Początki sztucznej inteligencji w marketingu: automatyzacja (marketing automation)
Marketing automation to zaawansowany proces automatyzacji działań marketingowych poprzez wykorzystanie narzędzi informatycznych i platform internetowych. Pozwala on na skuteczne i efektywne działania marketingowe w celu wzmocnienia wizerunku firmy, zwiększenia sprzedaży i budowania relacji z klientami. Zastosowanie narzędzi automatyzacyjnych jest coraz bardziej popularne wśród wielu przedsiębiorców.
Marketing automation jest wykorzystywany już od wielu lat, dlatego firmy poszły o krok dalej. Nowością w świecie biznesu jest AI, czyli sztuczna inteligencja.
Sztuczna inteligencja w marketingu internetowym
AI pomaga firmom określić, jak i gdzie kierować ich wiadomości, reklamy i kampanie. Poprzez wykorzystanie algorytmu uczenia maszynowego (Machine Learning) marketingowcy mogą przesyłać docelowo zoptymalizowane treści na podstawie danych dotyczących klienta, takich jak historia zakupów, działań online i ich preferencje. Zastosowanie narzędzi AI może wspomóc pracę specjalistów, ze względu na to, że sztuczna inteligencja wykorzystuje informacje z wielu (praktycznie niekończącej się ilości) źródeł i dziedzin.
Może to być wykorzystywane w wielu aspektach świata marketingu: analizy danych, zdobywania potencjalnych klientów, wpływ na wyniki wyszukiwania, lepsze analizy zachowań użytkowników czy tworzenia treści.
Sztuczna inteligencja (AI) może zmienić oblicze marketingu w wielu sektorach. AI może pomóc marketerom w automatyzacji wielu czynności, takich jak wykrywanie trendów i określanie trafnych klientów, a także dostarczanie szybszych i skuteczniejszych działań marketingowych.
Wpływ sztucznej inteligencji na rozwój firm
AI w marketingu może wspomagać firmy w kwestii przewidywania działań klientów i określania ich potrzeb, automatyzacji działań marketingowych oraz w ulepszaniu personalizacji.
Zasobne środowisko AI umożliwia firmom przetwarzanie danych na temat klientów, które można następnie wykorzystać do optymalizacji oferty produktowej lub usługi czy lepszej personalizacji reklam skierowanych do określonej grupy docelowej. Sztuczna inteligencja wspiera firmy w tworzeniu zaawansowanych analiz dotyczących trendów konsumenckich i prowadzenia strategii marketingowej opartej na danych. Co więcej, aktywne środowisko AI może poprawić automatyzację prac marketingowych i wydajność przy mniejszych nakładach pracy.
🌟 Odkryj Tajniki Personalizacji z Naszym Wyjątkowym Szablonem Persony! 🚀
Czy chcesz lepiej zrozumieć swoich klientów?
Z naszym bezpłatnym szablonem persony możesz to osiągnąć!
Dlaczego warto pobrać nasz szablon persony?- Zwiększ Skuteczność Twoich Kampanii.
- Oszczędność Czasu i Zasobów.
- Poprawa Produktów i Usług.
Odbierz szablon za 0 zł!
Sztuczna Inteligencja w obsłudze klienta
AI jest również wykorzystywana w obsłudze klienta, np. wirtualni asystentenci do komunikacji z klientami, automatycznym tworzeniu reklam i innych kampanii, a także w przewidywaniu i generowaniu wyników. AI może poprawić trafność oferowanych usług i produktów, które można dostosować do konkretnych odbiorców. To z kolei może zwiększyć zaangażowanie i zmienić sposób działania marketingu internetowego.
Sztuczny wirtualny doradca – nowy trend?
Sztuczna inteligencja może być wykorzystana do zautomatyzowania obsługi klienta poprzez stworzenie systemu wirtualnego doradcy (ang. virtual agent). System taki to inteligentny asystent, który śledzi i odpowiada na pytania klientów. Może on zostać zaprogramowany do zadawania pytań i udzielania odpowiedzi na podstawie danych i sztucznej inteligencji, aby uzyskać jak najlepszy wynik.
