Kompleksowy przewodnik po marketingu POSM: strategie, typy i znaczenie w sprzedaży

W świecie handlu detalicznego i supermarketów, pierwsze wrażenie jest ogromną szansą na przekonanie klienta do zakupu. Dlatego też marketing w punktach sprzedaży ma tak ogromną wagę we wpływaniu na wybór konsumentów. Jak optymalnie wykorzystać strategię marketingu POSM? Zapraszam do zapoznania się z kompleksowym przewodnikiem, który pomoże osiągnąć sukces w dynamicznym świecie handlu detalicznego.
POSM Marketing

Spis treści

Punkt sprzedaży jest miejscem, w którym marketerzy mają unikalną okazję do wpłynięcia na wybór klienta, sprawienia, żeby spośród wielu konkurencyjnych ofert wybrał właśnie ich produkt. To tutaj, na linii kasowej, w witrynie sklepowej, czy na półce z produktami, rodzi się strategia POSM marketing.

Czym jest marketing POSM? – definicja i znaczenie marketingu POSM

POSM marketing – czyli marketing w punktach sprzedaży (ang. Point of Sale Marketing), nazywany też POS marketingiem. To strategia marketingu polegająca na promocji produktów i usług w miejscach dokonywania zakupów przez klientów. Takie miejsca to między innymi sklepy detaliczne, stoiska na targach, czy supermarkety. Innymi słowy, ten rodzaj marketingu polega na wykorzystywaniu stymulujących sprzedaż materiałów.

O uwagę kupujących walczą dziesiątki marek, dlatego POSM marketing ma ogromne znaczenie w uzyskaniu przewagi nad konkurencją.

Strategie marketingu POSM

Strategie marketingu w punktach sprzedaży obejmują różnorodne podejścia i techniki, które mają na celu przyciągnięcie uwagi klientów, zwiększenie sprzedaży oraz budowanie pozytywnego wizerunku marki.

Jedną z nich jest kształtowanie atrakcyjnej ekspozycji. Staranne rozplanowanie i wyeksponowanie produktów przyciąga uwagę i zachęca do zakupu.

Innym działaniem przyciągającym zainteresowanie klientów jest umieszczanie reklam, plakatów, ulotek i innych materiałów promocyjnych bezpośrednio w sklepach.

Zamów 5 grafik dla Twojej firmy

Wypełnij formularz i otrzymaj 5 wybranych grafik dla Twojej firmy

Na pewno każdy z nas spotkał się też z degustacjami, czy konkursami w supermarketach. To również strategia marketingu POSM, która ma za zadnie przyciągnąć uwagę klientów i zaangażować ich w interakcję z marką.

Jak skutecznie wykorzystać marketing POSM?

Aby skutecznie wykorzystać strategię marketingu POSM należy zdać sobie sprawę, że punkt sprzedaży jest miejscem ostatniej szansy na wpłynięcie na decyzję zakupową klienta. W tym momencie konsument stoi przed wyborem produktu.

Jak skutecznie wykorzystać POSM?

Oto kilka porad:

  • Wyróżnij się na tle konkurencji. Podkreśl unikalne cechy produktu, wykorzystując kreatywne techniki promocyjne, stwórz atrakcyjny przekaz wizualny i tymczasowe ekspozycje.
  • Zwiększ widoczność swoich produktów. Wyeksponuj je na półkach, stwórz atrakcyjne prezentacje i skieruj uwagę klientów na konkretne oferty.
  • Wykorzystaj możliwość kontrolowania doświadczenia zakupowego klienta. Odpowiednia aranżacja sklepu, ekspozycja produktów i przyjazna obsługa pomagają budować lojalność klientów i pozytywny wizerunek marki.
  • Personalizuj treści i oferty, by zwiększyć prawdopodobieństwo przyciągnięcia klientów z grupy docelowej.

🌟 Odkryj Tajniki Personalizacji z Naszym Wyjątkowym Szablonem Persony! 🚀

Czy chcesz lepiej zrozumieć swoich klientów?
Z naszym bezpłatnym szablonem persony możesz to osiągnąć!

Dlaczego warto pobrać nasz szablon persony?
  • Zwiększ Skuteczność Twoich Kampanii.
  • Oszczędność Czasu i Zasobów.
  • Poprawa Produktów i Usług.
Odbierz szablon za 0 zł!

