Gender marketing – jak płeć wpływa na strategie marketingowe i zachowania konsumenckie?

Gender marketing może być potężnym narzędziem do budowania trwałych relacji z konsumentami i zwiększenia sprzedaży. Jednak musi być stosowany z wyczuciem, żeby uniknąć stereotypowego postrzegania płci. Dowiedz się, jak gender marketing wpływa na strategie marketingowe.
Gender marketing

Spis treści

Podejście do płci w reklamie jest kształtowane na podstawie wzorców społecznych, które ciągle ewoluują. Jak efektywnie wykorzystywać wiedzę na temat różnic płciowych, żeby gender marketing był pomagającym w budowaniu trwałych relacji z klientami i zwiększeniu sprzedaży? Czy eliminowanie stereotypów płciowych w reklamie i promocji na rzecz przekazów opartych na równości może przynieść firmie korzyści? O tym w poniższym artykule.

Definicja i podstawy gender marketingu

Czym jest gender marketing?

Gender marketing – to podejście, które uwzględnia różnice między kobietami i mężczyznami w strategiach marketingowych. Skupia się na tworzeniu i komunikowaniu oferty zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami obu płci.

Czym jest marketing ukierunkowany ze względu na płeć?

Marketing ukierunkowany ze względu na płeć koncentruje się na dostosowaniu produktów, usług i komunikacji marketingowej do specyficznych cech i preferencji męskiej lub żeńskiej grupy docelowej. Jego celem jest skuteczniejsze dotarcie do odbiorców, budowanie więzi z klientami i eliminacja stereotypów płciowych w przekazach marketingowych.

Pierwsze kroki w gender marketingu: od teorii do praktyki

Aby skutecznie zastosować gender marketing, należy zrozumieć różnice w oczekiwaniach i zachowaniach obu płci w kontekście ich preferencji zakupowych, stylu życia i sposobu reagowania na reklamy. Następnie zastosować tę wiedzę wiedzę w praktyce marketingowej i stworzyć grupy docelowe, do których dostosuje się przekazy i spersonalizuje komunikację.

Ważne, żeby stawiając pierwsze kroki w gender marketingu nie utrwalać szkodliwych stereotypów płciowych, a zamiast tego promować równość i różnorodność. Wymaga to również śledzenia trendów społecznych i dostosowywania się do zmieniających norm i postaw konsumentów wobec płci.

Różnice między gender marketingiem a gendered marketingiem

Gender marketing to strategia, która rozróżnia potrzeby mężczyzn i kobiet, podczas gdy gendered marketing może polegać na wzmacnianiu stereotypów płciowych przez marketing. Od tej drugiej praktyki coraz częściej się odchodzi. Jest to spowodowane najczęściej rozpowszechnieniem negatywnych stereotypów i bazowaniu na przyzwyczajeniach, które z roku na rok coraz bardziej się zmieniają.

Zalety i wady gender marketingu

Plusy i minusy gender marketingu

To, czy gender marketing będzie miał zalety czy wady, zależy od sposobu, w jaki się go wykorzystuje. Znalezienie równowagi między dostosowywaniem się do różnic płciowych, a jednoczesnym unikaniem utrwalania szkodliwych stereotypów czy wykluczania określonych grup konsumentów jest wyzwaniem. Jednak warto spróbować, bo możliwe do osiągnięcia korzyści są zachęcające.

Korzyści płynące z zastosowania gender marketingu

Zalety płynące z wykorzystania gender marketingu to między innymi:

  • Lepsze zrozumienie preferencji i potrzeb mężczyzn oraz kobiet, co umożliwia lepsze dostosowanie produktów i komunikacji marketingowej do konkretnych grup docelowych.

  • Kampanie dostosowane do płci mogą przyczynić się do zbudowania silniejszych relacji z klientami.

  • Spersonalizowane komunikaty są lepiej dostosowane do gustów i oczekiwań konkretnej grupy docelowej, dzięki czemu personalizacja komunikacji może zwiększyć skuteczność kampanii marketingowych.

  • Świadome eliminowanie stereotypów płciowych promuje wartości równości i różnorodności. Może to przyciągnąć uwagę i uznanie społeczne.

  • Analiza różnic płciowych może prowadzić do stworzenia innowacyjnych produktów, które spełniają specyficzne oczekiwania i potrzeby mężczyzn i kobiet.

Krytyka i potencjalne zagrożenia gender marketingu

Z czego wynikają wady gender marketingu? Krytyka skupia się głównie na ryzyku utrwalania stereotypów płciowych, które mogą być szkodliwe społecznie. Niektóre kampanie mogą budzić kontrowersje i zaszkodzić reputacji marki, jeśli są niezgodne z obowiązującymi normami społecznymi na temat płci konsumenta.

Marketing ukierunkowany tylko na płcie może prowadzić do uproszczeń i generalizacji. Ignorowanie indywidualnych różnic w preferencjach w obrębie danej płci stwarza ryzyko wykluczenia grup, które nie czują się reprezentowane w żadnych kampaniach. Skoncentrowanie się na płci jako jedynym kryterium segmentacji może prowadzić do niedoszacowania innych istotnych cech i preferencji konsumentów.

