Pozycjonowanie długi ogon (ang. long tail SEO) to działanie wykorzystywane w SEO . Przynosi wielkie efekty, a jednocześnie nie wymaga dużych nakładów finansowych. Przeczytaj praktyczny poradnik i dowiedz się czym jest pozycjonowanie na długi ogon, po co to robić oraz jak stworzyć strategię fraz long tail w SEO.
Chcesz, aby widoczność Twojej firmy w lokalnych wyszukiwaniach znacznie wzrosła
Skorzystaj z naszej pomocy przy konfiguracji Leadinfo i dowedź się, kto dokładnie wchodzi na Twoją stronę internetową!
Pozycjonowanie long tail – definicja
Pozycjonowanie long tail – skuteczna strategia optymalizacji strony za pomocą fraz kluczowych składających się z trzech lub więcej słów. Takie frazy są bardziej szczegółowe i mniej konkurencyjne, w porównaniu do słów kluczowych składających się z jednego wyrazu.
Wyrażenia long tail mają mniejszą liczbę wyszukiwań, w związku z tym przynoszą mniej ruchu do witryny, ale za to jest to bardziej wartościowy ruch, z wyższym prawdopodobieństwem doprowadzenia do konwersji użytkowników.
Pozycjonowanie na długi ogon
Pozycjonowanie na tzw. długi ogon wykorzystywane jest po to, żeby przyciągnąć ruch organiczny z wyszukiwarek. Jakie są cechy fraz długiego ogona?
- Zapytania long tail są bardziej konkretne, zawierają więcej informacji.
- Długość i specyfika wyszukiwanych fraz często wskazują na dokładniejsze intencje osoby wyszukującej. Zapytania te są często bardziej ukierunkowane na konkretny produkt, usługę czy informację.
- Użytkownicy stosujący zapytania long tail są bliżej momentu podjęcia decyzji zakupowej lub działania.
- Mniejsza konkurencja, co sprawia, że bardziej doprecyzowują, co użytkownik chce znaleźć.
- Długi ogon słów kluczowych odzwierciedla bardziej indywidualne potrzeby i preferencje osoby wyszukującej.
Na przykład zamiast „wózek” fraza kluczowa długiego ogona mogłaby brzmieć „wózek dziecięcy Gdańsk” lub zapytanie ogólne „buty” jako fraza z długim ogonem w pozycjonowaniu brzmiałaby np. „czarne buty skórzane damskie na zimę rozmiar 38”.
W związku z tym, ze względu na swoją specyfikę frazy kluczowe długiego ogona mają mniejszą konkurencję w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu przy ich wykorzystaniu można łatwo osiągnąć wysoką pozycję w wyszukiwarce Google. Dodatkowo, użytkownicy wpisujący słowa long tail często wiedzą dokładnie, czego szukają, co zwiększa szansę na konwersję.
Co to jest pozycjonowanie szerokie?
Pozycjonowanie szerokie dotyczy ogólnych i popularnych słów kluczowych, czyli przeciwieństwa fraz typu long tail. Cechuje się wysoką konkurencją, niskim wskaźnikiem konwersji, wymaga też dużych zasobów. Celem pozycjonowania szerokiego jest osiągnięcie wysokich pozycji dla krótkich i ogólnych haseł, o dużej liczbie zapytań.
To bardzo trudne zadanie. Wymaga dużego nakładu pracy włożonego w optymalizację strony, link building i inne działania SEO. Do tego użytkownicy, którzy korzystają z takich fraz są często dopiero na początku ścieżki zakupowej, więc raczej nie doprowadzą do konwersji. Więcej na temat ścieżki zakupowej pisaliśmy we wpisie na temat lejka sprzedażowego.
Dlatego choć wyświetlanie się na pierwszej pozycji w Google dla popularnych fraz może przynieść ogromny ruch na stronę, to trudności, które trzeba wcześniej pokonać skutkują tym, że udaje się to tylko nielicznym.
