Unikatowe treści, konkurencyjność w branży, udział sztucznej inteligencji, a także inne spojrzenie na określanie, czy wdrożona strategia jest skuteczna – to najważniejsze drogowskazy na 2024 r.
W marketingu czas biegnie nieco inaczej. Musimy przewidywać, planować i dostosowywać swoje działania do pory roku, miesiąca, a nawet dnia. Dodatkowo nasza praca ma trochę wspólnego z wróżbiarstwem. Może nie mamy kryształowej kuli i kart tarota, ale analizujemy najnowsze badania, śledzimy trendy rynkowe i patrzymy jakie trendy SEO będą przodować w bliższej i dalszej przyszłości. Właśnie dlatego przychodzimy do Ciebie już dzisiaj z garścią porad dotyczących SEO na 2024 r
Przeprowadzono swego rodzaju badanie na próbie aż 3890 specjalistów od SEO! Na podstawie sporządzony został raport State of SEO 2024, definiujący najnowsze trendy SEO, które będą przodować w 2023 r. i pomogą Ci ulepszyć strategie SEO. W oparciu o ten raport stworzyliśmy dla Was poradnik na temat tego, jakie trendy SEO będą istotne w 2024 r. Zachęcam do lektury!

Jakie będą największe wyzwania w tworzeniu strategii SEO w 2024 r.?
Trendy w SEO, to nie tylko informacja co robić, ale też o tym czego nie robić. Wydaje mi się, że aby skutecznie opracowywać i wdrażać strategię SEO, najpierw należy skupić się na tych ciemnych stronach. Zagrożenia i wyzwania powinny być traktowane priorytetowo i uwzględniane w strategii. Dlaczego? Bo w ten sposób unikniesz kardynalnych błędów i nie stracisz w rankingach wyszukiwarki.
EEAT
Ten enigmatyczny skrót to rozwinięcie dotychczasowego E-A-T, które pochodzi od angielskiego „Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness”. Do dotychczasowych: „Ekspertyza, Wiarygodność, Godność zaufania”, dodano „Doświadczenie”, czyli „Experience”, tworząc E-E-A-T.
Jest to zestaw kryteriów określonych przez Google, które są brane pod uwagę jako ważne czynniki do oceny jakości treści i strony internetowej w kontekście SEO. Zasady dotyczące EAT zostały zawarte w Search Quality Evaluator Guidelines i udostępnione publicznie w 2013 r.
Obecnie firma Google zaktualizowała swoje wytyczne odnośnie wskaźników jakości, i to staje się pierwszym wyzwaniem dla strategii SEO w przyszłym roku, ponieważ generuje jeszcze większe wymagania w stosunku do publikowanych treści. Właśnie dlatego: uwzględniając w swojej działalności najnowsze trendy SEO, warto skupić się na jakości treści.
SEO jako podstawowe narzędzie do budowania widoczności – czy na pewno?
To pytanie jest podchwytliwe. Bo przecież my wiemy, że na pewno. Jednak w przywoływanym na wstępie badaniu wskazano, że dużym zagrożeniem jest degradowanie znaczenia pracy specjalistów od SEO. Firmy mają coraz większe trudności w komunikowaniu znaczenia swojej pracy i wpływu tej pracy na klienta, zwłaszcza w obliczu coraz więcej konkurencji.
Jaka jest na to rada? Rób to co umiesz najlepiej i wykorzystuj swój potencjał, bądź otwarty na potrzeby klienta, dostarczaj wymierne wyniki.
Zajmiemy się marketingiem w Twojej firmie!
Wypełnij formularz i otrzymaj darmową wycenę:


