Kanały na Instagramie (Broadcast Channels): co, jak, dla kogo?

Na czym polega najnowsza funkcjonalność Instagrama, jak działają Kanały, jak do nich dołączyć i kto może założyć swój Kanał na Instagramie?
Kanały na Instagramie

Spis treści

Kanały (Broadcast Channels) – najnowsze narzędzie na Instagramie, które umożliwia użytkownikom tworzenie zamkniętych (lub otwartych) grup do jednostronnego przekazywania informacji tekstowych i publikowania transmisji na żywo dla określonych grup odbiorców, co pozwoli na lepsze dostosowanie treści do oczekiwań widzów. Tylko twórcy mogą wysyłać wiadomości, a obserwujący mogą reagować na treści i głosować w udostępnionych ankietach.

Instagram to jedna z najpopularniejszych platform społecznościowych na świecie, która po raz kolejny zaskakuje nowością – wprowadzeniem Kanałów (Broadcast Channels) do komunikacji z fanami. Zapraszamy do naszego przewodnika po najnowszej funkcjonalności Instagrama.

Mark Zuckerberg ogłasza powstanie Kanałów na Instagramie

Ogłoszenie Marka Zuckerberga - kanały nadawcze

W lutym 2023 na Instagramie Mark Zuckerberg ogłosił wprowadzenie kanałów (Broadcast Channels), wraz ze swoim własnym kanałem „Meta Channel 📢”. Kanały to publiczne narzędzie do przesyłania wiadomości od twórcy do wielu odbiorców, do którego można zaprosić wszystkich swoich obserwujących i udostępniać aktualizacje tekstowe, wideo i zdjęcia.

Z oficjalnego komunikatu Meta:

Mamy przyjemność wprowadzić na Instagramie kanały nadawcze (ang. Broadcast channels) – narzędzie do przesyłania wiadomości jeden do wielu, które umożliwia twórcom bezpośrednie zaangażowanie z ich obserwującymi na dużą skalę.

Kanały nadawcze pozwalają twórcom na informowanie swoich obserwujących o aktualizacjach oraz dzielenie się momentami zza kulis przy użyciu tekstu, zdjęć, wideo, notatek głosowych i ankiet.

Od dziś testujemy tę nową funkcję z kilkoma twórcami z USA, a wkrótce udostępnimy ją większej ilości osób.

Czym są Kanały na Instagramie?

Kanały umożliwiają twórcom na Instagramie dostarczanie bardziej ukierunkowanych treści dla swoich wybranych grup odbiorców, co ma pozwolić na lepsze budowanie zaangażowania i więzi z ich widzami. Ta funkcjonalność jest również korzystna dla osób, które chcą prowadzić transmisje na żywo na bardziej prywatne tematy. Dzięki Broadcast Channels użytkownik może określić, kto ma dostęp do jego transmisji na żywo, co pozwala na lepszą kontrolę prywatności.

Twórcy mogą również używać notatek głosowych, aby dzielić się swoimi najnowszymi aktualizacjami i kulisy tworzenia, a nawet tworzyć ankiety, aby poznać opinie swoich fanów. Tylko twórcy mogą wysyłać wiadomości w kanałach nadawczych, podczas gdy obserwujący mogą reagować na treści i głosować w ankietach.

W ciągu kolejnych miesięcy do Kanałów zostaną dodane kolejne funkcje, takie jak możliwość zaproszenia innego twórcy do kanału, aby omówić nadchodzące współprace, pozyskać pytania dla sekcji „zapytaj mnie o wszystko” i wiele innych.

Przykład kanału nadawczego

Jak działają Kanały na Instagramie?

Gdy twórca uzyska dostęp do kanałów nadawczych i wyśle pierwszą wiadomość ze swojego Instagrama, jego obserwujący otrzymają jednorazowe powiadomienie o dołączeniu do kanału. Każdy może odkryć kanał nadawczy i przeglądać jego treści, ale tylko obserwujący, którzy dołączą do kanału, otrzymają powiadomienia o aktualizacjach.

Obserwujący mogą w każdej chwili opuścić lub wyciszyć kanały nadawcze, a także kontrolować powiadomienia od twórców, przechodząc na profil twórcy, naciskając ikonę dzwonka i wybierając „kanał nadawczy”.

