Marketing społeczny dla firm – na czym polega?

Czym jest marketing społeczny? Jak obecnie jest wykorzystywany przez firmy? Czy społeczne zaangażowanie to przyszłość reklam? Cała wiedza o marketingu społecznym w jednym miejscu.
Marketing społeczny dla firm. Na czym polega?

Spis treści

Co to jest marketing społeczny?

Marketing społecznie zaangażowany

Marketing społeczny inaczej może być nazwany marketingiem społecznie zaangażowanym, od angielskiego Cause Related Marketing (CRM). Taki marketing ma na celu połączenie ze sobą interesu ekonomicznego z interesem społecznym. W definicji marketingu społecznego możemy zamknąć te działania reklamowe, które dodatkowo mają promować te społeczne inicjatywy, np. angażując firmy w akcje ekologiczne, nagłaśniając przy okazji te wydarzenia.

Marketing społeczny to po prostu proces kreowania, tworzenia i dostarczania wartości odbiorcom, czyli potencjalnym klientom, w taki sposób, który spełnia ich oczekiwania społeczne i ekologiczne. Jednak czy aby na pewno stwierdzenie „po prostu” pasuje do idei marketingu społecznego? To rozjaśni się w dalszej części artykułu.

Marketing społeczny to każde działanie promocyjne, które zwraca uwagę na problemy.

Działania w ramach marketingu społecznego oraz kampanie społeczne, realizowane przez firmy, to coś więcej niż jednorazowe reklamy. Można powiedzieć, że są to wizje, które trwale wpisują się w funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Idzie za tym idea, aby nie patrzeć tylko na interesy firmy, ale uwzględniać także interesy przedsiębiorstwa. Czy jednak firmom zawsze przyświeca taka idea? Odpowiedzią jest ulubione zdanie marketingowca: „To zależy”. Od firmy, osób zarządzających, podjętych strategii i wielu innych czynników.

Cele i narzędzia marketingu społecznego

Zróżnicowane cele

Wachlarz celów w marketingu społecznym jest naprawdę duży. Można powiedzieć, że najczęściej firmy wykorzystują go jako dodatek do całej strategii marketingowej. Marketing społeczny w takim ujęciu pozwala na ocieplenie wizerunku firmy lub pokazanie jej z innej strony niż tylko zakres jej działalności. Wiadomo, że celem każdej akcji promocyjnej firmy jest zareklamowanie swoich produktów, ale w tym przypadku dołącza do tego intencja społeczna.

Czasy jednak postępują, mamy do czynienia z erą świadomych konsumentów i odbiorców treści, którzy kierują się pewnymi zasadami – nie tylko w życiu, ale też przy wyborze odpowiednich firm, czy marek. Dlatego coraz częściej trendem staje się wykorzystanie koncepcji marketingu społecznego, jako głównego nurtu w działaniach reklamowych. W takich sytuacjach możemy zauważyć firmę w akcjach i kampaniach prozdrowotnych, ekologicznych czy edukacyjnych.

Firmy zręcznie żonglują udostępnianymi treściami, czy tworzonymi materiałami w taki sposób, aby promować swoje usługi, ale jednocześnie dać coś odbiorcy – w tym przypadku jest to walor edukacyjny. Można powiedzieć, że takie działanie to trochę WIN-WIN, ponieważ mamy promocję i dobry wizerunek firmy upieczone na jednym ogniu.

Jednak jak wiadomo, nic nie jest tylko czarne lub tylko białe. Część odbiorców uznaje, że takie strategie marketingowe to wykorzystywanie ważnych społecznie tematów do własnych celów. Złoty środek zapewne nie istnieje. Co Wy o tym myślicie? Zostawiam do refleksji. 🙂

Warto też zaznaczyć, że planowanie kampanii społecznych i zaangażowanie nie tylko w marketing komercyjny, ale też społeczny, ma swoje korzyści również wewnątrz organizacji. Jest wiele badań, które ukazują, że pracownicy, wybierając potencjalnego pracodawcę, oceniają jego działania prospołeczne. Celem marketingu społecznego może być zatem budowanie zespołu, który będzie miał idee spójne z ideami firmy, dzięki czemu będzie trwalszy i bardziej zaangażowany w pracę.

