Marki premium to taki trochę zamknięty świat. Elitarne produkty, czy usługi, zarezerwowane tylko dla wybranej grupy docelowej. Marketing i działania SEO w świecie produktów luksusowych różnią się od tradycyjnego pozycjonowania. Zapraszam Cię na krótki spacer po świecie marek premium, podczas którego poznasz podstawowe zasady pozycjonowania produktów luksusowych, dowiesz się jak prawidłowo pokazać wartości marki, a także poznasz ciekawe przykłady pozycjonowania usług premium.
To co? Zaczynamy!
Czym się różni pozycjonowanie marki premium od pozycjonowania tradycyjnego?
Pozycjonowanie, samo w sobie ma główny cel, jakim jest jak najwyższa pozycja w wynikach wyszukiwania. W tym celu odpowiednio kreowana jest treść strony internetowej marki, niezależnie od tego czy jest to marka premium czy nie. Reklama marki premium charakteryzuje się jednak trochę innym podejściem do podejmowanych działań.
Jeśli chcemy mówić o różnicach, to najważniejsza informacja jest taka, że firmy, zajmujące się produkcją rzeczy szeroko pojmowanych jako luksusowe lub świadczące usługi premium, nie skupiają na dotarciu do jak najszerszej grupy docelowej. I tutaj mamy tak naprawdę fundamentalną różnice, jaka występuje między pozycjonowaniem premium, a tym tradycyjnym.
Pozycjonowanie tradycyjne, jak na pewno już wiesz, skupia się na dotarciu do jak największej grupy odbiorców i pozyskaniu wielu klientów. Tymczasem pozycjonowanie marki premium polega na sprytnym dotarciu do wąskiego grona odbiorców, dla których luksus i uprzywilejowanie, jakie wynikają z korzystania z danego produktu lub usługi, z różnych przyczyn mają znaczenie.
W marketingu techniki pozycjonowania premium są zręcznie przeplatane w taki sposób, żeby z jednej strony trafić przede wszystkim do osób realnie zainteresowanych daną firmą, których przy tym stać na nabycie produktu premium. Ale jednocześnie zahaczenie o grupę osób, które dzięki posiadaniu czegoś premium, poczują się wyjątkowo i być może zechcą stać się klientem.
Marka premium – wizerunek a działania SEO
Wizerunek marki i działania SEO, zwłaszcza przy pozycjonowaniu marek premium, są ze sobą bardzo powiązane. Istnieją czynniki, które mają istotny wpływ na wizerunek marki premium w internecie oraz na jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Przekładają się one z kolei na wzrost świadomości marki i poprawę ruchu na stronie.
Ruch w witrynie
Aktywność użytkowników na stronie, czy wzrost ruchu, mogą sygnalizować algorytmom Google, że strona jest atrakcyjna i wartościowa. Dla danej marki ma to wpływ na skuteczność działań SEO.
Wzmianki
Wzmianki w treściach online mogą przyczyniać się do zwiększenia ruchu i wpływać pozytywnie na efekty pozycjonowania.
Wyszukiwania frazy brandowej
Czyli wyszukiwania nazwy firmy premium, produktu lub usługi wskazują na popularność marki w oczach użytkowników i mogą wpłynąć na jej pozycjonowanie.
Linki zewnętrzne
Istotny czynnik w SEO, gdzie jakość i ilość linków prowadzących do Twojej witryny wpływa na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Właściwe pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania jest znacząco ułatwione, dzięki wykorzystywaniu wysokiej jakości linków.
Zatem w skrócie – lepszy wizerunek, większe zainteresowanie, jeszcze lepsze efekty SEO.
Co zrobić, żeby przyjęte pozycjonowanie pozytywnie wpłynęło na wizerunek marki premium?
Pierwsze co mogę powiedzieć to: zintegrowane podejście i spójność komunikacji. To filary pozycjonowania marek luksusowych. Wszelkie działania marketingowe, komunikaty, treści i reklamy muszą być spójne. Niezbędna jest jednolita narracja i przekaz, który oddaje wartości, filozofię i unikalność marki. Reklama w tym przypadku, to nie tylko reklama. Przy produktach premium marka prowadzi klienta w stronę swoich usług, nie narzucając się przy tym komunikatami typu „kup teraz”.
