Google Analytics AI

Jak ulepszyć analitykę internetową wykorzystując sztuczną inteligencję, co to jest Google Analytics AI i jak korzystać z tego narzędzia - odpowiedzi na te i inne pytania w poniższym artykule. Zapraszam do lektury.
Google Analytics AI

Spis treści

Sztuczna inteligencja na dobre rozgościła się w marketingu. Choć niektórzy z nas odczuwają w związku z tym pewne obawy, ciężko nie zauważyć korzyści, które za sobą niesie. Da się to odczuć w obszarze analityki internetowej, gdzie sztuczna inteligencja gromadzi dane, analizuje je i generuje raporty w czasie o wiele krótszym, niż gdyby robiłby to człowiek.

Czym jest Google Analytics AI?

Google Analytics AI – to sztuczna inteligencja, która wykorzystuje algorytmy uczenia maszynowego do analizy danych i dostarczania automatycznych wniosków na temat ruchu na stronie internetowej oraz zachowania użytkowników.

Zaprojektowano ją w taki sposób, aby umożliwić efektywne korzystanie z Google Analytics dla początkujących. Dzięki temu każdy, bez konieczności manualnego przeszukiwania danych, może szybko i prosto przeglądać statystyki dotyczące strony i wyciągać istotne wnioski.

Google Analytics – narzędzie do analityki

Analityka jest kluczowym elementem strategii marketingowej, w ramach którego interpretuje się dane. W kontekście SEO może to obejmować badania słów kluczowychanalizę ruchu na stronie internetowej oraz analizę konkurencji. Celem analityki SEO jest poprawa pozycji strony internetowej na stronach wyników wyszukiwania i ostatecznie zwiększenie ruchu na stronie.

Google Analytics 4 to najpopularniejsze narzędzie do analityki internetowej, dzięki któremu możliwa jest późniejsza optymalizacja działań. Funkcje GA4 możemy pogrupować na dwie kategorie:

  • zbieranie danych z ruchu i działań na danej stronie internetowej,
  • przetwarzanie i wizualizacja tych danych.

Zajmiemy się marketingiem w Twojej firmie!

Wypełnij formularz i otrzymaj darmową wycenę:
Dymitr
Patrycja

Sztuczna inteligencja w marketingu

Stosowanie narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję wspomaga pracę specjalistów w dziedzinie marketingu.

Przede wszystkim pomaga w automatyzacji, dzięki której wykonywana praca jest bardziej wydajna. Zadania, których wykonanie zajęłoby człowiekowi dużo czasu, AI wykonuje zdecydowanie szybciej. Oprócz oszczędności zasobów i czasu to także wzrost efektywności.

Algorytmy bazujące na uczeniu maszynowym (ang. machine learning) swoim działaniem pomagają w optymalizacji treści pod kątem konkretnych użytkowników. Na podstawie określonych schematów analizują zachowania użytkowników i tworzą spersonalizowane rekomendacje.

🌟 Odkryj Tajniki Personalizacji z Naszym Wyjątkowym Szablonem Persony! 🚀

Czy chcesz lepiej zrozumieć swoich klientów?
Z naszym bezpłatnym szablonem persony możesz to osiągnąć!

Dlaczego warto pobrać nasz szablon persony?
  • Zwiększ Skuteczność Twoich Kampanii.
  • Oszczędność Czasu i Zasobów.
  • Poprawa Produktów i Usług.
Odbierz szablon za 0 zł!

Bardzo często spotykamy również tzw. czatboty w obsłudze klienta. Co prawda nie rozmawiamy wtedy z prawdziwym człowiekiem, a z maszyną, ale za pomocą wirtualnych asystentów mamy możliwość otrzymania odpowiedzi na pytania przez całą dobę, bez kolejki.

Przeczytaj nasz artykuł o sztucznej inteligencji w marketingu.

Jak Google Analytics 4 wykorzystuje sztuczną inteligencję?

Sztuczna inteligencja w Google Analytics 4 wykorzystuje uczenie maszynowe do analizy danych i zbierania informacji na temat ruchu na stronie.

