Realne problemy klimatyczne, przed którymi stoimy jako społeczeństwo doprowadziły do zmiany postrzegania ekologii także w środowiskach biznesowych. Ekomarketing to nie tylko strategia na budowanie pozytywnego wizerunku firmy, ale też sposób na realne zmniejszenie negatywnego wpływu działalności gospodarczej na środowisko.
Czym jest marketing ekologiczny i dlaczego jest ważny?
Żyjemy w czasach, w których potrzeba ochrony środowiska jest ważna, jak nigdy wcześniej. Zrównoważony rozwój pomaga zachować równowagę między potrzebami społeczeństwa, a dbaniem o środowisko naturalne, w tym o kończące się nieodnawialne zasoby energii. Te aspekty wpływają na rozwój zielonego marketingu, który może reklamą pomóc środowisku.
Odkryj tajniki personalizacji z naszym wyjątkowym szablonem persony!
Czy chcesz lepiej zrozumieć swoich klientów? Z naszym bezpłatnym szabionem persony możesz to osiągnąć
Dłaczego warto pobrać nasz szablon persony?
• Zwiększ skutecznosć Twoich kampanii
• Oszczędność czasu i zasobów
• Poprawa produktów i usług
Odbierz szablon za 0 zł!
Definicja i zakres marketingu ekologicznego
Marketing ekologiczny – nazywany jest także zielonym marketingiem. W ramach niego firmy dążą do zbudowania pozytywnego wizerunku na rynku. Obejmuje strategię komunikacji i konkretne działania biznesowe, które mają zminimalizować negatywny wpływ działalności gospodarczej firmy na planetę.
W zakresie marketingu ekologicznego jest nie tylko promocja przyjaznych dla środowiska produktów i usług, ale też dążenie do zrównoważonego rozwoju. Firmy angażujące się w zielony marketing starają się edukować i budować świadomość ekologiczną konsumentów. Dążą też do zdobycia certyfikatów i znaków, które potwierdzają proekologiczną postawę marki.
Zajmiemy się marketingiem w Twojej firmie!
Wypełnij formularz i otrzymaj darmową wycenę
Dlaczego green marketing działa? Korzyści dla biznesu i środowiska
Myśląc o prowadzeniu działań marketingu odpowiedzialnego ekologicznie, pierwszą korzyścią która przychodzi do głowy, jest budowanie wizerunku marki przyjaznej środowisku. To prawda, taka postawa przyciąga konsumentów, którzy są zainteresowani ochroną środowiska, a jest ich coraz więcej! Ale to nie wszystko.
Podejmowanie działań proekologicznych wewnątrz przedsiębiorstwa może obniżyć koszty operacyjne firmy. Ograniczenie zużycia papieru na rzecz dokumentów online, inwestycja w odnawialne źródła energii czy zmniejszenie ilości wytwarzanych odpadów – to działania, które nie tylko dobrze brzmią, kiedy firma chwali się nimi w przestrzeni publicznej. To też realna szansa na redukcję kosztów działalności operacyjnej.
Proekologiczne podejście jest również elementem społecznej odpowiedzialności biznesu. To z kolei ważny aspekt dla inwestorów, którzy przykładają coraz większą wagę do podejmowania współpracy z firmami, które dbają o ochronę środowiska.
Odpowiadając na pytanie dlaczego zielony marketing działa, nie mogę nie wspomnieć o korzyściach dla środowiska. Zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych, obniżenie zużycia wody, nietestowanie produktów na zwierzętach, walka z plastikiem na rzecz opakowań biodegradowalnych – to tylko niektóre zalety strategii zielonego marketingu.
Zachęcanie konsumentów do zakupu produktów ekologicznych i prowadzenie kampanii marketingu ekologicznego ma też bezpośredni wpływ na ochronę planety.
Jak wprowadzić strategię ekomarketingu do Twojego biznesu?
Wprowadzenie do firmy strategii ekomarketingu wymaga zaangażowania i przeorganizowania dotychczasowego podejścia. Chcesz wprowadzić zielony marketing do swojej firmy? Postępuj według przestawionych poniżej kroków.