Sztuczna inteligencja, a tworzenie unikatowych treści
Z jednej strony AI i jego coraz wyraźniejsza obecność w marketingu, nie dziwią już nikogo. Sztuczna inteligencja w 2024 r. może pomóc w zwiększeniu wydajności podczas tworzenia treści, ale jednocześnie komplikuje tworzenie treści unikatowych i wyróżniających się na tle konkurencji. Algorytmy Google nie do końca lubią się z treściami stworzonymi przez ChatGPT, a będą się lubić jeszcze mniej. Dlatego pamiętaj – AI to wsparcie, nie pracownik etatowy. Fajnie wykorzystywać nowinki technologiczne, jednak przesadzając, możesz więcej stracić niż zyskać.
Konkurencja w branży
To akurat nie będzie zaskakujący wniosek. Nie sposób przecenić, jakie znaczenie ma SEO dla działalności firm w internecie (choć firmy nie zawsze zdają sobie z tego sprawę, o czym wspomniałam powyżej). Natrualną koleją rzeczy jest zatem to, że coraz więcej firm oferuje opracowywanie i wdrażanie strategii SEO. Co możesz z tym zrobić? Znaleźć niszę, być skuteczny, tworzyć unikatowe treści. Autentyczność i doświadczenie zawsze obronią się same.
Najnowsze trendy SEO – niesłabnący potencjał AI?
W badaniu, na podstawie którego opracowany został ten artykuł, omówiono również kwestie dotyczące sztucznej inteligencji. AI jest bardzo dynamicznie wdrażana do działań SEO w firmach. Mimo że Google nie do końca idzie w stronę wspierania treści tworzonych przez AI, to aż 72,4% spośród ankietowanych 3890 specjalistów wskazuje na pozytywny wpływ sztucznej inteligencji dla branży SEO.
Przyszłość technologii AI w działaniach SEO
Spróbujmy przejść do bardziej praktycznej treści. Gdzie swoje miejsce w SEO będzie miała sztuczna inteligencja. W badaniu wskazano 3 główne obszary.

Maksymalne wykorzystywanie generatywnej sztucznej inteligencji
Głównym celem rozwoju generatywnej sztucznej inteligencji jest zdolność do tworzenia treści, która wydaje się być stworzona przez człowieka, ale w rzeczywistości jest generowana przez algorytmy komputerowe. Jako przykłady zastosować można podać: generowanie realistycznych obrazów, tworzenie muzyki, generowanie tekstów, jak również produkcję filmów animowanych czy projektowanie grafiki komputerowej.
Tworzenie treści
Z jednej strony nadal wskazuje się, że AI będzie brać czynny udział w tworzeniu treści. Z drugiej zaś wartościowy content i unikalność treści mają ogromne znaczenie dla algorytmów Google. Dlatego warto zaznaczyć, że nie chodzi tutaj o kopiowanie treści tworzonych przez chatboty, a o mądre wykorzystywanie nowoczesnych technologii w bieżącej pracy.
Audyty merytoryczne
AI może być pomocne w procesie oceny i analizy witryny internetowej, żeby ocenić jakość treści na stronie. Dodatkowo automatyzacja w tym zakresie może ułatwić dopasowanie treści do grupy docelowej.

Warto wspomnieć, że aż 68% specjalistów biorących udział w badaniu wyraziło zainteresowanie podejmowaniem inwestycji w 2024 r. w usługi lub oprogramowania oparte na sztucznej inteligencji. Nabywanie tego typu rozwiązań z pewnością będzie bardzo wyraźnym trendem w branży.
Strategia SEO – jak sprawdzić, czy odniosłeś sukces?
Oceniono również metody śledzenia skuteczności opracowanej i wdrożonej strategii SEO. Jak ilościowo określić wartość SEO? Jak sprawdzić, czy optymalizacja treści przyniosła pożądane efekty? Wygląda na to, że surowy ruch na stronie będzie miał coraz mniejsze znaczenie. W zamian za to wskazano, że należy skupić się na: współczynniku klikalności, ruchu markowym i niemarkowym, a także na rankingach słów kluczowych.