Dodatkowo warto wspomnieć o czymś takim, jak SEO PR i pozycjonowaniu wizerunkowym, czyli zarządzanie reputacją marki w wyszukiwarkach internetowych. Chodzi tutaj o zbudowanie pozytywnego wizerunku marki w wyszukiwarce Google. Dzięki publikowaniu wartościowych treści, wpływających na emocje i uczucia odbiorców, możemy tworzyć silne relacje między klientem i marką, między witryną i użytkownikiem. Co może być przykładem? Np. sposoby przedstawienia produktów, które kreują obraz marki u odbiorcy, a do tego skłaniają go do wyrażenia przychylnej opinii o firmie.
Co jeszcze warto wiedzieć w kontekście kreowania wizerunku marki premium?
W kontekście pozycjonowania produktu i usług premium, ogromne znaczenie ma wizerunek marki i działania, jakie są podejmowane żeby ten wizerunek kreować. W tym kontekście chciałabym odnieść się do dwóch pojęć, które mają ogromne znaczenie.
Storytelling – czyli narracja marki
Chwytliwa historia firmy, opowiadanie o czymś w kontekście produktu, czy przedstawianie produktu w formie historii to już coś więcej niż zwykła reklama. To forma przeżywania marki, która idealnie wpisuje się w kwestie wizerunku marki.
Przytoczę tutaj dwa przykłady. Pierwszy to kampania Coco Chanel i publikowany w internecie cykl filmów. Mają one charakter dokumentalny i przedstawiają odbiorcom markę z różnych stron – od historii powstania najsłynniejszego zapachu No.5, przez przedstawienie jakże charyzmatycznej założycielki firmy Gabreille (znanej jako Coco Chanel), aż do haute couture, czyli luksusowego krawiectwa. Opowiadaniem historii marka tworzy więź swego rodzaju emocjonalną więź z odbiorcami.
Drugim przykładem jest Rolls Royce, który opowiada historię marki, zapraszając kilku wybranych klientów do zakładów produkcyjnych, gdzie mogą osobiście doświadczyć emocji związanych z powstawaniem kultowych, luksusowych aut. Jak się zapewne domyślasz, chętnych są kolejki! 😉
Brand promise – czyli obietnica marki
To coś, co jest zarezerowane dla marek premium już z samej definicji. To bardzo silna dźwignia przy kształtowaniu wizerunku marki. Obiecują one luksus, wyjątkowość, elitarność przez samo nabycie ich produktów. Co oprócz tego obiecują nam marki premium? A no na przykład Apple obiecuje kreatywność i innowacyjność, a BMW przyjemność z jazdy.
Niewłaściwe pozycjonowanie marki premium w wyszukiwarkach internetowych
Pozycjonowanie marki pozostaje naprawdę złożonym i odpowiedzialnym zadaniem. Niewłaściwe pozycjonowanie marki premium w internecie można porównać do posiadania cennego skarbu i ukrywania go głęboko w skrzyni.
Zgodzisz się na pewno, że w świecie online pozycjonowanie to kluczowy element sukcesu. Dla marek luksusowych oznacza to nie tylko wyścig o pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania, ale jest też ważnym elementem budowania wizerunku.
Pozycjonowanie marki premium to trafianie do precyzyjnie wyselekcjonowanej grupy odbiorców. Dlatego często potrzeba tutaj wysokiej jakości wsparcia ze strony profesjonalistów w zakresie SEO. Marka luksusowa musi być wysoko w wynikach wyszukiwania, ale jednak nie dla wszystkich. Nawet w zakresie pozycjonowania trzeba dbać o poczucie ekskluzywności i wyjątkowości. Jeśli firma zacznie trafiać do zbyt szerokiej grupy odbiorców, można powiedzieć, że niejako „spowszednieje”, co znacząco wpłynie na reputację danej marki.
