Marketing narracyjny

Ludzie zawsze uwielbiali porywające opowieści! Dlatego też współczesny marketing chętnie korzysta z siły narracji przy promocji poszczególnych produktów. Tworzenie historii, które pozostają z nami na długo i wywołują emocje, pozwala na budowanie głębszych relacji z klientami. Czym jest marketing narracyjny? W jaki sposób budowanie historii może pomóc w promocji produktów i usług Twojej marki? Tego dowiesz się z naszego artykułu!
marketingowiec pracujący przy laptopie

Spis treści

Marketing narracyjny: Skuteczne opowiadanie historii w promocji marki

Ludzie zawsze uwielbiali porywające opowieści! Dlatego też współczesny marketing chętnie korzysta z siły narracji przy promocji poszczególnych produktów. Tworzenie historii, które pozostają z nami na długo i wywołują emocje, pozwala na budowanie głębszych relacji z klientami. Czym jest marketing narracyjny? W jaki sposób budowanie historii może pomóc w promocji produktów i usług Twojej marki? Tego dowiesz się z naszego artykułu!

Marketing narracyjny, określany także jako storytelling ma na celu promowanie marki lub jej konkretnego produktu poprzez opowiadanie historii, najlepiej angażujących i zapadających w pamięć. Umiejętne stosowanie tej strategii marketingowej może pomóc Ci zwiększyć zaangażowanie Twoich klientów i poprawić wizerunek marki wśród jej potencjalnych odbiorców. Przeczytaj nasz artykuł i odkryj strategie, narzędzia oraz techniki marketingu narracyjnego!

Czym jest marketing narracyjny i jak działa?

Marketing narracyjny – znany też jako storytelling lub marketing opowieści, to sztuka opowiadania historii, wykorzystywana w działalności marketingowej marki. To również prosty sposób na zwiększenie zaufania potencjalnych klientów i poprawę wizerunku firmy.

Przemyślany marketing narracyjny a sztuka opowiadania historii

Połączenie marketingu ze snuciem opowieści to skuteczna strategia na dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Popularność marketingu narracyjnego wynika z faktu, że ludzie uwielbiają opowieści. Widać to choćby po wypełnieniu kinowych sal lub ilości książek na półkach znajomych. Dlaczego więc nie wykorzystać opowiadania historii w reklamie, krótkich materiałach wideo lub postach w mediach społecznościowych?

Jak to wygląda w przypadku storytellingu?

Storytelling bazuje na tworzeniu interesujących i angażujących treści, które przyciągają odbiorców i wywołują w nich określone emocje (np. wzruszenie), które często zostaje z nimi na dłużej. Skuteczne kampanie bazujące na marketingu narracyjnym powinny być też jak najbardziej autentyczne, dzięki czemu odbiorcy będą mogli się z nimi utożsamiać i łatwiej je zapamiętają.

Zajmiemy się marketingiem w Twojej firmie!

Wypełnij formularz i otrzymaj darmową wycenę:
Dymitr
Patrycja

Zastosowanie i wykorzystanie marketingu narracyjnego

Przedstawianie produktu lub usługi za pomocą dobrej opowieści to skuteczna metoda sprzedaży. Okazją na zastosowanie marketingu narracyjnego może być np. wprowadzanie nowego produktu na rynek, budowanie wizerunku i postrzegania marki, czy zacieśnianie więzi z klientami. Marketing oparty na emocjach, budowaniu historii i dobrej narracji to świetna reklama produktu lub usług danej marki!

Storytelling w reklamie: Jak opowiadać historie, które sprzedają?

Jakie elementy powinny zawierać skuteczne historie reklamowe oparte na storytellingu?

storytelling w reklamie
  • Główny bohater, z którym odbiorcy mogą się utożsamiać.
  • Problem (kontekst całej historii), który przyciąga zainteresowanie i buduje napięcie.
  • Rozwiązanie oferowane przez dany produkt lub usługę.
  • Morał lub przesłanie, czyli coś, co podsumuje całą historię.

