Niezależnie od powodu: pokażemy Ci, jaką strategię wybrać, żeby uzyskać lepsze wyniki wyszukiwania!

Czy wiesz, że średni czas, jaki przeciętny użytkownik spędza na stronie z wynikami wyszukiwania wynosi zaledwie kilka sekund? To oznacza, że jeśli Twoja strona nie jest widoczna od razu po wpisaniu konkretnego hasła w Google, to z dużym prawdopodobieństwem stracisz potencjalnego klienta. Zastanawiasz się, jak zwiększyć widoczność swojej strony internetowej i dotrzeć do większej liczby użytkowników? Pozycjonowanie SEO i kampanie Google Ads to dwa sprawdzone sposoby na osiągnięcie tego celu!

Wiele osób wciąż nie wie – nawet te, które mają już niemałe pojęcie o marketingu – jakie konkretne strategie przyniosą najlepsze wyniki. Nie są także świadomi sposobów wdrożenia tych metod w biznesie. Mamy nadzieję, że nasz artykuł rozjaśni wątpliwości. Pozycjonowanie kontra reklama płatna – co wybrać i czy w ogóle musisz wybierać? Zacznijmy jednak od poczatku, a więc od samej definicji obu tych pojęć.

Pozycjonowanie – krótka charakterystyka jeżeli jeszcze nie wiesz, z czym to się je!

Pozycjonowanie, czyli SEO (Search Engine Optimization), to proces związany z pozycjonowaniem strony, czyli optymalizacją strony internetowej, który ma na celu zwiększenie jej widoczności w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, przede wszystkim w Google.

Jak to działa? Specjaliści od SEO analizują frazy, które potencjalni klienci wpisują w wyszukiwarkę Google (słowa kluczowe), a następnie optymalizują stronę tak, aby była jak najbardziej atrakcyjna dla algorytmów Google.

Oczywiście pozycjonowanie to nie tylko frazy kluczowe. To cały zbiór strategii i technik, które dążą do zwiększenia ruchu organicznego na stronie poprzez dostosowanie treści, struktury witryny, meta tagów i innych czynników rankingowych.

Ponad 90% wszystkich wyszukiwań internetowych zaczyna się od wpisania czegoś w Google! To oznacza, że jeśli chcesz dotrzeć do nowych klientów, pozycjonowanie powinno być jednym z najważniejszych elementów Twojej strategii marketingowej! Jego efekty przekładają się na konkretne korzyści biznesowe, takie jak wzrost liczby klientów i zwiększenie przychodów.

Co to jest Google Ads, a więc, jak pojawiają się wpisy sponsorowane w Google? 

Kiedy wpisujesz zapytanie w wyszukiwarkę Google, oprócz wyników organicznych, czyli tych, które pojawiły się tam dzięki pozycjonowaniu SEO, możesz zauważyć też pozycje „sponsorowane”, które znajdują się na samej górze lub po prawej stronie organicznych wyników wyszukiwania. Te wpisy znalazły się tam dzięki platformie Google Ads, wcześniej znanej jako Google AdWords.

Google Ads to narzędzie reklamowe, które pozwala firmom na wyświetlanie swoich reklam w wynikach wyszukiwania Google. Jego działania opiera się na modelu płatności za kliknięcie (PPC) znanym również jako reklamy PPC. To oznacza, że reklamodawcy płacą tylko wtedy, gdy użytkownik kliknie na ich reklamę.

Google Ads działa najlepiej, gdy reklamy są oparte na precyzyjnych danych o intencjach użytkowników. Banery wyświetlane w sieci reklamowej Google pozwalają dotrzeć do użytkowników poza wynikami wyszukiwania. Takie reklamy obejmują również moduł google shopping, który pokazuje zdjęcia i ceny produktów bezpośrednio w SERP.

Zajmiemy się marketingiem
w Twojej firmie!

Wypełnij formularz i otrzymaj darmową wycenę

Pozycjonowanie a reklamy płatne w Google (Google Ads) – różnice

W erze digitalowej pytanie “pozycjonowanie czy Google Ads?” pojawia się niemal przy każdym planowaniu kampanii. Równie często dyskutuje się o dylemacie „seo czy Google Ads, czy muszę wybierać?”, zwłaszcza gdy budżet lub czas jest ograniczony. Zarówno SEO, jak i Google Ads to popularne formy marketingu internetowego, które różnią się tempem zwrotu z inwestycji.

Pozycjonowanie stron internetowych (SEO) to szereg wielu regularnych działań – w celu tzw. optymalizacji strony internetowej – których efekty nie są widoczne natychmiast, ale mogą utrzymywać się przez stosunkowo długi czas i stanowić długofalową korzyść dla witryny. W dłuższej perspektywie inwestycja w SEO przynosi trwałe efekty, a raz osiągnięta wysoka pozycja może przynosić ruch przez wiele miesięcy, a nawet lat – bez konieczności nieustannego inwestowania dodatkowych środków.

Reklamy Google Ads zaś dają możliwość szybkiego dotarcia do określonych grup odbiorców. Efekt ich działania jest zauważalny już na samym początku kampanii reklamowej i zapewnia natychmiastową widoczność w wynikach wyszukiwania. Zasięg Google Ads jest rozległy – mogą dotrzeć nie tylko do wyników wyszukiwania Google, ale też na strony internetowe, skupiające potencjalne grupy klientów.

