Marketing wizualny

Jak przyciągnąć uwagę odbiorców? Wykorzystaj treści wizualne! Połączenie tekstu z grafiką to skuteczny sposób dotarcia do klientów. Na czym polega marketing wizualny? Poznaj jego tajniki i wykorzystuj graficzne nośniki informacji w swojej strategii marketingowej.
marketingowiec pracujący nad grafiką

Spis treści

Jak skutecznie wykorzystać treści wizualne w strategii marketingowej

Jak przyciągnąć uwagę odbiorców? Wykorzystaj treści wizualne! Połączenie tekstu z grafiką to skuteczny sposób dotarcia do klientów. Na czym polega marketing wizualny? Poznaj jego tajniki i wykorzystuj graficzne nośniki informacji w swojej strategii marketingowej.

Walka o klienta trwa, a specjaliści ds. marketingu prześcigają się w wymyślaniu oryginalnych strategii. Wraz z rozwojem mediów społecznościowych grafika nabrała jeszcze większego znaczenia, dlatego jeśli zastanawiasz się jak wyróżnić się w prosty sposób – postaw na treści wizualne. Poznaj technik ich skutecznego wykorzystania i osiągnij sukces w visual content marketingu.

Zamów 5 grafik dla Twojej firmy

Wypełnij formularz i otrzymaj 5 wybranych grafik dla Twojej firmy

Czym jest marketing wizualny i jakie są jego korzyści?

Marketing wizualny – strategia marketingowa, która wykorzystuje elementy wizualne do przyciągnięcia uwagi odbiorców, przekazywania informacji i budowania świadomości marki. Kładzie szczególny nacisk na zachowanie spójnej identyfikacji wizualnej, czyli na dobór współgrających ze sobą kolorów, logo i typografii. Obejmuje projektowanie graficzne, tworzenie reklam wizualnych, czy atrakcyjnej strony internetowej.

Zalety wykorzystania marketingu wizualnego w strategii marketingowej

Współczesny konsument przykłada dużą wagę do estetyki. Atrakcyjne wizualnie przekazy lepiej do niego trafiają. Ma to potwierdzenie w badaniach, według których ludzki umysł przyswaja informacje zaprezentowane w sposób wizualny 60 tysięcy razy szybciej, niż „goły” tekst. Dlatego jeśli zastanawiasz się, czy content marketing warto wzbogacić o treści wizualne, odpowiedź brzmi: tak! Z czego wynika siła visual contentu?

  • Marketing wizualny prezentuje treść w atrakcyjny i efektywny sposób.
  • Zaprezentowane w formie graficznej treści są łatwiej przyswajalne.
  • Przyciąga uwagę użytkowników i angażuje ich na dłużej.
  • Przekaz wizualny (visual communication) zapada w pamięć.
  • Pomaga budować świadomość marki.
z czego wynika siła visual contentu

Jak marketing wizualny wpływa na świadomość marki (brand awareness)?

W związku z tym, że treści wizualne są lepiej przyswajane i zapamiętywane, a wywołanie pozytywnego pierwszego wrażenia ma ogromne znaczenie, wizualny content istotnie wpływa na budowanie świadomości marki.

Dzięki spójnej identyfikacji wizualnej marki budowana jest jej tożsamość w oczach odbiorców, a treści interaktywne, kreatywne i oryginalne pomagają wyróżnić się na tle konkurencji.

Wizualny marketing treści może obrazować wartości i misję firmy, co buduje przywiązanie i lojalność wobec marki. Co więcej, tworzenie i udostępnianie treści wizualnych w mediach społecznościowych umożliwia docieranie do szerokiego grona odbiorców.

Warto też zwrócić uwagę na wykorzystywanie treści wizualnych wysokiej jakości. Profesjonalne zdjęcia i wideo mogą wpłynąć na postrzeganie marki jako wiarygodnej i profesjonalnej.

Formy marketingu wizualnego

Wybór odpowiedniej formy marketingu wizualnego zależy od rodzaju treści, które chcesz przekazać, celów marketingowych, grupy docelowej i rodzaju komunikatu.