Powiadomienia będą domyślnie ustawione na „kilka”, ale to ustawienie można zmienić na „wszystkie” lub „brak”. Oprócz powiadomienia o zaproszeniu, obserwujący nie otrzymają żadnych innych powiadomień o kanałach nadawczych, chyba że dodadzą kanał do swojej skrzynki odbiorczej. Gdy kanał zostanie dodany do skrzynki, pojawi się on wśród innych wątków wiadomości, a powiadomienia będą działać jak w każdym innym czacie.

Jak tylko kanał nadawczy zostanie uruchomiony, twórcy mogą również zachęcać swoich obserwujących do dołączenia, używając naklejki „dołącz do kanału” w Stories lub przypinając link do kanału do swojego profilu.

Jest to na pewno nowy sposób twórców na pogłębienie relacji z obserwującymi – nie trzeba wrzucać relacji lub wstawiać osobnego postu na Social Media. W takim przypadku wystarczy napisanie kilku zdań, żeby nawiązać szybki kontakt i przekazać informacje. Plusem jest także to, że wiadomości wyświetlają się użytkownikom zawsze, a relacje czy posty często są przeoczane.

Kanały na WhatsAppie?

Niedawno Meta wprowadziła także kanały na WhatsAppie – nowe funkcjonalności na aplikacjach Mety ciągle zaskakują!

Kto może założyć swój kanał transmisji na Instagramie?

Funkcję tę opracowywano na początku w Stanach Zjednoczonych, gdzie kilku wybranych twórców testowało funkcję kanałów transmisji na swoich profilach. Obecnie Meta rozszerza ich działania, a w czerwcu 2023 roku ogłoszono, że kanały transmisji wejdą na rynek globalnie.

W tej chwili kanały na Intagramie mogą stwórzyć tylko Twórcy, czyli osoby, które publikują oryginalne treści na tej platformie. W skrócie: jest to konto dla blogerów, twórców contentu wideo, artystów, influencerów oraz marek.

Posłuchaj o kanałach na IG w naszym podcaście

Jak stworzyć kanał transmisyjny na Instagramie?

Jeżeli spełniasz powyższe wymagania, możesz utworzyć swój kanał na Instagramie – bezpośrednio z samej aplikacji. Na początku otwórz Instagrama na swoim urządzeniu.

Aplikacja Instagram

Następnie w aplikacji dotknij ikony skrzynki odbiorczej w prawym górnym rogu (ikona będzie kształtem przypominała strzałkę lub dymek wiadomości).

Drugi krok tworzenia kanału na Instagramie

Następnie w otwartym już ekranie wiadomości bezpośrednich na koncie, kliknij ikonę tworzenia nowej treści w prawym górnym rogu (znak ołówka z kartką papieru).

Utworzenie kanału na Instagramie - krok końcowy

Na następnym ekranie kliknij Utwórz kanał transmisji.

W tym miejscu możesz nazwać kanał nadawczy, wybrać odbiorców, a także określić czy chcesz, aby kanał pojawiał się w Twoim profilu (pogrubiona nazwa występująca pod biogramem). Po wprowadzeniu wszystkich informacji dotknij opcji Utwórz kanał transmisji u dołu, aby kontynuować.

W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swojego kanału, otwierając aplikację Instagram i przechodząc Skrzynka odbiorcza -> Kanały.

Dlaczego nie mogę stworzyć kanału na Instagramie?

Żeby stworzyć kanał na Instagramie, musisz być twórcą. Instagram nie poinformował oficjalnie na temat tego, ile obserwatorów musi mieć osoba, aby otworzyć kanał na Instagramie. Nieoficjalna informacja jest taka, że aby otworzyć Broadcast Channel, trzeba mieć 10 000 obserwujących.

Jeżeli mimo to nie jesteś w stanie otworzyć kanału na Instagramie, spróbuj zaktualizować aplikację Instagrama. Niekiedy nieaktualna wersja aplikacji powoduje to, że najnowsze funkcje Instagrama nie działają w ogóle lub są ograniczone.

Jeżeli potrzebujesz pomocy przy prowadzeniu swojego profilu na Instagramie albo założeniu i prowadzeniu kanału – skontaktuj się z nami. Pomagamy twórcom w tworzeniu contentu na ich media społecznościowe!