Pozycjonowanie strony (SEO) – wszystko, co musisz wiedzieć

Pozycjonowanie stron internetowych (SEO, Search Engine Optimization) to długotrwały proces optymalizacji strony internetowej, którego cel to zwiększenie widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Najczęściej jest powiązane z wyszukiwarką Google, jednak specjaliści SEO starają się pozycjonować w mniejszych przestrzeniach, np. Bing, DuckDuckGo, Yahoo!, Yandex, Baydu, MSN. Strategię zawsze dopasowujemy do specyfiki branży, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów.

Google – jako najpopularniejsza wyszukiwarka – stosuje – nieustannie ewoluujące – algorytmy do rankingu stron. W związku z tym specjaliści SEO ciągle monitorują te zmiany i dostosowują oddzielnie do każdej sytuacji swoją strategię.

Korzyści z pozycjonowania

Pozycjonowanie strony internetowej przyniesie Twojej stronie internetowej wiele korzyści. Dzięki dobrze przeprowadzonym działaniom SEO możesz osiągnąć:

  • Większą widoczność w wyszukiwarce Google: Im wyżej Twoja strona pojawi się w wynikach wyszukiwania, tym więcej potencjalnych klientów ją odwiedzi.
  • Wzrost ruchu organicznego: Ruch organiczny ma miejsce wtedy, gdy użytkownicy trafiają na Twoją stronę po wpisaniu konkretnego hasła w wyszukiwarce internetowej Google.
  • Zwiększenie zaufania do marki: Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwarki Google jest często postrzegana jako potwierdzenie jakości i wiarygodności firmy.
  • Wyższy współczynnik konwersji: Im więcej osób odwiedza Twoją stronę, tym większa szansa, że dokonają one zakupu, wypełnią formularz kontaktowy lub zapiszą się do newslettera.
  • Długofalowe efekty: Raz zdobyte wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania możesz utrzymywać przez naprawdę długi czas, oczywiście przy regularnej optymalizacji strony.
Korzyści z pozycjonowania

Zamów darmowy audyt SEO i pozwól nam zoptymalizować Twoją stronę internetową, aby zaczęła zajmować pierwsze pozycje w wyszukiwarce Google!

SEO on-site kontra SEO off-site 

Głównym celem SEO jest zwiększenie ilości oraz jakości ruchu na witrynie – poprzez wdrożenie zaleceń optymalizacyjnych na:

  • samej stronie (SEO on-site), gdzie kluczowa jest obecność słów kluczowych w treści, co znacząco wpływa na skuteczną optymalizację strony,
  • poza witryną (SEO off-site).

SEO on-site

SEO on-site obejmuje kilka działań powiązanych z wewnętrzną częścią witryny internetowej:

  • Optymalizacja contentu – tworzenie merytorycznych, unikatowych tekstów, odpowiadających dobrze na potrzeby i zapytania użytkowników internetu (tzw. intencja wyszukiwania).
  • Optymalizacja techniczna strony – ma na celu poprawę szybkości ładowania strony, jej użyteczności oraz struktury URL. Odpowiednio zoptymalizowana technicznie strona jest przejrzysta i łatwa do indeksowania przez roboty Google.

SEO off-site 

SEO off-site dotyczy przeciwieństwa SEO on-site, czyli skupia się na działaniach zewnętrznych, np.

  • Link building – proces zdobywania wartościowych linków zewnętrznych (linków zwrotnych, backlinks) z innych zaufanych witryn. Jeśli zostanie on dobrze przeprowadzony, autorytet domeny – w postrzeganiu wyszukiwarek – będzie rósł.
  • Działania promujące stronę w mediach społecznościowych i serwisach zewnętrznych – dobry social media marketing daje pozytywny efekty, czyli przekierowanie ruchu na daną witrynę oraz zwiększenie jej widoczności, autorytetu. Współpraca z zewnętrznymi portalami (już nie media społecznościowe!) to dodatkowy element strategii link buildingu; dobre efekty daje pisanie artykułów sponsorowanych, nasyconymi wewnątrz frazami kluczowymi.

Czynniki rankingowe SEO

Widoczność strony internetowej zależy od ponad 200 czynników rankingowych. To od nich zależy, czy optymalizacja witryny zakończy się sukcesem. Najważniejsze z nich to:

