Prowadzisz działania SEO, a mimo to nadal jesteś w tyle za konkurencją i zastanawiasz się dlaczego? Pomoże Ci analiza konkurencji SEO. Dzięki niej zrozumiesz działania konkurentów i wyciągniesz wnioski, które pomogą Ci w zyskaniu przewagi.
Wraz ze wzrostem popularności działań SEO wzrasta też konkurencja w tej dziedzinie. Żeby osiągnąć pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwania nie wystarczą działania z zakresu optymalizacji treści czy link building. Trzeba też poznać konkurentów i zyskać nad nimi przewagę. Jak wykonać analizę konkurencji SEO? Co daje analiza konkurencji? Szczegóły poniżej.
Jak analizować konkurencję?
Opracowanie skutecznej strategii pozycjonowania bez informacji, które dostarcza analiza konkurencji może być trudne, dlatego też regularne monitorowanie konkurencji staje się kluczowym elementem strategicznych działań w środowisku online. Czym dokładnie jest i co daje analiza konkurencji?
Co to jest analiza konkurencji w SEO?
Zacznijmy od krótkiej definicji:
Analiza konkurencji w SEO – to badanie i interpretacja strategii konkurentów w zakresie optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek. Pozwala unikać błędów popełnianych przez innych, wykorzystać ich sukcesy jako inspirację, a także identyfikować nowe możliwości dla własnej witryny. Jej celem jest zrozumienie które działania przynoszą konkurentom najlepsze rezultaty i dają im przewagę, a następnie wykorzystanie tej wiedzy do poprawy własnych działań.
Dlaczego analiza konkurencji jest ważna dla Twojej strategii SEO?
Jeśli wciąż nie jesteś przekonany dlaczego warto analizować konkurencję, oto konkretne powody:
- Odkrywanie trendów – analiza konkurencji pozwala na odkrycie tematów, które są aktualnie na czasie i dostosowanie własnych treści tak, aby wpisywać się trendy.
- Zwiększenie efektywności własnych działań SEO – po rozpoznaniu co przynosi najlepsze efekty u konkurencji można skupić się na tych obszarach we własnej strategii.
- Znalezienie najlepszych słów kluczowych – analiza fraz kluczowych, na jakie pozycjonuje się konkurencja i które z nich są najefektywniejsze.
- Uniknięcie błędów – wiedza na temat błędów popełnianych przez konkurencję pozwala uniknąć ich we własnych działaniach.
- Zidentyfikowanie wartościowych źródeł linków – dzięki analizie profilu linków konkurencji można zidentyfikować najbardziej wartościowe źródła.
Jak przeprowadzić dogłębną analizę konkurencji – analiza SEO?
Obecnie, gdy rywalizacja w wynikach wyszukiwania jest ogromna, a walka o użytkownika zacięta jak nigdy wcześniej, analiza konkurencji SEO staje się niezwykle pomocnym narzędziem, które warto wykorzystać. Wiesz już co to jest analiza konkurencji w SEO i dlaczego warto ją przeprowadzać. Przejdźmy teraz do wyjaśnienia jak przeprowadzić analizę konkurencji SEO krok po kroku?
Analiza konkurencyjnych firm – od czego zacząć?
Warto rozpocząć analizę konkurencji od doboru konkretnych firm do analizy. To podstawa, na której będzie opierała się cała analiza.
Jak wybrać konkurentów do analizy?
Lista analizowanych konkurentów powinna obejmować między innymi głównych rywali przedsiębiorstwa, firmy o podobnej wielkości, czy o podobnym profilu działalności. Do doboru konkurentów do analizy można podejść na kilka sposobów. Jednym z nich jest selekcja firm na podstawie wyników wyszukiwania w Google, a drugim skorzystanie z pomocy specjalnych narzędzi.
- Wybierz liderów w danej branży za pomocą wyszukiwarki internetowej. Działasz na rynku ogrodniczym i masz szkółkę drzewek? Znajdź najpopularniejsze firmy, wpisując w wyszukiwarkę: szkółka drzewek. Prowadzisz lokalny serwis rowerowy? Wyszukaj hasło: serwis rowerowy + miasto.
- Skorzystaj z narzędzi do analizy konkurencji.