AI insights – automatyczne statystyki

Analytics Intelligence analizuje dane i formułuje wnioski dotyczące istotnych zmian lub okazji, o których właściciel strony powinien być świadomy. Następnie Google Analytics AI klasyfikuje przygotowane dla użytkownika raporty na kategorie: nowe, zapisane i odczytane. Wraz z upływem czasu, AI bazując na uczeniu maszynowym, określa, które z nich były dla użytkownika najbardziej interesujące. W przyszłości raporty będą dopasowane do zainteresowań konkretnego użytkownika.

Tworzenie własnych niestandardowych statystyk

Każdy użytkownik GA4 może dostosować 50 niestandardowych statystyk, które pomogą zdefiniować dokładne wskaźniki i progi do śledzenia przez sztuczną inteligencję.

W sytuacji, kiedy dany próg zostanie osiągnięty, np. ruch na stronie spadnie o 50%, odpowiednie osoby dostaną powiadomienie email. To pozwala na szybkie zidentyfikowanie problemu i reakcję.

Odkryj Sekrety Skutecznego Cold-Mailingu!

🚀 Czy Twoje cold-maile lądują w koszu? Czas to zmienić! 🌟

Nasz e-book to nie tylko teoria, ale praktyczny przewodnik, który pomoże Ci zbudować relacje z klientami i zwiększyć sprzedaż. Niezależnie od tego, czy jesteś przedsiębiorcą, freelancerem, czy pracujesz w dziale sprzedaży, te techniki pomogą Ci osiągnąć lepsze wyniki.

Nie pozwól, aby Twoje maile były ignorowane. Zdobądź wiedzę, która pozwoli Ci się wyróżnić.

Wykrywanie anomalii

AI regularnie skanuje dane na stronie użytkownika w celu wykrycia i identyfikacji anomalii.

W tym przypadku sztuczna inteligencja wykorzystuje technikę statystyczną. Wybiera historyczne dane do wyuczenia modelu prognozowania. Do wykrywania dziennych anomalii okres szkoleniowy wynosi 90 dni, natomiast do tygodniowych 32 tygodnie.

Asystent AI

Google Analytics AI oferuj asystenta, który przedstawia rekomendacje dla konkretnych firm. To daje możliwość optymalizowania kampanii nawet bez zaawansowanych umiejętności analitycznych.

Przykładem takiej rekomendacji może być propozycja, aby zrezygnować z konkretnego słowa kluczowego, ponieważ ma zbyt wysoki koszt pozyskania kliknięcia, a usunięcie go pozwoli zoptymalizować budżet kampanii bez spadku jej efektywności.

Dodatkowo do każdej rekomendacji dołączone są instrukcje, które w jasny sposób przedstawiają, jak można wdrożyć zmianę.

Zadawanie pytań w Google Analytics 4

Pytania w Goggle Analytics AI

Google Analytics 4 oferuje możliwość zadawania tzw. pytań analitycznych. Opcja ta jest w tej chwili dostępna tylko w języku angielskim. Rodzaje zadawanych pytań dzielą się na kilka kategorii, na przykład:

  • Pytania podstawowe: np. ile osób odwiedziło moją witrynę w ciągu ostatniego miesiąca?
  • Pytania „dlaczego?”: np. dlaczego w zeszłym tygodniu mieliśmy mniej wejść na stronę?
  • Pytania o anomalie: np. czy na mojej stronie jest ruch z podejrzanych lokalizacji?
  • Pytania o wydajność: np. która z podstron jest najczęściej wyświetlana?
  • Pytania o trendy: np. ilu nowych użytkowników pozyskaliśmy w tym tygodniu?
Zadawanie pytań w Google Analytics 4

Po sformułowania precyzyjnych pytań sztuczna inteligencja wygeneruje dokładną odpowiedź, dołączając do niej szczegółowy raport, wykres lub także wizualizację. Ważne, aby formułując pytanie dokładnie określić zakres dat, który nas interesuje, lokalizację, czy też konkretny produkt/usługę.

Chcesz, aby widoczność Twojej firmy w lokalnych wyszukiwaniach znacznie wzrosła?

