ATL Marketing

Spis treści

ATL marketing to pojęcie, które powinno być znane osobom chcącym aktywnie promować swój biznes. Dowiedz się, czym jest, a także jak wykorzystać ATL w swoim przedsiębiorstwie!

Co oznacza ATL marketing?

Działania ATL (reklama above the line) to często bardzo ważny element strategii marketingowej przedsiębiorstwa, ponieważ są one ukierunkowane na odbiorcę masowego.

Przeciwieństwem marketingu ATL jest BTL marketing, czyli promocja związana z docieraniem do wąskiego grona odbiorców i obejmująca przykładowo przesyłanie wiadomości obrazkowych, przesyłanie wiadomości wideo, czy też przesyłanie wiadomości tekstowych w bezpośrednich formach reklamy.

Na czym polega above the line marketing?

Above the line marketing jest prowadzony przy pomocy:

  • social mediów,
  • tradycyjnych mediów masowych.

Omawiany rodzaj strategii marketingowej skierowany jest do ogółu, dlatego też kampanie ATL powinny być przygotowywane z dbałością o uniwersalny przekaz.

Zarówno w przypadku reklam telewizyjnych, prasowych, internetowych, radiowych, czy też prowadzonych w aplikacjach mobilnych należy opracowywać atrakcyjne, a także perswazyjne treści.

ATL marketing i jego wykorzystanie

Jak umiejętnie wykorzystać ATL i jakie są cele takich kampanii reklamowych?

Warto pamiętać o tym, że above the line marketing nie obejmuje:

  • przesyłania wiadomości wideo,
  • przesyłania wiadomości obrazkowych,
  • email marketingu,
  • tworzenia aplikacji mobilnych,
  • przesyłania wiadomości tekstowych.

Przesyłane wiadomości, są bowiem kierowane bezpośrednio do wybranych osób. Wyjątkiem może być tutaj wysyłanie masowych wiadomości, które nie mają personalizowanego charakteru.

Celem firm, które chcą wykorzystać ATL w swoich działaniach reklamowych, jest:

  • budowanie świadomości marki i jej wizerunku,
  • informowanie potencjalnych klientów o ofercie przedsiębiorstwa.

Pojęcie reklamy ATL obejmuje działania promocyjne skierowane do masowego odbiorcy, co sprawia, że przekazywane komunikaty, są dosyć ogólne. Mają one trafiać do jak najszerszego grona osób. Nie wykorzystuje się tutaj bezpośrednich form reklamy.

Jak można wykorzystać ATL? Przykłady marketingu ATL

W ramach marketingu ATL działania reklamowe są ukierunkowane na odbiorców mass mediów. Taki rodzaj działań marketingowych skierowanych do zróżnicowanych grup docelowych może obejmować:

  • reklamy zamieszczane w aplikacjach mobilnych,
  • marketing wideo ATL, który pozwala wykorzystać reklamy wideo w telewizji czy też kinach,
  • reklamy typu ATL na plakatach i innych nośnikach wielkoformatowych w miejscach publicznych,
  • social media marketing – publikowanie treści, czy też organizowanie konkursów i dyskusje w mediach społecznościowych.

Można wykorzystać tu też artykuły sponsorowane, reklamę radiową i sponsorowanie wydarzeń.

Jakie są zalety ATL marketingu i jak wykorzystać above the line marketing w strategii marketingowej?

Strategia ATL umożliwia pracę nad rozpoznawalnością marki, ponieważ w ramach promocji ATL działania marketingowe skierowane są do nieokreślonej liczby osób. Ten rodzaj kampanii pozwala na docieranie z przekazem do wielu różnych ludzi jednocześnie.

Zalety ATL marketingu to z pewnością jego uniwersalność i prostota. W przypadku marketingu ATL nie trzeba bowiem wykorzystywać bezpośrednich form reklamy personalizowanej i przesyłać wiadomości z komunikatami dopasowanymi do indywidualnego odbiorcy.

Czym charakteryzują się działania marketingowe skierowane do szerokiego grona odbiorców i jak wykorzystać ATL?

