Stworzenie kampanii w Google Ads od A do Z

Stworzenie kampanii w Google Ads umożliwia osiąganie wielu korzyści. To na przykład zwiększenie widoczności firmy online, skuteczniejsze docierania do konkretnych grup odbiorców, a także zwiększenie sprzedaży. Jak tworzyć reklamy w Google Ads? Jak uruchomić kampanię Google Ads samodzielnie? Zapoznaj się z kluczowymi informacjami i poradami w poniższym artykule.
Kampania Google Ads

Spis treści

 

Tworzenie kampanii Google Ads wymaga znajomości funkcjonowania algorytmu Google i zasad pozycjonowania. Cały proces może być przytłaczający dla osób, które robią to pierwszy raz. Chcesz dowiedzieć się, jak przebiega proces tworzenia reklam Google? Jesteś w odpowiednim miejscu!

Czym jest Google?

Aby móc stworzyć efektywną kampanię reklamową w Google Ads, powinniśmy zdawać sobie sprawę z tego na czym polega istota istnienia Google’a. A więc, Google jest wyszukiwarką internetową. Cel i misja Google – dawać ludziom informacje których szukają oraz odpowiadać na ich pytania. Dlaczego jest to tak istotne dla kogoś, kto chce stworzyć kampanię w Google Ads? Opowiem w szczegółach w dalszej części artykułu.

Dlaczego warto reklamować się akurat w Google?

Odpowiedź jest prosta – jest to absolutny monopolista na rynku wyszukiwarek internetowych. 83% wszystkich wyszukiwań na świecie i 97% (!) wyszukiwań w Polsce odbywa się właśnie w Google.

Ile jest tych wyszukiwań? Średnio Google obsługuje ok. 100’000 wyszukiwań na sekundę, czyli 5,8 mln wyszukiwań na minutę, 348.44 mln na godzinę i 8,36 mld na dobę.

Co wie o nas Google?

Kolejny powód, dla którego kampanie Google Ads są warte swej ceny – personalizacja i wiedza o użytkownikach.

Co wie o nas Google? Jeśli jesteśmy podłączeni do sieci, mamy włączone usługi określania lokalizacji i konto Gmail, możemy przypuszczać, że Google wie o nas wszystko. Potrafi określić, gdzie, kiedy i z kim byliśmy, co lubimy i co kupujemy. Zna również nasze preferencje, przekonania i religię. Od niedawna Google proponuje nam się zalogować przed rozpoczęciem wyszukiwania – robi to właśnie po to, aby wiedzieć o nas jeszcze więcej.

Bonus: jak sprawdzić co Google wie o Tobie?

  1. Wejdź na stronę myaccount.google.com
  2. W sekcji „Prywatność” wybierz „Działania w usługach Google”.
  3. Następnie wybierz „Sprawdź ustawienia śledzenia działań”.

Ile i jak zarabia Google?

Aby jeszcze lepiej zrozumieć mechanizmy działania Google Ads, musimy wiedzieć, na czym polega model biznesowy tej firmy, i w jaki sposób zarabia ona pieniądze.

Google jest 4. największą firmą na świecie pod kątem przychodów (183 milardy dolarów rocznie). Więcej zarabiają jedynie Apple, Amazon oraz Microsoft. Wartość spółki – matki Google’a (Alphabet) wynosi 1.5 biliona (!) dolarów.

Z czego więc Google czerpie tak ogromne zyski? Ponad 90% to zyski z reklam Google Ads.

Czym jest Google Ads?

Google Ads jest niczym innym niż wielką tablicą z ogłoszeniami. Plasuje się tuż przed Facebookiem i Alibabą (azjatyckim odpowiednikiem Allegro) i odpowiada za prawie 1/3 wszystkich reklam internetowych na świecie.

Google Ads: największa platforma reklamy cyfrowej na świecie

Google Ads to przede wszystkim reklamy w wyszukiwarce Google, ale też reklamy w tak zwanym Google Network (na stronach partnerskich) oraz w serwisie YouTube.

Przykład reklamy w wyszukiwarce Google

Przykłady reklam w wyszukiwarce Google

Ile kosztuje kampania reklamowa w Google Ads?

Odpowiedź może rozczarować: to zależy. System reklam w Google Ads jest niczym błyskawiczna aukcja, w której biorą udział reklamodawcy, bijący się o pokazanie się przed potencjalnym nabywcą.