Czym jeszcze grozi niewłaściwe pozycjonowanie marki luksusowej w internecie? Przede wszystkim obserwowalny jest spadek „jakości” potencjalnych klientów. A dokładniej, firma otrzymuje zapytania i zauważa zainteresowanie użytkowników, którzy nie pasują do aspiracji i oczekiwań marki, a także jej właścicieli. Mamy wtedy wyraźną niezgodność pomiędzy oczekiwaniami obu stron.
Optymalizacja strony internetowej marki luksusowej
Strona internetowa marki premium powinna być tak samo „premium” i „luksusowa” jak produkty, czy usługi których dotyczy. Korzystanie z takiej strony musi być przyjemnym, unikatowym doświadczeniem, robiącym od pierwszej chwili efekt WOW. Jak zatem taką stronę zoptymalizować? Tutaj SEO łączy nam się z User Expierence (UX – o którym więcej możesz przeczytać tutaj).
Co musi zawierać dobrze zoptymalizowana strona marki premium? Przede wszystkim ciekawy content, opisujący historię firmy, żeby klient czuł się jej częścią, przeżywał markę, zamiast tylko ją kupować. Dodatkowo design spójny z marką, jej wizerunkiem i obraną strategią. Te elementy pozwalają budować świadomość marki.
Pozycjonowanie marek luksusowych to oczywiście też podstawy, czyli słowa kluczowe i linki. Dobrane jednak w taki sposób, żeby nie budować poczucia, że są to produkty dostępne dla każdego. Wprost przeciwnie, ma być unikalnie i wyjątkowo. Co jeszcze? Kwestie technicznie. Strona musi spełniać bardzo wysokie standardy. Nie zacinać się, działać płynnie, być intuicyjna i ułatwiać podejmowanie decyzji zakupowych produktów czy usług danej marki.
Właściwe ustawienia sklepu internetowego
Odrębnym tematem, który warto poruszyć, jest sklep internetowy marki luksusowej. Pamiętaj, że podczas zakupów stacjonarnych, klienci mają do dyspozycji przeszkolonych pracowników, którzy wiedzą jak odpowiednio się nimi zaopiekować, by dokonali zakupu. Jak osiągnąć taki sam efekt w sklepie internetowym?
Sklep musi być dopracowany. Zakupy muszą być przyjemnym i bezproblemowym doświadczeniem. Dodatkowo warto postawić na spójność z marką – wszystkie elementy marketingu musza opowiadać spójną, wspólną historię. No i ostatnie, czyli content. Podobnie jak na stornie internetowej, tu też nie bez znaczenia będą słowa kluczowe, linki i użyte frazy.
Zamów darmowy audyt SEO twojej strony!
Wypełnij formularz, a my przygotujemy dla Ciebie analizę SEO Twojej strony.
Pozycjonowanie marki premium – wartości marki
Pozycjonowanie marki to trochę inne pojęcie niż to „pozycjonowanie”, które znamy w kontekście strategii SEO (niemniej łączą się ze sobą – bądź co bądź cały marketing to takie trochę naczynia połączone 😉 ) Żeby zamknąć w kilku słowach definicję pozycjonowania marki, można powiedzieć, że jest to złożony proces budowania wyjątkowej i pożądanej tożsamości tej marki, poprzez wyraźne podkreślenie jej wartości. Pokazywanie tych wartości to kluczowy element całego procesu.
Naturalnie pozycjonowanie marki luksusowej ma ogromne znaczenie już od samego początku. Chodzi o to, że to, co założysz na starcie, musisz kontynuować. Trzeba konsekwentnie trzymać się wyznaczonych wartości i przekazywać je klientom. Trzeba być spójnym i opierać się na stałych fundamentach. W przypadku marek premium jest to ważne, ponieważ pozwala: zdefiniować markę, określić dla kogo jest przeznaczona i czym wyróżnia się na tle konkurencji.