Rozpocznij od zdefiniowania, które obszary Twojej działalności mają wpływ na środowisko.
Określ cele zrównoważonego rozwoju, na przykład: redukcja emisji CO2, zmniejszenie ilości odpadów, odejście od plastiku na rzecz biodegradowalnych opakowań.
Uwzględnij marketing odpowiedzialny ekologicznie w swojej strategii biznesowej. Dostosuj cele i misję firmy do planów zrównoważonego rozwoju.
Dostosuj oferowane przez Ciebie produkty lub usługi w taki sposób, aby były bardziej ekologiczne.
Współpracuj z partnerami, którzy również stosują ekologiczne praktyki.
Stwórz komunikację firmy, w której obecne będą Twoje ekologiczne inicjatywy.
Zdobądź certyfikaty ekologiczne, które zwiększą zaufanie konsumentów.
Chcesz, by strategię zielonego marketingu przygotowali i wdrożyli dla Ciebie specjaliści? Skorzystaj z oferty agencji RodIN, która wśród swoich usług oferuje wsparcie w prowadzeniu działań z zakresu marketingu strategicznego.
Przykładowe działania w green marketingu
Działania proekologiczne, uwzględniające ochronę środowiska to:
wykorzystywanie ekologicznych opakowań i walka z plastikiem,
odejście od testowania na zwierzętach,
korzystanie z odnawialnych źródeł energii,
promocja ochrony środowiska, prowadzenie edukacyjnych kampanii proekologicznych,
dążenie do neutralności emisyjnej.
Marketing ekologiczny w praktyce: case studies
Firmy prześcigają się w tworzeniu kreatywnych kampanii proekologicznych, przez co marketing ekologiczny w praktyce może przyjmować różne formy.
Sukcesy i porażki w ekologicznych akcjach marketingowych
„Mniej plastiku” – Credit Agricole.
To przykład skutecznej kampanii ekologicznej . Bank oferuje między innymi karty z ekotworzywa, przeprowadza akcje społeczne, takie jak sprzątanie dna mórz, czy rzek, a główna siedziba placówki jest w energooszczędnym budynku.
„People & Planet Positive” – IKEA
W ramach tej akcji firma dąży do całkowitej neutralności klimatycznej. IKEA podjęła się takich działań jak inwestycja w odnawialne źródła energii, zmniejszenie śladu węglowego poprzez wprowadzenie wegańskiej oferty jedzenia IKEA FOOD. W roku wykorzystywane w produkcji drewno pochodziło w 98% ze zrównoważonych źródeł.
„REset Plastic” – Lidl
Sieć supermarketów Lidl zobowiązała się do podjęcia działań mających na celu walkę z plastikiem. W ramach kampanii REset Plastic, Lidl zobowiązuje się korzystania tylko z opakowań nadających się do recyklingu do 2025 roku i do zmniejszenia zużycia plastiku o 35% do 2027 roku.
„Dieselgate” – Skandal VW
Chyba najgłośniejszą aferą greenwashingu jest ta z udziałem Volkswagena, ujawniona w 2015 roku. Firma wprowadziła oprogramowanie manipulujące wynikami testów emisji spalin, jednocześnie chwaląc się proekologiczną polityką firmy. Media nagłośniły ten skandal, w efekcie cena akcji firmy spadła, a pięciu menadżerów zostało oskarżonych o oszustwo.
Przykłady ekologicznych produktów
Prawdziwie ekologiczne produkty charakteryzują się potwierdzającym to odpowiednim certyfikatem. To na przykład:
bambusowe słomki do picia,
wielorazowe torby materiałowe,
Zielony marketing a prawo: co musisz wiedzieć
Wspominałam już o zaletach i korzyściach wizerunkowych, które można osiągnąć dzięki marketingowi ekologicznemu. Niestety, niektórzy chcą korzystać z pozytywnego wpływu ekologicznego wizerunku firmy nie mając proekologicznej postawy i wprowadzając konsumentów w błąd. Naruszają w ten sposób zaufanie konsumentów i często nie możemy być pewni czy dane produkty na pewno są ekologiczne i przyjazne dla środowiska, czy tylko napisano tak tylko na etykiecie produktu. Co na to prawo?