Z naszą pomocą będziesz w pierwszych wynikach wyszukiwania!
Zespół rodin

Jak skutecznie formułować pytania w GA4?

Zadawane pytania nie zawsze muszą zaczynać się od „co”, „kiedy”, „gdzie” lub „jak”. Nie muszą też być gramatycznie poprawne, aby Google zrozumiało, czego się szuka. Mimo to najlepiej jest być jak najbardziej konkretnym. To pomoże Google w znalezieniu wyników najlepiej odpowiadających na zapytanie.

Należy pamiętać, że AI nie daje rad. Dlatego zadając pytanie typu „co powinienem zrobić by…?” należy liczyć się z tym, że sztuczna inteligencja nie poda recepty na sukces.

Dane predykcyjne w GA4

Google Analytics prognozuje przyszłe zachowania klientów. Wykorzystuje do tego uczenie maszynowe. W ramach prognoz generuje dane predykcyjne raz dziennie dla każdego aktywnego użytkownika. Wyróżnia się następujące modele predykcyjne.

Dane predykcyjne w GA4

Przewidywany zakup

Prawdopodobieństwo, że użytkownik, który był aktywny na stronie w ciągu ostatnich 28 dni, zarejestruje określone zdarzenie konwersji w ciągu następnych 7 dni.

Przewidywana rezygnacja

Prawdopodobieństwo, że użytkownik, który był aktywny na stronie w ciągu ostatnich 7 dni, nie będzie aktywny w kolejnym tygodniu.

Przewidywane przychody

Przychody z 28 dni ze wszystkich konwersji zakupu od użytkownika, który był aktywny w ciągu ostatnich 28 dni.

Plusy i minusy wykorzystania AI w GA4

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w Google Analytics jest przydatne, ale ma też swoje ograniczenia.

Wady i zalety AI w Google Analytics

Plusy

  • Korzystanie ze sztucznej inteligencji wbudowanej w Google Analytics 4 jest proste i przyjemne, a nawigacja po panelach intuicyjna.
  • Nie wymaga wiedzy ani doświadczenia z zakresu analizy danych lub nowych technologii. Dzięki temu korzystanie z narzędzia jest łatwe nawet dla początkujących użytkowników GA4.
  • Nieustannie skanuje dane w celu wykrycia istotnych zmian i anomalii. Generuje raporty i wyświetla je wszystkie w jednym miejscu.

Minusy

  • Czasami nie rozumie niejasno sformułowanych pytań.
  • Nie udziela odpowiedzi na pytania dotyczące strategii.
  • Nie odpowiada na ogólne pytania związane z obsługą techniczną.

Otrzymaj nawet 80% dofinansowania na nasze szkolenia

Skontaktuj się z nami i dowiedz się, jak otrzymać dofinansowanie

newsletter-rodin

Wykorzystaj Google Analytics AI z RodIN!

Chcesz jak najlepiej wykorzystać możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja w GA4?

RodIN wiemy, jak to robić! Zdajemy sobie sprawę, że Google Analytics AI to potężne narzędzie i codziennie wykorzystujemy je w naszej pracy.

Zapoznaj się z oferowanymi przez nas usługami w ramach marketingu strategicznego.

Spis treści

Zamów darmowy audyt marketingu !

Sprawdź czy twoje działania marketingowe przynoszą maksimum efektów. Wypełnij formularz i otrzymaj darmowy audyt.

O autorze

Alicja Okrucińska

Alicja Okrucińska

W digital marketingu najbardziej kręcą mnie social media, kampanie Google Ads i Facebook Ads. Prywatnie właścicielka golden retrievera i ogródka działkowego, o których mogę opowiadać godzinami.

Chcesz więcej ruchu na stronie?

Otrzymaj darmowy audyt SEO od RodIN i zobacz ile ruchu możesz zyskać na swojej stronie www

Dziękuję, że przeczytałeś(aś) mój artykuł!

Jeśli chcesz żebyśmy zadbali o marketing Twojej firmy - zostaw kontakt do siebie:

Wolisz słuchać niż czytać?

Posłuchaj naszego podcastu!