Jak to zrobić najprościej? Pokaż wartości marki premium. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które będą dla Ciebie kierunkowskazami:
Przywiązanie do marki/elitarność
Dużo firm buduje swoją pozycję na pokazaniu swojej unikalności i limitowaniu swojej oferty, a tym samym dostępnością tylko dla wybrańców. Idealnym przykładem jest firma Porsche, która z okazji 50-lecia Porsche Design wypuściła samochód Porsche 911 Edition 50Y w limitowanej edycji zaledwie 750 samochodów na cały świat!
Cena
Pozycjonowanie ceną ma tak naprawdę dwa bieguny, ale dzisiaj skupiamy się na wersjach premium. Wysoka cena to niejako synonim marek premium. Żeby zobaczyć to na przykładzie, spójrz na producentów whisky. Ekskluzywność tego produktu wyrażana jest właśnie wysoką ceną. Dla klienta marki oznacza to w tym przypadku, że im drożej, tym lepiej.
Strategia lidera
Można powiedzieć, że najprostsze. Być najlepszym, najbardziej innowacyjnym, trzymać nieustannie wysoki poziom świadczonych usług. Google, Apple, czy Amazon to idealne przykłady. Konkurencja próbuje nadrabiać, jednak wyboru konsumentów są raczej jednoznaczne.
Do czego można wykorzystać pozycjonowanie marki premium?
Dobrze wykonane pozycjonowanie marek premium buduje fundamenty, na których potem dana marka się rozwija, trafiając ze swoim luksusowym produktem w odpowiednie. Co może dać pozycjonowanie marek premium?
- lepszy wizerunek marki,
- kreowanie tożsamości marki,
- poprawienie widoczności marki premium w wynikach wyszukiwania grupy docelowej,
- konkurencyjność na rynku,
- budowanie zaufania i reputacji.
Pozycjonowanie produktów luksusowych – przykłady
Spójrzmy teraz na moje ulubione 3 przykłady pozycjonowania marek luksusowych i ich produktów.
Szlagier, czyli znany na całym świecie Rolex. Jedna z najbardziej znanych marek zegarków luksusowych na świecie. Firma pozycjonuje się jako symbol prestiżu, doskonałości i trwałości. Jej zegarki są reklamowane jako wyjątkowe dzieła sztuki i znak rozpoznawczy sukcesu.
Równie popularny (i świetnie pasujący do Rolexa na ręce 🙂 ) Louis Vuitton. Francuska, luksusowa firma modowa, która pozycjonuje się jako symbol klasy i stylu. Ich torebki, ubrania i akcesoria są reklamowane jako ręcznie robione, unikalne produkty, dostępne tylko dla wybranych.
Champagne Dom Pérignon. To jedna z najbardziej ekskluzywnych marek szampana na świecie. Pozycjonuje się jako symbol luksusu, celebracji i absolutnego przepychu oraz bogactwa. Ich produkty są reklamowane jako wyjątkowe i dostępne tylko w limitowanych ilościach, dla wybrańców spośród wybrańców. Naprawdę doskonała robota, jeśli chodzi o pozycjonowanie swojej marki.
Potrzebujesz pomocy w SEO Twojego produktu? Pozycjonowanie premium z RodIN
RodIN.pl – agencja marketingowa, która jest w stanie pomóc Ci z tym zadaniem. Rozumiemy czym są marki premium, jak ważne jest odpowiednie podejście i jakie szczegóły mają znacznie dla skutecznego pozycjonowania.
Chcesz dowiedzieć się, jakie pytania zadać Agencji SEO?
Poznaj 10 kluczowych aspektów, które musisz poznać przed rozpoczęciem współpracy!
Wpisz swojego maila, a prześlemy Ci naszego e-booka “10 pytań, które musisz zadać, zanim zatrudnisz agencję SEO”
Zajrzyj na naszą stronę, zapoznaj się z naszą ofertą i umów się na konsultację. Przekonasz się, że naprawdę znamy się na rzeczy i jesteśmy w stanie udzielić Ci wysokiej jakości wsparcia w pozycjonowaniu Twojego luksusowego produktu.