Social media marketing w 2024: 7 propozycji

Chcesz założyć profil swojej firmy w social mediach? A może już prowadzisz konto, ale Twoje działania nie są skuteczne? Sprawdź co zrobić żeby social media marketing w Twojej firmie przekładał się na jej sukcesy!
Social media 2023

Spis treści

Marketing w social mediach rozrasta się z roku na rok w spektakularnym tempie. Według raportu Research and Markets wartość rynku marketingu w mediach społecznościowych w ujęciu globalnym do 2028 roku osiągnie wartość aż 84,89 mld dolarów. Nic zatem dziwnego, że twórcy i przedsiębiorcy wykorzystują kanały social media jako jeden z głównych elementów reklamy, prześcigając się przy tym w pomysłach na publikowane treści.

Wartość rynku marketingu w social media


Trendy zmieniają się bardzo dynamiczne. To, co było na czasie rok temu o tej porze, dziś już zostało praktycznie wyparte przez inne treści. Poniżej przedstawiam garść informacji i przykładów działań, dzięki którym prowadzenie mediów społecznościowych Twoich lub Twojej firmy będzie odpowiadało panującym trendom.

Trendy w social media marketing w 2024

Każdego dnia popularne serwisy społecznościowe odwiedzane są przez miliardy użytkowników. Jak zatem trafić do tych wszystkich odbiorców? Znać ich upodobania i wychodzić im naprzeciw. Warto w tym celu być na bieżąco z obowiązującymi trendami i skupiać wokół nich prowadzenie mediów społecznościowych marki.

Dzienna liczba użytkowników social media

Personalizacja treści w marketingu internetowym

Pierwszy element – personalizacja. I oczywiście nie chodzi o to, żebyś teraz do każdej osoby, która śledzi Twój profil w świecie social media, zwracał się po imieniu. To raczej konkretna strategia, która opiera się na odpowiadaniu potrzebom i oczekiwaniom konkretnym osobom, do których chcesz trafić.

🌟 Odkryj Tajniki Personalizacji z Naszym Wyjątkowym Szablonem Persony! 🚀

Czy chcesz lepiej zrozumieć swoich klientów?
Z naszym bezpłatnym szablonem persony możesz to osiągnąć!

Dlaczego warto pobrać nasz szablon persony?
  • Zwiększ Skuteczność Twoich Kampanii.
  • Oszczędność Czasu i Zasobów.
  • Poprawa Produktów i Usług.
Odbierz szablon za 0 zł!

Na pewno zauważyłeś, że obecnie żyjemy w czasach, w których liczy się jednostka. Wszystkie nurty typu self-love, self-care skupione są na „ja”. Odchodzi się od idei „my”. Można zapytać, w jaki sposób te tematy wkradają się do zagadnień związanych z reklamą? Użytkownicy social mediów poszukują siebie, swojego „ja”, czegoś, co z nimi rezonuje, również w oglądanych treściach w poszczególnych mediach społecznościowych, kupowanych produktach, czy nawiązywanych współpracach. Chcąc posłużyć się przykładem, można przywołać weganizm. Osoba będąca na diecie wegańskiej chętnie kupi kosmetyk o roślinnym składzie, nietestowany na zwierzętach, ze względu na to, że ważne w jej życiu jest dobro zwierząt.

W tym miejscu możemy płynnie przejść do pojęcia grupy docelowej, które na pewno przynajmniej raz już gdzieś widziałeś lub słyszałeś. Jeśli jesteś producentem wegańskich kosmetyków, jedną z Twoich grup docelowych z pewnością będą weganie. Czyli personalizacja to niejako dotarcie do określonej grupy, która może być zainteresowana Twoim produktem lub usługą bardziej niż pozostali użytkownicy social mediów.


Dzięki personalizacji przekazujesz swoim odbiorcom komunikaty, którymi są faktycznie zainteresowani. Odpowiadasz na problem, który mają użytkownicy – Twoi przyszli klienci. Zwiększasz tym samym szanse na sprzedaż swojej usługi lub nawiązanie współpracy, w zależności od tego, jaki jest Twój cel.

Wideo, jako narzędzie social media

Nie lubisz nagrywać? Mówienie do kamery wydaje Ci się dziwne i nienaturalne? Może nie spodobać Ci się to, co teraz powiem. Trendu niestety nie zmienimy, ale możemy to wykorzystać.