System może również wykorzystywać techniki uczenia maszynowego do uczenia się od klientów, a także użytkowników i dostosowywać odpowiedzi do ich potrzeb. Dzięki temu może być on stale aktualizowany do zmieniających się klientów. System wirtualnego doradcy można wykorzystać do zautomatyzowania wielu czynności, takich jak przetwarzanie zamówień, rozwiązywanie problemów, tworzenie raportów i wiele innych.
Zastosowanie Sztucznej Inteligencji na czatach
Sztuczna inteligencja może być wykorzystana w celu zapewnienia lepiej zautomatyzowanych czatów z klientami. AI może być podstawą do automatyzacji części czatu, aby zapewnić szybszą i bardziej efektywną obsługę klienta. Marketingowa sztuczna inteligencja może również pomóc w rozpoznawaniu języka naturalnego, aby odpowiedzieć na pytania i prośby klientów, a także wykorzystać dane historyczne do identyfikacji i rozwiązywania ich problemów. Inteligencje marketingowe wykorzystują również możliwość wspierania agentów w czacie, np. poprzez dostarczanie wskazówek lub wskazywanie optymalnych odpowiedzi.
Chcesz żebyśmy poprowadzili marketing Twojej firmy?
Zamów darmową wycenę!
Rodzaje Technologii Sztucznej Inteligencji w marketingu
Można wyodrębnić następujące rodzaje AI na podstawie zakresu sztucznej inteligencji:
Inteligencja Wykorzystująca Reguły (Rule-based AI)
Jest to rodzaj AI, który wykorzystuje zestaw zasad do wnioskowania w określonych sytuacjach, aby przewidywać i generować odpowiednie działania. Reguły te są ustalane na podstawie wiedzy ekspertów w danym dziedzinie.
AI Wykorzystująca Uczenie Maszynowe (Machine Learning AI)
Jest to rodzaj AI, który uczy się na podstawie informacji wejściowych. W ramach uczenia maszynowego można zaliczyć algorytmy do tworzenia modeli matematycznych, które z kolei pomagają w wykrywaniu wzorców w danych i tworzeniu lepszych decyzji. Dzięki uczeniu maszynowemu możemy wykrywać powtarzające się elementy w danych, a następnie przewidywać rezultaty na podstawie tych wzorców. Wykorzystanie uczenia maszynowego ma coraz więcej zastosowań w wielu firmach, dlatego warto pogłębić wiedzę na ten temat. Może uda się wprowadzić jakiś element w Twoim przedsiębiorstwie?
Inteligencja Wykorzystująca Uczenie Zadaniowe (Task-Based Learning AI)
To rodzaj AI, który wykorzystuje metody uczenia zadaniowego do nauki na podstawie istniejących zestawów danych. Marketingowa sztuczna inteligencja uczy się za pomocą obserwacji i prób, a jej celem jest wykonanie określonych zadań.
AI Wykorzystująca Heurystykę (Heuristics AI)
Jest to rodzaj AI, który wykorzystuje koncepcję heurystyki do tworzenia strategii rozwiązywania problemów. Heurystyka to proces oszacowywania prawdopodobnych rozwiązań problemu przy ograniczonym czasie lub zasobach. W tym ujęciu sztuczna inteligencja może być wykorzystywana do optymalizowania wyników, a także szybkiego zbierania przewidywanych danych.
Sztuczna inteligencja w marketingu oparta na wzorcach (Pattern-Recognition AI)
Ta technika polega na wykorzystaniu wzorców do identyfikacji i klasyfikacji danych.
Sztuczna inteligencja oparta na optymalizacji (Optimization AI)
Wykorzystuje technikę optymalizacji do wyszukiwania i wybierania najlepszych rozwiązań dla określonych problemów.
Content marketing a sztuczna inteligencja
W ostatnim czasie coraz więcej się mówi o tym, że sztuczną inteligencję wykorzystuje się przy pisaniu treści np. artykułów, czy krótkich wpisów. Czy to jest na pewno dobra praktyka?
