Marketing B2B: co to jest?
B2B, czyli business-to-business. A może słyszałeś jeszcze o B2C, czyli business-to-client?
Oba wskazane pojęcia dotyczą relacji biznesowych, odpowiednio między firmą a firmą oraz między firmą a klientem.
Dzisiaj chcę się skupić na marketingu B2B. Jest to transakcja, która dokonywana jest między dwiema firmami. W ramach tego zagadnienia mieści się wielopoziomowa strategia, która uwzględnia działania marketingowe i ma doprowadzić do nowych kontaktów biznesowych, czyli pozyskiwania nowych klientów.
To może jakieś konkretne przykłady?
Pierwszym, który przychodzi mi do głowy, jest rynek kolejowy. Podzespoły produkowane są przez różne firmy, a kupowane przez jednego producenta. Mamy tutaj złożone relacje między firmami (czyli właśnie nasze B2B), gdzie efektem jest utworzenie wagonu pociągowego.
Zgarnij 10% rabatu na pierwsze zamówienie!
Zapisz się do naszego newslettera, w którym dzielimy się tajnikami marketingu i otrzymaj 10% zniżki na pierwsze zamówienie!
B2C inny rodzaj marketingu
Żeby kompleksowo i rzetelnie przedstawić temat tego artykułu muszę choć trochę otrzeć się o pojęcie B2C.
Jest to nic innego jak transakcja między firmą a konsumentem/klientem indywidualnym. Przykłady takich relacji można mnożyć.
B2B a B2C – na czym polegają różnice?
Relacje B2C spotykasz tak naprawdę każdego dnia. Chodząc do fryzjera, robiąc zakupy czy zamawiając buty przez internet, jakaś firma dokonuje transakcji z Tobą, jako klientem.
B2B natomiast to sytuacja, w której prowadzona przez Ciebie firma skorzystałaby z usług agencji marketingowej.
No dobrze, ale to wszystko to są podstawy, a przecież przychodzisz tu czytać treści marketingowe. Więc jakie są różnice, jeśli chodzi o marketing B2B, a B2C. Podstawową rozbieżnością są nawiązane relacje.
W marketingu B2C ludzie mają relacje z Twoją marką, np. zamawiają buty Twojej firmy, bo wiedzą, że jest najlepsza. Dałeś ludziom gwarancje jakości, rzetelności i jest to wystarczające do tego, by konsument robił u Ciebie zakupy.
W marketingu B2B marka oczywiście nie jest bez znaczenia, ale dużo większą wartość ma relacja z człowiekiem, czyli z Tobą, jako przedsiębiorcą. Chodzi o to, że finalnie, zanim dojdzie do transakcji, musisz odbyć wiele spotkań, przeprowadzić szereg rozmów i negocjacji. Na pierwszym miejscu stawiany jest czynnik ludzki — relacja podczas procesu zakupu – a dopiero potem znaczenia nabiera marka danego produktu.
Warto znaczyć, że firmy działające jako B2B są często mniej rozpoznawalne, niż te z sektora B2C. Ich rozpoznawalność zazwyczaj ogranicza się do branży, w której działają. Z tego powodu tak duże znaczenie ma relacja.
Czy warto budować relacje z klientem B2B?
Kontrakty B2B to często wielomilionowe umowy na ogromne zlecenia (np. budowa drogi krajowej). To oczywiście taki skrajny przykład, ale chodzi mi o to, aby pokazać skalę. Na sprzedaży przytaczanych już wyżej butów klientowi indywidualnemu zarobisz mniej niż na długoterminowym prowadzeniu marketingu i opracowywaniu strategii SEO dla jakiejś firmy. Jeżeli skupisz się na pozyskiwaniu nowych klientów, którzy będą firmami — możesz liczyć na znacznie większy zysk.
Można w takim razie zakładać, że firma działająca dla innego przedsiębiorstwa będzie mieć mniej klientów, ale za to bardziej „kalorycznych”. Dlatego tym bardziej warto skupić się na relacjach z klientami, którzy będą skłonni zakupić więcej w przyszłości. Na początku zaleca się przygotowanie person klientów, na których skupisz się podczas opracowywania działań marketingowych prowadzonych w Twojej firmie.
🌟 Odkryj Tajniki Personalizacji z Naszym Wyjątkowym Szablonem Persony! 🚀
Czy chcesz lepiej zrozumieć swoich klientów?
Z naszym bezpłatnym szablonem persony możesz to osiągnąć!
Dlaczego warto pobrać nasz szablon persony?- Zwiększ Skuteczność Twoich Kampanii.
- Oszczędność Czasu i Zasobów.
- Poprawa Produktów i Usług.
Odbierz szablon za 0 zł!
Jeśli zbudujesz dobrą relację biznesową, opartą na wzajemnym zaufaniu, szczerości, niezawodności i partnerskim podejściu, to możesz być pewny, że bardzo owocnie zaprocentuje to w przyszłości. Warto oferować klientom skuteczne procesy zakupowe, które będą opierać się na dobrych relacjach. Pozyskiwać klientów można także poprzez zintegrowane programy marketingowe, a także prowadzenie skutecznego content marketingu – np. bloga.
Jak tworzyć kampanie reklamowe, kiedy jesteś firmą działającą w obszarze B2B?
