Trendy w e- commerce 2024

Przegląd nowych trendów w e-commerce - dowiedz się, jak spełnić oczekiwania konsumentów w 2024 roku i dostosować się do rozwijających się technologii i sztucznej inteligencji.
Trendy e-commerce 2024

Spis treści

Coraz większa część użytkowników internetu dokonuje zakupów online, a możliwości e-commerce zmieniają się wraz z rozwojem sztucznej inteligencji, preferencji klientów, a także nowoczesnych technologii. Jakie nowości czekają na branżę e-commerce w 2024 roku?

Trendy w e-commerce w 2024 roku – co nas czeka przez kolejne 12 miesięcy?

W świecie e-commerce jedyną stałą wydaje się być zmiana. Z każdym rokiem branża ta przeżywa ewolucję napędzaną postępem technologicznym, a także zmianami oczekiwań konsumentów. W roku 2024 przewiduje się kolejne zmiany, które wpłyną na sposób prowadzenia sklepów internetowych.

AI i machine learning w obsłudze klienta i sprzedaży

Wraz z dynamicznym rozwojem nowych technologii, uczenie maszynowe (ang. machine learning) i sztuczna inteligencja (ang. artificial intelligence) są coraz częściej wykorzystywane w branży e-commerce. Ich rola w sprzedaży online w 2024 roku będzie jeszcze większa – prognozuje się wprowadzenie bardziej zaawansowanych technologii sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, a także wykorzystanie ich do:

  • Personalizacji obsługi klienta – algorytmy będą analizować dane klientów, dostarczając spersonalizowane rekomendacje dostosowane do potrzeb klientów, odpowiedzi na pytania i wsparcie na miarę indywidualnych potrzeb.
  • Interakcji chatbotów z klientem, a także proponowania mu dokładnie tego, czego potrzebuje w danej sekundzie.
  • Automatyzacji procesu sprzedażowego – AI i ML jeszcze bardziej usprawnią procesy sprzedażowe, umożliwiając automatyczną segmentację klientów, personalizację ofert, czy nawet negocjacje cenowe.
Przykład chatbota do obsługi klienta na platformie Surfer

Customer experience – personalizacja doświadczeń zakupowych

Dostarczanie spersonalizowanych doświadczeń zakupowych stanie się głównym obszarem inwestycji w e-commerce w 2024 roku. Jednak w miarę udoskonalania doświadczeń zakupowych i personalizacji oferty, oczekiwania konsumentów w 2024 roku wciąż rosną. Zwykłe dostosowanie sklepu internetowego i doświadczeń zakupowych użytkowników może nie wystarczyć.

Z pomocą przychodzą zaawansowane algorytmy AI, które są w stanie analizować dane zakupowe, a także zachowania klientów, tworząc na ich podstawie spersonalizowane rekomendacje produktów. Lepsze zrozumienie preferencji klientów i dostosowanie oferty do potrzeb konsumentów zwiększa szanse na skuteczną konwersję.

Przykładem personalizacji doświadczeń zakupowych jest sekcja „Sprawdź, czy Ci się nie kończy” w aplikacji Rossmann. Dzięki analizie mojej historii zakupowej prezentowane są produkty, które z większym prawdopodobieństwem będę chciała niedługo kupić.

Rossmann - personalizacja oferty.

Działania marketingowe w 2024 muszą być kierowane na indywidualne potrzeby klientów. Kampanie e-mailowe, newslettery i treści na stronach internetowych muszą być dostosowane do preferencji, historii zakupowej oraz aktywności online konkretnego klienta.

Personalizacja obejmie też interaktywne treści, takie jak wirtualne przymiarki, quizy dotyczące preferencji stylu i poradniki zakupowe. To wszystko w celu jeszcze lepszego dopasowania oferty do oczekiwań klientów.

🌟 Odkryj Tajniki Personalizacji z Naszym Wyjątkowym Szablonem Persony! 🚀

Czy chcesz lepiej zrozumieć swoich klientów?
Z naszym bezpłatnym szablonem persony możesz to osiągnąć!

Dlaczego warto pobrać nasz szablon persony?
  • Zwiększ Skuteczność Twoich Kampanii.
  • Oszczędność Czasu i Zasobów.
  • Poprawa Produktów i Usług.
Odbierz szablon za 0 zł!