Toys R Us gender marketing

Przykładem może być firma Toys „R” Us, która zrezygnowała z podziału zabawek na płcie. W końcu dziewczynki także mogą bawić się Hot Wheelsami, a chłopcy lalkami Barbie.

Strategie i narzędzia gender marketingu

Czy tworząc strategie gender marketing powinniśmy się sugerować płcią odbiorców? Nie tylko. Skuteczny gender marketing wymaga zrozumienia różnic płciowych, świadomości kulturowej oraz umiejętności dostosowania przekazów marketingowych do różnorodnych grup.

Jak tworzyć skuteczne strategie gender marketingu?

Skuteczne strategie obejmują analizę zachowań obu płci, personalizację oferty oraz użycie odpowiednich narzędzi komunikacji. Kluczowe jest zrozumienie różnic w preferencjach i zachowaniach kobiet i mężczyzn oraz wykorzystanie tej wiedzy w tworzeniu produktów, usług i komunikacji marketingowej.

  1. Rozpocznij od analizy – przeprowadź badania rynkowe, aby zrozumieć preferencje zakupowe, nawyki konsumenckie i wartości związane z płcią. Na jej podstawie zidentyfikuj sprecyzowane grupy docelowe.

  2. Dostosuj treści marketingowe, aby były zgodne z oczekiwaniami i potrzebami konkretnych grup płciowych.

  3. Przeprowadź kampanie marketingowe skierowane do konkretnych grup docelowych, z wykorzystaniem kanałów komunikacji preferowanych przez daną płeć.

  4. Unikaj utrwalania szkodliwych stereotypów płciowych w reklamie i promocji. Wprowadź wartości związane z równością i różnorodnością oraz elementy społecznej odpowiedzialności. Angażuj się w kwestie związane z równością płci, promuj równość i inkluzję.

  5. Bądź na bieżąco z trendami społecznymi związanymi z płcią, aby dostosowywać strategie do zmieniającego się kontekstu kulturowego.

Gender marketing mix: Jakie elementy są kluczowe?

Strategie i narzędzia gender marketingu

Podobnie jak tradycyjny marketing mix, znany jako 4P (produkt, cena, miejsce, promocja), gender marketing mix obejmuje te element i dostosowuje je do różnic płciowych.

Produkt: tworzenie produktów, które odpowiadają specyficznym potrzebom mężczyzn i kobiet, rozwijanie innowacyjnych rozwiązań produktowych, które wynikają z analizy różnic płciowych.

Cena: dostosowywanie strategii cenowej do różnych grup płciowych, biorąc pod uwagę ich różne poziomy akceptowalności cenowej, tworzenie promocji i rabatów, które są atrakcyjne dla konkretnych grup płciowych.

Miejsce: zapewnianie dostępu do produktów w miejscach, które są atrakcyjne dla konkretnej grupy docelowej.

Promocja: tworzenie przekazów reklamowych i promocyjnych, które są dostosowane do różnych grup płciowych, używanie różnorodnych modeli, postaci i sytuacji w reklamie, eliminując szkodliwe stereotypy płciowe.

Rola płci w reklamie i marketingu

Reklama ma ogromny wpływ na kształtowanie tożsamości marki, produktów i komunikacji. To, czy w przekazie reklamowym zostaną wykorzystane stereotypy płciowe, czy promowana równość i różnorodność może mieć znaczący wpływ na wizerunek marki.

Współcześnie w reklamie i marketingu stara się unikać ograniczających stereotypów, a zamiast tego dążyć do równości i różnorodności. Ma to wpływ na budowanie pozytywnego wizerunku marki w społeczeństwie zróżnicowanym pod względem płci. Firmy, które zdają sobie sprawę z tych kwestii, mogą lepiej dostosować się do oczekiwań współczesnych konsumentów.

Źródło

Przykładem firmy, która wykorzystuje atrybuty męskości w humorystyczny sposób jest kampania marki Old Spice – The Man Your Man Could Smell Like. Przekazy te wykorzystują tradycyjne wyobrażenia o męskim zapachu i przyciągają uwagę oryginalnym podejściem.

Gender marketing i komunikacja z konsumentami

Efektywna komunikacja wymaga zrozumienia, jak różne płci przetwarzają i reagują na komunikaty marketingowe. Gender marketing w komunikacji z klientami pomaga w dostosowaniu przekazów do preferencji płciowych i kierowaniu skuteczniejszych przekazów.

Świadome stosowanie gender marketingu może przyczynić się do eliminacji szkodliwych stereotypów płciowych, co jest ważne dla budowania pozytywnego wizerunku marki. Firmy mogą komunikować się z konsumentami, podkreślając swoje wartości związane z równością płciową i aktywnie uczestnicząc w sprawach społecznych związanych z płcią.