W Internecie obecnie mamy do czynienia z erą krótkich filmów. Zaczęło się od Tik-Toka, ale nie oszukujmy się, wszystkie platformy mediów społecznościowych cechuje obecnie rosnąca przewaga krótkich filmów video. Instagram ma Reels, a na YouTube coraz większą popularnością cieszą się Shorts. Nawet Spotify, który przecież kojarzy się bardziej ze słuchaniem niż oglądaniem, wdraża swoją zakładkę Discover.

Jak zatem wpisać się w ten trend? Ma być krótko i chwytliwie. Twój odbiorca utrzyma koncentracje na opublikowanym przez Ciebie filmie przez około 9 sekund. Dodatkowo to pierwsze sekundy zdecydują o tym, czy w ogóle obejrzy go do końca. Wszystko wydaje się być bardzo skomplikowane, ale uwierz mi – jesteś w stanie się tego nauczyć. Najlepsi nauczyciele to obserwacja i konsekwencja. Metodą prób i błędów, wyciągając wnioski, z pewnością zaczniesz tworzyć materiały, które pomogą Ci w prowadzeniu mediów społecznościowych marki, którą reprezentujesz.

Komunikacja w czasie rzeczywistym w kanałach społecznościowych

Bądź dostępny i pozostawaj w kontakcie. Tak można by było podsumować ten trend. Nie chodzi oczywiście o to, żebyś był 24h online i odpowiadał swoim odbiorcom bez przerwy. Niemniej, im płynniejsza komunikacja, tym lepiej. Jeśli ktoś zadaje Ci jakieś pytanie, to znaczy, że jest zainteresowany Twoją usługą lub produktem. Jeśli nie odpowiesz lub czas oczekiwania na odpowiedź będzie wydłużony, odbiorca może stracić zainteresowanie lub skorzystać z usług, lub produktów osoby, która odpowiedziała mu szybciej.

Facebook i Messenger dają bardzo duże możliwości jeśli chodzi o komunikację w czasie rzeczywistym. Mają też spory potencjał jeśli chodzi o aktywność użytkowników. Pomyśl, jak możesz skorzystać z tych kanałów mediów społecznościowych? Profil na Facebooku lub Instagramie, pozostawanie w kontakcie z odbiorcami i tak naprawdę jakieś minimum działań marketingowych masz zapewnione, za darmo.

Przeczytaj o nowości na Instagramie, o której pisaliśmy: Kanały na Instagramie

26 milionów aktywnych użytkowników w mediach społecznościowych

Źródło


Pamiętaj, że dla Twojej marki social media nie powinny ograniczać się tylko do wrzucania reklam (nawet jeśli będą to bardzo ciekawe treści). To też źródło komunikacji z odbiorcami, potencjalnymi klientami, które naprawdę warto wykorzystać. Odpowiadaj na wiadomości, reaguj na komentarze. Stwórz na Instagramie lub na Facebooku swoją wizytówkę z najciekawszymi treściami. Poprzez media społecznościowe możesz dać się poznać, wejść w interakcję, a to zawsze procentuje.

Social commerce

Pod tym pojęciem kryje się wszelka działalność, która polega na kupowaniu bądź sprzedawaniu produktów poprzez media społecznościowe. Same strategie jeśli chodzi o social commerce, mogą się różnić w zależności od serwisu, z którego korzystasz. Punktem wspólnym jest jednak fakt, że w całości lub przynajmniej częściowo klient dokonuje zakupu za pośrednictwem platformy społecznościowej. Przykładem może być opcja „kup teraz” na Facebooku. Z podobną funkcją wychodzi również Instagram, umożliwiając swoim użytkownikom finalizację zakupu bez konieczności opuszczania platformy. W tym przypadku jest to, póki co, funkcja dostępna jedynie dla wybranych marek. Choć oczywiście można, z prawie 100% pewnością zakładać, że zostanie udostępniona szerszej grupie.

Można powiedzieć, że social commerce dopiero raczkuje i powoli dociera do szerszej grupy odbiorców. Pamiętajmy jednak, że rzeczywistość w mediach społecznościowych pozwala na dotarcie ze swoim produktem lub usługą do naprawdę szerokiego grona. Łącząc to z faktem, ile osób decyduje się na zakup lub znajduje inspiracje do zakupów na podstawie mediów społecznościowych, social commerce ma przed sobą naprawdę owocną przyszłość.

Ponad 60% użytkowników Instagrama odkrywa nowe produkty dzięki tej platformie.