Zajmiemy się marketingiem w Twojej firmie!

Wypełnij formularz i otrzymaj darmową wycenę:
Dymitr
Patrycja

Jak zaprosić ludzi do swojego kanału na Instagramie?

Istnieją trzy możliwości do zaproszenia użytkowników na swój kanał na Instagramie.

Możesz to zrobić za pomocą wysłania pierwszej wiadomości. Po utworzeniu kanału będzie on publiczny dla wszystkich użytkowników na Instagramie. Po wysłaniu pierwszej wiadomości na kanale wszyscy Twoi obserwatorzy otrzymają powiadomienie z prośbą o dołączenie.

Możesz także udostępnić link do kanału innym osobom. Można udostępnić go np. na profilu na Instagramie lub na innych mediach społecznościowych, aby dotrzeć do jeszcze szerszej publiczności.

Ostatnia możliwość to dodanie kanału do swojego Instastories. Osoby, które na bieżąco oglądają Twoje materiały, będą mogły w łatwy i intuicyjny sposób przejść do Twojego kanału i do niego dołączyć.

Nadchodzące funkcje kanałów testowane przez Instagrama

Oprócz premiery globalnej, firma Meta ogłosiła także w czerwcu 2023, że Instagram testuje nowe funkcje dla kanałów nadawczych. Będą to między innymi:

  • możliwość zbierania opinii i zadawania pytań w stylu AMA – ang. Ask Me Anything (Zapytaj mnie o wszystko),
  • specjalna zakładka w skrzynce odbiorczej, aby mieć łatwiejszy dostęp do nowych i połączonych kanałów,
  • dodanie moderatorów treści,
  • data oraz godzina wygaśnięcia emisji,
  • inne osoby współpracujące, które będą mogły zapraszać gości na Twój kanał,
  • podgląd linków zachęcających do tego, aby uczestnicy dołączyli do kanału.
Powiadomienie Broadcast Channel

Jak dołączyć do czyjegoś kanału?

Aby uzyskać dostęp do kanału nadawczego, można skorzystać z linku, który znajduje się na naklejce w Story lub jest przypięty na profilu twórcy na Instagramie. Istniejący już obserwator może otrzymać powiadomienie o nowym kanale tylko jeden raz.

Można także dołączyć do kanału z poziomu wiadomości prywatnych. Wystarczy wejść na swoją skrzynkę odbiorczą i kliknąć w pasek wyszukiwania. Pojawią się propozycje kanałów, do których możesz dołączyć. Instagram wysyła także powiadomienia, jeżeli osoba, którą obserwujesz utworzy taki kanał na Instagramie.

Aby dołączyć do kanału, należy dotknąć przycisku „Dołącz do kanału nadawczego”. Osoby, które jeszcze nie obserwują danego twórcy, będą poproszone o zaobserwowanie profilu twórcy.

Poniżej jest pokazany przykład, jak dołączyć do kanału stworzonego przez Żurnalistę. Obok nazwy kanału pojawia się specyficzna ikonka dwóch dymków. Jeżeli nie obserwujesz danego kanału – wyświetli się specjalne powiadomienie o prośbie zaobserwowania, a później o akceptacji dołączenia.

Po dołączeniu do kanału obserwatorzy mogą reagować na treści i brać udział w ankietach, ale nie mogą wysyłać wiadomości. Mogą również udostępniać link do kanału nadawczego swoim znajomym, aby mogli obserwować i dołączyć do kanału swojego ulubionego twórcy.

Kanały publiczne i kanały prywatne

Twórcy, którzy chcą utworzyć kanał, do którego mają dostęp wszyscy ich obserwujący, muszą ustawić publiczność kanału na „wszyscy obserwujący”. Wystarczy wejść do skrzynki odbiorczej wiadomości i wybrać opcję napisania nowej wiadomości – tam będzie możliwość utworzenia kanału transmisji.

Istnieje także opcja utworzenia kanału transmitującego, do którego dostęp będą mieli tylko płatni subskrybenci, co umożliwi udostępnianie bardziej ekskluzywnych treści. Czyżby to kamyczek w ogród Onlyfans? Wkrótce się przekonamy 😉

Zgarnij 10% rabatu na pierwsze zamówienie!

