Marketing narracyjny

Przeczytaj poniższy artykuł i odkryj strategie, narzędzi i techniki marketingu narracyjnego. Zanurz się w świat marketingu narracyjnego, by odkryć strategie, narzędzia i techniki, które uczynią Twoją markę bohaterem niezapomnianej opowieści.
marketingowiec pracujący przy laptopie

Spis treści

Marketing narracyjny: Skuteczne opowiadanie historii w promocji marki

Ludzie zawsze uwielbiali porywające opowieści! Dlatego też współczesny marketing chętnie korzysta z siły narracji. Tworzenie historii, które pozostają z nami na długo i wywołują emocje pozwala na budowanie głębszych relacji z klientami. Jak jeszcze budowanie historii może pomóc w promocji marki?

Czy wiesz, że opowiadanie historii może zwiększyć zaangażowanie Twoich klientów i wzmocnić lojalność wobec marki? Jak ciekawa historia może pomóc osiągnąć sukces? Przeczytaj poniższy artykuł i odkryj strategie, narzędzi i techniki marketingu narracyjnego. Zanurz się w świat marketingu narracyjnego, by odkryć strategie, narzędzia i techniki, które uczynią Twoją markę bohaterem niezapomnianej opowieści.

Definicja i funkcjonowanie marketingu narracyjnego

Marketing narracyjny – znany też jako storytelling i marketing opowieści, to sztuka opowiadania historii, wykorzystywana w działalności marketingowej marki.

Przemyślany marketing narracyjny a sztuka opowiadania historii

Połączenie marketingu ze snuciem opowieści to skuteczna strategia na dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Popularność marketingu narracyjnego wynika z faktu, że ludzie uwielbiają opowieści. Widać to choćby po wypełnieniu kinowych sal lub ilości książek na półkach znajomych. Dlaczego więc nie wykorzystać opowiadania historii w reklamie?

Storytelling bazuje na tworzeniu interesujących i angażujących treści, które przyciągają odbiorców, wyzwalają w nich emocje, które często zostają z nimi na dłużej. Skuteczne historie reklamowe powinny być autentyczne, a odbiorcy powinni móc się z nimi utożsamiać.

Zastosowanie i wykorzystanie marketingu narracyjnego

Przedstawianie produktu lub usługi za pomocą dobrej opowieści to skuteczna metoda sprzedaży. Okazją na zastosowanie marketingu narracyjnego będzie wprowadzanie nowego produktu na rynek, budowanie wizerunku i postrzegania marki, edukacja klientów, czy zacieśnianie z nimi więzi. Marketing oparty na emocjach, budowaniu historii i dobrej narracji to świetna forma reklamy!

Storytelling w reklamie: Jak opowiadać historie, które sprzedają?

Jakie elementy powinny zawierać skuteczne historie reklamowe oparte na storytellingu?

  • Bohatera, z którym odbiorcy mogą się utożsamiać,
  • Problem, który przyciąga zainteresowanie i buduje napięcie,
  • Rozwiązanie oferowane przez dany produkt lub usługę,
  • Morał lub przesłanie, czyli coś, co musi zawierać każda dobra opowieść.

Storytelling w praktyce: Jak stworzyć skuteczną kampanię?

Kampanie oparte na marketingu narracyjnym powinny zawierać wymienione już elementy, takie jak: bohater, problem rozwiązanie i morał. Przy ich wykorzystaniu ciekawa historia powinna przeprowadzać odbiorcę przez następujące etapy:

  1. Wprowadzenie widza we wciągającą akcję, która zachęci go do śledzenia dalszych losów bohaterów.
  2. Przedstawienie relacji między postaciami, które najczęściej mają postać: ofiara – prześladowca – wybawiciel. Przy czym odbiorca reklamy często identyfikuje się z bohaterem reklamy (ofiarą), prześladowca, to dany problem, potrzeba lub brak, a wybawiciel to rozwiązanie problemu za pomocą reklamowanego produktu lub usługi.
  3. Narastanie konfliktu – budowanie zaangażowania i emocji odbiorców
  4. Rozwiązanie konfliktu – kulminacja
  5. Faza wyciszenia

Storytelling w marketingu: Przykłady zastosowań

Moimi ulubionymi przykładami marketingu narracyjnego są świąteczne reklamy Allegro – „Czego szukasz?”.

Platforma e-commerce Allegro co roku publikuje nowy świąteczny spot reklamowy wykorzystujący storytelling, Jednym z nich jest „English for beginners. Czego szukasz w Święta?”

Opowiada historię starszego pana (bohatera – ofiary), który postanawia nauczyć się angielskiego (problem). Pomocny okazuje się kurs kupiony w serwisie Allegro (wybawiciel). Emocje u odbiorców narastają wraz z rozwojem spotu. Czujemy sympatię do starszego pana i kibicujemy mu. Historia i sposób jej przekazania wywołują naturalny odruch przeżywania emocji razem z bohaterem. W kulminacyjnym momencie okazuje się, że powodem nauki angielskiego jest przyjazd na święta niemówiącej po polsku wnuczki. Jeśli do tego momentu nie uroniłeś jeszcze łezki, to spójrz na zbliżenie na twarz głównego bohatera 🙂

Źródło

Przykładem kampanii marketingowej wykorzystującej storytelling jest również reklama Pedigree – „Adoptuj psa”.