Sprzedaż subskrypcyjna

Trendy w sprzedaży produktów za pomocą subskrypcji odzwierciedlają rosnące oczekiwania klientów co do spersonalizowanych i zróżnicowanych ofert.

  • W 2024 roku personalizacja ofert subskrypcyjnych będzie jeszcze głębsza. Zwiększy się też różnorodność branż, które oferują subskrypcje. Od tradycyjnych sektorów, takich jak spożywczy czy kosmetyczny, po nowatorskie obszary, takie jak zdrowie psychiczne czy edukacja, subskrypcje będą obejmować różnorodne produkty i usługi.
  • Subskrypcje dostosowane do konkretnych pór roku, świąt czy okazji specjalnych staną się bardziej popularne. Firmy będą kierować oferty subskrypcyjne do klientów, dostosowując je do zmieniających się potrzeb, a także trendów w różnych okresach roku.
  • Klienci będą poszukiwać subskrypcji oferujących nie tylko produkty, ale także unikalne doświadczenia. Może to obejmować dostęp do wydarzeń online, lekcji, kursów czy interaktywnych treści, tworząc bardziej zaangażowane społeczności subskrybentów.
  • Istotne będą kwestie zrównoważonego rozwoju, a subskrypcje związane z ekologicznymi produktami, recyklingiem czy innymi inicjatywami prośrodowiskowymi zyskają na popularności.
  • Wzrośnie integracja subskrypcji z platformami społecznościowymi.

Przeprowadzimy audyt Twojego sklepu e-commerce za 0 zł!

Zwiększ widoczność swojego sklepu e-commerce, a także przyciągnąć nowych klientów! Pierwszy krok? Darmowy audyt SEO od RodIN. Dlaczego warto?

Prześwietlimy strukturę Twojej strony, sprawdzimy czy jest intuicyjna dla użytkowników i zasugerujemy poprawki, które przekształcą Twoją witrynę w efektywny kanał sprzedaży.

Nie czekaj! Zamów bezpłatny audyt SEO od RodIN i otrzymaj konkretne wskazówki, które pozwolą Ci podnieść widoczność Twojego sklepu online.

Zamów darmowy audyt SEO twojej strony!

Wypełnij formularz, a my przygotujemy dla Ciebie analizę SEO Twojej strony.

Trendy e-commerce 2024 w sprzedaży – czas działania w wielu kanałach

Omnichannel marketing, czyli integracja działań marketingowych na różnych platformach będzie jednym z kluczowych trendów 2024. Od mediów społecznościowych przez e-maile, po reklamy online – spójne komunikaty, sprzedaż, a także reklama w wielu kanałach jednocześnie to podstawa działalności w e-commerce.

Trendy e-commerce 2024 w sprzedaży

Personalizacja dzięki AI – przyszłość zakupów online

Sztuczna inteligencja w e-commerce pozwala na poznanie i zrozumienie zachowań zakupowych klientów, a następnie dostosowanie strategii marketingowych do indywidualnych potrzeb konsumentów. Skuteczne wykorzystanie sztucznej inteligencji w 2024 roku jest na wyciągnięcie ręki.

Algorytmy AI analizują ogromne ilości danych na temat przeglądanych produktów, historii zakupów, a także dokonywanych interakcji. Na postawie tych danych umożliwiają tworzenie indywidualnych strategii, komunikatów marketingowych, personalizowanych e-maili, powiadomień push, czy reklam online.

Co więcej, AI pozwala na dynamiczne dostosowywanie interfejsu sklepu do preferencji użytkownika. Elementy takie jak układ strony, sugestie produktowe czy treści promocyjne mogą być spersonalizowane, tworząc bardziej intuicyjne i atrakcyjne doświadczenia zakupowe.

Sklepy internetowe a social media

W 2024 roku jeszcze więcej konsumentów będzie kupować bezpośrednio w mediach społecznościowych. To charakterystyczne głównie dla milenialsów, a także generacji Z.

Żeby sprostać ich wymaganiom, właściciele sklepów internetowych powinni przyłożyć się do jak największego uproszczenia dokonywania zakupów za pomocą social mediów.