Ten rodzaj marketingu jest również nakierowane na cel wyłącznie społeczny. Akcje społeczne, podejmowane w ramach tego rodzaju marketingu, mają ukazywać problem i zachęcać do wprowadzania zmian. Możemy to przedstawić w 3 uproszczonych krokach:

  1. Co? Czyli na czym polega problem.
  2. Dlaczego? Czyli uzasadnienie problemu/zjawiska, wskazanie, z czego wynika.
  3. Jak? Czyli „wezwanie” do wprowadzenia zmian wraz ze wskazaniem możliwych ścieżek postępowania.
Zysk społeczny

Różnorodne narzędzia

To teraz narzędzia. Jakie mogą być? Tak naprawdę takie same, jak w „zwykłym” marketingu. Największą popularnością na pewno cieszą się spoty reklamowe i wszystkie znane nam reklamy społeczne puszczane w telewizji, czy treści wypuszczane w mediach społecznościowych.

Te drugie dają bardzo duże pole do popisu, jeśli chodzi o społeczny marketing. Wpływa na to grupa docelowa – coraz mniej ludzi ogląda telewizję, a możliwości, jakie dają nam popularne serwisy, takie jak Facebook czy Instagram są coraz większe. Stories, chwytliwe reelsy, hashtagi skierowane na konkretnych odbiorców to dopiero początek rozwoju mediów społecznościowych. W marketingu społecznym przedsiębiorstwo zdecydowanie powinno wykorzystywać ten potencjał i iść z duchem czasu.

Ale narzędzia to nie tylko Facebook i telewizja. Instrumenty marketingu społecznego to także billboardy, kampanie radiowe, czy ulotki. Te elementy również warto uwzględnić, kiedy planujemy, jak będzie wyglądał marketing społeczny naszej firmy.

Do działań budowania kampanii społecznej można dodać także: partnerstwa, jakie firma nawiązuje, a także wsparcie finansowe, jakie marka oferuje różnym organizacjom, które działają na rzecz promowanych zmian.

Marketing społeczny – korzyści

Marketing społeczny różni się od klasycznych strategii marketingowych. Niesie za sobą jednak masę korzyści, których przy tradycyjnym podejściu nie da się osiągnąć. Warto jednak poddać pod refleksję to, co faktycznie może przynieść te korzyści? Realizacja założeń marketingu społecznego nie powinna być jednorazową akcją promocyjną. Tak naprawdę najwięcej można osiągnąć, gdy firmie towarzyszy społeczna odpowiedzialność biznesu, a podejmowane inicjatywy są wpisane w działania firmy.

Korzyści marketingu

Co zatem można zyskać?

Korzyści biznesowe

  • rozpoznawalność marki,
  • pozytywny wizerunek firmy,
  • dotarcie do określonej grupy docelowej, dzięki zaangażowaniu w inicjatywy ważne dla tej grupy,
  • możliwość budowania dobrego i społecznego zespołu,
  • zwiększenie osobistej satysfakcji pracowników.

Korzyści społeczne

  • zwrócenie uwagi odbiorców na istniejący problem ekologiczny, etyczny lub społeczny,
  • mówienie głośno o istotnych sprawach,
  • zwiększanie poziomu profilaktyki zdrowotnej, dzięki kampaniom prozdrowotnym,
  • zachęcenie do zmian,
  • edukowanie społeczeństwa,
  • wskazanie możliwych rozwiązań.

Można powiedzieć, że marketing społeczny wykorzystuje poniekąd problem do przysparzania korzyści firmom, ale też przyczynia się do realnych zmian w społeczeństwie lub chociaż w świadomości społeczeństwa. Oczywiście mogą pojawiać się wątpliwości, czy np. wykorzystywanie chorób cywilizacyjnych do celów reklamowych jest w porządku. Wydaje mi się jednak, że korzyści dla społeczeństwa są przeważające na tyle, by nie skupiać się na minusach i zagrożeniach. Byłoby to już swego rodzaju „czepialstwo”. 🙂

Zapraszamy na bezpłatną konsultację!

Znane marki a reklamy społeczne – przykłady kampanii społecznych

W tym miejscu możemy wrócić do pierwszej części artykułu i zastanowić się krótko, czy marketing społeczny jest „po prostu”? Moim zdaniem nie. To złożone pojęcie, które w zależności od stopnia zaangażowania marketingu społecznego może przynieść realne i wymierne korzyści na wielu różnych aspektach wśród znanych marek.

Korzyści marketingu społecznego są duże i wymierne, dlatego nic dziwnego, że są elementem strategii coraz większej ilości firm. Przykłady marketingu społecznego są przeróżne i jestem pewna, że każdy z nas przynajmniej raz w tym tygodniu zetknął się z taką kampanią. Marketing społeczny posiada spory potencjał, więc nie ma co się dziwić, że coraz częściej sięgają po niego znane marki.