To seria starszych spotów, w których przedstawiano prawdziwe historie psów ze schronisk. W opowieściach prezentowano przemiany tych zwierząt po znalezieniu przez nich nowych domów.

Wykorzystanie historii z życia wziętych wpływa emocjonalnie na odbiorców opowieści. Przestawiony problem – porzucenie nieszczęśliwych psów – zostaje rozwiązany dzięki adopcji i otoczeniu opieką przez nowego właściciela. Jako widzowie możemy identyfikować się ze zwierzętami, bo opowieść pełna jest wzlotów i upadków, które dobrze znamy z własnego życia. Przesłaniem tej historii reklamowej jest fakt, że adopcja odmienia życie psa, a każdy zwierzak zasługuje na miłość.

Kampania miała pozytywny wpływ nie tylko na promocję marki, ale też na szerzenie idei adopcji zwierząt.

Źródło

Przykład storytellingu w promocji widać też w edukacyjnej kampanii Urzędu Transportu Kolejowego – „Kolejowe ABC”.

Spot reklamowy z nosorożcem Rogatkiem dostosowany jest do najmłodszych odbiorców. Historia reklamowa rozpoczyna się kiedy wiatr porywa autograf idola dziewczynki na deskorolce. Pech chciał, że poleciał w stronę przejazdu kolejowego. Na szczęście świadkiem zajścia był Rogatek, który podąża za dziećmi i wygłasza morał: „rogatek nie omijamy pod żadnym pozorem”.

Ta prosta historia z morałem za pomocą prostej, a zarazem dobrej opowieści obrazowo przedstawia mądre przesłanie. Chociaż spot trwa tylko 30 sekund, przechodzimy od fazy sympatyzowania z dziewczynką, budowania napięcia, do momentu kulminacyjnego i emocjonalnego przesłania.

Historia opowiedziana w ten sposób ma większe szanse na zwrócenie uwagi najmłodszych i zapadnięcie im w pamięć.

Źródło

Korzyści i wartość marketingu narracyjnego

Wartość marketingu narracyjnego wynika głównie z jego emocjonalnego wpływu na odbiorców. Ta forma marketingu działa, ponieważ storytelling, czyli snucie opowieści i dobra narracja elektryzują odbiorców. Jakie jeszcze korzyści daje zastosowanie marketingu narracyjnego?

zalety stosowania marketingu narracyjnego

Dlaczego warto stosować marketing opowieści?

Skuteczny storytelling wpływa na:

  • Budowanie zaufania, wiarygodności i więzi z odbiorcami opowieści,
  • Wyróżnienie się na tle konkurencji,
  • Ułatwienie zapamiętywania – dobra historia lepiej zapada w pamięć, niż zwykła reklama,
  • Zwiększenie zaangażowania – dobra reklama angażuje odbiorców, zachęca do komentowania, chętniej też podzielą się nią ze swoimi znajomymi,
  • Marketing oparty na historii może promować misję, wizję i wartości marki.

Storytelling marketing a sukces Twojej firmy z RodIN

Storytelling w biznesie może pomóc w osiągnięciu sukcesu w każdej branży. Wymienione korzyści z marketingu narracyjnego sprawiają, że coraz więcej firm decyduje się na stworzenie reklamy narracyjnej. Dobra opowieść nie tylko przyciąga i angażuje odbiorców, ale może być też wykorzystywana do budowania historii marki i prowadzenia komunikacji korporacyjnej.

W jaki sposób komunikacja organizacyjna oparta na storytellingu może pomóc Twojej firmie? To proste. Opowiadanie historii, które odzwierciedlają ważne wartości dla firmy buduje lojalność, a także zwiększa poczucie przynależności i celu wśród pracowników. Może też przekształcić skomplikowane idee w proste i zrozumiałe opowieści.

Chcesz wykorzystać storytelling w promocji i z jego pomocą osiągnąć sukces swojej firmy? A może chcesz wykorzystać storytelling w biznesie do prowadzenia komunikacji korporacyjnej? Świetnie się składa! Ze wsparciem RodIN świat skutecznego marketingu narracyjnego stoi przed Tobą otworem!

Jesteśmy agencją, która oferuje usługi marketingu strategicznego. W ramach niego możemy wspólnie stworzyć przemyślany marketing narracyjny dla Twojej firmy. Dobra historia bogata w emocje to świetny sposób promocji marki. Stwórz z nami marketing oparty na emocjach i pokaż swój produkt lub usługę szerszemu gronu odbiorców!

Spis treści

Zamów darmowy audyt marketingu !

Sprawdź czy twoje działania marketingowe przynoszą maksimum efektów. Wypełnij formularz i otrzymaj darmowy audyt.

O autorze

Alicja Okrucińska

Alicja Okrucińska

W digital marketingu najbardziej kręcą mnie social media, kampanie Google Ads i Facebook Ads. Prywatnie właścicielka golden retrievera i ogródka działkowego, o których mogę opowiadać godzinami.

Chcesz więcej ruchu na stronie?

Otrzymaj darmowy audyt SEO od RodIN i zobacz ile ruchu możesz zyskać na swojej stronie www

Dziękuję, że przeczytałeś(aś) mój artykuł!

Jeśli chcesz żebyśmy zadbali o marketing Twojej firmy - zostaw kontakt do siebie:

Wolisz słuchać niż czytać?

Posłuchaj naszego podcastu!