Unikatowe treści, konkurencyjność w branży, udział sztucznej inteligencji, a także inne spojrzenie na określanie, czy wdrożona strategia jest skuteczna – to najważniejsze trendy w SEO na 2025 r.
W marketingu czas biegnie nieco inaczej. Musimy przewidywać, planować i dostosowanie treści do zmieniających się potrzeb użytkowników, w tym również pod kątem wyszukiwań głosowych. Coraz większe znaczenie ma również optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwania głosowego oraz dla urządzeń mobilnych. Szybkość ładowania strony staje się kluczowym elementem strategii SEO, wpływającym na zaangażowanie użytkowników. Może nie mamy kryształowej kuli i kart tarota, ale analizujemy najnowsze badania, śledzimy trendy rynkowe i patrzymy jakie trendy SEO będą przodować w bliższej i dalszej przyszłości. Właśnie dlatego przychodzimy do Ciebie już dzisiaj z garścią porad dotyczących SEO na 2025 r.
Przeprowadzono swego rodzaju badanie na próbie aż 4200 specjalistów od SEO! Na podstawie sporządzony został raport State of SEO 2025, definiujący najnowsze trendy SEO, które będą przodować w 2025 r. i pomogą Ci ulepszyć strategie SEO. W oparciu o ten raport stworzyliśmy dla Was poradnik na temat tego, jakie trendy SEO będą istotne w 2025 r. Zachęcam do lektury!
Jakie będą największe wyzwania w tworzeniu strategii SEO w 2025 r?
Trendy w SEO, to nie tylko informacja co robić, ale też o tym czego nie robić. Wydaje mi się, że aby skutecznie opracowywać i wdrażać strategię SEO, najpierw należy skupić się na tych ciemnych stronach. Zagrożenia i wyzwania powinny być traktowane priorytetowo i uwzględniane w strategii. Dlaczego? Bo w ten sposób unikniesz kardynalnych błędów i nie stracisz w rankingach wyszukiwarki.
Według najnowszego raportu State of SEO 2025, aż 22,2% specjalistów SEO wskazuje zmieniające się algorytmy wyszukiwarek jako główne wyzwanie. Zjawisko takie stanowi znaczący wzrost z poprzedniego roku. W obliczu tych zmian, korzystanie z narzędzi takich jak Google Search Console staje się niezbędne do monitorowania wydajności strony i szybkiego reagowania na aktualizacje algorytmów.
Zajmiemy się marketingiem w Twojej firmie!
Wypełnij formularz i otrzymaj darmową wycenę
EEAT
Ten enigmatyczny skrót to rozwinięcie dotychczasowego E-A-T, które pochodzi od angielskiego „Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness”. Do dotychczasowych: „Ekspertyza, Wiarygodność, Godność zaufania”, dodano „Doświadczenie”, czyli „Experience”, tworząc E-E-A-T.
Jest to zestaw kryteriów określonych przez Google, które są brane pod uwagę jako ważne czynniki do oceny jakości treści i strony internetowej w kontekście SEO. Zasady dotyczące EAT zostały zawarte w Search Quality Evaluator Guidelines i udostępnione publicznie w 2013 r.
W 2025 roku Google znacząco zaostrzyło kryteria E-E-A-T. Specjaliści muszą tworzyć treści, które oprócz tego, że zawierają wartościowe informacje, to demonstrują także praktyczne doświadczenie i są odniesieniem do konkretnych pytań użytkowników. Google kładzie szczególny nacisk na weryfikowalność informacji i transparentność źródeł. To staje się pierwszym wyzwaniem dla strategii SEO, ponieważ generuje jeszcze większe wymagania w stosunku do publikowanych treści. Dodatkowo, raport wskazuje, że 36,3% respondentów uważa generatywną AI w platformach wyszukiwania za jeden z głównych czynników zakłócających. To oczywiście dodatkowo komplikuje spełnienie kryteriów E-E-A-T.
Obecnie firma Google zaktualizowała swoje wytyczne odnośnie wskaźników jakości, i to staje się pierwszym wyzwaniem dla strategii SEO w przyszłym roku, ponieważ generuje jeszcze większe wymagania w stosunku do publikowanych treści. Właśnie dlatego: uwzględniając w swojej działalności najnowsze trendy SEO, warto skupić się na jakości treści.
SEO jako podstawowe narzędzie do budowania widoczności – czy na pewno?
To pytanie jest podchwytliwe. Bo przecież my wiemy, że na pewno. Jednak w najnowszym raporcie State of SEO 2025 wskazano, że 22,2% specjalistów SEO uważa zmiany algorytmów za główne wyzwanie, co znacząco wpływa na sposób, w jaki firmy postrzegają wartość SEO. Firmy mają coraz większe trudności w komunikowaniu znaczenia swojej pracy i wpływu tej pracy na klienta, zwłaszcza w obliczu rosnącej konkurencji.