Jak może to wpłynąć na Twój biznes? Korzystaj z tego, że social commerce to stosunkowa nowość i wyjdź ze swoim produktem do użytkowników, ułatwiając im zakup na platformie, na której Cię znaleźli. 🙂

Personalizacja w mediach społecznościowych

W kontekście rozwijających się trendów w marketingu mediów społecznościowych na rok 2024, kluczowym aspektem staje się zaawansowana segmentacja i personalizacja doświadczeń użytkowników. Marki coraz częściej wykorzystują dane behawioralne i preferencje swoich odbiorców, aby dostarczać treści i oferty skrojone na miarę indywidualnych potrzeb. Dzięki zastosowaniu narzędzi AI i machine learning, możliwe jest dokładniejsze zrozumienie zachowań i oczekiwań klientów, co pozwala na tworzenie bardziej angażujących i efektywnych kampanii. Tendencja ta nie tylko zwiększa skuteczność działań marketingowych, ale również buduje głębszą relację i lojalność wobec marki.

7 wskazówek dla Twoich mediów społecznościowych w 2024

Omówiliśmy najistotniejsze, moim zdaniem trendy. Przejdźmy zatem do konkretów. Co możesz zrobić w swoich social mediach w 2024 r., żeby ich prowadzenie było bardziej efektywne?

1. Inwestowanie w reklamy w social mediach

Inwestowanie, jak powszechnie wiadomo, wiąże się z ryzykiem. Jednak w kontekście opracowywania strategii mediów społecznościowych swojej firmy, warto te ryzyko podjąć.


Prowadząc biznes prawdopodobnie płacisz za reklamy „offline”. Prowadzisz stronę internetową, za której założenie prawdopodobnie zapłaciłeś. Istnieją reklamy radiowe, banery i inne tym podobne strategie. Cała nasza rzeczywistość przenosi się do sieci, więc nie powinno nas dziwić, że pieniądze mają też znaczenie dla reklam w kanałach social media. Płatna reklama w mediach społecznościowych pozwala zwiększyć ilość odbiorców, a co za tym idzie dotrzeć do szerszego grona odbiorców.

Reklamy social media są bardzo często dużo tańsze. Przy odpowiedniej optymalizacji można dotrzeć do naprawdę dużej ilości odbiorców i zdobyć swoje cele marketingowe.

2. Tworzenie interaktywnych treści

Twoja społeczność powinna być zaangażowana. Zwiększy to zasięg Twojego konta, przysporzy odbiorców. Wiele firm swoją strategię w social media opiera na treściach, które angażują obserwatorów. Co możemy przytoczyć jako przykład? Wszelkie ankiety na Instagramie „Którą Atomówką jesteś?” albo „Jakim rodzajem pieczywa dziś jesteś?”. Nie oszukujmy się, każdy z nas przynajmniej raz wziął udział w takim „teście”.

Takie zagrania są chwytliwe, ale tez bardzo skuteczne. I oczywiście nie chodzi o to, żeby teraz zalewać odbiorców falą niestandardowych pytań, ale o pokazanie Twoim potencjalnym klientom, że są ważni. Tworzenie interakcji z użytkownikami mediów społecznościowych. Jak prowadzić swoje social media uwzględniając ten trend? Korzystaj z narzędzi, jakie zyskujesz dzięki poszczególnym mediom społecznościowym. Na Instagramie są to ankiety, czy popularne quizy. Możemy w tym zaganianiu zamknąć wszystkie działania, które angażują użytkownika do konkretnego działania. Może to być kliknięcie w odpowiedź, swipowanie, przesunięcie, czy wypełnienie.

93% marketerów uważa, że interaktywne treści to niezwykle efektywna forma edukacji klientów.

3. Wykorzystywanie sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja to ciągle rozwijający się temat, który już teraz cieszy się ogromną popularnością. Trzeba stwierdzić, że w przypadku prowadzenia kampanii marketingowych może stać się ona Twoim przyjacielem.


Żeby skutecznie prowadzić social media swojej firmy, trzeba wiedzieć naprawdę bardzo dużo. Musisz być na bieżąco z trendami, tworzyć odpowiednią strategię, wychodzić naprzeciw oczekiwaniom potencjalnych klientów, tworzyć treści nakierowane na grupę docelową i śledzić, jakie czynniki wpływają na zachowania odbiorców. Odpowiednie wykorzystanie mediów społecznościowych to wyzwanie, ale to właśnie tutaj z pomocą przychodzi sztuczna inteligencja (AI).

AI w swoich działaniach marketingowych możesz wykorzystać do:

  • zbierania informacji o grupie docelowej,
  • generowania hashtagów,
  • przeprowadzania testów, żeby określić, które działania będą najefektywniejsze.
AI w social media

Sztuczna inteligencja będzie pomocna w tworzeniu unikatowych treści, analizy konkurencji, analizy klientów i wielu innych. To naprawdę narzędzie z potencjałem, o którym można napisać bardzo dużo. Z pewnością poświęcimy temu odrębny artykuł. Przy odpowiednim jej wykorzystaniu możesz osiągnąć odpowiednie cele marketingu.