Natomiast przy pozycjonowaniu na frazy ogólne istnieje ryzyko, że dotrzemy do użytkowników, którzy sami jeszcze nie wiedzą czego szukają, ich intencja wyszukiwania nie jest konkretna i nie mają precyzyjnego wyobrażenia produktu lub usługi, której szukają.
Po co pozycjonować stronę na długi ogon?
Przedstawię to na przykładzie. Załóżmy, że adoptowałam szczeniaka.
Na początku chcę się rozeznać w dostępnych na rynku karmach i ich cenach. Wyszukuję frazę: karma dla psa. W trakcie orientuje się, że są specjalne karmy dedykowane dla szczeniaków. Wpisuję więc inne hasło: karma dla szczeniaków. Teraz z kolei widzę, że mam do wyboru karmy na lśniącą sierść, zdrowe stawy, dla alergików, dla raz dużych, czy też małych.
Różnorodność wyników przyprawia mnie o zawrót głowy, więc kolejny raz doprecyzowuję zapytanie, uwzględniając w nim to, co jest dla mnie najważniejsze. Wpisuję: mokra karma dla szczeniaka na stawy.
Teraz widzę tylko interesujące mnie wyniki i pozostaje mi tylko dokonać wyboru i kupić karmę. 🙂
W taki sposób sklepy internetowe, firmy usługowe lub produkcyjne, które wykorzystują pozycjonowanie fraz długiego ogona docierają do zdecydowanych klientów. Dlatego warto poświęcić trochę czasu i uwagi na dobór precyzyjnych słów kluczowych, odpowiadającym potrzebom klientów.
Zajmiemy się marketingiem w Twojej firmie!
Wypełnij formularz i otrzymaj darmową wycenę
Dla kogo jest pozycjonowanie na długi ogon?
Wykorzystywanie strategii słów kluczowych z długim ogonem może przynieść korzyści wielu podmiotom, na przykład:
- przedsiębiorcom, którzy działają na rynku z dużą konkurencją,
- firmom z ograniczonym budżetem na marketing,
- sklepom e-commerce i tradycyjnym firmom reklamującym się w internecie,
- autorom stron i blogów o specyficznej tematyce,
- firmom działającym na konkretnym rynku lokalnym.
W każdym z tych przykładów frazy long tail mogą pomóc w dotarciu do zaangażowanych i zainteresowanych odbiorców, poszukujących konkretnych rozwiązań.
Czy fraza long tail się opłaca?
Zdecydowanie tak!
Osiągnięcie wysokich pozycji w rankingu wyszukiwania dla słów kluczowych z długim ogonem jest o wiele łatwiejsze, niż dla bardziej popularnych słów! Do tego prościej jest je pozycjonować. Za ich pomocą można docierać do grup odbiorców z danej niszy.
Poniżej przedstawiam przykład analizy trudności słów kluczowych za pomocą narzędzia SE Ranking.
Trudność słowa „wózek” oceniania jest na 48/100. Średnia liczba wyszukiwań w miesiącu to około 22 tysiące.
Sprawdźmy jak to będzie wyglądało dla frazy kluczowej long tail „wózek dziecięcy Gdańsk”.
Trudność słowa oceniania jest na 11/100. Już samo narzędzie sugeruje nam, że pozycjonując się na te słowo kluczowe mamy bardzo dużą szansę na osiągnięcie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania, ze względu na mniejszą konkurencyjność frazy.
Z kolei porównując trudność wspomnianych już fraz „karma dla psa” oraz „mokra karma dla szczeniaka na stawy” zauważamy znaczący spadek trudności dla frazy long tail.
Osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania przy pozycjonowaniu się na ogólne słowo kluczowe jest praktycznie niemożliwe. Natomiast fraza z długim ogonem ma mniejszą konkurencję i osiągnięcie wysokiej pozycji w Google nie będzie wymagało wiele pracy.
Jakie są zalety pozycjonowania na długi ogon?
Rozumienie i wykorzystywanie zapytań long tail jest pomocne w osiąganiu lepszych wyników firmy. Zatem jakie są zalety strategii fraz długiego ogona?