Rodzaje materiałów POSM

Na rynku dostępny jest szeroki wachlarz różnych form materiałów POSM. Wybór konkretnego materiału zależy od przyjętej strategii marketingowej, branży, w której działa firma, a także produktów, jakie oferuje.

Najczęściej stosowane typy materiałów POSM

  • Plakaty i banery reklamowe – najpopularniejsze typy materiałów POSMZazwyczaj umieszcza się je w witrynach sklepowych lub na ścianach wewnątrz obiektów. Wraz ze zmieniającymi się preferencjami konsumentów plakaty tracą swoją dawną siłę oddziaływania. Mimo to nadal warto je wykorzystywać, choćby ze względu na ich duży format i ilość miejsca na zamieszczenie informacji.Źródło
  • Shelfinery, wobblery, czyli tabliczki na półkach – zakładane na listwy cenowe, mają za zadanie przyciągnąć wzrok klienta i pomóc w prezentacji cen lub promocji. Wobbler nazywany jest potocznie przynętą, zawiera treść reklamową i element ruchomy. Shelfinery to podłużne listwy doklejane do półki.

    Źródło
  • Standy i ekspozytory – regały lub stojaki, służące do wyeksponowania produktów jednej marki.

    Źródło
  • Ulotki – zawierają informacje o produktach i ofertach, recenzje , a także instrukcje użytkowania. Mogą być umieszczane na stoiskach lub rozdawane klientom przy wejściu do sklepu.

    Źródło
  • Ekrany – mogą wyświetlać dynamiczne reklamy, angażować klientów i pozwalać na interakcje.

    Źródło
  • Naklejki podłogowe – mogą prowadzić klientów do konkretnych produktów lub działów sklepu.

Źródło

Kreatywne zastosowania materiałów POSM

Ekspozytor półkowy Monini

Monini to oryginalna włoska oliwa. Wykorzystanie ekspozytora w kształcie uroczej furgonetki nawiązuje do włoskich klimatów i zdecydowanie nie można jej odmówić kreatywności!

Ekspozytor półkowy Monini - POSM

Źródło

Kosz wyspowy marki Pedigree

W ofercie firmy produkującej karmę dla psów Pedigree jest też produkt przeznaczony do higieny jamy ustnej czworonogów – Dentastix. W ramach kampanii pod hasłem „zęby zadbane, życie udane”, Pedigree postawiło w supermarketach kosz wyspowy z produktami, którego elementem była szczoteczka do zębów, nawiązująca do przeznaczenia Dentastix.

Pedigree POSM Marketing

Źródło

Znaczenie projektowania POSM

Projektowanie materiałów POSM ma kluczowe znaczenie w marketingu w punktach sprzedaży. Te materiały są ważnym elementem w komunikacji z klientem i znacząco wpływają na skuteczność promocji produktów. Jak projektowanie POSM może pomóc markom?

Dlaczego projektowanie POSM jest tak ważne?

Dlaczego projektowanie POSM jest tak ważne?

To bardzo proste, z trzech powodów:

  1. Odpowiednie zaprojektowanie materiałów POSM pomaga przyciągnąć uwagę kupujących. Ważne jest też dopasowanie materiału reklamowego do danego produktu i miejsca sprzedaży.
  2. Pomaga wyróżnić się na tle konkurencji, zasygnalizować promocję. W ramach materiałów POSM można skorzystać z różnych kształtów, kolorów, rozmiarów. Bez odpowiednio zaprojektowanych materiałów POSM byłoby to o wiele trudniejsze.
  3. Dzięki przyciągnięciu uwagi konsumentów, prawdopodobieństwo zakupu produktów wzrasta. W związku z tym dobre zaprojektowanie materiałów POSM wpływa na zwiększenie sprzedaży.

Interaktywne POSM

Interaktywne POSM to materiały, które pozwalają klientom na interakcję. Ten rodzaj POSM jest coraz bardziej popularny ze względu na dużą skuteczność w zwiększaniu efektywności kampanii marketingowych. To na przykład ekrany dotykowe, kody QR, stoiska interaktywne, czy ekrany wideo.

Jak interaktywne POSM zwiększa zaangażowanie klientów?