Jaka jest na to rada? Rób to co umiesz najlepiej i wykorzystuj swój potencjał, bądź otwarty na potrzeby klienta, dostarczaj wymierne wyniki. Skup się na demonstrowaniu praktycznego doświadczenia i mierzalnych rezultatów.
Sztuczna inteligencja, a tworzenie unikatowych treści
Z jednej strony AI i jego coraz wyraźniejsza obecność w marketingu, nie dziwią już nikogo. Według raportu, 36,3% respondentów uważa generatywną AI za jeden z głównych czynników zakłócających w przyszłości. Sztuczna inteligencja w 2025 r. może pomóc w zwiększeniu wydajności podczas tworzenia treści, ale jednocześnie komplikuje tworzenie treści unikatowych i wyróżniających się na tle konkurencji. Algorytmy Google nie do końca lubią się z treściami stworzonymi przez ChatGPT, a będą się lubić jeszcze mniej. Dlatego pamiętaj – AI to wsparcie, nie pracownik etatowy. Fajnie wykorzystywać nowinki technologiczne, jednak przesadzając, możesz więcej stracić niż zyskać. Google w 2025 roku znacząco zaostrza kryteria E-E-A-T, kładąc szczególny nacisk na weryfikowalność informacji i transparentność źródeł.
Konkurencja w branży
To akurat nie będzie zaskakujący wniosek. Nie sposób przecenić, jakie znaczenie ma SEO dla działalności firm w internecie (choć firmy nie zawsze zdają sobie z tego sprawę, o czym wspomniałam powyżej). Natrualną koleją rzeczy jest zatem to, że coraz więcej firm oferuje opracowywanie i wdrażanie strategii SEO. Co możesz z tym zrobić? Skupić się na budowaniu silnego E-E-A-T poprzez demonstrowanie praktycznego doświadczenia, znaleźć niszę, być skuteczny, tworzyć unikatowe treści. Autentyczność i doświadczenie zawsze obronią się same.
Chcesz żebyśmy poprowadzili marketing Twojej firmy?
Zamów darmową wycenę!
Najnowsze trendy SEO – niesłabnący potencjał AI?
Jak przedstawiaja się trendy w seo 2025? W badaniu, na podstawie którego opracowany został ten artykuł, omówiono również kwestie dotyczące sztucznej inteligencji. AI jest bardzo dynamicznie wdrażana do działań SEO w firmach. Według raportu 36,3% respondentów uważa generatywną AI za jeden z głównych czynników zakłócających w przyszłości, co pokazuje rosnące znaczenie tej technologii w branży.
Przyszłość technologii AI w działaniach SEO
Spróbujmy przejść do bardziej praktycznej treści. Gdzie swoje miejsce w SEO będzie miała sztuczna inteligencja. W badaniu wskazano 3 główne obszary.
Maksymalne wykorzystywanie generatywnej sztucznej inteligencji (15,2%)
Głównym celem rozwoju generatywnej sztucznej inteligencji jest zdolność do tworzenia treści, która wydaje się być stworzona przez człowieka, ale w rzeczywistości jest generowana przez algorytmy komputerowe. Jako przykłady zastosować można podać: generowanie realistycznych obrazów, tworzenie muzyki, generowanie tekstów, jak również produkcję filmów animowanych czy projektowanie grafiki komputerowej.
Tworzenie treści (12,5%)
Z jednej strony nadal wskazuje się, że AI będzie brać czynny udział w tworzeniu treści. Z drugiej zaś wartościowy content i unikalność treści mają ogromne znaczenie dla algorytmów Google. Dlatego warto zaznaczyć, że nie chodzi tutaj o kopiowanie treści tworzonych przez chatboty, a o mądre wykorzystywanie nowoczesnych technologii w bieżącej pracy.
Audyty merytoryczne (11,3%)
AI może być pomocne w procesie oceny i analizy witryny internetowej, żeby ocenić jakość treści na stronie. Dodatkowo automatyzacja w tym zakresie może ułatwić dopasowanie treści do grupy docelowej.
W tym miejscu warto również wspomnieć o znacznym wzroście zainteresowania inwestycjami w rozwiązania AI. Szczególnie widoczne jest to w obszarze analizy danych (8,1%) i automatyzacji procesów SEO (7,2%). Nabywanie tego typu rozwiązań z pewnością będzie bardzo wyraźnym trendem w branży.
Strategia SEO – jak sprawdzić, czy odniosłeś sukces?
