Historia najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej zaczyna się w latach 90-tych XX wieku i niewiele później powstał pierwszy algorytm Google. Wtedy to dwaj studenci Uniwersytetu Stanford, Larry Page i Sergey Brin, postawili sobie cel -stworzenie bardziej efektywnego sposobu wyszukiwania informacji w gąszczu internetowych stron.
Od tamtego czasu minęło zaledwie kilkadziesiąt lat, a świat internetu przeszedł prawdziwą rewolucję! Obecnie średnio co druga osoba na naszej planecie wykorzystuje niekwestionowane zalety internetu. Czas na wyszukanie potrzebnych informacji możemy liczyć tak naprawdę w sekundach.
Niemniejszą rewolucję przeszła wyszukiwarka Google. Na pewno wszyscy słyszeli o jej tajemniczych, trudnych do rozgryzieniach założeniach. Działanie algorytmu Google jest przedmiotem zainteresowania praktycznie każdego z branży marketingu.
Algorytm Google – co to jest?
Dobrą praktyką jest zaczynanie od początku, dlatego na rozgrzewkę – definicja.
Jest to zbiór reguł, formuł i zasad, na podstawie których ustalany jest ranking wyników wyszukiwania na podstawie fraz kluczowych, wpisanych przez użytkownika. Algorytm analizuje strony internetowe dostępne w internecie w taki sposób, żeby Twoje wyniki wyszukiwania były dla Ciebie satysfakcjonujące.
Przykładowo, wpisujesz w wyszukiwarkę frazę „sernik królewski krok po kroku”. Zadaniem algorytmu jest przede wszystkim pokazanie Ci stron internetowych na których znajdziesz to, czego szukasz, czyli sernika po królewsku. A z drugiej strony poukładanie tych wszystkich stron w określonej kolejności. Właśnie o tę kolejność rozchodzi się w działaniach SEO i pozycjonowaniu stron internetowych – każdy właściciel witryny, w tym przypadku kulinarnej, chce być jak najwyżej żebyś to z jego przepisu i jego poradnika upiekł ciacho na weekend.
Sukcesy naszych klientów
Zanurz się w świat niezwykłych sukcesów naszych klientów, gdzie ich marki przekraczają granice oczekiwań i osiągają nowe wysokości, budując trwałe więzi z klientami i zdobywając nagrody branżowe. Przeżyj historie o wzlotach, wyzwaniach i triumfach, gdzie nasza strategia i kreatywność były kluczem do osiągnięcia ekscytujących wyników biznesowych.
Najważniejsze czynniki rankingowe Google
Tutaj spróbuję konkretnie. Najważniejszymi i absolutnie podstawowymi elementami, które musisz uwzględnić na swojej stronie, żeby ta polubiła się z algorytmami Google, są:
- użyte słowa kluczowe,
- oryginalność i wysoka jakość publikowanych treści,
- wysoka jakość linków,
- optymalizacja dla urządzeń mobilnych (niestety nadal dość często pomijany wątek – Ty jednak po lekturze tego artykułu na pewno będziesz pamiętał, że bardzo wielu użytkowników przegląda strony internetowe na swoich smartfonach),
- dobrze zaprojektowana struktura strony,
- różnorodność treści (czyli nie tylko treść, ale zdjęcia, filmy, obrazy też są mile widziane).
Wpływ algorytmów Google na pozycjonowanie stron internetowych
Wpływ algorytmów na pozycjonowanie jest niezaprzeczalny. Jest to swego rodzaju zaawansowane narzędzie cyfrowe, bazujące na różnych czynnikach rankingowych, które ma za zadanie nadzorować ruch w labiryncie internetu.
Zaszyte w algorytmie zasady, takie jak np. jakość treści, optymalizacja strony dla urządzeń mobilnych, szybkość ładowania, czy linki wewnętrzne i zewnętrzne, wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Im strona jest mniej zgodna z algorytmem, tym niżej w wynikach wyszukiwania Google wyląduje.
Dla właścicieli witryn internetowych, zrozumienie i dostosowywanie się do tych skomplikowanych mechanizmów to klucz do sukcesu online. Starannie dostosowane strategie, bazujące na wiedzy o wpływie algorytmów Google na pozycjonowanie, pozwalają stronom na osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. To jak gra w szachy, w której chcesz wygrać, gdzie każdy ruch musi być przemyślany i optymalizowany.
Dzięki odpowiedniemu zrozumieniu algorytmu i dostosowaniu się do jego wymagań, strony internetowe mogą zyskać prestiżową pozycję na ekranach użytkowników, wskakując na szczyt internetowej góry.
Algorytm Google dla SEO
Analizując algorytmy Google pod kątem SEO, warto skupić się na tym, że jest to mechanizm bardzo dynamiczny, ulegający stosunkowo częstym zmianom. Nawet jeśli wydaje Ci się, że go rozgryzłeś, to Twoja wiedza za jakiś czas może być już nieaktualna.