Gender marketing a stereotypy płciowe

Gender marketing a stereotypy płciowe

Istnieje ryzyko, że gender marketing może nieświadomie wzmacniać stereotypy, dlatego ważne jest świadome i etyczne podejście.

Rola gender-neutral branding w łamaniu stereotypów

Gender-neutral branding – tworzenie marek i kampanii marketingowych, w taki sposób, aby unikać stereotypowych skojarzeń ze sztywnymi normami płciowymi. Zamiast tego skupia się na uniwersalnych wartościach i potrzebach. W tym podejściu ważne jest również:

  • promowanie różnorodności – podkreślanie, że produkty są uniwersalne i niezależne od płci,

  • przeciwdziałanie przekonaniom o dominacji jednej płci nad drugą,

  • eliminacja stereotypów związanych z wizerunkiem ciała, urody i ról społecznych.

Gender-neutral marketing dąży do zmienienia społecznego postrzegania płci, wspierając bardziej elastyczne i otwarte spojrzenie na różnice między ludźmi. Marki, które podążają tą drogą, mogą zyskać na reputacji i związać się z konsumentami, którzy cenią wartości związane z równością i inkluzją.

Źródło

Przykładem gender-neutral marketingu jest inicjatywa Google „Made with Code”, która zachęca do nauki kodowania niezależnie od płci.

Marketing femininity i marketing masculinity: dwa oblicza tej samej monety

Marketing femininity i marketing masculinity to strategie przeciwne do gender-neutral marketingu. Koncentrują się na promowaniu produktów, usług lub marek poprzez akcentowanie cech, wartości i ideałów uznawanych za stereotypowo kobiece lub męskie. To podejście, które wykorzystuje konkretny zestaw przekazów i estetyki, aby przyciągnąć uwagę i zainteresowanie kobiet lub mężczyzn jako grupy docelowej.

Marketing femininity odwołuje się do takich cech jak empatia, delikatność, troskliwość. Produkty są często promowane w kontekście zaspokajania potrzeb, dbania o relacje i samopoczucie.

Marketing feminity

Źródło

Przykładem działań marketing femininity są kampanie Victoria’s Secret. Często bazują na idei promowania stereotypowych standardów piękna kobiet. Kampanie z udziałem Aniołków Victoria’s Secret prezentują kobiety jako symbol elegancji i seksapilu.

Natomiast marketing masculinity skupia się na wartościach związanych z siłą, niezależnością i zdolnością do osiągania celów. Reklamy mogą podkreślać aspekty związane z przetrwaniem, rywalizacją i liderstwem. Produkty są często oznaczone etykietą „for men”.

Marketing masculinity

Żródło

Przykładem kampanii bazujących na marketing masculinity są reklamy BMW – „The Ultimate Driving Machine”. Promują wizerunek mężczyzn jako tych, którzy uwielbiają duże prędkości, technologię i wyrafinowany styl jazdy.

Współczesne podejście do marketingu coraz częściej integruje elementy obu płci, starając się unikać szkodliwych stereotypów i promować równość. Kobiety lubią rywalizację tak samo jak mężczyźni i nie każda identyfikuje się jako dama z reklamy. Panowie nie chcą być stereotypowo kuszeni seksem w sprzedaży, a zamiast tego mogą bardziej cenić delikatne i subtelne przekazy reklamowe.

Źródło

Przykładem kampanii, która ma neutralny przekaz, tj. skierowany do obu płci jest kampania „Empowering Us All” od Microsoft. Skupia się na różnorodnych osobach korzystających z technologii Microsoft. Reklamy podkreślają, jak technologia może być dostępna i przydatna dla różnych grup społecznych.

Stwórz skuteczną strategię marketingu z pomocą RodIN

Gender marketing to potężne narzędzie do zwiększenia efektywności marketingowej, jednak wymaga ostrożności, aby nie wzmacniać negatywnych stereotypów i wykluczeń płciowych.

W agencji marketingowej RodIN tworzymy kreatywne reklamy w social media i wyszukiwarkach internetowych. Odzwierciedlamy w nich różnorodność i inkluzywność. Pomożemy Ci zbudować pozytywny wizerunek firmy i silne relacje z klientami!

Spis treści

Zamów darmowy audyt marketingu !

Sprawdź czy twoje działania marketingowe przynoszą maksimum efektów. Wypełnij formularz i otrzymaj darmowy audyt.

O autorze

Alicja Okrucińska

Alicja Okrucińska

W digital marketingu najbardziej kręcą mnie social media, kampanie Google Ads i Facebook Ads. Prywatnie właścicielka golden retrievera i ogródka działkowego, o których mogę opowiadać godzinami.

Chcesz więcej ruchu na stronie?

Otrzymaj darmowy audyt SEO od RodIN i zobacz ile ruchu możesz zyskać na swojej stronie www

Dziękuję, że przeczytałeś(aś) mój artykuł!

Jeśli chcesz żebyśmy zadbali o marketing Twojej firmy - zostaw kontakt do siebie:

Wolisz słuchać niż czytać?

Posłuchaj naszego podcastu!