Narzędzia do analizy konkurencji
Nie zawsze będziesz w stanie zidentyfikować swoich konkurentów za pomocą wyszukiwarki internetowej. Czasami konieczne będzie skorzystanie ze specjalistycznych narzędzi, takich jak Senuto, Surfer SEO, Ahrefs i SEMrush, które oprócz znalezienia konkurentów mają też inne funkcje:
- Senuto – umożliwia monitorowanie wyników wyszukiwania konkurencji dla określonych słów kluczowych i porównywanie z nimi własnych pozycji, umożliwia analizę profilu linków, widoczności w wynikach wyszukiwania, czy porównywanie wydajności stron.
- Surfer SEO – pozwala na analizę słów kluczowych używanych przez konkurencję i tworzonych przez nich treści, optymalizację, planowanie treści, czy analizę konkurencyjności słów kluczowych.
- Ahrefs – skupia się na śledzeniu i analizie backlinków, ich źródeł i ocenie jakości profilu linków.
- SEMrush – narzędzie do porównywania wyników konkurencji w zakresie pozycjonowania stron, monitorowania słów kluczowych, analizy backlinków.
Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy Audyt SEO!
Zacznij analizę konkurencji od darmowego audytu SEO od RodIN i dowiedz się, jak poprawić widoczność Twojej strony w wynikach wyszukiwania!
W ramach darmowego audytu SEO przeanalizujemy stronę pod kątem optymalizacji technicznej SEO, zbadamy jak w wynikach wyszukiwania Google radzi sobie Twoja konkurencja, a na podstawie wyników analizy podpowiemy jak poprawić widoczność strony!
Jak skorzystać z darmowego audytu SEO?
- Wypełnij krótki formularz na tej stronie.
- Otrzymaj pełny raport z analizą SEO Twojej strony.
- Rozpocznij proces optymalizacji strony!
Zapraszamy na bezpłatną konsultację!
Elementy analizy konkurencji SEO
Analiza konkurencji SEO dostarcza cennych informacji na temat działań innych firm w zakresie marketingu internetowego. Żeby skutecznie ją przeprowadzić i otrzymać przydatne wyniki trzeba wziąć pod lupę kilka elementów, które pomogą w zbudowaniu własnej efektywnej strategii.
Analiza słów kluczowych konkurencji – jak sprawdzić słowa kluczowe?
Dzięki analizie słów kluczowych można dowiedzieć się które konkretnie frazy są najbardziej efektywne, a następnie zastosować je we własnej strategii.
Jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji? Można wykorzystać narzędzia do analizy, np. Senuto i w sekcji analiza widoczności wpisać adres domeny, po czym wygeneruje się nam lista słów kluczowych, na które dana strona ma najlepsze wyniki.
Analiza linków konkurencji. Jak ocenić profil linków?
Analiza profilu linków pomaga zrozumieć jakie są źródła linków konkurencji i które z nich są wartościowe, co można potem wykorzystać do budowania własnego profilu linków. Jakie kroki podjąć, żeby analiza backlinków konkurencji dostarczyła cennych wskazówek do wykorzystania we własnej strategii SEO?
- Skorzystaj z narzędzi np. Ahrefs czy SEMrush, które dostarczają dane o źródłach, jakości i skuteczności linków.
- Dokonaj analizy struktury linków wewnętrznych i zewnętrznych na stronie – czy linki są zoptymalizowane, a ich anchor teksty odpowiednio używane?
- Zbadaj źródła linków – czy pochodzą z mediów społecznościowych, blogów, czy stron branżowych i wykorzystaj tę wiedzę do znalezienia partnerów do budowania własnego profilu linków.
- Oceń jakość linków – czy pochodzą z zaufanych stron? Linki z branżowych stron są bardziej wartościowe.
- Spróbuj zrozumieć strategię link building konkurencji. Czy zdobywają linki poprzez publikacje gościnne, sponsorowane treści, czy może poprzez naturalne udostępnianie wartościowych treści?
- Skup się na linkach zwrotnych prowadzących do konkretnych stron na stronie konkurencji. To pomoże zidentyfikować, które treści są najbardziej atrakcyjne dla zdobywania linków.
Analiza treści konkurencji – skuteczna analiza content marketingu
O zaletach content marketingu napisaliśmy już wiele: budowanie świadomości marki, angażowanie użytkowników i utrzymywanie ich lojalności. Aby ułatwić sobie opracowanie własnej strategii można przeprowadzić analizę treści konkurencji i poznać jakie działania sprawdzają się w branży, w której działamy. Jak sprawdzić treści na stronie internetowej konkurencji i na co warto zwrócić uwagę i przeprowadzając analizę?