  • Wybór i analiza słów kluczowych – jeśli chcesz, by Twoja witryna była widoczna w bezpłatnych wynikach wyszukiwania dla konkretnych fraz, musisz przeprowadzić staranną selekcję słów kluczowych i umieścić je w treści, np. na podstronie, artykule blogowym. Algorytm Google’a ocenia stronę internetową na podstawie użytych słów kluczowych, dlatego najskuteczniejszym rozwiązaniem będzie dobieranie wyrazów powiązanych z tematyką, a następnie używanie ich w tekście z odpowiednią częstotliwością.
  • Wartościowy content na witrynie – Google nagradza wysokiej jakości treści: takie, które trafnie i rzetelnie odpowiadają na różne pytania od grupy docelowej. W przypadku publikacji długich i merytorycznych treści wyszukiwarka momentalnie umieści ją wyżej niż artykuły niedopracowane, nieuwzględniające zasad SEO.
  • Bezpieczeństwo witryny – witryna powinna być zaszyfrowana za pomocą certyfikatu SSL. Google traktuje priorytetowo witryny zaszyfrowane, w porównaniu do stron bez odpowiednich zabezpieczeń.
  • Doświadczenie użytkownika (UX) – wyszukiwarka Google zdecydowanie promuje witryny, których przeglądanie jest komfortowe. Warto nieustannie ulepszać UX na swojej stronie internetowej. Najważniejsze elementy, które mają duży wpływ na User Experience to: łatwa nawigacja, intuicyjny panel i menu, czytelne nagłówki, treści merytorycznei łatwe do przyswojenia, a także przyciągające uwagę obrazy i filmy.
  • Responsywny design – Google zwraca uwagę na ów aspekt wizualny już od wielu lat. Urządzenia mobilne zdominowały świat i – zgodnie z wieloma badaniami – już ponad połowa użytkowników wykorzystuje smartfony do przeglądania internetu.

Reklama płatna (Google Ads) – informacje, które musisz znać!

Reklama płatna (Google Ads, dawniej Google Adwords) to system reklamowy, w którym reklamodawcy płacą za każde kliknięcie swoją reklamę.

Profesjonalnie nazywa się je PPC (pay-per-click, „płacisz za kliknięcie”). Jak sama nazwa wskazuje, płacisz tylko za kliknięcia w swoją reklamę, a nie za samo jej wyświetlenie – dzięki temu łatwiej zmierzyć efektywność i kontrolować koszty reklamy.

Platforma reklamowa Google Ads umożliwia marketerom dotarcie do potencjalnych klientów, tj. szybkie uzyskanie dobrej widoczności w wynikach wyszukiwania. Płatnych kampanii Google Ads używa się, gdy liczy się szybki efekt i pełna kontrola nad wydatkami.

Model PPC osiąga szczególnie świetne efekty w kampaniach promocyjnych. System PPC często określa się również mianem linków sponsorowanych, co podkreśla ich płatny charakter. Zakłada niemal natychmiastowe efekty, dzięki czemu uchodzi za bardziej opłacalną opcję niż większość metod reklamy (reklamy radiowe, telewizyjne, prasowe). Pozycjonowanie kontra reklama płatna – co wybrać? PPC zapewnia szybkie rezultaty, ale długoterminowe korzyści przynosi pozycjonowanie, dlatego warto łączyć obie strategie dla maksymalnej skuteczności.

Rodzaje kampanii reklamowych

Istnieje kilka rodzajów kampanii marketingowych w Google Ads. Poznaj ich podział.

Kampanie tekstowe

Kampanie tekstowe to reklamy wyświetlane w wynikach wyszukiwania Google, w odpowiedzi na określone zapytania użytkowników. Przypominają działanie SEO. Główny cel tych kampanii to przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów, a następnie skierowanie jej na stronę internetową reklamodawcy: co ważne, w konkretnym miejscu i czasie.

Kampanie kierowane na odbiorców

Kampanie kierowane na odbiorców pozwalają dotrzeć do określonych grup docelowych na podstawie ich zachowań, preferencji czy danych demograficznych. Precyzyjne kierowanie reklam umożliwia skuteczne dotarcie do wybranych grup odbiorców, co zwiększa efektywność kampanii. Przykłady to: reklamy graficzne, reklamy video, reklamy displayowe.

Kampanie Performance Max (reklamy generujące popyt)

Kampanie Performance Max (reklamy generujące popyt) to najnowsza forma kampanii, wykorzystująca technologię AI, która daje dostęp do wszystkich zasobów reklamowych Google Ads w ramach jednej kampanii.

Marketingowcy mogą zatem skutecznie dotrzeć do potencjalnych klientów we wszystkich kanałach Google, czyli sieci wyszukiwania i sieci reklamowej (YouTube, Gmail, Mapy Google, karty Discover).

Kampanie Performance Max stworzono w celu zwiększenia efektywności w osiąganiu określonych celów konwersji. Przy tworzeniu strategii działania specjaliści ds. marketingu wykorzystują różne dane w czsie rzeczywistym, np. informacje o zachowaniach i preferencjach użytkowników.

Rodzaje reklam Google Ads

Google Ads oferuje różne rodzaje reklam – dzięki temu marketingowcy mogą dostosować strategię reklamową do konkretnych celów marketingowych. Są to:

