Po co mi agencja reklamowa?
Prowadzenie biznesu oznacza najczęściej milion spraw, które przedsiębiorca musi załatwiać na co dzień. O ile nie jest to biznes marketingowy, prawdopodobnie marketing nie jest na pierwszym miejscu głównej listy priorytetów biznesmena. Dlatego outsourcing marketingu do agencji zewnętrznej staje się coraz popularniejszą opcją wśród właścicieli firm.
Zamów darmowy audyt SEO Twojej strony!
Jednak wybór odpowiedniej agencji może okazać się nie lada wyzwaniem i nie należy pochopnie decydować się na agencję reklamową tylko dlatego, że znajomi przedsiębiorcy tak już zrobili.
Istnieje kilka kluczowych czynników, które jeśli zostaną wzięte pod uwagę, zaoszczędzą nam sporo pieniędzy, czasu i bólu głowy. Oto one.
1. Odrób zadanie domowe: sprawdź opinie
Jako marketingowiec, strzelę sobie zaraz w kolano, ale cóż – czego się nie robi dla czytelników 🙂
Po pierwsze, patrz na opinie klientów na stronach agencji marketingowych z przymrużeniem oka. Nie zawsze jest to wskaźnik profesjonalizmu i jakości pracy danej firmy. Pamiętaj, że masz do czynienia z zawodowcami w marketingu i PR-ze – napisanie kilku pochlebnych zdań od wyimaginowanego klienta nie stanowi dla nich żadnego problemu. Ba, nawet zdjęcie takiego „klienta” są w stanie załatwić w kilka kliknięć.
Nie chcę tu podawać konkretnych przykładów takich zabiegów, jednak podobnie jak w wielu innych branżach, jest to nagminny sposób naciągania potencjalnych klientów. Są nawet przypadki, kiedy agencje marketingowe pracują przez jakiś czas za darmo, w zamian za pozytywną opinię.
Gdzie szukać rzetelnych opinii?
Zamiast patrzeć na stronę internetową firmy, najlepiej od razu zwrócić się do Google’a lub Clutch’a. Opinie tam też da się podrobić, jednak jest to już nieco trudniejsze. Serwis Clutch, z kolei, sam dzwoni do klientów danej agencji, weryfikując czy rzeczywiście współpraca między firmami miała miejsce. Jeśli firma nie ma żadnych opinii nigdzie – nie należy jej od razu skreślać. Może to być nowa, młoda firma, która w zamian za pewne ryzyko rozpoczęcia współpracy z nimi wynagrodzi nas atrakcyjną ofertą lub indywidualnym podejściem do klienta.
2. Sprawdź cenniki
Istnieje powód, dla którego Fiat kosztuje kilka (kilkanaście) razy mniej niż Alfa Romeo. W większości przypadków dostajemy dokładnie to, za co płacimy. Dlatego, jeśli cennik danej firmy jest podejrzanie niski, prawdopodobnie albo nie mają oni doświadczenia, albo po prostu sobie nie radzą.
Inne firmy z kolei skasują Cię „jak za zboże”, należy porównać te wygórowane cenniki z tym, co dostaniemy w zamian oraz czy agencja marketingowa jest w stanie dać gwarancję efektów.
3. Szczegółowo sprawdź case studies
Najlepszym sposobem na zweryfikowanie „legitności” agencji marketingowej jest sprawdzenie jej case studies, czyli sukcesów, które osiągnęli wraz ze swoimi klientami. Jeśli na stronie nie ma case studies – powinna nam się zapalić żółta lampka. Przykłady współpracy danej agencji z klientem powinny nam pomóc w odpowiedzi na pytanie: „Czy ta agencja poradzi sobie z wyzwaniami w mojej firmie i w mojej branży?”
Jeśli na stronie www nie znajdziesz case studies z Twojej branży – wystarczy zapytać, czy mają doświadczenie w danej dziedzinie – nie każde case study ląduje na stronie internetowej, z wieu powodów.
4. Traktuj agencję jak pracownika, którego zamierzasz zatrudnić
Istnieje takie powiedzenie, którego nauczyłem się w SolveQ (Software House z Gdyni): zwalniaj szybko, ale zatrudniaj powoli. Presja czasu jest najgorszym doradcą przy wyborze czegokolwiek, a szczególnie jeśli zamierzamy powierzyć komuś reputację naszej firmy i to jak ją postrzegają klienci.
Podobnie jak w przypadku zatrudnienia osoby do firmy, zatrudnienie agencji nie wiąże się tylko z jej kompetencjami twardymi. To, jak się nam rozmawia z osobami z danej firmy zdefiniuje atmosferę, w jakiej będziemy współpracować przez najbliższe miesiące, a nawet lata.
Gdzie szukać agencji marketingowej?