Infografiki (infographics) – najpopularniejsza forma wykorzystywana w marketingu wizualnym. Infografiki łączą tekst i elementy wizualne. Mogą prezentować ogromne ilości danych przy zachowaniu przejrzystości i prostoty przekazu.

  • Ułatwiają przedstawienie danych liczbowych i statystyk w prosty sposób: wykresy, diagramy, tabele.
  • Pomagają w zrozumieniu kolejności działań i procesów: infografiki procesów:
  • Przedstawiają kroki wykonywania określonych czynności: Infografiki instruktażowe.

Zdjęcia – wykorzystywane w różnych materiałach marketingowych: na stronach internetowych, plakatach, ulotkach, banerach reklamowych, czy w postach na social mediach. Mogą mieć formę zdjęć produktowych, zdjęć stockowych (stock photos), czy fotografii z wydarzeń firmowych, dokumentujących aktywności marki.

Video – prezentują produkt lub usługę w dynamiczny i wszechstronny sposób. Mogą przybierać formę reklamy wideo – filmu reklamowego, który promuje produkt lub usługę, wideo informacyjnego, webinaru – interaktywnej prezentacji online, vloga – filmu wideo, którego kluczową cechą jest osobista narracja.

Narzędzia graficzne (graphic tools) do tworzenia treści wizualnych

Najpopularniejsze narzędzia graficzne? Najczęściej wykorzystywane do tworzenia treści wizualnych są:

  • Adobe Photoshop
  • Adobe Illustrator
  • Adobe InDesign
  • Canva
  • PicMonkey
  • GIMP
  • DesignWizard

Zastosowanie banerów i unikalnych obrazów w marketingu wizualnym

Skuteczna strategia marketingowa powinna też obejmować wykorzystanie treści wizualnych takich jak banery (banners). To materiały bardzo często wykorzystywane w reklamie online.

Stanowią formę wizualnej reklamy, której głównym celem jest przyciągnięcie uwagi odbiorców i przekazanie określonej wiadomości marketingowej. Często wyróżniają się poprzez zawarte treści interaktywne, które przyciągają uwagę odbiorców. Jeśli konsekwentnie wykorzystują przyjętą identyfikację wizualną firmy, przyczyniają się do budowania rozpoznawalności marki.

Mogą zawierać treści interaktywne i być klikalne – tzn. przenosić do strony docelowej. W ten sposób generują ruch na konkretne strony internetowe. Można też śledzić je za pomocą narzędzi analitycznych i mierzyć skuteczność, dzięki czemu monitorowanie i optymalizacja kampanii jest łatwe i wygodne.

Chcesz żebyśmy poprowadzili marketing Twojej firmy?

Zamów darmową wycenę!

Jak osiągnąć sukces w visual content marketingu?

Dlaczego wizualny content marketing działa? Według badań mamy 10 sekund na przyciągnięcie uwagi użytkownika. Jak w tym czasie zakomunikować swoją ofertę jeśli nie za pomocą treści wizualnych? Poniżej przedstawiam dobre praktyki, które warto stosować przy wprowadzaniu elementów visual marketingu do swojej firmy.

Dopasuj treść wizualną do tekstowej

Każdy element marketingu wizualnego musi być spójny z identyfikacją wizualną marki.

Bądź pomocny

Dostarczaj odbiorom treści zawierające przydatne informacje. Tworzenie infografik dla samego tworzenia nie przynosi korzyści. Ważne, aby miały one wartość dla klientów i odpowiadały na ich potrzeby.

Używaj jasnych wezwań do działania

Marketing wizualny może pomóc w pokonywaniu etapów podróży zakupowej konsumenta. Należy stosować odpowiednie wezwania do działania (ang. CTA – call to action) w każdym elemencie, biorąc pod uwagę jego indywidualne cele i grupę docelową.