Storytelling w praktyce: Jak stworzyć skuteczną kampanię?

Wyobraź sobie kampanię reklamową opartą na historii młodego człowieka, który zmaga się z problemami. Czuje się przytłoczony obowiązkami i nie ma czasu na realizowanie swoich pasji. Pewnego dnia odkrywa produkt, który zmienia jego życie. Dzięki niemu odzyskuje energię, motywację i staje się szczęśliwym człowiekiem.

Taka ciekawa historia, oparta na schemacie bohatera, problemu, rozwiązania i morału, angażuje emocje odbiorcy opowieści i sprawia, że ten chce dowiedzieć się więcej, buduje pozytywne skojarzenie z marką i chętniej sięgnie po jej produkty lub usługi.

Przykładowo: Firma produkująca kawę może stworzyć kampanię przedstawiającą historię zmęczonego pracownika, który dzięki filiżance aromatycznej kawy zyskuje energię do działania i osiąga znaczący sukces w swojej pracy, np. dostaje awans.

Allegro – „Czego szukasz”?

Moimi ulubionymi przykładami marketingu narracyjnego są świąteczne reklamy Allegro – „Czego szukasz?”.

Platforma e-commerce Allegro co roku publikuje nowy świąteczny spot reklamowy wykorzystujący storytelling, Jednym z nich jest „English for beginners. Czego szukasz w Święta?”

Opowiada historię starszego pana (bohatera – ofiary), który postanawia nauczyć się angielskiego (problem). Pomocny okazuje się kurs kupiony w serwisie Allegro (wybawiciel). Emocje u odbiorców narastają wraz z rozwojem spotu. Czujemy sympatię do starszego pana i kibicujemy mu. Historia i sposób jej przekazania wywołują naturalny odruch przeżywania emocji razem z bohaterem. W kulminacyjnym momencie okazuje się, że powodem nauki angielskiego jest przyjazd na święta niemówiącej po polsku wnuczki. Jeśli do tego momentu nie uroniłeś jeszcze łezki, to spójrz na zbliżenie na twarz głównego bohatera 🙂

scena z filmu

Źródło

Pedigree – „Adoptuj psa”

Przykładem kampanii marketingowej wykorzystującej marketing narracyjny jest również reklama Pedigree – „Adoptuj psa”.

To seria starszych spotów, w których przedstawiano prawdziwe historie psów ze schronisk. W opowieściach prezentowano przemiany tych zwierząt po znalezieniu przez nich nowych domów.

Wykorzystanie historii z życia wziętych wpływa emocjonalnie na odbiorców opowieści. Przestawiony problem – porzucenie nieszczęśliwych psów – zostaje rozwiązany dzięki adopcji i otoczeniu opieką przez nowego właściciela. Jako widzowie możemy identyfikować się ze zwierzętami, bo opowieść pełna jest wzlotów i upadków, które dobrze znamy z własnego życia. Przesłaniem tej historii reklamowej jest fakt, że adopcja odmienia życie psa, a każdy zwierzak zasługuje na miłość.

Kampania miała pozytywny wpływ nie tylko na promocję marki, ale też na szerzenie idei adopcji zwierząt.

pies w filmie

Źródło

Urzędu Transportu Kolejowego – „Kolejowe ABC”

Przykład storytellingu w promocji widać też w edukacyjnej kampanii Urzędu Transportu Kolejowego – „Kolejowe ABC”.

Spot reklamowy z nosorożcem Rogatkiem dostosowany jest do najmłodszych odbiorców. Historia reklamowa rozpoczyna się kiedy wiatr porywa autograf idola dziewczynki na deskorolce. Pech chciał, że poleciał w stronę przejazdu kolejowego. Na szczęście świadkiem zajścia był Rogatek, który podąża za dziećmi i wygłasza morał: „rogatek nie omijamy pod żadnym pozorem”.

Ta prosta historia z morałem za pomocą prostej, a zarazem dobrej opowieści obrazowo przedstawia mądre przesłanie. Chociaż spot trwa tylko 30 sekund, przechodzimy od fazy sympatyzowania z dziewczynką, budowania napięcia, do momentu kulminacyjnego i emocjonalnego przesłania.