Zapisz się do naszego newslettera, w którym dzielimy się tajnikami marketingu i otrzymaj 10% zniżki na pierwsze zamówienie!

Początki kanałów na Instagramie

W lutym 2023 Meta opublikowało komunikaty, które mówiły:

Obecnie testujemy kanały nadawcze z kilkoma twórcami w Stanach Zjednoczonych i planujemy rozszerzenie w kolejnych miesiącach. Twórcy, którzy są zainteresowani, mogą zapisać się na listę oczekujących, aby być brani pod uwagę do wczesnego dostępu, korzystając z listy oczekujących na swoim urządzeniu mobilnym.

Miejsca są ograniczone, a wczesny dostęp będzie udostępniany w sposób etapowy. Gdy wprowadzamy tę nową funkcję najpierw na Instagramie, będziemy testować kanały nadawcze w Messengerze i na Facebooku w nadchodzących miesiącach.

Już dziś wiemy, że kanały nadawcze są funkcją globalną i zaczynają się mocno rozwijać.

Dostępne obecnie kanały w Instagramie

Firma wprowadza kanały na całym świecie – najbardziej popularne są prowadzone w Stanach Zjednoczonych oraz w Indiach. W Polsce nie są one jeszcze aż tak popularne, dlatego zachęcamy do przetestowania nowej możliwości przez każdego Twórcę.

Przykłady kanałów z Polski

Przykładowymi kontami, które korzystają w Polsce z kanałów nadawczych, są:

  • Żurnalista – twórca podcastów „Rozmowy bez kompromisów”: @zurnalistapl
  • Konrad Skotnicki – czyli Doktor z TikToka, doktor chemii i popularyzator chemii, również tiktoker: @doktor_z_tiktoka
  • Wielorazówka – Internetowy Sklep Zero Waste: @wielorazowka
  • Kacper Zembrzucki – twórca contentu humorystycznego na Instagramie: @zetkacper

Pierwsze kanały w Stanach Zjednoczonych

Oto lista pierwszych profili na Instagramie, którym Meta umożliwiła przetestowanie tej funkcjonalności:

Zamów darmową wycenę

Wypełnij formularz i otrzymaj wycenę dopasowaną do Twoich potrzeb

P.S. Czy kanały na Instagramie są kalką Telegrama?

W sieci już pojawiły się opinie, że twórcy Kanałów Broadcast Channel na Instagramie zainspirowali się Telegramem – wywodzącym się z Rosji komunikatorem, którego autor (Pavel Durov) był posądzany kiedyś o mocne inspirowanie się Facebookiem i innymi dziełami Marka Zuckerberga. Czyżby role się odwróciły? Na tym etapie ciężko powiedzieć, natomiast wiele elementów nowopowstałych Kanałów faktycznie przypomina kanały i grupy w Telegramie, z tą podstawową różnicą, że komunikacja w Instagramie jest jednostronna, a obserwujący mogą jedynie lajkować komunikaty nadawcy. Zobaczymy, jak to się rozwinie, a tymczasem czekamy na udostępnienie nowej funkcjonalności polskim twórcom i odbiorcom.

Spis treści

Chcesz wiedzieć więcej?

Zapisz się do naszego newslettera, w którym dzielimy się tajnikami marketingu i otrzymaj 10% zniżki na dowolną usługę!

O autorze

Dymitr Andrzej Rodzin

Dymitr Andrzej Rodzin

Pasjonat marketingu, podcaster, założyciel agencji marketingu RodIN. Zdobywał doświadczenie kierując marketingiem firm z branży finansowej oraz IT. Autor kursów i szkoleń, mówi w czterech językach, których używa zarówno w pracy jak i w podróżach. W wolnych chwilach gra w squasha i na gitarze.
Zapraszam na moje social media:

Chcesz więcej ruchu na stronie?

Otrzymaj darmowy audyt SEO od RodIN i zobacz jak możesz zyskać więcej ruchu na swojej stronie www

Dziękuję, że przeczytałeś(aś) mój artykuł!

Jeśli chcesz żebym pomógł Ci z marketingiem w Twojej firmie - zostaw kontakt do siebie:

Wolisz słuchać niż czytać?

Posłuchaj naszego podcastu!