- Oceń jakość, długość, ogólną prezentację i format treści na stronie konkurencji. Sprawdź, czy przeważają artykuły, infografiki, filmy, czy są to obszerne publikacje, czy krótkie treści.
- Przeanalizuj sekcję aktualności i bloga – zwróć uwagę na częstotliwość publikacji, tematy i zaangażowanie użytkowników.
- Wykorzystaj narzędzia do analizy słów kluczowych i zidentyfikuj główne frazy używane przez konkurencję.
- Przeanalizuj strony landingowe pod kątem tego jakie informacje dostarczają i co prezentują.
- Sprawdź profile konkurencji w mediach społecznościowych – jakie treści publikują i jakie jest zaangażowanie ich odbiorców?
- Nieustannie monitoruj jak konkurencja reaguje na zmieniające się trendy w branży – czy na bieżąco dostosowuje się do aktualności?
Dzięki analizie treści konkurencji można zyskać wskazówki na temat sprawdzonych praktyk. Następnie dostosowując je do specyfiki własnej usługi lub projektu – potraktować to jako inspiracje i wykorzystać we własnej strategii.
Analiza techniczna SEO konkurencji – jak sprawdzić optymalizację strony internetowej?
Przeprowadzając kompleksową analizę techniczną SEO można zidentyfikować obszary, w których nasza strona wymaga poprawy. Oprócz skorzystania w tym celu z narzędzi analizy, takich jak np. Google Search Console lub Sreaming Frog możesz też:
- Dokonać analizy szybkości ładowania stron konkurencji (na przykład za pomocą Google PageSpeed Insights). Im szybciej dana strona się ładuje, tym lepiej. Wpływa to na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania i na pozytywne doświadczenia użytkownika.
- Ocenić strukturę witryny – czy jest czytelna i zoptymalizowana dla użytkowników i wyszukiwarek?
- Przeanalizować strukturę nagłówków – czy są logiczne, związane z treścią i zawierają słowa kluczowe?
- Sprawdzić meta tytuły i meta opisy – czy są zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych i zachęcają do kliknięcia?
- Przeanalizować kod źródłowy strony konkurencji – czy jest zoptymalizowany i zgodny z obecnymi standardami SEO?
- Sprawdzić czy strona konkurencji jest responsywna, tzn. dostosowuje się do wyświetlania na różnych urządzeniach?
Analiza widoczności konkurencji w wynikach wyszukiwania
Widoczność firmy online i pozycjonowanie SEO jest częścią budowania rozpoznawalności firmy w siedzi. Doskonalenie własnej strategii SEO warto zacząć od przeanalizowania działań innych firm z branży. W zakresie analizy widoczności konkurencji należy:
- Sprawdzić jakie strony konkurencji pojawiają się w TOP 10 wynikach wyszukiwania dla fraz związanych z branżą. Warto skupić się zarówno na organicznych, jak i płatnych wynikach. Można skorzystać z narzędzi, które dostarczają informacji na temat pozycji konkurencji dla kluczowych fraz, np. Senuto lub Ahrefs.
- Sprawdzić pozycjonowanie lokalne konkurencji.
- Monitorować zmiany w widoczności konkurencji w czasie – czy odnotowują spadki, czy wzrosty w pozycjach w wynikach wyszukiwania? To może dostarczyć wskazówek na temat skuteczności ich strategii SEO.
Analiza pod kątem UX
Analiza konkurencji pod kątem User Experience (UX) pozwala zobaczyć jakie doświadczenia oferuje użytkownikom konkurencja i wprowadzić te najlepszych u siebie. Na co zwrócić uwagę?
- Sprawdź jak wygląda nawigacja na stronie konkurencji – czy jest intuicyjna i użytkownik łatwo znajdzie się w różnych sekcjach witryny?
- Określ jakie są główne cele strony i jakie wezwania do działania (ang. call to action CTA) są stosowane. Czy są one jasne, rzucające się w oczy i skoncentrowane na potrzebach użytkownika?
- Przeanalizuj czy informacje na stronie są jasne i przejrzyste. Czy użytkownik łatwo to, czego szuka?