Mniejsza konkurencja
Słowa kluczowe typu long tail mają mniejszą konkurencję w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu łatwiej jest uzyskać wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania niż w przypadku pozycjonowania się na bardziej ogólne słowa.
Wyższa konwersja
Użytkownicy, którzy tworząc zapytanie w wyszukiwarce posługują się rozbudowanymi frazami, wiedzą czego szukają. Są też bardziej skłonni do podjęcia konkretnej akcji – na przykład zakupu. Dlatego korzystając z techniki pozycjonowania stron na długi ogon zwiększysz swoje szanse na dotarcie do zainteresowanych odbiorców.
Lepsze dopasowanie fraz kluczowych
Precyzyjne dobranie frazy kluczowe odpowiadają na sprecyzowane potrzeby użytkowników. Ma to swoje zalety w postaci możliwości dotarcia do grupy docelowej i pozyskanie wartościowego ruchu na stronę.
Jak dobrać frazy long tail?
Dobre dopasowanie słów kluczowych typu long tail wymaga wiedzy i umiejętności. Dlaczego dobór treści na frazy z długiego ogona jest trudny?
Wiąże się to głównie z technicznymi i strategicznymi wyzwaniami. Proces doboru wyrażeń long tail obejmuje dokładną analizę i testowanie. Kroki, które należy podjąć w ramach wyszukiwania fraz kluczowych opisałam poniżej.
Badanie słów kluczowych
Powinno być poprzedzone analizą użytkowników, do których chcemy kierować treść.
Przy wyszukiwaniu fraz kluczowych można skorzystać z pomocy narzędzi, takich jak Google Keyword Planner, Ahrefs, AnswerThePublic czy SE Ranking. W ramach tego kroku należy również dokonać analizy fraz wykorzystywanych przez konkurencję.
Analiza danych
Następnie, wykorzystując dane z narzędzi do badań słów kluczowych należy znaleźć odpowiednie kombinacje długich fraz. Powinny one odpowiadać na pytania i problemy, którymi mogą kierować się użytkownicy, wyszukując dane frazy.
Tworzenie wartościowej treści
Treść stojąca za rozbudowanymi słowami kluczowymi powinna dokładnie odpowiadać na pytania i rozwiązywać problemy, które mogą mieć osoby wpisujące daną frazę. Należy zadbać o jakość treści, jej unikalność i wartość.
Optymalizacja SEO
Aby dobrze wykorzystać potencjał dobranych słów kluczowych długiego ogona, należy umieścić je w kluczowych miejscach na stronie (title, headings, pierwsze akapity itd.). Warto też zainwestować w budowę linków i prowadzić kompleksowe działania SEO na stronie internetowej.
Śledzenie i analiza wyników
Praca ze słowami kluczowymi długiego ogona nie kończy się w momencie ich dobrania i użycia. W późniejszych etapach trzeba monitorować i sprawdzać które frazy przynoszą najwięcej ruchu i konwersji, a w razie potrzeby reagować i modyfikować dobór słów.
Chcesz żebyśmy poprowadzili marketing Twojej firmy?
Zamów darmową wycenę!
Frazy kluczowe long tail w e-commerce
Wykorzystywanie fraz typu long tail w e-commerce jest praktyką godną uwagi. Jak już wspominałam, klienci którzy wyszukują rozbudowane słowa kluczowe są blisko podjęcia decyzji zakupowej.
Do tego fakt, że zapytania long tail są dłuższe i bardziej opisowe pomaga w dotarciu do sprecyzowanych grup odbiorców. Ze względu na to, wykorzystanie strategii fraz długiego ogona w pozycjonowaniu sklepów internetowych, może pomóc w zwiększeniu ruchu na stronie sklepu i wzroście sprzedaży.
Nie należy lekceważyć procesu doboru słów kluczowych. Przy pozycjonowaniu fraz długiego ogona dla e-commerce niezwykle ważne jest przeprowadzenie szczegółowej analizy fraz kluczowych.
Pozycjonowanie na długi ogon słów kluczowych obejmuje też optymalizację treści. To umieszczanie frazy lont tail na stronie w opisie produktów, nagłówkach, czy meta tagach.