Niezwykle istotne jest bycie na bieżąco i trzymanie ręki na pulsie. To co jeszcze tydzień temu pchało Cię do góry w wynikach wyszukiwania Google, za chwilę może stać się przyczyną Twojego spadku w rankingu.
Dlatego jeśli chcesz żeby Twoje działania SEO były skuteczne, rozważ skorzystanie z usług wyspecjalizowanej agencji marketingowej. To jednak profesjonaliści, którzy dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu są w stanie skutecznie planować strategię SEO, ale też na bieżąco dostosowywać działania do prowadzanych zmian i aktualizacji w algorytmach.
Rozwiązania, których może potrzebować Twoja firma
Algorytmy Google a indeksowanie
Algorytmy Google i indeksowanie to mocno powiązane ze sobą pojęcia.
Zatem od początku. Do internetu trafia świeżo założona strona internetowa. Google jeszcze jej nie zna, więc potrzebuje chwili, żeby się z nią zapoznać. Właśnie tutaj następuje indeksowanie strony. To nic innego jak zbieranie, przetwarzanie i zapisywanie informacji na temat Twojej strony internetowej przez roboty wyszukiwarek Google. Gromadzone są takie dane jak treści, linki, nagłówki, obrazy i tym podobne elementy.
W dalszej kolejności te zaindeksowane dane trafiają do algorytmów Google, gdzie są oceniane pod względem ich jakości, zgodnie z regułami zaszytymi w algorytmach. Po zakończonym indeksowaniu Google „zapisuje” Twoją stronę w swoich zasobach i może ją wyświetlać w swoich wynikach wyszukiwania. Uproszczając można ten proces porównać do nowej książki w zbiorach biblioteki – też najpierw musi zostać obejrzana, opisana, zarejestrowana (czyli przekładając na język Google – zaindeksowana :)), zanim jakiś czytelnik ją znajdzie i będzie mógł zatracić się w lekturze.
Musisz jednak pamiętać, że samo indeksowanie niewiele ma wspólnego z pozycją Twojej witryny w internecie. Oczywiście pojawisz się w wynikach wyszukiwania, ale być może nie na tej pozycji, na jakiej byś oczekiwał. Zaistnieje w Google nie zwalnia Cię z fascynującej podróży przez świat pozycjonowania i SEO.
Zajmiemy się marketingiem w Twojej firmie!
Wypełnij formularz i otrzymaj darmową wycenę:
Jak często następują aktualizacje algorytmu Google?
Każdego roku Google wprowadza setki, jeśli nawet nie tysiące mniejszych lub większych zmian. Dotyczą one wielu różnych aspektów algorytmu Google. Większość z nich to drobne modyfikacje, mające na celu udoskonalenie funkcjonujących algorytmów. Wynika to z dynamicznie zmieniających się trendów w zakresie wyszukiwania. Każda aktualizacja algorytmu wyszukiwania ma za zadanie przede wszystkim zapewnienie użytkownikom jak najlepszych wyników wyszukiwania.
Pamiętaj, że Google stale pracuje nad ulepszaniem swoich mechanizmów, testując różne zmiany i eksperymentując z nowymi technologiami. Dlatego też aktualizacje mogą mieć miejsce w każdej chwili. Nie martw się. Google informuje o tych większych aktualizacjach, jak np. aktualizacje algorytmu Panda, czy Pingwin. Te informacje pomagają webmasterom i marketerom dostosowywać swoje strony internetowe do najnowszych wymagań algorytmu.
Jak być na bieżąco? Chociażby śledzić oficjalny blog Google dla webmasterów i branżowe źródła na temat SEO i marketingu internetowego.
Wybrane algorytmy Google i ich aktualizacje
Na pewno zgodzimy się co do tego, że Google to lider wśród wyszukiwarek. Utrzymanie tej pozycji nie jest jednak takie proste i wymaga wysiłku. Jak już wiesz z wcześniejszej części artykułu, Google stale udoskonala swoje algorytmy, wprowadzając zmiany i aktualizacje, które potrafią drastycznie wpływać na pozycję witryn w wynikach wyszukiwania. Wszelkie zmiany są bardzo zróżnicowane, dokładnie przemyślane i dotyczą różnych aspektów.
Spróbujmy przejść przez ewolucję algorytmów Google. Poniżej chcę Ci przedstawić wybrane, podstawowe algorytmy Google i opowiedzieć trochę o ich aktualizacjach.
Page rank – od tego wszystko się zaczęło
Weźmy pod lupę dosłownie pierwszy algorytm. Rok 1998. Debiutant wśród algorytmów, stworzony przez założycieli Google, który swoją nazwę wziął od nazwiska jednego z nich, Larry’ego Page’a.