Sukces w zakupach społecznościowych będzie wymagał od przedsiębiorców kreatywnego podejścia do kampanii reklamowych. Filmy na TikToku czy wizualne opowieści na Instagramie staną się głównymi narzędziami przekazu marketingowego, skierowanego bezpośrednio do potencjalnych klientów, a prezencja produktów w sposób autentyczny nabierze jeszcze większego znaczenia.

E-mail marketing

Mogłoby się wydawać, że e-mail marketing w ostatnim czasie został trochę w cieniu – nic bardziej mylnego! Ta forma marketingu ewoluuje i stawia na dostarczanie spersonalizowanych i wartościowych treści dla konsumentów.

Twój newsletter nie działa? Twoje maile wpadają do spamu?

Wiemy, jak to zmienić!

Tworząc kampanie e-mail marketingowe w 2024 roku warto postawić na:

  • Projektowanie, a także optymalizację e-maili pod kątem urządzeń mobilnych.
  • Personalizację treści – klienci nie chcą być traktowani jako przypadkowi konsumenci; chcą nabywać doświadczenia zakupowe. Zwiększa to zaangażowanie klientów i skuteczność kampanii.
  • Szablony z ciemnym motywem – wielu użytkowników czyta maile w trybie nocnym, dlatego korzystanie z szablonów z ciemnym motywem w 2024 to konieczność, jeśli chce się zachować przejrzystość treści właśnie w tym trybie.
  • Krótkie i zwięzłe maile – czas maili wypchanych nieistotnymi informacjami i elementami minął, postaw na skondensowane wiadomości, które przekażą odbiorcom najważniejsze informacje.

Jako przykład personalizacji w e-mail marketingu posłużę się tytułem maila, którego otrzymałam jako subskrybentka internetowego sklepu z artykułami dziewiarskimi. 🙂

Personalizacja e-mail marketingu

Odkryj Sekrety Skutecznego Cold-Mailingu!

🚀 Czy Twoje cold-maile lądują w koszu? Czas to zmienić! 🌟

Nasz e-book to nie tylko teoria, ale praktyczny przewodnik, który pomoże Ci zbudować relacje z klientami i zwiększyć sprzedaż. Niezależnie od tego, czy jesteś przedsiębiorcą, freelancerem, czy pracujesz w dziale sprzedaży, te techniki pomogą Ci osiągnąć lepsze wyniki.

Nie pozwól, aby Twoje maile były ignorowane. Zdobądź wiedzę, która pozwoli Ci się wyróżnić.

Rozbudowanie stron internetowych

Budowa wirtualnych sklepów internetowych w 2024 będzie obejmować innowacje w projektowaniu, funkcjonalnościach oraz doświadczeniach użytkownika.

Z uwagi na rosnący udział użytkowników przeglądających strony ze smartfonów, projektowanie witryn w 2024 powinno być skoncentrowane na responsywności. Strony powinny dostosowywać się do różnych urządzeń, zapewniając spójne, a także atrakcyjne doświadczenie użytkownika niezależnie od używanej platformy.

Coraz częściej spotykane będzie wykorzystywanie zaawansowanych technologii wizualnych, takich jak rozszerzona rzeczywistość (AR) czy wirtualna rzeczywistość (VR), które zwiększają zaangażowanie klientów i mogą skrócić drogę do zakupu.

W 2024 jeszcze ważniejsze stanie się zapewnienie szybkiego ładowania stron, a także wykorzystanie inteligentnych funkcji wyszukiwania, opartych na sztucznej inteligencji.

Live commerce – co to jest i w jaki sposób może być przyszłościowe?

Live commerce, znane również jako live shopping lub social commerce, to sprzedaż produktów online podczas prowadzenia transmisji na żywo. Z takim połączeniem mogliśmy się już spotkać w Telezakupach, które szczyt popularności mają dawno za sobą. Jednak przeniesienie tej formy do internetu i sprzedaż produktów w drodze handlu elektronicznego ma większe możliwości.