Krótka odpowiedź: to zależy.
Ujmując temat szerzej i bardziej analizując temat, algorytmy sztucznej inteligencji mają liczne zalety, ale także mają swoje wady. W niektórych przypadkach nie są jeszcze aż tak „inteligentne”, jakby się mogło nam wydawać. W uczeniu maszynowym algorytmy czasami płatają figle, dlatego obecnie jeszcze nie ma takiej możliwości, aby sztuczna inteligencja przyczyniała się do tworzenia artykułów czy innych prac tekstowych takich, jakie by zrobił człowiek. Możliwości sztucznej inteligencji są ograniczone – nie ma ona uczuć ani swoich anegdot czy przeżyć, a właśnie te cechy są bezcenne w tworzeniu treści.
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w artykułach
Wiele firm wykorzystuje sztuczną inteligencję marketingową, aby wspomóc swoje działania w tworzeniu treści. Pomoc w opracowaniu strategii marketingu treści może być bezcenna – marketingowa sztuczna inteligencja jest w stanie przygotować niezwykłe pomysły poprzez analizę danych. Proces tworzenia treści w wykorzystaniu technologii sztucznej inteligencji jest szybki, ale niestety nie jest bezbłędny. Tworzenie treści powinno się jednak odbywać już ręcznie, aby przekazać swoje emocje, wiedzę oraz praktykę, szczególnie że narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję często tworzą content, który nie jest dopasowany dobrze do odbiorcy..
Przykład wykorzystania sztucznej inteligencji w tworzeniu contentu
Postanowiłam spróbować wykorzystać AI, aby zobaczyć, co potrafi sztuczna inteligencja przy tworzeniu treści. Wpisałam jako temat potencjalnego artykułu „Jak powinno się tworzyć logo?”. Pierwsze zdanie, które otrzymałam, brzmiało:
Zdefiniuj swoją markę: Zastanów się nad tym, kim jesteś i co chcesz wyrazić swoją firmą. Ustal, jakie słowa mają opisywać Twoją markę, jakie wartości ma prezentować i jaki cel biznesowy ma spełniać.
Sztuczna inteligencja wie mniej więcej, w jaki sposób powinno się tworzyć teksty. Niestety nie jest ona bezbłędna. Dla sztucznej inteligencji artykuły to zlepek słów i danych. Natomiast dla specjalisty jest to tekst, w którym może przekazać wiele emocji oraz doświadczeń. W zdaniu powyżej powstały trzy powtórzenia, które przez człowieka zostałyby zastąpione innymi słowami, aby łatwiej czytało się tekst. Dlatego przed rozpoczęciem używania sztucznej inteligencji należy zastanowić się, czy taka strategia content marketingu będzie odpowiednia dla firmy. Włączenie sztucznej inteligencji w działania przedsiębiorstwa może się wiązać z wieloma zaletami, ale także wadami.
Wykorzystanie AI w tworzeniu grafik i zdjęć
Przykładem wykorzystania danych sztucznej inteligencji są także generatory tworzące grafiki na podstawie wpisanego tekstu. Postanowiłam spróbować jedno z takich narzędzi poprzez wpisanie hasła „różowy jamnik z kebabem”. System poprosił mnie o wybranie stylu, w jakim chcę grafikę, a następnie po kilku sekundach mogłam pobrać obraz. Oto efekty:
Za pośrednictwem sztucznej inteligencji możemy obecnie tworzyć co tylko chcemy – ogranicza nas tylko wyobraźnia. Sztuczna inteligencja znakomicie analizuje dane, a także przekształca je, aby tworzyć nowe, nieznane rzeczy. Przedsiębiorstwa w marketingu online wykorzystują narzędzia AI do swoich celów. Należy pamiętać, aby Twoja firma wykorzystała działanie sztucznej inteligencji tylko w mądry oraz przemyślany sposób!
Zalety i wady AI w marketingu cyfrowym
Używanie sztucznej inteligencji w marketingu może mieć zarówno wiele zalet, jak i wad.