Jak działa aukcja Google Ads?

  • W Google aukcja odbywa się za każdym razem, gdy użytkownik wyszukuje coś w Internecie.
  • Kiedy ktoś wyszukuje frazę w wyszukiwarce, Google „woła” reklamodawców, którzy skonfigurowali reklamę dla określonej frazy kluczowej, a następnie przeprowadza aukcję.
  • Jeśli istnieją różni reklamodawcy, którzy chcą zapłacić za wyświetlenie swojego ogłoszenia dla określonej frazy kluczowej (i, być może, kliknięcie w nie i przejście na ich stronę internetową) – konkurują ze sobą na aukcji.

Formuła aukcji Google Ads

AR = CPC*QS
Ocena reklamy (AR) = Koszt za kliknięcie (CPC) * Wskaźnik jakości (QS) (1-10)

O zwycięstwie w aukcji Google decyduje nie tylko budżet reklamowy konkurujących ze sobą reklamodawców. Dlaczego? W tym miejscu musimy wrócić do sensu istnienia Google i powodach, dla których ludzie z niego korzystają. Gdyby o wyświetleniu reklamy decydował jedynie budżet, w wynikach wyszukiwania mogłyby się pojawiać reklamy o niskiej jakości i relewantności (ale wysokim budżecie reklamowym), co przeczy istocie skutecznej wyszukiwarki, jaką Google próbuje być. Upraszczając: Google próbuje wymusić na reklamodawcach jak najlepszą jakość i relewantność reklam, aby ludzie nie oglądali wyników wyszukiwania niezwiązanych z ich zapytaniem lub tych o niskiej jakości.

W jaki sposób Google Ads ocenia reklamy? Zestawiając ze sobą budżet reklamowy oraz jakość reklam danego reklamodawcy. Jeśli budżet reklamowy jest wysoki (np. 10 zł/kliknięcie), ale jakość reklam (tzw. Quality Score) – niska (np. 1/10) – ocena reklamy będzie równała się 10. Jednocześnie reklamodawca z niższym budżetem (np. 3 zł/kliknięcie) i lepszym quality score (10/10) otrzyma wynik 30 i wygra w aukcji.

Chcesz żebyśmy poprowadzili
marketing Twojej firmy?

Zamów darmową wycenę!

Jak obliczana jest cena za reklamę? Jakie są koszty reklamy?

Ile więc to wszystko kosztuje? W Google Ads (najczęściej) płaci się za kliknięcie w reklamę. Cena za kliknięcie jest uzależniona od konkurencji – firm, które również chcą się reklamować na dane słowo kluczowe.

Twoja cena za reklamę = ocena reklamy osoby poniżej Ciebie / Twój wskaźnik jakości + 0,01 zł

Cena za reklamę w Google Ads

Czym jest wynik jakości (Quality Score)?

Składowe wyniku jakości:

  1. Historia wskaźnika CTR*
  2. Relewantność reklamy
  3. Relewantność strony docelowej

*CTR (click-through rate): Procent wyświetleń / procent kliknięć

Na wynik jakości składa się nasza reputacja jako reklamodawcy (odsetek wyświetleń reklam w przeszłości vs. odsetek kliknięć w reklamy), relewantność reklamy względem wyszukiwanego słowa kluczowego oraz relewantność strony, do której kieruje nasza reklama (na ile użytkownik znajdzie na niej informacje, których szuka).

Prowadzenie kampanii Google Ads Krok po Kroku – jak stworzyć reklamę Google?

Aby utworzyć kampanię Google Ads, w pierwszym kroku wybieramy opcję „utwórz kampanię”. Służy do tego przycisk „+” w lewym górnym rogu panelu. następnie żeby rozpocząć prowadzenie kampanii Google musi przejść przez jej konfigurację. Rozpoczynamy od wyboru celu kampanii Google.

Cele kampanii w Google Ads

Do wyboru mamy następujące cele:

  • sprzedaż,
  • pozyskiwanie potencjalnych klientów,
  • ruch w witrynie,
  • rozważenie zakupu produktu,
  • świadomość i zasięg marki,
  • promowanie aplikacji,
  • wizyta w lokalnym sklepie stacjonarnym,
  • brak podpowiedzi dotyczącej celu – ten wariant daje większą kontrolę i pozwala samodzielnie ustawić cel.