Live commerce
  • Live commerce umożliwia bezpośrednią interakcję między sprzedawcą a klientem. Widzowie transmisji mogą zadawać pytania i otrzymywać odpowiedzi w czasie rzeczywistym. To tworzy bardziej osobiste doświadczenie zakupowe.
  • Klienci mogą dokonywać zakupów bezpośrednio podczas transmisji na żywo. To może być szczególnie atrakcyjne dla impulsywnych zakupów.
  • Sprzedawcy mogą wykorzystać różne formy treści, np. recenzje produktów, pokazy produktów w użyciu, porady dotyczące użycia.
  • W ramach transmisji na żywo można tworzyć społeczności online wokół konkretnego produktu lub marki. To sprzyja budowaniu zaangażowania klientów i lojalności wobec marki.

Dodatkowo, platformy live commerce nieustannie się rozwijają i udoskonalają system interakcji w czasie rzeczywistym. Częstą formą, którą aktualnie widać są webinary. Dany specjalista prowadzi darmową lekcję online dla swoich potencjalnych klientów, podczas której przekazuję namiastkę wiedzy i przy okazji sprzedaje konkretny produkt, który jest idealnie skierowany do osób, które przyszły na webinar.

Trendy e-commerce 2024 w płatnościach – jeszcze szybsze płatności

Trendy e-commerce 2024 w płatnościach

2024 rok to jeszcze szybszy proces finalizacji zamówienia – rola szybkiego procesu płatności jest nie do przecenienia i bezpośrednio przekłada się na zadowolenie klientów. Jednym z trendów, który może odegrać znaczącą rolę w tej dziedzinie płatności są płatności odroczone.

Przebicie na rynek płatności odroczonych

Płatności odroczone umożliwiają klientom opóźnienie płatności i są jednym z kluczowych trendów w e-commerce w 2024 roku.

Odroczenie płatności przynosi korzyści dla obu stron transakcji. Sklepy online mogą zyskać klientów, którzy być może w innym przypadku nie zdecydowaliby się na zakup. Z kolei dla klientów to niższe ryzyko i komfort, jaki daje przetestowanie produktów przed zapłaceniem. To szczególnie ważne w przypadku zakupów online, gdzie nie ma fizycznej możliwości sprawdzenia towaru przed dokonaniem zakupu.

Przykład serwisu do odroczonych płatności.

Przykładem serwisem do płatności odroczonych jest PayPo, w którym dostępnym jest ponad 25 tysięcy sklepów, głównie z branży fashion.

Trendy e-commerce 2024 w dostawie

Proces zakupowy to nie wszystko. Trendy w e-commerce w 2024 roku podążają w kierunku sprawnej i efektywnej dostawy zamówionych produktów, z wykorzystaniem jeszcze bardziej innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań.

Q-commerce, czyli błyskawiczna dostawa aby spełnić oczekiwania klientów

Quick commerce, czyli szybki handel internetowy to koncepcja, której podstawą jest błyskawiczna dostawa produktów, nawet w kilkadziesiąt minut od złożenia zamówienia. Standardy usług dostawczych oferowanych przez takie firmy jak Glovo, UberEats, czy Pyszne.pl wysoko postawiły poprzeczkę i pokazały konsumentom, że bardzo szybkie i wygodne otrzymywanie zamówień jest możliwie.

Firmy, które pragną z powodzeniem realizować dostawy produktów zamówionych w sklepie internetowym w 2024 powinny rozważyć wprowadzenie błyskawicznych dostaw zgodnie z założeniami quick commerce. Pomysłem na przyśpieszenie procesu dostaw są mikrocentra dystrybucyjne, tzw. dark stores. To małe sklepy położone blisko obszarów docelowych, co skraca odległości do pokonania przez kurierów i przyśpiesza dostawę.

Przykład oferty Glovo

Mobile commerce (m-commerce)

Według danych, 73% zakupów online jest dokonywanych za pomocą urządzeń mobilnych, a 85% konsumentów woli kupować w mobilnej aplikacji, niż na mobilnych stronach internetowych. To widać po szybkości dokonywania konwersji. Dlatego też wiele firm tworzy swoje aplikacje, tak jak np. Empik, które umożliwiają użytkownikom łatwe przeglądanie asortymentu, dokonywanie zakupów i śledzenie zamówień.