Marketing ekologiczny w prawie polskim
Według polskiego prawa, przedsiębiorcy nie mogą wprowadzać konsumentów w błąd. Czy to oznacza, że nierzetelny marketing nie istnieje? To byłoby zbyt proste 🙂
Niestety przepisy regulujące te kwestie zawierają wiele wyrażeń ogólnych i nieprecyzyjnych. W ten sposób powstają luki, które otwierają furtkę do nieuczciwej konkurencji. Mimo to firma może zostać pociągnięta do odpowiedzialności cywilnoprawnej za naruszenie interesów konsumentów. W efekcie może być zmuszona do wycofania danej reklamy czy informacji na produkcie, a także zobowiązana do wypłaty odszkodowania. Dodatkowo firma może zostać ukarana finansowo przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Wartość kary może wynosić do 10% obrotu z poprzedniego roku.
Greenwashing — nierzetelny marketing ekologiczny i jego konsekwencje
Zjawisko wprowadzania konsumentów w błąd poprzez sugerowanie, że jest się firmą proekologiczną ma swoją nazwę – greenwashing. To wątpliwa etycznie taktyka może prowadzić do poważnego kryzysu wizerunkowego firmy, jeśli fakt jej stosowania wyjdzie na jaw.
Przez greenwashing rozumie się mniej szkodliwe działania takie jak na przykład deklaracje o ekologiczności produktu bez podawania dowodów (np. brak certyfkatów). To też świadome wprowadzanie konsumentów w błąd poprzez umieszczanie nieprawdziwych informacji na etykietach.
W konsekwencji firma może stracić zaufanie klientów, zniszczyć swoją reputację i narazić się na konsekwencje prawne. Należy odpowiedzieć sobie pytanie czy nierzetelny marketing ekologiczny jest wart ryzyka strat wizerunkowych i finansowych, czy nie taniej i prościej prowadzić prawdziwy green marketing.
Inne rozwiązania, których może potrzebować Twoja firma
Pozycjonowanie Stron (SEO)
Google Ads (SEM)
Prowadzenie social media
Szkolenia marketingowe
Zrozumieć konsumenta: świadomość ekologiczna a zachowania zakupowe
Świadomość ekologiczna konsumentów się zmienia. Zmieniają się też ich decyzje zakupowe, a firmy stawiające na ekomarketing mają większą szansę na przyciągnięcie i zatrzymanie konsumentów.
Żyjemy w czasach, kiedy dbałość o środowisko jest ważna jak nigdy wcześniej. Coraz więcej konsumentów zdaje sobie z tego sprawę. Korzystanie z ekologicznych produktów ma dla nich znaczenie nie tylko ze względów światopoglądowych, ale też z uwagi na przyszłość planety.
Z tego względu firmy, które działają w zgodzie z normami ekologicznymi mają lepsze perspektywy na przyszłość niż te, którym obce są praktyki ekologiczne.
Wprowadź green marketingu z RodIN! Możesz na nas liczyć w całym procesie
Jeśli zastanawiasz się czy warto wprowadzić strategię ekomarketingu do Twojego biznesu – odpowiedź brzmi TAK! W związku z rozwojem świadomości ekologicznej konsumentów i promocją działań proekologicznych, ta strategia jest skuteczna, jak nigdy wcześniej.
Wprowadzając ekomarketing do swojej firmy należy wystrzegać się greenwashingu i zadbać o dostosowanie celów i misji firmy do ekologicznego wizerunku firmy.
W całym procesie ustalania i wprowadzania strategii w marketingu ekologicznym może pomóc nasza agencja marketingowa RodIN. Zaplanujemy strategię i działania w ekomarketingu, stworzymy proekologiczną kampanię i pomożemy zbudować wizerunek ekologicznej marki.