Marketing międzynarodowy – jak go dobrze poprowadzić?

Co oznacza pojęcie marketingu międzynarodowego? Które kanały dystrybucji będą najlepsze dla Twojej firmy? W jaki sposób wybrać rynek docelowy i strategię ekspansji zagranicznej? Na te oraz inne pytania znajdziesz odpowiedź w tym artykule.
Marketing międzynarodowy

Spis treści

Globalizacja i otwarte rynki sprzyjają ekspansji zagranicznej przedsiębiorstw. Wiele firm wybiera rynek docelowy poza granicami kraju. Wiąże się to z koniecznością pokonania barier wejścia, takich jak: różnice kulturowe i odmienne regulacje prawne. Mimo to zagraniczny rynek wciąż przyciąga nowych przedsiębiorców. Poniżej opisano skąd to wynika, i jak skutecznie przeprowadzić międzynarodową ekspansję.

Marketing międzynarodowy – najważniejsze informacje, które musisz wiedzieć

Marketing międzynarodowy — to dziedzina marketingu, w ramach której firmy podejmują działania na rynkach zagranicznych (najczęściej w celu sprzedaży produktów lub usług).

Aby dobrze poprowadzić marketing międzynarodowy, trzeba być świadomym specyficznych zależności panujących w różnych krajach. Oto 3 podstawowe wskazówki, które należy uwzględnić przed wejściem na zagraniczny rynek.

3 kroki do idealnego marketingu międzynarodowego

Wskazówka 1. Wybór odpowiedniego rynku docelowego

Decyzję dotyczącą wyboru kierunku ekspansji zagranicznej przedsiębiorstwa należy podjąć w oparciu o analizę specyfiki oferowanego produktu lub usług. Należy wziąć pod uwagę uwarunkowania kulturowe marketingu. Coś, co jest powszechną praktyką polskich firm na rynku krajowym, może przynieść złe efekty poza granicami kraju. Nie każda firma odnajdzie się w każdej części świata.

Wskazówka 2. Analiza rynku docelowego

Dotyczy zarówno poznania międzynarodowych grup odbiorców, uwarunkowań kulturowych, jak i prawnych, analizy konkurencji, ich mocnych oraz słabych stron, a także innych działań, które pomogą w poznaniu struktury międzynarodowego otoczenia przedsiębiorstwa.

Wskazówka 3. Wybór strategii marketingowej

Strategia marketingowa powinna być dostosowana do różnych rynków, strategii eksportowej i doboru efektywnych narzędzi marketingowych. Inne otoczenie przedsiębiorstwa wymaga dostosowania odpowiednich technik marketingowych.

Zapraszamy na bezpłatną konsultację!

Ciekawe przykłady marketingu międzynarodowego

Netflix: kampanie marketingowe

Netflix jest najlepszym przykładem tworzenia kampanii marketingowych, które są idealnie dopasowane do odbiorców w danym kraju. Zarówno ich marketing w mediach społecznościowych, jak i w innych miejscach jest na najwyższym poziomie, szyty na miarę do określonych grupy odbiorców. W Polsce furorę zrobiła reklama nowego sezonu hitu Netflixa „Orange is the new black”. W rolę jednej z więźniarek wcieliła się Magda Gessler.

Kampanie marketingowe Netflix

McDonald’s: Think Global, Act Local

McDonald’s jest znane z umiejętności dostosowania swojego menu i marketingu do lokalnych preferencji. Na przykład, w Indiach wprowadziło ofertę z burgerem z kurczaka zamiast wołowiny, aby dostosować się do tamtejszych preferencji kulinarnych.

Chcesz, aby widoczność Twojej firmy w lokalnych wyszukiwaniach znacznie wzrosła?

Z naszą pomocą będziesz w pierwszych wynikach wyszukiwania!
Zespół rodin

Coca-Cola: „Share a Coke”

Kampania „Share a Coke” była globalnym sukcesem. Firma zamieniła logo Coca-Coli na imiona popularne w danym regionie i zachęcała ludzi do dzielenia się napojem z przyjaciółmi i rodziną. To osobiste podejście znacząco wpłynęło na postrzeganie marki.

Kampania Share a Coke - marketing międzynarodowy

RedBull: Ekstremalne wydarzenia sportowe

Red Bull zdobył popularność dzięki organizowaniu i sponsorowaniu ekstremalnych wydarzeń sportowych na całym świecie, takich jak Red Bull Air Race czy Red Bull Rampage. Ta globalna aktywacja przyczyniła się do kreowania marki jako symbolu aktywnego i odważnego stylu życia.