Więcej o sztucznej inteligencji w marketingu możesz przeczytać w naszym artykule.

4. Stosowanie microinfluencer marketingu

Na pewno choć raz spotkałeś się z sytuacją, kiedy influencer promował jakiś produkt lub usługę. Nic dziwnego, że firmy decydują się na taką strategię promocyjną, bo jest ona bardzo skuteczna.

Zdefiniujmy jednak najpierw, kim jest microinfluencer? Zgodnie z definicją to twórca internetowy, który ma od 1 000 – 100 000 obserwatorów. Wydawać by się mogło, że w kontekście reklamy im większe konto nas promuje, tym lepiej. Według aktualnych trendów okazuje się, że jednak nie jest to takie oczywiste.

Microinfluencer, macroinfluencer i megainfluencer

W ciągu ostatnich 2 lat wzrosła liczba współprac, jakie są oferowane microinfluencerom. Dlaczego tak się dzieje? Duże konta, to z reguły też więcej współprac reklamowych, dlatego tracą na wiarygodności z perspektywy użytkownika. Na mniejszych kontach współpraca jest bardziej szczera, autentyczna, dlatego przynosi lepsze efekty.

Microinfluencer to też dobre rozwiązanie, jeśli chcesz skorzystać z tej formy reklamy, a masz ograniczony budżet. Współprace z takimi kontami z reguły są tańsze, niż te z większymi liczbami odbiorców. Częściej skorzystanie z kilku mniejszych współprac jest bardziej opłacalne niż z jednej i bardzo dużej.

5. Tworzenie krótkich treści wideo

O treściach wideo wspominałam już wyżej. Myślę, że to najważniejsza wskazówka, ponieważ wszystko wskazuje na to, że ten trend zostanie z nami na dłużej.

Krótkie, chwytliwe, ciekawe i autentyczne – takie przede wszystkim powinny być publikowane przez Ciebie materiały video. Czy wiesz, że oglądanie filmów jest czwartym z kolei, najpopularniejszym powodem korzystania z internetu? Nie dziwi zatem, że social media marketing opiera się obecnie tak mocno o treści video. Wideo na social media inspirują widzów, ale także przykuwają uwagę do Twojego profilu – warto z nich korzystać!

Czy wiesz, że decyzję o tym, czy obejrzeć wideo do końca odbiorca podejmuje w ciągu pierwszych 2 sekund odtwarzania materiału?

Co dość istotne, większą popularnością cieszą się te filmy, które można odtwarzać pionowo. Wynika to z zalet natury praktycznej, ponieważ użytkownik nie musi przekręcać swojego smartfona, żeby obejrzeć Twoją publikację. Przy dzisiejszym trybie życia użytkowników, którzy zazwyczaj gdzieś się spieszą, materiały wideo są formą szybką i przystępną, którą mogą obejrzeć i przyswoić w krótkim czasie, w dowolnym momencie.

Co jeszcze się klika? Filmiki pokazujące ludzi i sytuacje z ich życia, wzbogacone muzyką, z elementem humorystycznym. Nie oszukujmy się – social media to dla wielu osób przede wszystkim rozrywka. Nic zatem dziwnego, że chętniej oglądają coś, co ich bawi, niż suche reklamy konkretnych produktów. Wideo w social mediach daje wiele możliwości, a przy dodatku kreatywności można wymyślić bardzo dobre reklamy.

6. Więcej autentyczności

Ten wątek wydaje się być dość oczywisty. Coraz więcej influencerów rezygnuje z używania filtrów, pokazuje nie tylko idealne kadry, a stawia na autentyczność. Każdy, kto korzysta z mediów społecznościowych już jakiś czas, wie, że najlepiej „sprzedaje się” prawda.


Twój marketing w ramach portali społecznościowych powinien być zatem autentyczny. Pokazywać Ciebie i Twoją firma dokładnie takimi, jakimi są. Bez koloryzowania, nadmiernego naginania rzeczywistości. W ten sposób wzmacniasz też wiarygodność swojej firmy, co dla zdecydowanej większości użytkowników mediów społecznościowych jest bardzo istotne.