Każdy z nich jest zaprojektowany w taki sposób, aby odpowiadać różnym potrzebom różnych reklamodawców. Dlatego po wybraniu celu kampanii, możemy dostosować pozostałe ustawienia tak, aby jak najlepiej służyły obranemu celowi.

Typy kampanii Google Ads

W następnym kroku przechodzimy do wyboru typu kampanii Google. Określa on gdzie będą wyświetlane nasze reklamy. Mamy do wyboru:

  • Kampanie w sieci wyszukiwania – reklamy na stronach wyników wyszukiwania Google.
  • Kampanie w sieci display – reklamy w formie formie grafik, animacji lub tekstu na stronach internetowych, a w przypadku Google Display Network – w sieci reklamowej Google.
  • Kampanie wideo – reklamy wideo na YouTube i innych witrynach w sieci Google.
  • Kampanie zakupowe – reklamy w wynikach wyszukiwania Google, zakładce „zakupy” oraz na niektórych stronach internetowych.
  • Kampanie aplikacji – reklamy w Google Play, na YouTube oraz w innych aplikacjach i stronach internetowych.
  • Kampanie lokalne – reklamy w Google Maps, na stronie „wyniki lokalne” wyszukiwania Google oraz na stronie „wyniki lokalne” w zakładce „zakupy”.
  • Kampanie discovery – reklamy na karcie Google Discovery, YouTube oraz Gmailu.
  • Kampanie Smart – w inteligentnych kampaniach algorytm Google sam dopasowuje formaty reklam do potencjalnie zainteresowanych produktem użytkowników. Automatycznie określa stawki w czasie rzeczywistym i wybiera, gdzie będzie się wyświetlać nasza reklama.
Typy kampanii Google Ads

Wybór odpowiedniego typu kampanii będzie zależeć od celów biznesowych, targetu oraz budżetu reklamowego. Każdy typ kampanii oferuje różne opcje, umożliwiając dotarcie do docelowej audiencji w różnych miejscach i kontekstach.

Kampania reklamowa Google w sieci wyszukiwania – co musisz o niej wiedzieć?

Kampanie reklamowe w sieci wyszukiwania Google to jeden z najpopularniejszych wyborów reklamodawców. Reklamy w sieci wyszukiwania pojawiają się obok wyników wyszukiwania, które są związane z wybranymi przez użytkowników słowami kluczowymi.

Dlatego też niezwykle ważny jest dobór odpowiednich słów kluczowych.

Zajmiemy się marketingiem
w Twojej firmie!

Wypełnij formularz i otrzymaj darmową wycenę

Jak wybrać słowa kluczowe?

Należy tak przeprowadzić dobór słów kluczowych, żeby jak najlepiej opisywały produkty lub usługi. Dzięki temu można precyzyjnie docierać do potencjalnych klientów, a to zwiększa szanse na kliknięcie reklamy.

Gdy użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę Google dane hasło, Twoje ogłoszenie może zostać uznane za relewantne i zostać wyświetlone, bazując na zgodności słów kluczowych z wprowadzonymi terminami oraz na wybranych typach dopasowania słów kluczowych. Słowa kluczowe pełnią również funkcję adaptowania Twojej reklamy do stron, które są z nimi powiązane, w obrębie sieci reklamowej Google.

Dobre dopasowanie słów kluczowych pozwala zwiększyć skuteczność reklamy przy niższych kosztach kampanii. Natomiast zły dobór słów kluczowych może skutkować wzrostem kosztów i obniżeniem rankingu reklamy.

https://rodin.pl/blog/najlepsza-agencja-sem/

Typy dopasowań słów kluczowych

Aby lepiej kontrolować na jakie hasła będzie wyświetlana Twoja reklama, możesz dobrać odpowiednie typy dopasowań słów kluczowych.

  • Dopasowania przybliżone – reklamy wyświetlają się na powiązane ze słowem kluczowym wyniki wyszukiwania, często takie, które nawet nie zawierają wybranego przez nas słowa kluczowego.
  • Dopasowania do wyrażenia – reklamy mogą pojawiać się w wynikach wyszukiwania, które obejmują frazy o znaczeniu analogicznym do wybranego słowa kluczowego. Słowo kluczowe może jedynie wskazówką, natomiast wyszukiwania dokonywane przez użytkowników mogą przedstawiać bardziej szczegółowe określenie tego znaczenia.
  • Dopasowania ścisłe – reklamy wyświetlą się tylko na takie hasła, jakie odpowiadają naszym słowom kluczowym.
  • Wykluczające słowa kluczowe – wybierając wykluczające słowa kluczowe określamy na które hasła w wynikach wyszukiwania nie chcemy, żeby wyświetlała się nasza reklama.
Typy dopasowań słów kluczowych

Jakie są rozszerzenia reklam Google?