Ten algorytm Google wprowadza rewolucję w historii wyszukiwania informacji. Zasada działania tego algorytmu zakładały, że strony internetowe zyskują na wartości, jeśli kierują do nich linki zawarte na innych wartościowych, renomowanych stronach. Takie działanie można porównać do tworzenia sieci połączeń między stronami. Strona z większą ilością linków była uważana za ważniejszą.
Wady takich założeń, które możemy zauważyć dzisiaj? Łatwość manipulacji. Teoretycznie wystarczyło dodanie witryny do farm linków.
Choć PageRank to najstarsze dziecko wśród algorytmów Google, w skutek znaczących aktualizacji algorytmów w kolejnych latach, został wycofany w 2016 roku.
Aktualizacja algorytmu Panda
Przejdźmy do bardziej naszych czasów, gdzie algorytmy były już trochę bardziej zaawansowane. Algorytm Google Panda, wprowadzony w 2011 r. Początkowo funkcjonował wyłącznie jako filtr, ale finalnie, w 2016 r., został częścią głównego algorytmu. No i to właśnie między innymi Panda doprowadziła do wyłączenia PageRank.
Panda ma być receptą na strony o kiepskiej jakości i szeroko pojęty SPAM. Właśnie dlatego aktualizacja Panda stanowi znaczącą część zmian algorytmów. Od tego czasu dla właścicieli stron internetowych niezwykle istotne jest dbanie o publikowane treści, ich jakość i unikalność.
Algorytm Panda koncentruje się na identyfikowaniu i poniekąd eliminowanie stron internetowych zawierających:
- Niskiej jakości treści – spamerskie i o znikomej wartości dla użytkowników.
- Duplikowane treści – kopiowane z innych stron internetowych.
- Nadmierną ilość reklam – uznaje się, że nachalne reklamy wpływają negatywne na jakość doświadczeń użytkowników.
- Słabej jakości witryny – czyli strony o słabej strukturze, trudno dostępnych informacjach, czy skomplikowanej nawigacji.
Aktualizacja algorytmu Pingwin
Mamy tu kolejną ważną aktualizację podstawowego algorytmu, znaną jako Google Penguin.
Algorytm Google Pingwin to dowód na to, że Google z każdym krokiem zmierza do ulepszenia jakości wyników wyszukiwania dla użytkowników. Pierwsza wersja tego algorytmu została wypuszczona w 2012 roku i od tamtej pory mieliśmy kilka aktualizacji. Żeby jakoś ogólnie podsumować mechanizm działania, to w tym przypadku możemy użyć jednego słowa – linki! W swoich założeniach dopuszcza tylko praktyki SEO (czyli farmy linków są niedopuszczalne!). Stał się tym samym drugim ogniwem eliminującym PageRank.
Google Pingwin ma na celu:
- Wyeliminowanie spamu linkowego.
- Promowanie naturalnych linków.
- Usunięcie wpływu linków niskiej jakości.
- Utrzymanie wysokiej jakości wyników.
Podsumowując: strony z podejrzanymi linkami spadają w rankingu.
Aktualizacja algorytmu Koliber
Rok 2013, wlatuje Koliber. To aktualizacja algorytmu Google, która poniekąd wymusza lepsze zrozumienie potrzeb i oczekiwań użytkownika. Wraz z wprowadzeniem tego mechanizmu przestało mieć znaczenie samo słowo kluczowe, a zaczęto brać pod uwagę cel użytkownika, czyli co dokładnie chce znaleźć.
Co warto zaznaczyć, ten algorytm jako jeden z nielicznych nie karał właścicieli witryn za „złe” praktyki. Wprost przeciwnie, stał się latarką i drogowskazem. Na czym zatem polega algorytm Google Koliber? Na odpowiadaniu intencjom użytkownika.
Jakie są kluczowe aspekty Kolibra?
- zrozumienie pełnego kontekstu zapytania wprowadzanego przez użytkownika,
- ocena nie tylko słów kluczowych w treściach zawartych na stronach internetowych, a ich ogólnego znaczenia,
- lepsze wyniki dla bardziej złożonych, długich fraz wyszukiwania.
Gołąb Google
Ten algorytm wyszukiwania Google wpływa przede wszystkim na wyszukiwanie lokalne. Wraz z tą zmianą dla wyników wyszukiwania istotna stała się lokalizacja użytkownika wyszukiwarki Google. Rodzinę algorytmów zasilił w 2014 roku i pozwolił na ulepszenie jakości wyników wyszukiwania i ich trafności.
Algorytm Gołąb wpłynął na wiele branż, zwłaszcza te, które opierają się na lokalnych usługach, czyli np. restauracje, hotele, firmy usługowe itp. Dla właścicieli stron internetowych i przedsiębiorców wiąże się z koniecznością obecności w lokalnych katalogach i mapach.