Przy marketingu B2B proces promocji i sprzedaży jest zdecydowanie bardziej złożony i dłuższy niż w przypadku marketingu B2C. Nie wystarczy tutaj określenie grupy docelowej oraz stworzenie dobrych profili na mediach społecznościowych, czy udostępnienie opcji „kup teraz” na stronie internetowej.
Umówmy się, nie możesz liczyć, że ktoś kupi Twoją usługę, z której będzie korzystał kilka miesięcy, jednym kliknięciem.
Chcesz żebyśmy poprowadzili marketing Twojej firmy?
Zamów darmową wycenę!
Przede wszystkim musisz wiedzieć, że firmy zanim zdecydują się na rozmowy o kontrakcie (a co dopiero na kontrakt), najpierw wysyłają przynajmniej kilka zapytań ofertowych. Tym samym, Twój marketing nie musi ułatwiać zakupu, a powinien dawać łatwy dostęp do kontaktu z najlepszymi ekspertami w Twojej firmie. Od razu przy pierwszym kontakcie, przedsiębiorstwo, które się do Ciebie odezwało, powinno rozmawiać z osobą kompetentną, która zbuduje relację i doprowadzi transakcję od początku do końca.
Jeśli Twój rozmówca będzie pewny Twoich kompetencji i zobaczy, że możesz rozwiązać jego problem, to zyskasz zaufanie, które otworzy Ci drogę do finalizacji i zdobycia transakcji.
Pamiętaj, że marketing B2C z reguły jest szybki. Przy B2B musisz uzbroić się w cierpliwość i mieć opracowaną strategię na różne scenariusze.
10 przydatnych zasad marketingu B2B
- Buduj relację – przy marketingu B2B warto to powtarzać, aż do znudzenia!
- Daj znać o swojej firmie innym firmom, wysyłając np. zimne maile. O tym, jak robić to skutecznie przeczytasz tutaj.
- Podziel się swoją wiedzą i prowadź branżowego bloga. W końcu jesteś specjalistą w swojej dziedzinie. W ten sposób nie tylko zyskasz potencjalnych klientów, ale też zaprezentujesz się jako profesjonalista, posiadający konkretną wiedzę.
- Staraj się tworzyć swoją ofertę tak, aby była interesująca i wyróżniała się na tle konkurencji.
- Jakość klientów jest ważniejsza niż ich ilość. Jeśli umowy czy kontrakty, które podpisujesz mają dużą wartość, to nie potrzebujesz ich dużo. Do tego przy mniejszej ilości klientów bardziej skupisz się na jakości, co przyniesie Ci dobre opinie i z pewnością zaprocentuje w przyszłości.
- W trakcie rozmów z klientami bądź konkretny. Lanie wody w tym przypadku nie do końca się sprawdzi. Twój rozmówca na pewno nie lubi marnować czasu.
- Dokonuj cyklicznych pomiarów swoich działań. To jedyny sposób, żeby ocenić, czy Twoje treści sprzedażowe są skuteczne. Jeśli zauważysz, że coś nie działa jak trzeba – będziesz mógł szybko zareagować.
- Rozważ organizowanie wydarzeń branżowych – eventów, webinarów on-line. Do wyboru masz masę możliwości. W ten sposób stworzysz fajną okazję do zaprezentowania się szerszej publiczności i jednocześnie pokażesz swoją fachową wiedzę.
- Działaj w różnych kanałach i stosuj różne strategie. Social media, pozycjonowanie SEO, kampanie google Ads – wszystko przyniesie pozytywne rezultaty, jeśli tylko jest dobrze prowadzone.
- Bądź ekspertem. Kształć się, udoskonalaj swoje usługi. W ten sposób będziesz dla klientów bezpiecznym wyborem.
Odkryj Sekrety Skutecznego Cold-Mailingu!
🚀 Czy Twoje cold-maile lądują w koszu? Czas to zmienić! 🌟
Nasz e-book to nie tylko teoria, ale praktyczny przewodnik, który pomoże Ci zbudować relacje z klientami i zwiększyć sprzedaż. Niezależnie od tego, czy jesteś przedsiębiorcą, freelancerem, czy pracujesz w dziale sprzedaży, te techniki pomogą Ci osiągnąć lepsze wyniki.
Nie pozwól, aby Twoje maile były ignorowane. Zdobądź wiedzę, która pozwoli Ci się wyróżnić.
Marketing B2B – korzystanie z pomocy specjalistów agencji marketingowej
Jak widzisz, prowadzenie kampanii marketingowych B2B nie jest proste, dlatego coraz więcej firm korzysta w tym zakresie z pomocy profesjonalnych agencji marketingu zintegrowanego.
Zapraszamy na bezpłatną konsultację!
Co nasza agencja może zaoferować w zakresie usług B2B?
- diagnozowanie problemów w zakresie marketingu B2B w Twojej firmie,
- przeprowadzenie audytu dotychczas podejmowanych przez Ciebie działań,
- stworzenie profesjonalnej i kompletnej strategii marketingowej,
- pomoc w pozyskiwaniu nowych klientów,
- prowadzenie działań marketingowych, które pozwolą na domykanie dobrych transakcji sprzedażowych,
- stworzenie odpowiednio dobranej strategii content marketingu,
- zoptymalizowane i innowacyjne działania marketingowe.
A więcej na temat marketingu B2B dowiesz się z naszego podcastu 🙂