Historia opowiedziana w ten sposób ma większe szanse na zwrócenie uwagi najmłodszych i zapadnięcie im w pamięć.

animacja

Źródło

Korzyści i wartość marketingu narracyjnego

Wartość marketingu narracyjnego wynika głównie z jego emocjonalnego wpływu na odbiorców. Ta forma marketingu działa, ponieważ storytelling, czyli snucie opowieści i dobra narracja elektryzują odbiorców. Jakie jeszcze korzyści daje zastosowanie marketingu narracyjnego?

zalety stosowania marketingu narracyjnego

Dlaczego warto stosować marketing opowieści?

Skuteczny storytelling wpływa na:

  • Budowanie zaufania, wiarygodności i więzi z odbiorcami opowieści,
  • Wyróżnienie się na tle konkurencji,
  • Ułatwienie zapamiętywania – dobra historia lepiej zapada w pamięć, niż zwykła reklama,
  • Zwiększenie zaangażowania – dobra reklama angażuje odbiorców, zachęca do komentowania, chętniej też podzielą się nią ze swoimi znajomymi,
  • Promowanie misji, wizji i wartości marki.

Storytelling marketing a sukces Twojej firmy z RodIN

Marketing narracyjny w biznesie może pomóc w osiągnięciu sukcesu w każdej branży. Wymienione korzyści z marketingu narracyjnego sprawiają, że coraz więcej firm decyduje się na stworzenie reklamy narracyjnej. Dobra opowieść nie tylko przyciąga i angażuje odbiorców, ale może być też wykorzystywana do budowania historii marki i prowadzenia komunikacji korporacyjnej.

W jaki sposób komunikacja organizacyjna oparta na storytellingu może pomóc Twojej firmie? To proste. Opowiadanie historii, które odzwierciedlają ważne wartości, dla firmy buduje lojalność, a także zwiększa poczucie przynależności i celu wśród pracowników. Może też przekształcić skomplikowane idee w proste i zrozumiałe opowieści.

Chcesz żebyśmy poprowadzili marketing Twojej firmy?

Zamów darmową wycenę!

Skuteczny marketing narracyjny z RodIN

Chcesz wykorzystać storytelling w promocji i z jego pomocą osiągnąć sukces swojej firmy? A może chcesz wykorzystać storytelling w biznesie do prowadzenia komunikacji korporacyjnej? Świetnie się składa! Ze wsparciem RodIN świat skutecznego marketingu narracyjnego stoi przed Tobą otworem!

Jesteśmy agencją, która oferuje usługi marketingu strategicznego. W ramach niego możemy wspólnie stworzyć przemyślany marketing narracyjny dla Twojej firmy. Dobra historia bogata w emocje to świetny sposób promocji marki. Stwórz z nami marketing oparty na emocjach i pokaż swój produkt lub usługę szerszemu gronu odbiorców! Pomożemy dotrzeć Ci do odbiorców w mediach społecznościowych, poprzez stronę internetową czy kampanie marketingowe.

Spis treści

Zamów darmowy audyt marketingu !

Sprawdź czy twoje działania marketingowe przynoszą maksimum efektów. Wypełnij formularz i otrzymaj darmowy audyt.

O autorze

Picture of Alicja Okrucińska

Alicja Okrucińska

W digital marketingu najbardziej kręcą mnie social media, kampanie Google Ads i Facebook Ads. Prywatnie właścicielka golden retrievera i ogródka działkowego, o których mogę opowiadać godzinami.

Chcesz więcej ruchu na stronie?

Otrzymaj darmowy audyt SEO od RodIN i zobacz ile ruchu możesz zyskać na swojej stronie www

Dziękuję, że przeczytałeś(aś) mój artykuł!

Jeśli chcesz żebyśmy zadbali o marketing Twojej firmy - zostaw kontakt do siebie:

Wolisz słuchać niż czytać?

Posłuchaj naszego podcastu!

Umów konsultację