Zwiększenie zaangażowania klientów wynika przede wszystkim z przyciągania uwagi klientów i dostarczania dodatkowych informacji w taki sposób, który kreuje bardziej angażujące doświadczenie zakupowe. Interakcja skupia uwagę i zainteresowanie, o czym przekonaliśmy się już jako uczniowie w szkole 🙂

Zamów darmowy audyt Designu

Sprawdź, jak możesz poprawić design swojego biznesu w kilku prostych krokach

Przykłady skutecznych interaktywnych POSM

Jako przykład posłuży mi… Kerfuś. Ten uroczy robot z twarzą kota to maskotka sieci sklepów Carrefour, która roznosi przekąski. Została wprowadzona do sklepów w 2022 roku w ramach współpracy Carrefour i PepsiCo.

Ten robot oprócz tego, że się porusza, może też wchodzić w interakcje z klientami poprzez rozmowę! Maskotka zyskała ogromną popularność i szybko stała się viralem, a do sklepów sieci Carrefour wyruszyły tłumy, chcących porozmawiać z Kerfusiem, klientów.

POSM - Kerfuś

Źródło

Innym przykładem jest skaner esize.me, który pozwala kupować buty bez mierzenia. W ten sposób zachęca klientów do zakupu z przekonaniem, że wybrane przez nich obuwie będzie idealnie dopasowane.

POSM - esize.me

Źródło

Historia marketingu POSM: jak ewoluował na przestrzeni lat?

Reklama w punktach sprzedaży sięga początków handlu. Za prekursorów współcześnie znanej strategii marketingu POSM można przyjąć historycznych „domokrążców”.

Ekspozycja towarów rozwinęła się w W XII wieku, kiedy sklepy w europejskich miastach były coraz bardziej powszechne, a sprzedawcy musieli eksponować oferowane towary żeby wyróżnić się na tle konkurencji. Punktem zwrotnym w rozwoju handlu detalicznego była rewolucja przemysłowa w XVIII wieku. Różnorodność dostępnych towarów sprawiła, że szyldy, plakaty i ekspozycja produktów zaczęły być stosowane na większą skalę.

Największe zmiany w reklamie w sprzedaży detalicznej nastąpiły w latach 50. XX wieku, wraz z rozwojem supermarketów. Postęp w technologii druku zapewnił szerszą gamę materiałów promocyjnych. Stworzono przyciągające wzrok stojaki ekspozycyjne, które oprócz przechowywania towaru reklamowały też produkt.

Jedną z pierwszych firm, które korzystały z pionowych stojaków ekspozycyjnych była marka kosmetyczna „Max Factor”.

Max Factor marketing

Źródło

Współczesna reklama POSM to złożona kombinacja działań, które wykorzystują zarówno tradycyjne techniki, jak i nowoczesne rozwiązania technologiczne. To dynamiczna dziedzina, która ewoluuje wraz z rozwojem technologii i zmieniającymi się preferencjami klientów.

Materiały POSM a reklama na miejscu sprzedaży

To dwa różne pojęcia, których nie powinno się mylić.

Materiały POSM – fizyczne materiały promocyjne, umieszczone w miejscu sprzedaży: plakaty, ulotki, tabliczki cenowe, wizualizacje sklepowe, ekspozytory, opakowania specjalne i inne materiały wizualne, które pomagają w wyeksponowaniu produktów i przyciągnięciu uwagi klientów. Można je zobaczyć i dotknąć.

Reklama na miejscu sprzedaży – kampanie reklamowe prowadzone w samym miejscu sprzedaży, które mogą obejmować różne formy, takie jak reklamy wideo na monitorach, dźwiękowe komunikaty, promocje audio, ekran dotykowy z informacjami o produktach.

Różnice między materiałami POSM a reklamą na miejscu sprzedaży

Można wymienić kilka różnic między materiałami POSM, a reklamą na miejscu sprzedaży.

  • Cel – materiały POSM mają na celu zwiększenie widoczności produktów, zachęcenie klientów do zakupu i poprawę ogólnego wrażenia wizualnego w miejscu sprzedaży. Natomiast głównym celem reklamy na miejscu sprzedaży jest dostarczenie komunikatów reklamowych i informacji o produktach, a także przyciągnięcie uwagi klientów w bardziej dynamiczny sposób.
  • Format i treść – materiały POSM są zazwyczaj statyczne, a treść jest bardziej stała i ma cel informacyjny. Z kolei reklama na miejscu sprzedaży może być bardziej dynamiczna, interaktywna i zawierać bardziej reklamowe treści.
  • Koszt – typowe materiały typu POSM wymagają inwestycji w produkcję, drukowanie, dostawę i umieszczenie materiałów w odpowiednim miejscu. Natomiast reklama na miejscu sprzedaży wymaga inwestycji w technologię i urządzenia, takie jak ekrany, głośniki, oprogramowanie interaktywne, w związku z czym może być bardziej kosztowna.