Według najnowszego raportu, metody śledzenia skuteczności SEO znacząco ewoluowały. Jak ilościowo określić wartość SEO? Jak sprawdzić, czy optymalizacja strony i treści przyniosła pożądane efekty? Wygląda na to, że surowy ruch na stronie będzie miał coraz mniejsze znaczenie. W zamian za to wskazano, że należy skupić się na: współczynniku klikalności, ruchu markowym i niemarkowym oraz pozycji słów kluczowych, które według danych stanowią 20,0% głównych miar sukcesu SEO.
Oceniono również metody śledzenia skuteczności opracowanej i wdrożonej strategii SEO.
Współczynnik klikalności
Współczynnik klikalności – określanie, jak wiele osób kliknęło konkretny link lub wynik wyszukiwania w stosunku do liczby wyświetleń tego linku w wyszukiwarce. Wyliczany jest jako iloraz liczby kliknięć i liczby wyświetleń, pomnożony przez 100%. Ten wynik będzie bardziej istotny, niż sam ruch na stronie. Wraz z rosnącą konkurencją w SERP (69,8% specjalistów SEO zauważyło wzrost konkurencji), ten wskaźnik staje się jeszcze bardziej krytyczny.
Ruch markowy i ruch niemarkowy
Ruch markowy – taki, kiedy użytkownicy znajdują się na Twojej stronie internetowej po wpisaniu w wyszukiwarce nazwy Twojej firmy. Natomiast ruch niemarkowy – odwrotność markowego. W tym drugim przypadku użytkownicy odnajdują Twoją witrynę za pomocą słów i fraz kluczowych.
Różnica między ruchem markowym a ruchem niemarkowym jest istotna w analizie efektywności strategii SEO. Ruch markowy jest często bardziej stabilny i bardziej wartościowy dla biznesu, ponieważ użytkownicy, którzy znajdują Twoją stronę za pomocą nazwy marki, są bardziej skłonni do konwersji. Ruch niemarkowy jest natomiast ważny w kontekście pozyskiwania nowych klientów i zwiększania świadomości marki.
Według najnowszych trendów w SEO wynikających z przeprowadzonego badania współczynnik ruchu markowego i niemarkowego będzie miał bardzo duże znaczenie dla oceniania skuteczności strategii SEO.
Rankingi słów kluczowych
Rankingi słów kluczowych w SEO odnoszą się do pozycji, na której strona internetowa lub konkretna treść witryny internetowej pojawia się w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych.
Jest to bardzo istotny wskaźnik pod względem skuteczności SEO. Im wyższa pozycja w rankingach, tym lepsza widoczność strony w wynikach wyszukiwania oraz lepszy ruch na stronie. W 2025 roku, z uwagi na zmiany algorytmów (22,2% specjalistów wskazuje to jako główne wyzwanie), specjaliści SEO powinni skupić się nie tylko na pozycjach słów kluczowych, ale także na ich relevance i intencji użytkownika.
Kariera w SEO – co będzie najważniejsze dla rozwoju specjalistów w branży?
W badaniu osobną część poświęcono rozwojowi kariery w SEO. Badani specjaliści wskazali na 4 elementy, które są najważniejsze, dla rozwoju kariery specjalistów SEO.
- Im lepszy jesteś w tym, co robisz, tym więcej osiągniesz. Rywalizacja o najlepszych specjalistów w branży stała się jeszcze bardziej intensywna, szczególnie w kontekście rosnącego znaczenia AI i automatyzacji procesów SEO.
- Obecnie, już ponad 55% menedżerów i 62% dyrektorów posiada od 5 do 10 lat doświadczenia w SEO. Taka ilość wykwalifikowanych i doświadczonych specjalistów będzie nie bez znaczenia dla rozwoju kariery w SEO.
- Około 32% menedżerów może pochwalić się doświadczeniem od 2 do 4 lat, co wskazuje na to, że w branży SEO znaczenie będą miały konkretne umiejętności, dotyczące nie SEO ogólnie, a określonego obszaru. A ponadto znaczna liczba specjalistów SEO z mniej niż pięcioletnim doświadczeniem aktywnie poszukuje nowych możliwości, przyczyniając się do dużej konkurencji na stanowiskach podstawowych.
- Obecnie 73,5% freelancerów szuka stanowisk w firmach, preferując szczególnie agencje SEOspecjalizujące się w zaawansowanych technologiach i automatyzacji procesów. To pokazuje trend, gdzie specjaliści chętniej będą szukali zatrudnienia.
Skuteczne działania SEO z RodIN.pl
A jeśli chcesz swoją strategię SEO na 2025 r. powierzyć specjalistom, nie wahaj się i skorzystaj z naszych usług. RodIN to rzetelna agencja SEO, w której jesteśmy na bieżąco ze swoimi nowinkami. Pozwala nam to na działanie dla naszych klientów z najwyższą skutecznością. Nie wierzysz? Sprawdź sam.
Zapoznaj się z naszą ofertą i skorzystaj z naszych usług w zakresie tworzenia skutecznej strategii SEO.