Poniżej umieściłam kilka przykładów firm, które w fantastyczny sposób przeprowadziły marketingową kampanię społeczną.

Firma Adidas

Marka sportowa, która od dawna w swoich spotach reklamowych przeplata elementy obejmujące marketing społeczny. Firma wypuściła na rynek kolekcję ubrań z różową wstążką. Dochód z ich sprzedaży przekazała na organizację, która skupia się na zmniejszeniu ryzyka zachorowalności na raka piersi i jajnika oraz ich wczesnym wykrywaniu.

Reklama Adidasa
Źródło

Firma Nestle

W obrębie marketingu społecznego stworzyła kampanię, która podobnie jak w przypadku Adidas, miała zwrócić uwagę na problem zachorowalności na raka piersi. Zrobili to jednak zupełnie niestandardowo. Znanej prezenterce telewizyjnej, Marii Bacodimou podarowali „tweetujący stanik”. Za każdym razem, gdy rozepnie ten stanik, na jej profilu na Twitterze pojawia się wpis, który przypomina o profilaktycznym badaniu piersi. „Out of the box” w czystej postaci 🙂

Tweeting bra
Źródło

Danone

Każdy z nas zna akcję „Podziel się posiłkiem”? Firma w ramach tej kampanii społecznej chce zwrócić uwagę na problem niedożywienia dzieci w Polsce. Klienci kupowali produkty oznaczone specjalnym logo, przyłączając się tym samym do dobroczynnych działań. W ramach akcji fundowano ciepłe obiady dla dzieci z potrzebujących rodzin.

Marketing "Podziel się posiłkiem"
Źródło

Sieć BP i punkty Payback

Sieć BP już od wielu lat, w ramach wykorzystania marketingu społecznego, prowadzi akcję polegającą na tym, że klienci zbierają punkty, które potem mogą przekazać na wybraną akcję społeczną. Są wśród nich np. PAH, Stowarzyszenie Siemacha czy Szlachetna Paczka. Jeśli tankujecie na BP, na pewno wiecie, o co chodzi. 🙂

Reklama BP
Źródło

Mars INC

Wbrew pozorom nie chodzi o batony. Przedsiębiorstwo jest producentem ryżu i sosów znanych obecnie pod nazwą Ben`s Original. Firma zwróciła uwagę na problem otyłości u dzieci i zorganizowała akcję, w ramach której postanowiła nauczyć dzieci gotować. Jaki był cel? Pokazanie, że w samodzielnie przygotowanych potrawach kryje się zdrowie. Zamiast „podarowania ryby”, dano dzieciakom „wędkę”.

Marketing Mars INC
Źródło

Zgarnij 10% rabatu na pierwsze zamówienie!

Zapisz się do naszego newslettera, w którym dzielimy się tajnikami marketingu i otrzymaj 10% zniżki na pierwsze zamówienie!

Temat kampanii społecznych to bardzo ciekawy wątek, który z roku na rok coraz bardziej przyczynia się do realnej zmiany społecznej. Wiele z firm decyduje się wprowadzić marketing społeczny, otwierając swoją społeczną stronę. Uważam, że to naprawdę bardzo pozytywny trend, który ma potencjał do tworzenia mądrych materiałów.

Chcesz w swojej firmie wdrożyć strategię marketingu społecznie zaangażowanego? W naszej agencji marketingowej możemy Ci w tym pomóc. Skutecznie świadczymy usługi w zakresie marketingu strategicznego, w ramach którego pomagamy naszym klientom w tworzeniu takich przekazów, na jakich im zależy, kierując ten przekaz jednocześnie do precyzyjnie dobranej grupy docelowej. Chcesz wiedzieć więcej? Skontaktuj się z nami.

Spis treści

Chcesz wiedzieć więcej?

Zapisz się do naszego newslettera, w którym dzielimy się tajnikami marketingu i otrzymaj 10% zniżki na dowolną usługę!

O autorze

Monika Kaszuba

Monika Kaszuba

Copywriter z pasją. Charakteryzuje się zamiłowaniem do słowa pisanego. Wolny czas lubi poświęcać na czytanie kryminałów i długie spacery nad morzem.

Zapraszam na moje social media:

Chcesz więcej ruchu na stronie?

Otrzymaj darmowy audyt SEO od RodIN i zobacz ile ruchu możesz zyskać na swojej stronie www

Dziękuję, że przeczytałeś(aś) mój artykuł!

Jeśli chcesz żebyśmy zadbali o marketing Twojej firmy - zostaw kontakt do siebie:

Wolisz słuchać niż czytać?

Posłuchaj naszego podcastu!