Rozszerzenia reklam to dodatkowe elementy, które możemy dodać do nich, aby je uatrakcyjnić.

  • Rozszerzenia linków – pozwalają dodać odnośniki do podstron w naszej witrynie.
  • Rozszerzenia objaśnień – czyli krótkie wyrażenia, które informują użytkowników o usługach, np. szybka dostawa, błyskawiczna realizacja.
  • Rozszerzenia połączeń – pozwalają na dodanie numeru telefonu lub przycisku umożliwiającego nawiązanie połączenia.
  • Rozszerzenia informacji w witrynie – dynamicznie dostarczają dodatkowe informacje o firmie, np. kierunek studiów, marka, usługi.
  • Rozszerzenia lokalizacji – może być to podanie dokładnego adresu lub odległości użytkownika od firmy lub sklepu.
  • Rozszerzenia formularza kontaktowego – możliwość dodania formularza kontaktowego bezpośrednio w reklamie.
Rozszerzenie reklam Google

Przykład rozszerzeń reklam salonów psich fryzjerów:

Rozszerzenia reklam salonów Groomerskich

Reklamy graficzne Google Ads

Reklamy graficzne, (nazywane też reklamami display) w Google Ads były najczęściej wykorzystywanymi reklamami w 2020 roku. To grafiki, animacje lub tekst, które zawierają informacje o naszej firmie lub usłudze i które wyświetlają się w sieci reklamowej Google (ang. Google Display Network).

Po kliknięciu w graficzną reklamę Google Ads, użytkownik zostanie przekierowany do naszej witryny. Możemy wyróżnić kilka rodzajów takich reklam.

Elastyczne reklamy displayowe

Pozwalają przygotować zbiór materiałów takich jak logo, tekst, nagłówków, grafiki, z których algorytm Google sam stworzy reklamę graficzną i automatycznie dopasowuje jej formę.

Plusy elastycznych reklam displayowych:

  • automatyczne dostosowanie do przestrzeni reklamowej,
  • oszczędność czasu i środków,
  • większe zasięgi niż przesyłane reklamy displayowe.

Minusy elastycznych reklam displayowych:

  • brak pełnej kontroli nad wyglądem reklamy,
  • zdarza się ucinanie nagłówków i treści reklamy,
  • dużo osób omija takie reklamy – są one często podobne do siebie.

Zamów szkolenie

Przesyłane reklamy displayowe

To zaprojektowanie i przygotowanie od początku do końca kompletne reklamy graficzne. Zestaw przygotowanych banerów wgrywamy na konto, a system dopasowuje nasze formaty do dostępnych przestrzeni reklamowych.

Plusy przesłanych reklam displayowych:

  • całkowita kontrola nad wyglądem reklamy,
  • odróżnienie się od konkurencji.

Minusy przesłanych reklam displayowych:

  • większy koszt,
  • dłuższy czas pracy potrzebny do przygotowania grafik.

Reklamy discovery

Wyświetlane w Google Discovery, na YouTube i w Gmailu. Algorytm Google dopasowuje kampanie discovery do użytkowników i interesujących go treści. Mogą mieć formę reklam karuzelowych, czyli z kilkoma obrazami lub reklamę z jedną grafiką.

Reklamy produktowe w Google

Reklamy produktowe (shoppingowe, zakupowe), to formy reklam, gdzie kluczową rolę odgrywają produkty widoczne w formie graficznej. Może wyświetlać się w sieci reklamowej, na Youtube, na portalach afiliacyjnych, a także w porównywarkach cen, np. Ceneo.

Do stworzenia reklamy produktowej niezbędny jest plik produktowy, czyli tabelka, która zawiera dokładne parametry produktu, np. model, cena, rozmiar, kategoria, zdjęcie, stan, opis. Następnie należy wgrać ten plik do narzędzia Google Merchant Centre.

Przykład reklamy produktowej krzeseł biurowych w Google:

Przykład reklamy produktowej - krzesła biurowe

Chcesz dokładniej poznać szczegóły, jak utworzyć pierwszą kampanie? Szkolenie Google Ads z RodIN jest dla Ciebie!