  1. Reklamy tekstowe w wynikach wyszukiwania (Search Ads) – to najpopularniejszy rodzaj reklam w Google Ads. Pojawiają się na górze lub dole wyników wyszukiwania, jednak zazwyczaj właśnie nad wynikami organicznymi. Przypominają bezpłatne wyniki wyszukiwania, jednak wyróżnia je obecność oznaczenia „sponsorowane”. Powstały w odpowiedzi na określone zapytania użytkowników.
  2. Reklamy produktowe – pojawiają się w formie karuzeli na szczycie wyników wyszukiwania. Zawierają tekst, grafikę, cenę za produkt i nazwę sklepu. Prosty i przejrzysty układ pozwala użytkownikom łatwo zapoznać się z produktami oraz porównać je ze sobą.
  3. Reklamy lokalnych usług – przeznaczone tylko dla firm usługowych. Pozwalają przyciągnąć potencjalnych klientów z danego obszaru (blisko siedziby przedsiębiorstwa, które zleciło reklamę płatną). Prezentują podstawowe informacje o firmie oraz jej lokalizację na mapie, co pozwala internautom szybko znaleźć usługodawcę w okolicy. 
  4. Reklamy graficzne (Display Ads) – wyświetlane na stronach partnerskich Google (np. poczcie Gmail, YouTube) i portalach internetowych. Mogą przybierać różne formy – od statycznych banerów po interaktywne reklamy multimedialne.
  5. Reklamy w aplikacjach (App Ads) – pozwalają promować konkretne aplikacje mobilne poprzez wyświetlanie ich w wynikach wyszukiwania w Google Play Store (lub na różnych platformach partnerskich Google).
  6. Reklamy video (Video Ads) – wyświetlane przed, w trakcie bądź po odtworzeniu filmu na YouTube czy innych platformach partnerskich Google. Dostępne formy reklam video to:
  • reklamy In-Stream (możliwe do pominięcia),
  • reklamy In-Stream (niemożliwe do pominięcia),
  • reklamy wideo In-Feed,
  • reklamy Out-Stream i treści im towarzyszące,
  • reklamy w banerze masthead,
  • bumpery reklamowe.

Zalety i wady pozycjonowania i reklam płatnych

Zalety pozycjonowania strony

Pozycjonowanie stron internetowych (SEO) – jeśli zostanie dobrze przeprowadzone – zapewnia stabilne i trwałe efekty. Najważniejsze zalety to:

  • Stosunkowo niskie koszty – kampanię SEO można określić jako najtańsze źródło ruchu na stronę internetową, ponieważ ruch z wyszukiwarki Google jest bezpłatny. Początkowe inwestycje w pozycjonowanie mogą być wysokie, jednak, patrząc na to perspektywicznie, koszty utrzymania wysokiej pozycji witryny, po rozłożeniu na liczbę uzyskanych wejść na stronę, są niższe – w porównaniu do ciągłego płacenia za reklamy PPC.
  • Zwiększona świadomość marki oraz wiarygodność w oczach klientów. Dzięki wysokiej jakości treściom, które udostępniasz w sieci i pozycjonujesz, budujesz swoją markę, uchodzisz za eksperta w swojej dziedzinie, a Twoja firma zyskuje rozpoznawalność w swojej branży.
  • Rozwój widoczności w postaci kuli śnieżnej. Dobre SEO może przynieść skumulowane efekty. Im więcej treści i optymalizacji, tym lepsza widoczność – ruch się sukcesywnie zwiększa.
  • Długotrwałe efekty. Choć możliwość natychmiastowych efektów kusi, to warto uzbroić się w cierpliwość. Odpowiednia optymalizacja strony internetowej i elastyczna strategia SEO sprawią, że rezultaty mogą się one utrzymywać przez wiele lat – nawet po zakończeniu aktywnych działań SEO.
  • Stabilna pozycja. W przeciwieństwie do Google Ads, po wstrzymaniu bądź rezygnacji z działań SEO nie ma nagłych spadków, zaniku ruchu (oczywiście pozycje mogą stopniowo słabnąć, choć nie muszą) – w przeciwieństwie do Google Ads.
  • Możliwości analityczne. Marketing internetowy jest mierzalny – SEO to nie wyjątek. Aby sprawdzić, jak przebiega pozycjonowanie, należy wykorzystać narzędzie Google Analytics 4, gdzie bezproblemowo sprawdzisz m.in. jakie strony przyciągają największy ruch organiczny oraz które najlepiej konwertują. 

Wady pozycjonowania strony

Niektóre osoby mogą uznać zalety pozycjonowania za wady – i nie jest to błędne. Wszystko zależy od tego, jakie masz oczekiwania i cel.

  • Największa wada SEO to czasochłonność. Seo wymaga czasu i dużych pokładów cierpliwości – w przypadku nowopowstałych stron, sklepów internetowych na efekty można czekać nawet kilka miesięcy, a pełne rezultaty biznesowe są często zauważalne dopiero po roku lub więcej (im trudniejsza branża, tym mniejsza szansa na szybką konwersję).

Inne wady pozycjonowania to:

  • Zmienność algorytmów. Nie każdy ma świadomość, że wyszukiwarka Google regularnie aktualizuje algorytm (ten odpowiadający za ranking wyników wyszukiwania), co może spowodować wahania w pozycjach wyszukiwania. Co to znaczy? Marketerzy muszą być wyczuleni na każdą aktualizację – być może w danym momencie zaistnieje konieczność zmiany strategii i dostosowania się do nowych wymogów. 
  • Sukcesywnie rosnąca konkurencyjność w wynikach – coraz więcej firm inwestuje w SEO. Pojawia się coraz większa rywalizacja, coraz trudniej znaleźć się na szczycie listy wyników wyszukiwania.
  • Zwiększający się próg wejścia – skuteczne SEO wymaga już nie tylko znajomości aktualnych praktyk. Konieczny jest także dostęp do odpowiednich narzędzi i zasobów – a zatem większe nakłady finansowe, co może być sporą barierą dla nowych, mniejszych firm.