Zalety marketingowej sztucznej inteligencji
- Pozwala na precyzyjne dopasowanie reklam do określonej grupy odbiorców, dzięki czemu ich skuteczność jest znacznie wyższa. Sztuczna inteligencja idealnie analizuje dane odnośnie użytkowników w Internecie.
- Możliwe jest tworzenie personalizowanych treści, które są lepiej dopasowane do indywidualnych preferencji konsumentów.
- Dzięki marketingowej sztucznej inteligencji można uzyskać dostęp do wielu danych dotyczących konsumentów, co umożliwia lepsze zrozumienie ich potrzeb i zainteresowań. Podczas tworzenia metaanalizy sztuczna inteligencja maksymalizuje swoje możliwości.
- Poprzez sztuczną inteligencję jesteś w stanie wykorzystać dane dotyczące konsumentów do lepszego skupienia się na odpowiednich grupach docelowych.
- Sztuczna inteligencja umożliwia automatyzację wielu procesów marketingu cyfrowego, co znacznie skraca czas potrzebny na wykonanie danego zadania.
Wady systemów sztucznej inteligencji w marketingu
- Koszt korzystania z AI w marketingu cyfrowym może być spory, szczególnie dla mniejszych firm.
- Marketingowa sztuczna inteligencja wymaga wielu danych, aby działać poprawnie, co może być trudne do uzyskania w przypadku małych firm.
- Używanie AI może być bardziej skomplikowane niż inne rodzaje marketingu, a przedsiębiorcy mogą potrzebować więcej czasu, aby go opanować. Nie poleca się sztucznej inteligencji firmom, które nie znają się na obsłudze systemów. W takim wypadku lepiej poprosić o to profesjonalisów.
- AI może nie działać zgodnie z przeznaczeniem, szczególnie jeśli dane, których używa są niepełne lub nieaktualne. W predykcjach sztucznej inteligencji często pojawiają się błędy.
- Mogą również wystąpić problemy z zachowaniem prywatności konsumentów, jeśli ich dane są wykorzystywane w niewłaściwy sposób przez sztuczną inteligencję marketingową.
Czy sztuczna inteligencja zmienia marketing?
Skłamałabym odpowiadając, że nie. Wykorzystanie sztucznej inteligencji sprawia, że można pracować coraz szybciej oraz efektywniej. Ciągły rozwój sztucznej inteligencji pozwala na inteligentne wykorzystanie informacji zarówno o użytkownikach, trendach czy danych statystycznych. Popularność sztucznej inteligencji w działaniach marketingowych wzrasta i będzie ciągle wzrastać, aby ulepszać i unowocześniać całość tworzonych kampanii. Wykorzystywana jest w różnych dziedzinach marketingu internetowego, dlatego zastosowanie narzędzi skupiających się na AI może być przyszłością w działaniach biznesów. Sztuczna inteligencja przekształca marketing i wprowadza go na wyższy poziom, ale nie zastępuje wszystkich działań specjalistów.
Należy jednak pamiętać o tym, że ciągle używamy niedoskonałej sztucznej inteligencji. Oznacza to, że dalej w swoich działaniach marketingowych nie należy opierać na AI. Treść stron internetowych nie można zrobić poprzez generatory, ponieważ żaden użytkownik nie będzie chciał tego czytać. Sztuczna inteligencja wkrótce być może będzie ważnym aspektem przy tworzeniu kampanii marketingowych, jednak na ten moment można zastosować narzędzia AI jako pomoc w marketingu. Nikt nie zastąpi prawdziwego profesjonalisty, który może na bieżąco analizować i wysnuwać wnioski w oparciu o swoje doświadczenie.
Przeczytaj o sztucznej inteligencji na Instagramie, o której pisaliśmy tutaj.
Jeżeli potrzebujesz pomocy w tworzeniu swoich kampanii reklamowych – poszukaj specjalistów. Możesz także wybrać RodIN – agencję marketingową z Trójmiasta, która pomoże Twojemu biznesowi! Zapoznaj się z naszą ofertą na www.rodin.pl.