Inbound marketing – czym i dla kogo jest marketing przychodz膮cy?

Inbound marketing: definicja, przyk艂ady, wady, zalety i strategie wdro偶enia w naszym przewodniku. Zobacz i zastosuj w swojej firmie! 馃憣
Czym jest Inbound Marketing?

Spis tre艣ci

Definicja Inbound Marketingu

Inbound marketing, czyli marketing przychodz膮cy jest strategi膮 marketingu, kt贸ra sprawia, 偶e to potencjalny klient robi pierwszy krok w kierunku firmy. Dzia艂ania inbound marketingu r贸偶ni膮 si臋 od marketingu tradycyjnego tym, 偶e s膮 znacznie mniej agresywne i sprawiaj膮 wra偶enie, 偶e to klient samodzielnie, ze swojej w艂asnej, nieprzymuszonej woli odnalaz艂 firm臋 i jej produkty. Troch臋 jak lektura szkolna kontra ksi膮偶ka, kt贸r膮 si臋 znalaz艂o samemu.

Poj臋cie inbound marketingu powsta艂o nieca艂膮 dekad臋 temu w Stanach Zjednoczonych i szybko zyska艂o na popularno艣ci, dzi臋ki swojej ponadprzeci臋tnej skuteczno艣ci. Pozwala na uzyskanie satysfakcjonuj膮cych wynik贸w sprzed偶y, bez bezpo艣redniego oferowania swojego produktu klientom.

Dlaczego inbound wygrywa z outbound?

Marketing wychodz膮cy lub tradycyjny (outbound) nazywany jest r贸wnie偶 marketingiem przeszkadzaj膮cym (z ang. interruptive marketing), dlatego 偶e wymaga od odbiorcy prze艂膮czenia jego uwagi z rzeczy, kt贸r膮 si臋 akurat zajmuje, na przekaz marketingowy nadawcy. Dobrym przyk艂adem jest reklama w telewizji, radiu lub telefon od telemarketera. Takie reklamy cz臋sto osi膮gaj膮 efekt odwrotny od zamierzonego, szczeg贸lnie je艣li s膮 wyj膮tkowo natarczywe. Z kolei inbound marketing przyci膮ga odbiorc贸w, kt贸rych nie trzeba przekonywa膰 do kontaktu – ju偶 to zrobi艂y.

Marketing wychodz膮cy (outbound) – przyk艂ady:

  1. Reklamy w mediach
  2. Google Ads
  3. Telefony sprzeda偶owe
  4. Reklamy na stronie internetowej
  5. Reklamy w przestrzeni publicznej
  6. Mail marketing

Przyk艂ad outbound marketingu: reklama preparatu na wzd臋cia

Z roku na rok warto艣膰, jak膮 przynosi outbound marketing spada:

  • 44% maili reklamowych nie jest otwieranych
  • 86% os贸b prze艂膮cza telewizor lub nie ogl膮da reklam w telewizji
  • 84% osobom w wieku 25-34 lata zdarza si臋 wyj艣膰 ze strony www przez zbyt nachaln膮 reklam臋
  • 91% os贸b wypisa艂o si臋 z przynajmniej jednej listy mailingowej, na kt贸r膮 si臋 wcze艣niej zapisali
  • 90% os贸b pomija reklamy w YouTube

Przyk艂ady inbound marketingu

Mo偶na zaryzykowa膰 stwierdzenie, 偶e rynek powoli b臋dzie wycofywa艂 si臋 z wychodz膮cych kampanii reklamowych, dlatego tym bardziej warto wiedzie膰 jak skutecznie dzia艂a膰 w nurcie strategii inbound

Podstaw膮 marketingu inbound jest tzw. content marketing, czyli tworzenie warto艣ciowych tre艣ci, kt贸re same w sobie nie sprzedaj膮 produktu/us艂ugi, ale budz膮 zainteresowanie nimi w艣r贸d potencjalnych klient贸w.

Przyk艂ad strategii marketingu przychodz膮cego od Allegro: reklama w formie pi臋knej historii, przy jednoczesnym braku agresywnych hase艂 reklamowych:

Narz臋dzia inbound marketingu:

Zalety inbound marketingu

Badania wykazuj膮, 偶e marketing przychodz膮cy kosztuje ok. 60% mniej ni偶 marketing tradycyjny (outbound), natomiast 艣rednio przynosi on trzy razy wi臋cej klient贸w. Jednocze艣nie inbound jest d艂ugoterminow膮 strategi膮 marketingu, nastawion膮 na tworzenie przyci膮gaj膮cych tre艣ci, kt贸re stopniowo zwi臋kszaj膮 zaanga偶owanie potencjalnych klient贸w, co czasem potrafi zaj膮膰 miesi膮ce, a nawet lata. Najlepsz膮 metod膮 jest wi臋c po艂膮czenie strategii inbound z outbound, ale o tym w dalszej cz臋艣ci tekstu.