Zalety reklam Google Ads

Reklamy Google Ads zapewniają błyskawiczne rezultaty – szybkie uzyskanie widoczności witryny, niemal natychmiast po ich uruchomieniu. Są łatwe do monitorowania i analizowania. Inne zalety to:

  • Pełna kontrola nad budżetem. Google Ads oferuje możliwość ustalenia miesięcznego limitu finansowego. Możesz zatem określić dzienny i miesięczny budżet swojej kampanii, a także maksymalną stawkę za kliknięcie reklamę – dzięki temu na pewno nie przekroczysz założonych kosztów.
  • Płatność za efekt – jako reklamodawca płacisz tylko za te reklamy, w które kliknęli internauci. To umożliwia lepszą kontrolę nad budżetem reklamowym.
  • Precyzyjne targetowanie. Google Ads daje możliwość kierowania reklam do specyficznych odbiorców – na podstawie fraz kluczowych, a także lokalizacji, wieku, płci, zainteresowań grupy docelowej. Twoja reklama pojawi się tylko tym osobom, które wpiszą w wyszukiwarkę konkretne słowa kluczowe.
  • Mierzalność efektów, czyli bieżący wgląd w rezultaty danej kampanii. Google Ads jest zintegrowane z narzędziem analitycznym Google Analytics 4.
  • Dotarcie do pokaźnej liczby aktywnych użytkowników w danym miesiącu i na różnych platformach Google.
  • Technologia AI od Google, wykorzystywana szeroko w Google Ads, umożliwia jeszcze lepsze dopasowanie reklam do konkretnych odbiorców.

Wady reklam Google Ads

Analogicznie jak do kwestii pozycjonowania, niektóre osoby mogą uznać zalety Google Ads za minusy – i nie jest to niepoprawne. Liczą się Twoje oczekiwania i cele. Jakie są wady tej platformy?

  • Koszty. Reklamy Google Ads są płatne za każde kliknięcie. Koszty kliknięć w niektórych branżach mogą być wysokie – zwłaszcza w konkurencyjnych sektorach i na platformie YouTube. Ponadto reklamy Google Ads nie gwarantują konwersji.
  • Szybkie, ale niestabilne, krótkotrwałe efekty – rezultaty Google Ads utrzymują się tylko w momencie działania kampanii. Gdy je wyłączysz, tracisz widoczność w wyszukiwarce i ruch na Twojej witrynie. Aby stale generować ruch na stronie, konieczne jest regularne ponoszenie kosztów kliknięcia – na dłuższą metę to raczej nieopłacalne.
  • Ślepota banerowa. Wielu internautów jest zrażonych do wszelkich form reklamy i mimowolnie omija wzrokiem wyniki sponsorowane, przechodząc od razu do organicznych wyników wyszukiwania.
  • Ryzyko niedopasowania reklam do odbiorców – to może doprowadzić do niskiej skuteczności danej kampanii i zmarnowania budżetu reklamowego.
  • Obsługa platformy Google Ads może być skomplikowana dla osób niezaznajomionych z jej funkcjonalnościami i laików w dziedzinie marketingu internetowego. To oznacza, że będą musieli przeznaczyć więcej czasu, pieniędzy i wysiłku – bez wiedzy nie uda się optymalnie wykorzystać platformy.
  • Funkcja Consent Mode w Google Ads – na jej temat krążą sprzeczne opinie. Ta funkcja pozwala użytkownikom kontrolować swoje preferencje związane ze śledzeniem i personalizacją reklam poprzez wyrażanie zgody na przetwarzanie danych. Część internautów decyduje się na ograniczenie śledzenia lub personalizacji, co sprawia, że reklamodawcy od Google Ads mają wtedy trudności w dotarciu ze swoją reklamą do tych osób.

Nie da się ukryć, że prowadzenie kampanii Google Ads to ciągłe monitorowanie wyników i dostosowywanie strategii reklamowych do zmieniających się warunków branży, a także wymagań związanych z ochroną prywatności danych, sezonowością. Pozycjonowanie kontra reklama płatna – co wybrać? Choć kampanie PPC dają szybkie efekty, pozycjonowanie pozwala budować stabilną obecność w wyszukiwarce, dlatego warto łączyć te metody dla maksymalnej skuteczności.

Różnice między SEO a Google Ads

Pozycjonowanie (SEO) i Google Ads to dwa odmienne podejścia do marketingu internetowego, związanego z wyszukiwarkami – a celem obu z nich jest zwiększenie widoczności strony internetowej i przyciągnięcie ruchu. Choć obie metody dążą do osiągnięcia podobnych celów, różnią się pod względem strategii, kosztów, czasu realizacji i trwałości efektów. Warto jednak pamiętać, że zarówno pozycjonowanie, jak i Google Ads mogą być stosowane równocześnie, aby maksymalizować skuteczność działań marketingowych i osiągnąć lepsze rezultaty w zwiększaniu widoczności firmy w wyszukiwarkach.

Podsumujmy – czym się różni SEO od Google Ads?

Wybór między SEO a Google Ads zależy od wielu czynników, m.in. natychmiastowych potrzeb biznesowych, budżetu oraz planów długoterminowych na temat rozwoju marki. Ostateczna decyzja powinna być dostosowany do specyficznych celów i możliwości każdej firmy.