Nie wiesz jak tworzyć reklamy w Google? Skorzystaj ze szkolenia Google Ads od RodIN.

Nauczymy Cię konfiguracji kampanii Google, powiemy jak dobrać treść reklamy i przejdziemy razem przez proces tworzenia reklam. Po odbytym szkoleniu nie będziesz się bał stworzyć swojej kampanii Google!

Zapoznaj się z naszą ofertą szkoleń i spraw, że system Google Ads nie będzie miał przed Tobą tajemnic, a mechanizm działania reklam Google przestanie być dla Ciebie wyzwaniem.

Otrzymaj nawet 80%
dofinansowania na nasze szkolenia

Skontaktuj się z nami i dowiedz się, jak otrzymać dofinansowanie

Jak kierować reklamy do odpowiednich użytkowników wyszukiwarki Google?

Powinniśmy kierować reklamę Google w taki sposób, aby wyświetlenie i kliknięcie reklamy było jak najbardziej prawdopodobne. Nie wystarczy tylko stworzyć reklamę.

Wyróżniamy kierowanie na odbiorców i kierowanie na strony.

kierowaniu na odbiorców mamy możliwość określenia kim są nasi potencjalni klienci, jakie mają zwyczaje i zainteresowania, a także czego szukają.

W przypadku kierowania na treść strony określamy, gdzie mają się wyświetlać nasze reklamy. Można podać konkretne adresy stron, grupować witryny ze względu na tematykę, czy też słowa kluczowe, które występują w treści strony.

Kierowanie reklam do odpowiednich użytkowników

Google AdWords – początki reklam w wyszukiwarce Google (kampanii AdWords) – jak to się zaczęło?

Program Google AdWords, który teraz jest znany jako Google Ads, zaczął działać w październiku 2000 roku. Była to rewolucja w dziedzinie reklamy online, umożliwiająca firmom targetowanie swoich reklam.

Program wystartował z ofertą 350 klientów, a reklamy były proste, tekstowe i wyświetlane obok wyników wyszukiwania. Początkowo Google AdWords opierał się na modelu miesięcznej opłaty. W 2002 roku wprowadzono system aukcyjny i model rozliczeniowy CPC (koszt za kliknięcie), który stał się standardem w branży i jest wykorzystywany do dziś. W 2003 roku Google wprowadziło reklamy kontekstowe, rozszerzając zasięg reklam na inne strony niż tylko wyniki wyszukiwania. Na przestrzeni lat Google wprowadzało nowe funkcje i narzędzia takie jak możliwość optymalizacji kampanii, śledzenia konwersji, i bardziej zaawansowane metody targetowania.

W 2018 roku, Google AdWords został przemianowany na Google Ads, z którego korzystamy dzisiaj.

Zapraszamy na bezpłatną
konsultację!

System Google Ads nie ma dla nas żadnych tajemnic! Stwórz reklamy Google Ads z RodIN

Zajmujemy się tworzeniem kampanii reklamowych Google Ads. Dzięki wieloletniej praktyce wiemy na jakie konkretne słowo kluczowe stworzyć kampanię Google, co gwarantuje skuteczność reklamy.

Oferujemy kompleksowe usługi w zakresie Google Ads. Wspieramy w tworzeniu wszystkich typów reklam i prowadzenie kampanii w sieci reklamowej Google.

Nie czekaj, dotrzyj do potencjalnych klientów z RodIN.

Spis treści

Zamów darmowy audyt marketingu !

Sprawdź czy twoje działania marketingowe przynoszą maksimum efektów. Wypełnij formularz i otrzymaj darmowy audyt.

O autorze

Picture of Alicja Okrucińska

Alicja Okrucińska

W digital marketingu najbardziej kręcą mnie social media, kampanie Google Ads i Facebook Ads. Prywatnie właścicielka golden retrievera i ogródka działkowego, o których mogę opowiadać godzinami.

Chcesz więcej ruchu na stronie?

Otrzymaj darmowy audyt SEO od Rodin i zobacz jak możesz zyskać więcej ruchu na swojej stronie www

Dziękuję, że przeczytałeś(aś) mój artykuł!

Jeśli chcesz żebym pomógł Ci z marketingiem w Twojej firmie - zostaw kontakt do siebie:

Wolisz słuchać niż czytać?

Posłuchaj naszego podcastu!

Umów konsultację