Wujek Google
Pierwszym wyborem jest, oczywiście, wyszukiwarka Google. Wpisując w wyszukiwarkę „agencja reklamy Gdańsk” w wynikach z pewnością otrzymamy mnóstwo firm, które stworzą i przeprowadzą dla nas kampanie reklamowe. Czy jednak warto ograniczać się jedynie do takiej formy? Zdecydowanie nie. Dzięki wyszukiwarce możemy poznać strony internetowe różnych firm, ale dopiero dogłębny research pozwoli znaleźć partnera biznesowego, który spełni wszystkie oczekiwania i zagwarantuje profesjonalne podejście.
Jeśli nie Google to co?
Jak zatem jeszcze możemy dowiedzieć się, która agencja reklamowa będzie idealna? Z pomocą przychodzi oczywiście niezawodna „poczta pantoflowa”. Pytając znajomych, przeglądając materiały reklamowe zaprzyjaźnionych przedsiębiorców, czy zwracając się o polecenie do kolegów z branży, mamy szanse na otrzymanie wiarygodnych opinii, które ułatwią dotarcie do specjalistów od reklamy. Ze względu na dużą ilość przedsiębiorców, funkcjonujących w Gdańsku, nie powinniśmy mieć problemu w dotarciu do firmy o której ktoś powie „to jest agencja marketingowa, której usługi polecam”. 🙂
Agencja reklamowa: na co zwrócić uwagę przy wyborze?
Aby wybrana agencja reklamowa była idealna, powinniśmy się kierować następującymi kryteriami:
Naszym budżetem reklamowym: im większy, tym większej agencji reklamowej będziemy mogli szukać
Czy zależy nam na indywidualnej ofercie i elastycznym podejściu do klienta? Jeśli tak – powinniśmy się raczej rozglądać za mniejszymi agencjami.
Czy zależy nam na stałej współpracy, czy raczej na jednorazowej usłudze?
Czy szukamy lokalnej agencji reklamowej, czy raczej ogólnopolskiej?
Jaką specjalizację ma dana agencja reklamowa – czy będzie w stanie zrealizować zadanie stworzenia profesjonalnej kampanii reklamowej w naszej branży?
Duża czy mała agencja marketingowa?
Największą zaletą, którą daje duża agencja reklamowa jest, niewątpliwie, doświadczenie. Nie jest natomiast powiedziane, czy akurat nas obsługiwać będzie osoba doświadczona. Częstym zabiegiem dużych firm jest przydzielanie do kontaktu z klientem osób doświadczonych na początku, a po tym, jak już dojdzie do podpisania umowy, nagle się okazuje, że będziemy współpracować ze… stażystą, od którego raczej nie będziemy mogli liczyć na pełen profesjonalizm. Dlatego warto się od razu upewnić (na piśmie?), którzy specjaliści zostaną przydzieleni do naszego projektu i przynajmniej przeprowadzić z nimi rozmowę.
Jeśli nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o…
Drugi niewątpliwy minus dużych agencji reklamowych jest szablonowe podejście do klienta. O ile nie dysponujemy dużym budżetem (na przykład, kilkadziesiąt tysięcy miesięcznie), nie mamy co liczyć na w pełni indywidualne podejście do naszych problemów – raczej dostaniemy gotowce. Dla dużej agencji bez pięcio- lub sześciocyfrowych budżetów raczej nie będziemy priorytetowym klientem.
Która agencja marketingowa będzie najlepsza dla mnie?
Jeśli szukamy standardowych usług, na przykład poprowadzenia mediów społecznościowych – wystarczy spojrzeć na dwie rzeczy: media społecznościowe samej agencji oraz jej klientów. Szewc może chodzić bez butów, jednak jeśli firma nie jest w stanie zadbać o własny marketing – wątpliwe jest, żeby lepiej dbała o chociażby taki aspekt jak identyfikacja wizualna klienta niż swoją.
Spójrzmy na klientów wybranej agencji
Podobnie jest z klientami – najlepiej zobaczyć jak wygląda marketing firm, które dana agencja prowadzi (ich strony www, facebook). Jeśli mają marketing, który nam się nie podoba – odpowiedź jest prosta.
Czy czujemy strategię działań?
Najlepsza agencja marketingowa to taka, której strategia i sposób działania wpisują się w ideę i wizję, jakie ma nasza firma. Jak to sprawdzić? Zadając szczegółowe pytania o ofertę, przeglądając strony reklamowe agencji, czy poprzez śledzenie profilu, jakie dana agencja reklamowa posiada na takich portalach jak np. facebook.
Zobacz, co mówią nasi klienci
Dlaczego coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na mniejsze agencje reklamowe?
W mniejszej agencji reklamowej nie ma miejsca na przypadkowe osoby, więc każdy, która będzie zajmować się tworzeniem dla nas reklamy i prowadzeniem kampanii marketingowej, będzie doświadczonym profesjonalistą, który rozumie nasze potrzeby w każdym zakresie. Do tego otrzymujemy gwarancję bezpośredniego kontaktu z osobą, która będzie odpowiedzialna za tworzenie i prowadzenie działań reklamowych, a tym samym zostanie poniekąd reprezentantem marki.