Ogranicz zdjęcia stockowe (stock photos)

Odbiorcy są zmęczeni oglądaniem wszędzie tych samych zdjęć uśmiechniętych ludzi podających sobie ręce, czy szczęśliwiej kobiety podczas joggingu. Te zdjęcia mogą zniszczyć wiarygodność marki i osłabić nawet najbardziej skuteczną strategię marketingową.

Dostosuj treść do różnych kanałów komunikacji

Każde medium rządzi się swoimi prawami. Reklama telewizyjna ma inne wymaga, niż rolka na Instagramie, czy post karuzelowy na blogu.

Ułatw udostępnianie

Chcesz wykorzystać potencjał wirusowy marketingu wizualnego? W takim razie musisz ułatwić ludziom udostępnianie Twoich treści. Czasami wszystko, czego potrzeba, aby liczba udostępnień wzrosła, to zaoferowanie łatwego przekazu.

Analiza kampanii świątecznej Coca-Coli jako przykład skutecznego marketingu wizualnego

Świąteczna kampania Coca-Coli znana też jako „Coca-Cola Christmas” lub „Holidays Are Coming,” zyskała ogromną popularność i stała się tradycją w okresie świątecznym. To doskonały przykład na skuteczny visual content. Pierwsza świąteczna reklama z uśmiechniętym Mikołajem i butelką Coli pojawiła się w 1930 roku.

cococola reklama świąteczna

Źródło

Znana w dzisiejszej formie reklama telewizyjna, przedstawiająca konwój ciężarówek Coca-Coli jadących po śniegu, oświetlonych tysiącami światełek pojawiła się po raz pierwszy w 1995 roku. Wykorzystano w niej tradycyjne świąteczne kolory, które wprowadzają w odpowiedni nastrój. Do tego klimatyczna muzyka – w polskiej wersji piosenka „Coraz bliżej święta”. Czy na sama myśl nie czujesz rodzinnej atmosfery i magii świąt? Ja też 🙂 Do tych właśnie wartości odwołuje się cały przekaz. W ten sposób budowana jest emocjonalna więź z odbiorcami.

W okresie świątecznym marka umieszcza swój wizerunek wszędzie – w internecie, telewizji, czy przestrzeni miejskiej. Obecnie czerwona ciężarówka Coca Coli na stałe zadomowiła się w popkulturze. Ich przyjazd na świąteczne jarmarki stał się tradycją nawet w Polsce.

Źródło

Jak stworzyć skuteczną strategię visual marketingu?

Uwzględnienie elementów marketingu wizualnego jest kluczowym elementem każdej strategii marketingowej. Jak stworzyć skuteczną strategię visual contentu?

  1. Postaw jasne cele – chcesz budować świadomość marki, zwiększyć sprzedać, czy dotrzeć do większej grupy odbiorców?
  2. Określ grupę docelową – zrozum kim są Twoi klienci i dostosuj strategię visual contentu do ich potrzeby i oczekiwań.
  3. Stwórz identyfikację wizualną marki. Zadbaj o spójność kolorystyki, odpowiednie dobraną typogragię, logo i materiały graficzne.
  4. Wybierz kanały komunikacji, w których chcesz udostępniać swój przekaz wizualny. Czy będzie to strona internetowa, media społecznościowe, kampania e-mail marketingowa, czy wyszukiwarka Google?
  5. Wykorzystaj przewagę visual contentu i twórz różne rodzaje treści wizualnych, dostosowane do konkretnych kanałów komunikacji i celów: infografiki, video marketing, banery,
  6. Analizuj wyniki kampanii wizualnego marketingu treści i w razie potrzeby dostosowuj strategię.

Twój newsletter nie działa? Twoje maile wpadają do spamu?

Wiemy, jak to zmienić!

Optymalizacja treści wizualnych dla SEO i user experience

Niektóre elementy visual marketingu wymagają optymalizacji.

Optymalizacja treści (ang. SEO optimization) – pomaga poprawić widoczność treści w wyszukiwarkach, jednocześnie oferując użytkownikom atrakcyjne doświadczenie. Które elementy visual contentu warto optymalizować?