Chcesz, aby widoczność Twojej firmy w lokalnych wyszukiwaniach znacznie wzrosła?
Z naszą pomocą będziesz w pierwszych wynikach wyszukiwania!
Jego podstawowe cechy to:
- ulepszone lokalne wyniki wyszukiwania,
- integracja z wizualizacją map,
- uwzględnienie czynników branżowych, co pozwala na dostosowanie wyników lokalnych do konkretnych kategorii działalności.
March 2019 Core Update
Niekoniecznie najnowsza aktualizacja głównego algorytmu, ale za to bardzo ważna. Przechodzimy tutaj do bardzo dużej i hucznej aktualizacji wyszukiwarki Google w kontekście stosowanych algorytmów. Głównym celem było tutaj dokładniejsze dostosowanie się do preferencji użytkownika. Mechanizm działania tego algorytmu dowodzi, że perspektywa użytkownika jest istotna.
March 2019 Core Update sprzyjał stronom z dużą ilością odwiedzin, na których współczynnik odrzuceń był najniższy, a czas przebywania na stronie był dłuższy niż u konkurencji.
Majowy update algorytmów Google – przykład z 2021 r.
W maju 2021 r. Google wprowadził aktualizację w swoich mechanizmach, wprowadzając do swoich założeń Podstawowe Wskaźniki Internetowe (Core Web Vitals).
Dlaczego akurat o tym zdecydowałam się napisać? Bo to bardzo rewolucyjna zmiana. Google zrozumiał, że szybkie ładowanie strony, płynne interakcje i stabilny układ elementów na stronie są kluczowe dla zadowolenia użytkowników, dlatego te metryki stały się ważnym czynnikiem wpływającym na rankingi stron w wynikach wyszukiwania.
Poprawa wydajności stron internetowych, aby spełnić wytyczne Core Web Vitals, jest istotna przede wszystkim ze względu na SEO, ale także dla dobra użytkowników. Strony, które ładują się szybko i pozwalają na płynną interakcję, oferują lepsze doświadczenia, zachęcają użytkowników do dłuższego pozostawania na stronie oraz zwiększają szanse na konwersje.
Historia zmian algorytmów Google, które najbardziej wpłynęły na wyszukiwarkę Google
Które algorytmy i ich aktualizacje były najważniejsze? Wszystkie zmiany w algorytmie Google mają określony cel i wartość dla użytkowników.
Nie da się powiedzieć, które algorytmy to te najważniejsze algorytmy Google, bo tak naprawdę każdy z nich przynosił istotne zmiany. Spróbujmy zatem wybrać 3 najbardziej przełomowe. To mój subiektywny ranking.
- Debiutant – PageRank. Był najprostszy i po latach go wyłączono, ale mimo wszystko gdyby się nie pojawił, pozostałe algorytmy tez nie miałyby szansy powstać.
- Panda – znaczący wyraz troski o użytkowników i chęć ich ochrony przed spamem. Bardzo ważna zmiana.
- Pingwin – postawienie na etykę i uczciwe zagrywki. Wyeliminowano możliwości obchodzenia linkowania różnymi cwaniackimi sposobami. SEO weszło tutaj na inny wymiar. No i Panda i Pingwin przyczyniły się do marginalizacji naszego nr 1.
Nowy algorytm Google – co może przynieść przyszłość?
Nie wiem czy się ze mną zgodzisz, ale w kwestii ważnych zmian algorytmów Google na pewno bardzo dużo przed nami. System wyszukiwania Google z pewnością będzie cały czas udoskonalany.
Przyszłych aktualizacji algorytmów na pewno możemy się spodziewać w równie dynamicznym tempie jak dotychczas. A co przyniosą? Na pewno jeszcze większe skupienie na jakości treści i doświadczeniach użytkowników. Ale oprócz tego spodziewajmy się bardzo dużego udziału sztucznej inteligencji, która w algorytmach może poważnie namieszać, i to całkiem niedługo.
Otrzymaj nawet 80% dofinansowania na nasze szkolenia
Skontaktuj się z nami i dowiedz się, jak otrzymać dofinansowanie
(nie)Straszny algorytm z agencją RodIN
Znasz już wszystkie informacje dotyczące algorytmy Google, jednak nie chcesz się mierzyć z tym tematem w pojedynkę?
Wyciągamy do Ciebie pomocną dłoń! Nasza agencja specjalizuje się w działaniach SEO i pozycjonowaniu, a algorytmy Google nie mają dla nas żadnych tajemnic. Z nami bez problemu przejdziesz wszystkie aktualizacje algorytmu wyszukiwania Google, a Twoja witryna nie straci wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Nie wierzysz? Zapoznaj się z naszą ofertą i przekonaj się sam!