Empik-przykład aplikacji m-commerce

W 2024 dokonywanie zakupów za pomocą aplikacji mobilnej nie straci na popularności, a może jedynie wzrosnąć. Jak sprostać wymaganiom użytkowników mobilnych? Warto na przykład korzystać z powiadomień push, zawierających oferty wyświetlane w czasie rzeczywistym na podstawie lokalizacji, czy zachowania użytkownika, a także umożliwiać użytkownikom zamawianie jednym kliknięciem, zachowując ich dane w aplikacji, by przy kolejnych zakupach nie musieli ich ponownie wprowadzać.

Jaki będzie 2024 rok dla e-commerce?

Przewidywanie trendów konsumenckich na rynku e-commerce uwzględnia zmiany w technologii, preferencjach konsumentów i strategiach biznesowych.

  • Dalszy wzrost popularności urządzeń mobilnych napędzi rozwój handlu mobilnego. Sklepy internetowe będą coraz bardziej dostosowywać swoje strategie do użytkowników korzystających ze smartfonów, a płatności mobilne i aplikacje staną się jeszcze bardziej powszechne.
  • Wykorzystanie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego w e-commerce będzie nadal wzrastać. Personalizacja ofert, rekomendacje produktów dostosowane do preferencji klientów oraz bardziej zaawansowane algorytmy marketingowe pomogą sklepom internetowym lepiej dostosować się do indywidualnych potrzeb kupujących.
  • Rozwój wirtualnych asystentów i komunikacji głosowej będzie napędzać wzrost handlu głosowego. Sklepy będą dostosowywać strategie do tego trendu, żeby klienci mogli dokonywać zakupu za pomocą komend głosowych.
  • Sztuczna inteligencja będzie odgrywać coraz większą rolę w obszarze obsługi klienta, pomagając w szybkiej odpowiedzi na zapytania, personalizacji doświadczenia zakupowego i rozwiązywaniu problemów klientów w czasie rzeczywistym.
  • Wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości (VR) i rozszerzonej rzeczywistości (AR) w e-commerce będzie rosnąć. Klienci będą mieli możliwość „próbowania” produktów online przed zakupem. To poprawi doświadczenie zakupowe.
  • Zwiększająca się globalizacja sprawi, że sklepy internetowe będą bardziej skoncentrowane na zdobywaniu klientów na skalę światową. Konkurencja na rynku globalnym stanie się bardziej intensywna, wymagając od firm elastyczności i dostosowywania się do różnorodnych kultur i preferencji zakupowych.

Oczywiście, to tylko przypuszczenia, ale ogólny wniosek jest jeden: przyszłość e-commerce będzie wymagała ciągłego dostosowywania się do zmian i innowacji.

Zajmiemy się marketingiem w Twojej firmie!

Wypełnij formularz i otrzymaj darmową wycenę:
Dymitr
Patrycja

Trendy e-commerce 2024 z RodIN. Pomożemy Ci w rozwinięciu Twojego sklepu internetowego!

Wykorzystaj potencjał swojego sklepu internetowego – skorzystaj ze wsparcia RodIN w planowaniu strategii e-commerce zgodnej z trendami 2024!

Pomożemy Ci rozwinąć skrzydła w świecie e-commerce, a także przystosujemy Twój sklep internetowy do oczekiwań współczesnych klientów.

Spis treści

Zamów darmowy audyt marketingu !

Sprawdź czy twoje działania marketingowe przynoszą maksimum efektów. Wypełnij formularz i otrzymaj darmowy audyt.

O autorze

Alicja Okrucińska

Alicja Okrucińska

W digital marketingu najbardziej kręcą mnie social media, kampanie Google Ads i Facebook Ads. Prywatnie właścicielka golden retrievera i ogródka działkowego, o których mogę opowiadać godzinami.

Chcesz więcej ruchu na stronie?

Otrzymaj darmowy audyt SEO od RodIN i zobacz ile ruchu możesz zyskać na swojej stronie www

Dziękuję, że przeczytałeś(aś) mój artykuł!

Jeśli chcesz żebyśmy zadbali o marketing Twojej firmy - zostaw kontakt do siebie:

Wolisz słuchać niż czytać?

Posłuchaj naszego podcastu!