  • Nazwy plików – przed umieszczeniem treści wizualnych na stronie internetowej zmień nazwy plików na takie, które będą zawierały istotne słowa kluczowe. Dzięki temu wyszukiwarki będą mogły łatwiej określić o czym jest dana treść.
  • Opisy alternatywne – dodawaj treści alternatywne do wszystkich elementów graficznych. Nie tylko pomagają osobami z niepełnosprawnościami w odbiorze treści, ale też pozytywnie wpływają na indeksowanie w wyszukiwarce.
  • Rozmiary i formaty plików – udostępniaj grafiki w mniejszym rozmiarze, żeby nie spowalniać czasu ładowania strony. Do zmniejszania rozmiaru używaj kompresji i skalowania. Dopieraj odpowiedni format plików, np. JPEG lub PNG.

Zamów darmowy audyt SEO twojej strony!

Wypełnij formularz, a my przygotujemy dla Ciebie analizę SEO Twojej strony.

Optymalizacja pod kątem user experience (user experience optimization) – polega na uatrakcyjnieniu treści dla użytkowników. Co można zoptymalizować?

  • Wartość treści – powinny dostarczać odbiorcom wartość dodaną.
  • Responsywność – upewnij się, że elementy visual contentu są dostosowane do wyświetlania na różnych urządzeniach.
  • Rozmiary i proporcje – dostosuj rozmiary i proporcje grafik, aby zapewnić, że pasują one do układu strony i są czytelne.
  • Interaktywność – dodaj treści interaktywne, które pozwalają użytkownikom zaangażować się w treść.

Podsumowanie

Skuteczna strategia marketingowa nie może obejść się bez wizualnego marketingu. To kluczowy element, który ma ogromny wpływ na budowanie świadomości marki, przyciąganie uwagi odbiorców i efektywne komunikowanie się z klientami. W kontekście wagi skutecznego kreowania treści wizualnych warto zastanowić się nad skorzystaniem w tym zakresie z usług profesjonalnej agencji marketingowej.

W RodIN oferujemy opracowanie designu i brandingu. Nasi doświadczeni graficy i designerzy specjalizują się w tworzeniu unikalnych i angażujących treści wizualnych. Oferujemy szeroki zakres usług związanych z projektowaniem i marketingiem wizualnym, dostosowanych do indywidualnego charakteru każdego klienta. Realizujemy sesje zdjęciowe, nagrywamy i montujemy filmy promocyjne,

Dołącz do grona firm, które wykorzystują potęgę marketingu wizualnego i osiągnij sukces! Skorzystaj z usług Rodin i ciesz się efektywną strategią marketingową, która wyróżni Twoją markę na rynku. W ramach pakietu standardowego otrzymasz:

  • 20 grafik w miesiącu,
  • stworzenie logo firmy,
  • przygotowanie brandingu Twojej firmy,
  • zaprojektowanie 1 plakatu/rollupu w miesiącu.

Zapewniamy indywidualne podejście do każdego klienta. Zapraszamy do kontaktu.

Spis treści

Zamów darmowy audyt marketingu !

Sprawdź czy twoje działania marketingowe przynoszą maksimum efektów. Wypełnij formularz i otrzymaj darmowy audyt.

O autorze

Alicja Okrucińska

Alicja Okrucińska

W digital marketingu najbardziej kręcą mnie social media, kampanie Google Ads i Facebook Ads. Prywatnie właścicielka golden retrievera i ogródka działkowego, o których mogę opowiadać godzinami.

Chcesz więcej ruchu na stronie?

Otrzymaj darmowy audyt SEO od RodIN i zobacz ile ruchu możesz zyskać na swojej stronie www

Dziękuję, że przeczytałeś(aś) mój artykuł!

Jeśli chcesz żebyśmy zadbali o marketing Twojej firmy - zostaw kontakt do siebie:

Wolisz słuchać niż czytać?

Posłuchaj naszego podcastu!