Co istotne, Twoja autentyczność powinna łączyć się z precyzją i dokładnością. Co się pod tym kryje? Chociażby dokładne opisy produktu czy oferty. Nikt nie chce czytać „nasz produkt odmieni Twoje życie”. Zdecydowanie lepsze będzie dokładne wskazanie, co potencjalny klient zyska, jeśli skorzysta akurat z Twojej oferty.

Rozumiesz o co chodzi? Uwzględnij autentyczność w strategii marketingowej. Do dzieła i „be yourself” 🙂

7. Odpowiedzialność społeczna

To jest kolejny temat, o którym można rozpisywać się bardzo długo. Łączy się poniekąd z byciem autentycznym. Użytkownicy mediów społecznościowych muszą zdawać sobie sprawę z tego, że publikowane w mediach społecznościowych informacje trafiają do odbiorców i w jakiś sposób na nich wpływają. Każda firma czy osoba powinna ocenić, czy jego social media posłużą dobrym, czy negatywnym przekazom.

Do czego możemy tu nawiązać? Pozostając w temacie trendów: do samooceny. Idealne ujęcia, zdjęcia robione w odpowiednim świetle, nakładane filtry, czy nierealne sylwetki. Publikowanie idealnych obrazów, niemożliwych do osiągnięcia, zostaje w głowie odbiorcy i tworzy zakrzywiony obraz rzeczywistości, co prowadzi do kompleksów i nierzadko myśli samobójczych. Wiem, że to skrajne przykłady, ale cóż, wszyscy musimy sobie zdawać sprawę z powagi sytuacji.

CSR - społeczna odpowiedzialność biznesu: środowisko naturalne, działania społeczne, łańcuch dostaw, etyka

Chcę pokazać, że nawet na małym koncie, które ma z pozoru niewielu obserwatorów, docieramy do kogoś, więc poniekąd odpowiadamy za to, co te osoby oglądają. Docierając do odbiorców za pośrednictwem mediów społecznościowych, działajmy ze świadomością tej odpowiedzialności.

Warto jeszcze zaznaczyć, że dzięki mediom społecznościowym można przyczynić się również pewnym słusznym sprawom. Mam tu na myśli marketing społecznie zaangażowany, który omówimy szerzej w innym artykule.

Jak prowadzić marketing social media w 2024?

Jeszcze nie tak dawno mówiło się tylko o odpowiednim dobieraniu hashtagów i regularnym publikowaniu treści. Obecnie trendy w mediach społecznościowych to bardziej złożony temat, ale warto trzymać rękę na pulsie i za tymi trendami (ale także algorytmami) podążać. Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu wiesz, jak działać, żeby Twoje social media były skuteczne w 2024 r.

A jeśli chcesz powierzyć prowadzenie swoich mediów społecznościowych profesjonalistom, zapoznaj się z ofertą naszej agencji RodIN. Nasz zespół profesjonalistów zna i śledzi trendy w social mediach, dzięki czemu potrafimy kompleksowo i skutecznie prowadzić profile naszych klientów. Określamy grupę docelową i opracowujemy strategię, którą na bieżąco monitorujemy i w razie potrzeby modyfikujemy. Klucz do skutecznych social mediów to dopasowane treści i szczera relacja z obiorcami – zrobimy to za Ciebie. Zamów bezpłatną wycenę.

Dotychczas pomogliśmy naszym klientom stworzyć indywidualny wizerunek ich firm w mediach społecznościowych. W ramach naszych działań analizujemy konkurencje i na tej podstawie opracowujemy plan, na podstawie którego tworzymy i publikujemy posty i relacje oraz na bieżąco komunikujemy się z obserwującymi.

Nasze działania w social mediach są skuteczne i przekładają się na realny wzrost odwiedzin na profilach naszych klientów. Efekty naszej pracy możesz znaleźć tutaj.

Spis treści

Chcesz wiedzieć więcej?

Zapisz się do naszego newslettera, w którym dzielimy się tajnikami marketingu i otrzymaj 10% zniżki na dowolną usługę!

O autorze

Monika Kaszuba

Monika Kaszuba

Copywriter z pasją. Charakteryzuje się zamiłowaniem do słowa pisanego. Wolny czas lubi poświęcać na czytanie kryminałów i długie spacery nad morzem.

Zapraszam na moje social media:

Chcesz więcej ruchu na stronie?

Otrzymaj darmowy audyt SEO od RodIN i zobacz ile ruchu możesz zyskać na swojej stronie www

Dziękuję, że przeczytałeś(aś) mój artykuł!

Jeśli chcesz żebyśmy zadbali o marketing Twojej firmy - zostaw kontakt do siebie:

Wolisz słuchać niż czytać?

Posłuchaj naszego podcastu!