Szybka konwersja kontra długoterminowa widoczność

Jeśli potrzebujesz szybkich wyników i chcesz natychmiastowo zwiększyć ruch na stronie, lepiej wybierz Google Ads. Jeżeli Twoim celem jest zaś inwestycja w długoterminową widoczność i zwiększenie organicznego ruchu na stronie, SEO będzie lepszym wyborem.

Zarządzanie budżetem

Google Ads pozwala na elastyczne zarządzanie budżetem reklamowym, co umożliwia dostosowanie wydatków do potrzeb w czasie rzeczywistym (początki działania z reklamą płatną nie muszą być drogie). SEO początkowo może wymagać sporego nakładu finansowego, ale efektem mogą być długoterminowe korzyści przy mniejszych kosztach w przyszłości. 

Duży rynek i konkurencja

Konkurencja w Google Ads może być bardzo duża (w niektórych, specyficznych branżach), co prowadzi do wysokich kosztów kliknięć. Wtedy lepiej postawić na SEO, gdyż ruch organiczny nie wymaga opłaty za kliknięcia. 

Nowy produkt kontra marka o wypracowanej renomie

Jeżeli wprowadzasz na rynek nowy produkt bądź pragniesz zwiększyć świadomość marki, Google Ads może być lepszym rozwiązaniem, gdyż pomoże w szybkim dotarciu do nowych klientów. W przypadku marek o ugruntowanej pozycji inwestycja w SEO może wpłynąć na utrzymanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania przez długi czas.  

Lokalne usługi kontra globalny rynek

Google Ads daje możliwość precyzyjnego targetowania lokalnych klientów. To idealne rozwiązanie dla przedsiębiorstw świadczących swoje usługi na konkretnych obszarach geograficznych – miejscach ograniczonych terytorialnie. SEO może natomiast być bardziej efektywne w docieraniu do użytkowników w sferze globalnej, choć jesli powierzysz pozycjonowanie lokalne doświadczonym specjalistom SEO, możesz mieć pewność, że Twoja witryna trafi do właściwej grupy docelowej.

Przeczytaj też: Jak wykorzystać pozycjonowanie lokalne strony w swojej firmie?

Strategia inwestycji w pozycjonowanie i reklamę płatną

Kiedy inwestować w pozycjonowanie?

Inwestowanie w pozycjonowanie jest korzystne, gdy:

  • marka nastawia się na zdobycie długotrwałych korzyści,
  • firma ma ograniczony budżet,
  • organizacja chce zwiększyć swoją widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania.

Kiedy inwestować w reklamy PPC?

Inwestowanie w reklamy PPC jest korzystne, gdy:

  • firma potrzebuje szybkiego i mierzalnego wzrostu widoczności oraz wyników sprzedaży,
  • przedsiębiorstwo chce dotrzeć do potencjalnych klientów na podstawie takich kryteriów jak: zainteresowania, demografia, zachowania online,
  • organizacja chce zwiększyć swoją widoczność w płatnych wynikach wyszukiwania.

Sukcesy naszych klientów

Jak łączyć pozycjonowanie i reklamę płatną? – Strategie łączenia SEO i Google Ads

Najważniejsza informacja dla Ciebie, która być może rozwieje dotychczasowe wątpliwości: Twoja marka może wyświetlać się zarówno w wynikach organicznych, jak i w wynikach płatnych, dominując przestrzeń SERP. Połączenie SEO i płatnych reklam pozwala zagospodarować cały lejek zakupowy – od świadomości po konwersję.

SEO i Google Ads w wielu przypadkach doskonale się uzupełniają. Pozycjonowanie SEO pozwala na budowanie trwałych efektów i zdobywanie organicznego ruchu, natomiast kampania Google Ads umożliwia szybkie dotarcie do potencjalnych klientów i generowanie natychmiastowych konwersji. Dzięki połączeniu tych dwóch metod, możesz osiągnąć zarówno długofalowe, jak i krótkoterminowe cele marketingowe.

Korzystaj z Google Ads na początku swojej działalności, kiedy SEO nie przynosi jeszcze efektów

Jeśli rozpoczynasz swoją działalność w internecie, rozważ wykorzystanie kampanii reklamowych Google Ads jako uzupełnienie działań SEO. Dzięki Google Ads możesz szybko dotrzeć do potencjalnych klientów i generować ruch na swojej stronie, zanim pozycjonowanie SEO przyniesie oczekiwane efekty.

Kampanie reklamowe Google Ads pozwalają na precyzyjne targetowanie odbiorców i szybkie testowanie różnych wariantów reklam. To umożliwi Ci skuteczną optymalizację działań marketingowych i osiągnięcie lepszych rezultatów w krótkim czasie!

Wykorzystaj kampanie Google Ads do promowania swoich treści

Za pomocą Google Ads możesz skutecznie dotrzeć do osób zainteresowanych Twoimi artykułami, poradnikami czy innymi materiałami.