Jak efektywnie stosować ATL w swojej firmie? Warto wykorzystać reklamy wideo, które są krótkie, chwytliwe i mogą zachęcić potencjalnych klientów do skorzystania z oferty przedsiębiorstwa. W przypadku marketingu wideo możliwości są szerokie. Można publikować spoty w:

  • aplikacjach mobilnych,
  • telewizji,
  • kinach,
  • na stronie firmy,
  • na profilach przedsiębiorstwa w social mediach.

Osoby, które chcą wykorzystać ATL w marketingu mobilnym, powinny pamiętać o tym, że uwaga odbiorcy może być łatwo rozproszona, dlatego też trzeba zadbać o angażujący przekaz. Ciekawą opcję stanowić może też marketing wirusowy, o którym można poczytać na naszym blogu.

Aktywność przedsiębiorstwa w sieci a above the line marketing – o czym warto pamiętać?

Przedsiębiorcy chcący wykorzystać ATL w przypadku marketingu wideo powinni pamiętać o przesyłaniu wideo w sposób publiczny. Trzeba też starannie dobierać kanały, w których zamieszczane są treści promocyjne. Tworzenie reklam wideo musi odbywać się w przemyślany sposób.

Decydując się na tworzenie reklam wideo, warto pamiętać o tym, aby były one:

  • zachęcające do zakupu,
  • angażujące,
  • krótkie i przejrzyste,
  • treściwe.

W marketingu wideo ważne jest przyciąganie uwagi i wywoływanie pozytywnych skojarzeń z daną marką. ATL marketing wykorzystuje potencjał działań o charakterze publicznym.

Marketing ATL - o czym informować odbiorców?

Above the line marketing a grupy docelowe – reklama ATL skierowana do ogółu

W przypadku marketingu ATL odbiorcą treści może być każdy, dlatego dbałość o ogólnikowy przekaz jest tu bardzo ważna. Przesyłane wideo czy też wykorzystywane nośniki wielkoformatowe powinny prezentować uniwersalne zalety produktów lub usług, które mogą być ważne dla znaczącej grupy odbiorców.

Warto wykorzystać ATL do tego, aby informować o:

  • atrakcyjnych cenach,
  • pozycjach dostępnych w ofercie,
  • organizowanych promocjach.

Działania podejmowane w marketingu mobilnym obejmują też między innymi informowanie o planach firmy i wprowadzanych nowościach. Można wykorzystać ATL do komunikacji z klientami na profilach firmowych w mediach społecznościowych.

Kampanie ATL, through the line i below the line marketing – jak je rozróżnić?

W firmach o bardzo rozbudowanej ofercie ukierunkowanej na zróżnicowane grupy naszym zdaniem warto wykorzystać ATL, ponieważ przekazywanie szczegółowych informacji może być tutaj dużym wyzwaniem.

Przeciwieństwem ATL jest forma marketingu BTL, w którym agencje reklamowe, a także przedsiębiorcy komunikują się z indywidualnymi osobami. Ten rodzaj działań marketingowych zakłada ograniczoną grupę odbiorców. BTL marketing obejmuje tworzenie aplikacji, czy przesyłanie wiadomości. Połączeniem obu rodzajów marketingu jest reklama through the line.

Jeżeli potrzebujesz pomocy w jakimkolwiek rodzaju marketingu – skotaktuj się z nami, a pomożemy skutecznie dotrzeć do Twoich odbiorców za pomocą skutecznie dobranej strategii marketingowej.

Spis treści

Zamów darmowy audyt marketingu !

Sprawdź czy twoje działania marketingowe przynoszą maksimum efektów. Wypełnij formularz i otrzymaj darmowy audyt.

O autorze

Weronika Węgłowska

Weronika Węgłowska

Doświadczona copywriterka i lektorka języka angielskiego. W wolnym czasie lubi relaksować się przy muzyce i dobrym jedzeniu. Miłośniczka rozwoju osobistego i kotów.

Chcesz więcej ruchu na stronie?

Otrzymaj darmowy audyt SEO od RodIN i zobacz ile ruchu możesz zyskać na swojej stronie www

Dziękuję, że przeczytałeś(aś) mój artykuł!

Jeśli chcesz żebyśmy zadbali o marketing Twojej firmy - zostaw kontakt do siebie:

Wolisz słuchać niż czytać?

Posłuchaj naszego podcastu!