Jak materiały POSM wspierają reklamę na miejscu sprzedaży?

Materiały POSM i reklama na miejscu sprzedaży bardzo często działają synergicznie. POSM jest nieodłącznym elementem reklamy na miejscu sprzedaży i pomaga w wyeksponowaniu produktów, przekazywaniu informacji i budowaniu atmosfery w miejscu sprzedaży. Skuteczna integracja tych dwóch aspektów może znacząco wpłynąć na wyniki reklamy i zwiększyć skuteczność kampanii marketingowych.

Zajmiemy się marketingiem w Twojej firmie!

Wypełnij formularz i otrzymaj darmową wycenę:
Dymitr
Patrycja

Wykorzystanie POSM w wizualnym merchandisingu

Merchandising to strategia marketingowa skoncentrowana na promowaniu produktów i zwiększaniu ich widoczności w miejscu sprzedaży. Wykorzystanie materiałów POSM w wizualnym merchandisingu pomaga w atrakcyjnym eksponowaniu produktów i podnosi jego skuteczność.

Rola POSM w wizualnym merchandisingu

Jak już wspomniałam, materiały POSM pomagają w wyeksponowaniu produktów. Przyciągają uwagę klientów i wyróżniają towary na tle konkurencji. Mogą być także wykorzystywane do tworzenia odpowiedniej atmosfery w sklepie. Są doskonałym narzędziem do promocji specjalnych ofert i rabatów.

Materiały POSM mogą być również wykorzystywane do kształtowania ścieżek zakupowych i kierowania klientów do konkretnych obszarów sklepu. Pełnią też rolę informacyjną, bo w atrakcyjny i czytelny sposób prezentują produkty, ich ceny, a także korzyści z ich stosowania.

Chcesz żebyśmy poprowadzili marketing Twojej firmy?

Zamów darmową wycenę!

Przykłady skutecznego wykorzystania POSM w wizualnym merchandisingu

  • Wystawy/ekspozycje tematyczne, nawiązujące do nadchodzącego wydarzenia, święta, danego sezonu, czy trendu, w których zostały wykorzystane materiały POSM.
  • Stoiska promocyjne, wyspy tematyczne, np. strefy kosmetyków o danym przeznaczeniu.
  • Ulotki i broszury z informacjami o produktach, promocjach, czy też z poradami na temat korzystania z produktów. Te materiały mogą być umieszczane przy wejściu do sklepu lub w konkretnej sekcji, w celu dostarczenia klientom wartościowych informacji.
Przykłady wykorzystania POSM w wizualnym merchandisingu

POS Marketing z RodIN? Zrobimy dla Ciebie design idealnie dopasowany do Twojej marki!

Myślę, że po lekturze tego artykułu dostrzegasz nowe możliwości promocji, jakie daje firmom POSM marketing. Chcesz spróbować wdrożyć go w swojej firmie? Pomożemy Ci wystartować z kampanią skrojoną idealnie do Twoich potrzeb!

Agencję RodIN tworzą specjaliści z różnych dziedzin: od designu i brandingu, przez copywriting, po specjalistów ds. SEO i SEM. W związku z tym możemy kompleksowo przygotować strategię marketingu POSM, stworzyć design i zaplanować kampanię marketingową od podstaw.

Spis treści

Zamów darmowy audyt marketingu !

Sprawdź czy twoje działania marketingowe przynoszą maksimum efektów. Wypełnij formularz i otrzymaj darmowy audyt.

O autorze

Alicja Okrucińska

Alicja Okrucińska

W digital marketingu najbardziej kręcą mnie social media, kampanie Google Ads i Facebook Ads. Prywatnie właścicielka golden retrievera i ogródka działkowego, o których mogę opowiadać godzinami.

Chcesz więcej ruchu na stronie?

Otrzymaj darmowy audyt SEO od RodIN i zobacz ile ruchu możesz zyskać na swojej stronie www

Dziękuję, że przeczytałeś(aś) mój artykuł!

Jeśli chcesz żebyśmy zadbali o marketing Twojej firmy - zostaw kontakt do siebie:

Wolisz słuchać niż czytać?

Posłuchaj naszego podcastu!