- Przetestuj formularze i interakcje na stronie. Czy są łatwe do wypełnienia, a sam proces jest intuicyjny?
- Sprawdź jak strona wykorzystuje grafikę i treści multimedialne. Czy są one estetyczne i nie przeszkadzają w łatwym przyswajaniu informacji?
- Przejrzyj opinie i recenzje użytkowników o konkurencyjnej stronie, żeby poznać rzeczywiste doświadczenia użytkowników.
Wnioski z analizy konkurencji SEO i ich zastosowanie
Celem analizy konkurencji nie tylko rozpoznanie działań rywali, ale też zainspirowanie się i wykorzystanie tego do doskonalenia własnej strategii (na przykład nie powielanie zidentyfikowanych błędów). Dzięki kompleksowej analizie konkurencji możemy poznać mocne i słabe strony wykorzystywane przez inne firmy w naszej branży. Wyciągnięcie odpowiednich wniosków pozwala poznać praktyki, które są skuteczne i warto je wykorzystać.
I tak na przykład ocena doświadczenia użytkownika na stronie konkurencji pozwala na identyfikację mocnych i słabych stron ich interfejsu. Wyciągnięte wnioski można wykorzystać do poprawy nawigacji, szybkości ładowania i ogólnej użyteczności własnej witryny.
Z kolei analiza taktyki link buildingu konkurencji ułatwia zrozumienie jakie podejścia są skuteczne w danej branży i jak dostosować własną strategię koncentrując się na najbardziej efektywnych działaniach.
Jak wykorzystać słabe strony konkurencji?
Wykorzystanie błędów lub słabych stron to szansa na zdobycie przewagi nad konkurencją, a także okazja do samodzielnego doskonalenia swojej strategii. Jak je wykorzystać? Możesz zdobyć lepsze od konkurencji pozycje w wynikach wyszukiwania poprzez poprawę treści, optymalizację techniczną i dostosowanie strategii.
Możesz też wziąć pod uwagę słabe strony konkurencji w optymalizacji treści. Mogą to być braki w kluczowych słowach czy treści niewystarczająco dopasowane do potrzeb użytkowników i stworzyć lepsze treści, które będą bardziej zorientowane na potrzeby użytkowników.
Jak wykorzystać analizę konkurencji do optymalizacji technicznej?
Analiza techniczna SEO dostarcza informacji na temat najlepszych praktyk wykorzystywanych u konkurencji i jest cenną wskazówką na temat tego, co działa w danej branży. Wyciągając odpowiednie wnioski można wdrożyć je do optymalizacji technicznej swojej witryny i podnieść jej skuteczność w wyszukiwarkach, a także dostarczyć lepsze doświadczenia użytkownika.
Strona konkurenta ładuje się 10 razy szybciej niż Twoja? To znak, żeby coś zmienić. Myślałeś, że Twoja witryna wygląda świetnie i dobrze działa nie tylko na laptopie, ale też na smartfonie, a jednak podczas analizy zauważyłeś, że konkurencja robi to lepiej? Popracuj nad responsywnością swojej strony!
Badanie konkurencji od RodIN – stworzymy dla Twojej firmy pełną analizę konkurencyjnych firm
Zyskaj przewagę dzięki zaawansowanej analizie konkurencji i zdobądź informacje, które pomogą Ci osiągnąć sukces na rynku. Zleć badanie konkurencji agencji RodIN!
Zdajemy sobie sprawę, że badanie konkurencji to złożony proces wymagający analizy różnych elementów działalności firm z danej branży. Podejmując współpracę z RodIN masz gwarancję kompleksowego i indywidualnego podejścia, dostosowanego do specyfiki Twojego biznesu. Pracujemy przy wykorzystaniu najnowszych narzędzi i sprawdzonych metod analizy, dzięki czemu zapewniamy rzetelne wyniki.
Nasz zespół doświadczonych specjalistów przeprowadzi analizę różnych aspektów działalności Twoich konkurentów, między innymi: analizę strony internetowej, strategii SEO, link buildingu, aktywności w mediach społecznościowych, czy opinii klientów. Na podstawie wniosków z analizy pomożemy Ci zyskać przewagę i dostosować strategię biznesową, eliminując słabe punkty i wykorzystując mocne strony konkurencji.
Zapraszamy do kontaktu!