Współczynnik klikalności
Współczynnik klikalności – określanie, jak wiele osób kliknęło konkretny link lub wynik wyszukiwania w stosunku do liczby wyświetleń tego linku w wyszukiwarce. Wyliczany jest jako iloraz liczby kliknięć i liczby wyświetleń, pomnożony przez 100%. Ten wynik będzie bardziej istotny, niż sam ruch na stronie.
Ruch markowy i ruch niemarkowy
Ruch markowy – taki, kiedy użytkownicy znajdują się na Twojej stronie internetowej po wpisaniu w wyszukiwarce nazwy Twojej firmy. Natomiast ruch niemarkowy – odwrotność markowego. W tym drugim przypadku użytkownicy odnajdują Twoją witrynę za pomocą słów i fraz kluczowych.
Różnica między ruchem markowym a ruchem niemarkowym jest istotna w analizie efektywności strategii SEO. Ruch markowy jest często bardziej stabilny i bardziej wartościowy dla biznesu, ponieważ użytkownicy, którzy znajdują Twoją stronę za pomocą nazwy marki, są bardziej skłonni do konwersji. Ruch niemarkowy jest natomiast ważny w kontekście pozyskiwania nowych klientów i zwiększania świadomości marki.
Według najnowszych trendów w SEO wynikających z przeprowadzonego badania współczynnik ruchu markowego i niemarkowego będzie miał bardzo duże znaczenie dla oceniania skuteczności strategii SEO.
Sukcesy naszych klientów
Zanurz się w świat niezwykłych sukcesów naszych klientów, gdzie ich marki przekraczają granice oczekiwań i osiągają nowe wysokości, budując trwałe więzi z klientami i zdobywając nagrody branżowe. Przeżyj historie o wzlotach, wyzwaniach i triumfach, gdzie nasza strategia i kreatywność były kluczem do osiągnięcia ekscytujących wyników biznesowych.
Rankingi słów kluczowych
Rankingi słów kluczowych w SEO odnoszą się do pozycji, na której strona internetowa lub konkretna treść witryny internetowej pojawia się w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych.
Jest to bardzo istotny wskaźnik pod względem skuteczności SEO. Im wyższa pozycja w rankingach, tym lepsza widoczność strony w wynikach wyszukiwania oraz lepszy ruch na stronie. Specjaliści SEO powinni skupić się na odpowiednim doborze słów kluczowych oraz regularnym monitorowaniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania. W przyszłym roku rankingi słów kluczowych mogą mieć jeszcze większe znaczenie niż dotychczas.
Kariera w SEO – co będzie najważniejsze dla rozwoju specjalistów w branży?

W badaniu osobną część poświęcono rozwojowi kariery w SEO. Badani specjaliści wskazali na 4 elementy, które są najważniejsze, dla rozwoju kariery specjalistów SEO.
- Im lepszy jesteś w tym, co robisz, tym więcej osiągniesz. Rywalizacja o najlepszych w branży to najważniejsza rzecz, która będzie miała wpływ na branżę SEO.
- Obecnie, już aż co najmniej 49,8% menedżerów i 56% dyrektorów posiada od 5 do 10 lat doświadczenia w SEO. Taka ilość wykwalifikowanych i doświadczonych specjalistów będzie nie bez znaczenia dla rozwoju kariery w SEO.
- Około 27,5% menedżerów może pochwalić się doświadczeniem od 2 do 4 lat, co wskazuje na to, że w branży SEO znaczenie będą miały konkretne umiejętności, dotyczące nie SEO ogólnie, a określonego obszaru. A ponadto znaczna liczba specjalistów SEO z mniej niż pięcioletnim doświadczeniem aktywnie poszukuje nowych możliwości, przyczyniając się do dużej konkurencji na stanowiskach podstawowych.
- Aż 69,2% freelancerów szuka stanowisk w firmach, generalnie preferując agencje SEO. To pokazuje trend, gdzie specjaliści chętniej będą szukali zatrudnienia.
Skuteczne działania SEO z RodIN.pl
A jeśli chcesz swoją strategię SEO na 2024 r. powierzyć specjalistom, nie wahaj się i skorzystaj z naszych usług. RodIN to rzetelna agencja SEO, w której jesteśmy na bieżąco ze swoimi nowinkami. Pozwala nam to na działanie dla naszych klientów z najwyższą skutecznością. Nie wierzysz? Sprawdź sam.
Zapoznaj się z naszą ofertą i skorzystaj z naszych usług w zakresie tworzenia skutecznej strategii SEO.