Elastyczność ponad wszystko
Niewątpliwym atutem jest też czas i elastyczność działań, których nie znajdziemy w dużych agencjach reklamowych. Przystępując do współpracy z mniejszą firmą, mamy możliwość zmian w zakresie działań promocyjnych czy strategii kampanii. Dodatkowo mniejsza agencja reklamowa może poświęcić więcej czasu na przeprowadzenie w pełni analizy potrzeb klientów. Dzięki temu otrzymujemy pełen profesjonalizm przy tworzeniu reklamy.
Mała czy duża firma?
Wybierając mniejszą firmę możemy zakładać, że jest ona w stanie dopasować swoje usługi do oczekiwań i możliwości tak naprawdę wszystkich klientów. To zakres działań dopasowywany jest do klientów i ich budżetu, nie budżet na przygotowaną z góry, szablonową i nieelastyczną ofertę, co często ma miejsce w przypadku dużych agencji reklamowych. Wszystkie działania są precyzyjne wycelowane do potrzeb naszej marki, więc otrzymujemy spersonalizowany plan kampanii.
Odkryj tajniki personalizacji z naszym wyjątkowym szablonem persony!
Czy chcesz lepiej zrozumieć swoich klientów? Z naszym bezpłatnym szabionem persony możesz to osiągnąć
Dłaczego warto pobrać nasz szablon persony?
• Zwiększ skutecznosć Twoich kampanii
• Oszczędność czasu i zasobów
• Poprawa produktów i usług
Odbierz szablon za 0 zł!
Kiedy powinna się zapalić czerwona lampka?
Mamy już ogólny zarys tego co może oznaczać twierdzenie „dobra agencja reklamowa”. Wiemy, że powinniśmy przejrzeć strony internetowe danego przedsiębiorstwa oraz jej social media (np. facebook). Czego zatem powinniśmy się wystrzegać?
1. Oferta z szablonu
Jeśli agencja reklamowa przychodzi do nas z portfolio, w którym ma z góry przygotowaną ofertę to raczej nie będziemy mogli liczyć na indywidualne podejście do klienta i szczegółowe podejście do kampanii, nad której tworzeniem działamy.
2. Zgadzają się na wszystko
Własne pomysły (np. na wygląd strony www)? Super sprawa! Jeśli jednak rozmówca przytakuje na wszystkie nasze pomysły i nie wychodzi z własnymi inicjatywami, możemy mieć uzasadnione wątpliwości odnośnie do tego jakie jest jego doświadczenie i czy na pewno możemy liczyć na profesjonalizm tego pracownika i całej firmy marketingowej, z którą prowadzimy negocjacje.
3. Negatywne opinie
Negatywna opinia w zakresie tego jak przeprowadzane były kampanie reklamowe innych klientów również powinna wzbudzić naszą czujność.
4. Szewc bez butów
Nieistniejące lub słabo prowadzone social media (nieregularne wpisy na takich portalach jak facebook, brak spójności, kiepska identyfikacja wizualna)? Rada jest jedna – uciekać! 🙂
5. Cena do jakości
Szanowanie naszego budżetu – mamy prawo tego oczekiwać. Jeśli otrzymujemy ofertę, w której reklama oparta jest o same kosztowne rozwiązania, mimo istniejących tańszych zamienników, również powinniśmy przemyśleć swój wybór.
Idealna agencja reklamowa – poszukiwania w pigułce
Spróbujmy stworzyć check-listę działań, które powinniśmy wybierając firmę reklamową:
wrzucamy hasło „agencja reklamowa gdańsk” w wyszukiwarkę, a równolegle pytamy znajomych i zaprzyjaźnionych przedsiębiorców o firmę na temat której jednoznacznie mogą powiedzieć „polecam”,
przeglądamy strony www oraz social media zarówno agencji reklamy, która nas zainteresowała, jak również klientów, dla których dotychczas świadczyła usługi,
weryfikujemy opinię na różnych stronach www i sprawdzamy jak usługi danej marki były oceniane dotychczas,
staramy się ocenić ofertę patrząc na różne strony, czyli interesuje nas cena, zakres usług w ramach których tworzona będzie nasza reklama, czy też jakie niestandardowe działania, które dana firma może wprowadzić do naszej kampanii,
prosimy o ofertę (np przez dedykowane do tego formularze internetowe), przedstawiając precyzyjnie oczekiwania, jakie ma nasza firma,
umawiamy się na spotkanie i prowadzimy rozmowy – nie boimy się zadawać pytań odnośnie strategii oraz wyrażać naszych potrzeb :),
jeśli nic nie budzi naszych wątpliwości to przystępujemy do współpracy i działamy! (oczekując przy tym jak największych efektów podejmowanych działań marketingowych – jesteśmy klientami, mamy prawo wymagać :))
Autorzy: Monika Kaszuba, Dymitr Andrzej Rodzin