Nie znalazłeś interesującej Ciebie definicji
Napisz do nas, a my postaramy się odpowiedzieć na woje pytanie!
Jak wyszukać frazy z długiego ogona?
Jeśli zastanawiasz się jak znaleźć frazy long tail, poniżej przedstawiam kilka wskazówek.
Używaj modyfikatorów pytań
Mam tu na myśli uwzględnianie słów takich jak „co”, „gdzie”, „kiedy”. Użytkownicy chętnie wprowadzają swoje zapytania w formie pytań. Dobór słów kluczowych z uwzględnieniem modyfikatorów będzie dobrym rozwiązaniem, jeśli Twój produkt lub usługa pomaga w rozwiązywaniu konkretnych problemów Twoich klientów.
Dodawaj uszczegóławiające wyrazy
Warto wzbogacić dopasowywanie słów kluczowych o wszystko, co Twoim zdaniem jest istotne.
Jeśli jesteś właścicielem wegańskiej pizzerii z Sopotu – dodaj np. „Sopot”, „dla wegan”.
Jeśli sprzedajesz męskie buty – dodaj „addidas”, „sportowe”, „modne”.
Warto tak przeprowadzać dopasowywanie słów kluczowych, aby zawężać hasła do konkretnego regionu, marki lub przeznaczenia. Dzięki temu jest większa szansa, że Twoją witrynę odwiedzi ktoś, kto doprowadzi do konwersji.
Przejrzyj historię wyszukiwania w swojej witrynie
To, czego odwiedzający szukali w Twojej witrynie może być tym samym, co wpisują w wyszukiwarkę. Nie możesz przejść obojętnie obok tak cennych informacji! Skorzystaj z nich i wykorzystaj do pozycjonowania fraz długiego ogona.
Zbadaj konkurencję
Sprawdź, na jakie frazy long tail pozycjonują się Twoi konkurenci. Możesz wykorzystać do tego wyszukiwarkę Google i narzędzia SEO.
Przeanalizuj słowa kluczowe, które pojawiają się na stronach z pierwszych pozycji w wynikach wyszukiwania i zastanów się, czy możesz wykorzystać to w swojej strategii. Taka analiza i wysunięte z niej wnioski mogą być pomocne w spojrzeniu na pozycjonowanie na tzw. długi ogon w inny sposób.
Zapraszamy na bezpłatną konsultację!
Narzędzia do badania konkurencji
Dopasowywanie słów kluczowych ułatwiają dostępne narzędzia. Można je wykorzystywać do znajdowania fraz z długim ogonem. To na przykład:
- SE Ranking – narzędzie odpowiednie dla firm o różnej wielkości, agencji marketingowych, a także freelancerów i konsultantów SEO. Dostarcza wiele funkcji, między innymi identyfikowanie i badanie słów kluczowych, proponuje też odpowiednie frazy kluczowe, które mogą być wartościowe. W SE Ranking można także śledzić efekty pozycjonowania long tail.
- Google Keyword Planner – czyli planer słów kluczowych. To bezpłatne narzędzie pomocne przy analizie słów kluczowych. Ten planer sugeruje wybrane słowa kluczowe na podstawie wprowadzonych fraz lub adresu witryny. Można go wykorzystywać do monitorowania efektów pozycjonowania na na długi ogon.
- Ahrefs – to płatne narzędzie, które wyszukuje frazy do pozycjonowania na długi ogon i dokonuje analizy słów kluczowych. Dostarcza dane na temat tego, ile razy dany termin jest wyszukiwany w ciągu miesiąca, śledzi widoczność strony.
- SEMrush – jest płatnym narzędziem z opcją bezpłatnej wersji próbnej. To wszechstronne narzędzie, które jest cenione wśród specjalistów SEO i marketerów. Przedstawia sugestie dotyczące pozycjonowania z wykorzystaniem długich fraz. Podaje alternatywne i powiązane słowa kluczowe, które mogą być ważne dla strategii pozycjonowania.