Oto kilka wskazówek, jak możesz wykorzystać kampanie Google Ads w praktyce:

  • Jeśli prowadzisz bloga o tematyce zdrowego odżywiania, możesz stworzyć kampanię Google Ads, która będzie kierowana do osób szukających informacji o dietach wegańskich.
  • Masz gotowego e-booka o rozwoju osobistym? Stwórz kampanię, która będzie wyświetlać się użytkownikom szukającym porad dotyczących zwiększenia produktywności.
  • Chcesz, aby Twoja firma stała się bardziej rozpoznawalna? Za pomocą Google Ads możesz dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, wykorzystując ogólne frazy związane z Twoją branżą.

Korzystaj z retargetowania

Retargetowanie to strategia marketingowa, która pozwala wyświetlać reklamy użytkownikom, którzy wcześniej odwiedzili Twoją stronę, ale z jakiegoś powodu porzucili koszyk lub odłożyli inne interakcje na późniejszy termin.

Co możesz zyskać dzięki retargetowaniu? Zwiększyć świadomość marki, wzbudzić ponowne zainteresowanie i zachęcić do dokonania zakupu. Możesz również wykorzystać retargetowanie do kierowania spersonalizowanych ofert, odpowiadających na wcześniejsze zapytania użytkowników.

Szukaj słów kluczowych, które licytują Twoi konkurenci

Analizując działania swojej konkurencji, dowiesz się, które frazy kluczowe są najbardziej wartościowe w Twojej branży. Dzięki temu dowiesz się, jak skutecznie dostosować swoją strategię reklamową i zwiększyć szanse na dotarcie do nowych klientów.

Korzystając z narzędzi SEO, możesz zidentyfikować słowa kluczowe, które przynoszą Twoim konkurentom najlepsze wyniki, a następnie włączyć je do swoich kampanii Google Ads. Przykładowo, jeśli prowadzisz sklep z obuwiem sportowym, możesz sprawdzić, jakie słowa kluczowe wykorzystują Twoi konkurenci, aby promować buty do biegania. Mogą to być frazy takie jak „buty do biegania po asfalcie”, „najlepsze buty do trailu” czy „buty do biegania damskie rozmiar 38”.

Koniecznie przeczytaj jeden z naszych popularnych przewodników: Słowa kluczowe w SEO – jak skutecznie je dobierać do Twojej strategii?

Wykorzystaj SEO do promocji swojej strony na konkurencyjne frazy

Chcesz, aby Twoja strona była widoczna na najbardziej konkurencyjne frazy kluczowe? SEO to klucz do osiągnięcia tego celu! Dzięki dobrze przeprowadzonym działaniom SEO możesz zwiększyć widoczność swojej strony w wynikach wyszukiwania Google i dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów. Inwestując w SEO, zyskujesz trwały i organiczny ruch na swojej stronie. Choć osiągnięcie wysokiej pozycji na konkurencyjne słowa kluczowe wymaga czasu i wysiłku, efekty są długotrwałe.

Jak to zrobić?

Przede wszystkim przeprowadź dokładną analizę konkurencji, aby dowiedzieć się, jakie słowa kluczowe wykorzystuje i jakie treści tworzy. Następnie zoptymalizuj swoją stronę pod kątem wybranych słów kluczowych, dbając o wysokiej jakości treści, odpowiednią strukturę strony i budowanie linków. Pamiętaj przy tym, że algorytmy Google stale się zmieniają, dlatego musisz regularnie monitorować swoje działania SEO i dostosowywać je do nowych wytycznych!

Zapraszamy na bezpłatną
konsultację!

Czy Google Ads wpływa na wyniki organiczne?

Powszechne przekonanie, że Google nagradza strony z dużym ruchem wyższymi pozycjami w wynikach organicznych jest mitem. Algorytmy Google oceniają strony według wielu czynników, takich jak jakość treści, liczba wartościowych linków prowadzących do strony czy doświadczenie użytkownika. Choć ruch na stronie jest jednym z sygnałów, które algorytmy biorą pod uwagę, to nie jest jedynym ani najważniejszym.

Dlaczego tak się dzieje?

Google ma jasno określony cel – dostarczać użytkownikom jak najbardziej wartościowe wyniki wyszukiwania. Promowanie stron o niskiej jakości tylko dlatego, że generują duży ruch, byłoby sprzeczne z tą misją. Dlatego algorytmy Google są stale udoskonalane, aby lepiej rozpoznawać wartościowe strony i wyróżniać je w wynikach wyszukiwania.

Budżetowanie: ile na pozycjonowanie, a ile na reklamę płatną?

Rozłożenie budżetu między pozycjonowanie a reklamę płatną

Pamiętaj: SEO i Google Ads powinny być traktowane jako dwa odrębne kanały marketingowe.

Ustalenie oficjalnego budżetu, jaki przeznaczysz na pozycjonowanie i reklamę płatną, to trudne zadanie. Wszystko zależy od celów i priorytetów firmy. Ile faktycznie kosztuje kampania Google Ads zależy od konkurencyjności słów kluczowych oraz strategii licytacji.

Budżet należy nieustannie monitorować i dostosowywać do aktualnej sytuacji (np. do zmian algorytmu Google, działań internautów) i bieżących wyników kampanii.

Koszt reklamy płatnej i pozycjonowania jest trudny do jednoznacznego określenia – nawet dla specjalistów. W przypadku budżetu na reklamę online w porównaniu do przychodów napotkasz różne szkoły i odpowiedzi.