Te przykłady pokazują, jak różne firmy podejście do marketingu międzynarodowego. Sukces w tym obszarze wymaga zrozumienia różnic kulturowych, oczekiwań konsumentów i dostosowywania strategii, aby efektywnie dotrzeć do różnych rynków.

Ekstremalne wydarzenia sportowe

Potrzebujesz pomocy w marketingu międzynarodowym w Twojej firmie?

Przedsiębiorcom, którzy nie znają specyfiki dziedziny marketingu międzynarodowego, nie mają czasu samodzielnie jej poznać lub po prostu chcą zlecić to zadanie komuś zewnątrz, z pomocą przychodzą agencje marketingowe.

e-book-10-pytan

Chcesz dowiedzieć się, jakie pytania zadać Agencji SEO?

Poznaj 10 kluczowych aspektów, które musisz poznać przed rozpoczęciem współpracy!

Wpisz swojego maila, a prześlemy Ci naszego e-booka “10 pytań, które musisz zadać, zanim zatrudnisz agencję SEO”

W agencji RodIN pomożemy Ci w badaniach rynków zagranicznych, przygotowaniu strategii komunikacji marketingowej oraz strategii marketingu międzynarodowego. Doradzimy w kwestii wyboru rynków zagranicznych i strategii wejścia przedsiębiorstwa na obce rynki. Specjaliści z RodIN posiadają szeroką wiedzę w zakresie marketingu, zarówno na temat złożoności marketingu międzynarodowego: selekcji rynków zagranicznych, strategii wejścia w poszczególnych krajach, strategii eksportowej, jak i stosunków międzynarodowych. W kontekście marketingu międzynarodowego, skuteczne pozycjonowanie globalne jest kluczowe dla zdobycia rynków zagranicznych.

Efektywne narzędzia marketingowe dla marketingu międzynarodowego

Narzędzia marketingowe - marketing międzynarodowy
  1. Badania rynku – Przeprowadzenie dokładnych badań rynku na każdym nowym terenie jest kluczowe. Poznanie lokalnych preferencji, zachowań konsumentów, trendów i konkurencji pozwala dostosować strategie marketingowe i produkty.
  2. Segmentacja rynku – podział rynku na mniejsze, bardziej spójne grupy klientów, które mają podobne potrzeby, zachowania i cechy demograficzne czy psychograficzne. To ważne narzędzie w marketingu międzynarodowym. Pozwala lepiej dopasować strategie i komunikacje do różnych grup docelowych na różnych rynkach.
  3. Dostosowanie produktu – kluczowe jest dopasowanie funkcji i cech produktu do kultury danego kraju oraz regulacji prawnych. Ważne, by dostosować język i komunikację, czyli odpowiednio przeprojektować etykiety, instrukcje obsługi i inne materiały reklamowe do danego języka.

Zajmiemy się marketingiem w Twojej firmie!

Wypełnij formularz i otrzymaj darmową wycenę:
Dymitr
Patrycja

Osiągnij sukces na rynku międzynarodowym z RodIN

W naszej agencji RodIN jesteśmy specjalistami od współczesnego marketingu, a pojęcia internacjonalizacji przedsiębiorstw lub globalizacji przedsiębiorstwa nie jest nam obce. Jeśli chcesz zlecić przeprowadzenie segmentacji rynku międzynarodowego, znalezienie kanałów dystrybucji na poszczególnych rynkach lub wdrożyć promocję międzynarodową, nasza agencja jest dobrym wyborem. Temat polskich inwestycji zagranicznych i strategii eksportowej jest nam bliski – więcej o sukcesach naszych klientów przeczytasz w zakładce Case Studies.

Spis treści

Zamów darmowy audyt marketingu !

Sprawdź czy twoje działania marketingowe przynoszą maksimum efektów. Wypełnij formularz i otrzymaj darmowy audyt.

O autorze

Picture of Alicja Okrucińska

Alicja Okrucińska

W digital marketingu najbardziej kręcą mnie social media, kampanie Google Ads i Facebook Ads. Prywatnie właścicielka golden retrievera i ogródka działkowego, o których mogę opowiadać godzinami.

Chcesz więcej ruchu na stronie?

Otrzymaj darmowy audyt SEO od RodIN i zobacz ile ruchu możesz zyskać na swojej stronie www

Dziękuję, że przeczytałeś(aś) mój artykuł!

Jeśli chcesz żebyśmy zadbali o marketing Twojej firmy - zostaw kontakt do siebie:

Wolisz słuchać niż czytać?

Posłuchaj naszego podcastu!

Umów konsultację