- AnswerThePublic – narzędzie do analizy fraz kluczowych. Wykorzystuje dane z wyszukiwarki Google. Znajduje pytania, jakie ludzie zadają w związku ze słowami kluczowym i na tej podstawie pomaga zrozumieć, co interesuje daną grupę docelową. AnswerThePublic jest dostępne w wersji bezpłatnej, jak i płatnej. Wersja bezpłatna oferuje ograniczone możliwości i jest nieco mniej funkcjonalna, natomiast wersja płatna daje dostęp do większej liczby więcej funkcji i jest bardziej przydatna dla zaawansowanych użytkowników i firm.
Pozycjonowanie długi ogon z RodIN
Jeśli chcesz wykorzystać pozycjonowanie na tzw. długi ogon do promowania swojej strony internetowej, ale boisz się, że te zadanie Cię przerośnie, możesz zlecić te zadanie nam. W ofercie usług agencji RodIN posiadamy pozycjonowanie stron SEO. Możemy pomóc w zwiększeniu ruchu na Twojej stronie, dotarciu do szerszego grona klientów, a w efekcie zwiększeniu sprzedaży. W ramach naszych działań przeprowadzamy audyt strony, zajmujemy się optymalizacją techniczną, tworzeniem strategii i treści. Gwarantujemy długotrwałe efekty, o których przekonali się już nasi klienci.
Zamów darmowy audyt SEO Twojej strony!
Długi ogon przyszłością SEO
Długi ogon w pozycjonowaniu jest przyszłością SEO ze względu na to, że użytkownicy coraz częściej zadają wyszukiwarkom złożone pytania. Frazy składające się z wielu wyrazów umożliwiają tworzenie treści, które są silnie zorientowane na klienta i odpowiadają na jego specyficzne potrzeby i pytania, co stanowi o jakości słowa kluczowego.
Dodatkowo, użytkownicy coraz częściej korzystają z wyszukiwania głosowego. Taki sposób wprowadzania zapytań sprzyja powstawaniu rozbudowanych fraz – charakterystycznych dla długiego ogona słów kluczowych.
Technika pozycjonowania long tail ma silną pozycję w przyszłości również ze względu na to, że frazy długiego ogona są często mniej konkurencyjne. To sprawia, że są doskonałym wyborem dla nowych witryn lub tych, które dopiero budują swoją widoczność.
Zalety pozycjonowania long tail to także prowadzenie do wyższych wskaźników konwersji. Osoby, które wyszukują specyficzne informacje są często blisko podjęcia decyzji zakupowej.
Otrzymaj nawet 80% dofinansowania na nasze szkolenia
Skontaktuj się z nami i dowiedz się, jak otrzymać dofinansowanie
Pozycjonowanie long tail to nie wszystko?
Skupienie się tylko na jednej strategii nigdy nie jest dobrym rozwiązaniem. Co należy robić oprócz pozycjonowania na tzw. długi ogon?
Strategia SEO obejmuje szereg działań mających na celu poprawę widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania w celu przyciągnięcia większej liczby użytkowników i potencjalnych klientów. Obejmuje między innymi:
- linkbuilding – bardzo ważny element optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek. Polega na zdobywaniu linków prowadzących do strony internetowej. Jakość i ilość tych linków to istotne czynniki, które Google, biorze pod uwagę, przy ocenianiu jakości strony.
- optymalizację techniczną – proces dostosowywania witryny tak, aby była bardziej przyjazna dla wyszukiwarek.
- content marketing – tworzenie ciekawych i wartościowych treści, które będą angażować użytkowników.
- social media – prowadzenie profili w social mediach.
- UX – czyli poprawa doświadczeń użytkownika za pomocą tworzenia przyjaznych i intuicyjnych interfejsów aplikacji, czy też stron internetowych.
Złożoność działań w ramach strategii SEO sprawia, że warto zlecić pozycjonowanie SEO doświadczonej agencji, takiej jak RodIN. O tym, jak wybrać firmę pozycjonującą pisaliśmy tutaj.