Najbezpieczniej będzie zastosować taką zasadę: kilka procent z przychodów przeznaczysz na działania marketingowe (tylko kilka!) – musisz sam oszacować kwotę, ponieważ nie może to być ani zbyt dużo, ani zbyt mało. Każda firma powinna określić te wartości według własnych potrzeb. Pozycjonowanie kontra reklama płatna – co wybrać? Kluczowe jest znalezienie właściwego balansu między inwestycją w długoterminowe efekty SEO a szybkim zwrotem z kampanii płatnych.

Jeżeli po raz pierwszy przygotowujesz kampanie reklamowe lepiej rozpocząć od małej kwoty, aby ewentualnie sukcesywnie zwiększać środki (jeśli zauważysz, że Twoje działania przynoszą wymierne efekty i powolutku prowadzą do wymarzonego celu).

Zajmiemy się marketingiem
w Twojej firmie!

Wypełnij formularz i otrzymaj darmową wycenę

Ile czasu potrzeba, aby dostrzec efekty kampanii Google Ads?

Główna różnica między kampaniami Google Ads a pozycjonowaniem SEO jest taka, że efekty płatnych reklam widać znacznie szybciej, nawet w ciągu kilku pierwszych dni od uruchomienia kampanii.

Oczywiście, czas pojawienia się pierwszych konwersji zależy od wielu czynników, takich jak konkurencyjność branży, budżet kampanii czy jakość publikowanych reklam. Jednak w większości przypadków, można zaobserwować wzrost ruchu na stronie i pierwsze konwersje w ciągu pierwszego miesiąca.

Ile czasu potrzeba, aby dostrzec efekty SEO?

Pozycjonowanie to inwestycja długoterminowa. Pierwsze widoczne efekty, takie jak wzrost pozycji na konkretne frazy kluczowe, pojawiają się zazwyczaj po kilku miesiącach intensywnych działań. Pamiętaj jednak, że algorytmy wyszukiwarek są jak żywe organizmy – ciągle się zmieniają i uczą. Dlatego też, nawet jeśli osiągniesz już wysokie pozycje, musisz być gotowy na ciągłą optymalizację swojej strony www.

Czy wiesz, że Google przeprowadza prawie 100 000 wyszukiwań na sekundę? To oznacza, że konkurencja o zajęcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania jest ogromna. Dlatego jeśli chcesz osiągnąć trwały sukces w SEO, skorzystaj ze wsparcia profesjonalistów!

Potrzebujesz konsultacji ze specjalistą? – Zajmiemy się marketingiem strategicznym Twojej firmy!

Samodzielne działanie z pozycjonowaniem SEO czy Google Ads jest niezwykle trudne i – bez dokładnej, zaawansowanej wiedzy marketingowej – niemożliwe jest skuteczne działanie w celu polepszenia widoczności Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Lepiej i bezpieczniej (np. dla finansów) jest zlecić to zadanie specjalistom. Pozycjonowanie kontra reklama płatna – co wybrać? Największe efekty daje połączenie obu strategii, ale ważne jest ich odpowiednie zaplanowanie. Zaufaj ekspertom, którzy pomogą Ci osiągnąć maksymalną skuteczność i zwiększyć sprzedaż.

Nasza agencja specjalizuje się w prowadzeniu skutecznych kampanii Google Ads oraz kompleksowej optymalizacji SEO, obejmującej analizę słów kluczowych, budowę linków i optymalizację treści. Dzięki naszym działaniom zwiększysz ruch na swojej stronie, pozyskasz nowych klientów i osiągniesz lepsze wyniki sprzedażowe.

Jesteśmy grupą wykwalifikowanych ekspertów z dziedziny SEO. Zajmiemy się Twoją witryną internetową i wypromujemy ją – zarówno pod kątem pozycjonowania, jak i reklam płatnych. Chętnie podzielimy się naszą wiedzą z zakresu marketingu internetowego. Zapraszamy do kontaktu!

Skontaktuj się z nami, a wspólnie wypracujemy najlepszą strategię dla Twojego biznesu!

Spis treści

Zamów darmowy audyt marketingu !

Sprawdź czy twoje działania marketingowe przynoszą maksimum efektów. Wypełnij formularz i otrzymaj darmowy audyt.

O autorze

Picture of Natalia Baraniecka

Natalia Baraniecka

Copywritingiem zajmuję się od ponad 3 lat. Mam doświadczenie w redagowaniu m.in. poradników, opisów produktów, micro-copy oraz tekstów dostępnych cyfrowo. Rozwijam się w kierunku UX-writingu, tone of voice oraz projektowania treści. W wolnych chwilach czytam książki psychologiczne i praktykuję jogę. Prywatnie jestem opiekunką psa i dwóch królików.

Zapraszam na moje social media:

Chcesz więcej ruchu na stronie?

Otrzymaj darmowy audyt SEO od Rodin i zobacz jak możesz zyskać więcej ruchu na swojej stronie www

Dziękuję, że przeczytałeś(aś) mój artykuł!

Jeśli chcesz żebym pomógł Ci z marketingiem w Twojej firmie - zostaw kontakt do siebie:

Wolisz słuchać niż czytać?

Posłuchaj naszego podcastu!

Umów konsultację