Przyk艂ad inbound marketingu: podcast Niestraszny Marketing z poradami dla przedsi臋biorc贸w:

Wady inbound marketingu

Najwi臋kszy problem z marketingiem przychodz膮cym polega na tym, 偶e droga od przeczytania artyku艂u na blogu (lub wej艣cia na profil w Instagramie) jest do艣膰 d艂uga. Poza tym tre艣ci, kt贸re ludzie najch臋tniej czytaj膮/ogl膮daj膮 nie s膮 tre艣ciami sprzeda偶owymi – opowiadaj膮 historie, pomagaj膮 odbiorcy, dostarczaj膮 rozrywki itp. Cz臋sto zbyt du偶ym wyzwaniem dla marketera jest wple艣膰 w te historie informacj臋 o produkcie w taki spos贸b, aby nie by艂a ona widoczna go艂ym okiem i nie zmniejsza艂a jako艣ci przekazu. W momencie, kiedy odbiorcy orientuj膮 si臋, 偶e tre艣膰 jest sponsorowana, to trac膮 zainteresowanie i zaufanie.

Jak sobie poradzi膰 z tymi wyzwaniami? W RodIN m贸wimy, 偶e je艣li tre艣ci nie b臋d膮 sprzedawa膰, to nikt nic nie kupi. Dlatego stosujemy r贸偶nego rodzaju zach臋ty do podj臋cia kolejnych akcji na stronie internetowej. Nieinwazyjnie wpl膮tujemy w tre艣膰 naszych artyku艂贸w informacje o naszych us艂ugach w danym obszarze lub proponujemy zapisanie si臋 do newslettera, aby otrzymywa膰 wi臋cej warto艣ciowych tre艣ci. W ten spos贸b „pchamy” klienta do kolejnych podstron i zach臋camy go do zakupu lub przynajmniej pozostawienia swoich danych kontaktowych. Natomiast ka偶dy biznes powinien mie膰 swoj膮 strategi臋 inbound marketingu, uzale偶nion膮 od grupy docelowej, tre艣ci, kt贸re j膮 interesuj膮 oraz miejsc, w kt贸rych ta grupa docelowa najcz臋艣ciej przebywa. Pomagamy firmom okre艣li膰 kierunek dzia艂ania oraz grup臋 odbiorc贸w w ramach naszej us艂ugi marketingu strategicznego.

Po艂膮czenie marketingu przychodz膮cego i wychodz膮cego

Na tym etapie tekstu nie musimy ju偶 nikogo przekonywa膰 o tym, 偶e inbound marketing dzia艂a. Jednak, jak wspominali艣my wy偶ej, w zdecydowanej wi臋kszo艣ci przypadk贸w, ci臋偶ko jest liczy膰 na natychmiastowy zwrot z inwestycji w tak膮 metod臋 marketingu. Dlatego wiele ma艂ych firm decyduje si臋 przede wszystkim na dzia艂ania outbound, takie jak reklamy w Google lub radiu. Pomimo 偶e taka strategia dzia艂a艅 marketingowych przynosi szybkie efekty (o ile jest prawid艂owo zrobiona), w d艂ugim okresie nie pozwoli ona zwi臋kszy膰 zysk贸w bez znacznego zwi臋kszenia bud偶etu reklamowego. Poza tym w chwili kiedy przestaniemy p艂aci膰 za reklamy, ruch na naszej stronie i ilo艣膰 nowych klient贸w spadnie praktycznie do zera. Dlatego najlepszym sposobem jest po艂膮czenie strategii inbound marketingu z outbound.

Przyk艂ad: inwestycja w Google Ads oraz SEO, gdzie reklamy w Google daj膮 efekty natychmiastowe, a SEO buduje pozycje strony w d艂ugim okresie. Pierwsze efekty dobrze zoptymalizowanej kampanii Google Ads pojawiaj膮 si臋 ju偶 w pierwszym tygodniu, z kolei pierwsze efekty SEO s膮 widoczne po ok. 3-6 miesi膮cach od rozpocz臋cia dzia艂a艅.

Przyk艂ad po艂膮czenia reklamy z histori膮: reklama Apple „Think Different”

Od czego zacz膮膰?

Odpowied藕 jest prosta: da膰 co艣 za darmo. Tym czym艣 jest warto艣膰 dla klienta, w postaci porady, przewodnika, wiedzy, przydatnych informacji, wskaz贸wek itp. W ten spos贸b buduje si臋 zar贸wno zaufanie, jak i 艣wiadomo艣膰 marki w艣r贸d grupy docelowej.

Jak stworzy膰 tak膮 grup臋 docelow膮? O tym opowiadamy w naszym podca艣cie Niestraszny Marketing – pos艂uchaj na Spotify.

Je艣li chcesz, 偶eby艣my stworzyli tak膮 grup臋 dla Ciebie i Twojej firmy – zapraszamy na darmow膮 konsultacj臋!

Ponad 90% marketingowc贸w wykorzystuje inbound, a 76% uwa偶a j膮 za swoj膮 najwa偶niejsz膮 strategi臋.

Jakie s膮 strategie dzia艂a艅 marketingu przychodz膮cego?

W zale偶no艣ci od specyfiki firmy i grupy docelowej wyr贸偶nia si臋 nast臋puj膮ce strategie dzia艂a艅 inbound marketingu:

  1. Prowadzenie bloga na stronie www
  2. Tworzenie tre艣ci wideo na YouTube/TikTok/Instagram
  3. Prowadzenie warto艣ciowego(!) profilu w mediach spo艂eczno艣ciowych
  4. Prowadzenie szkole艅, prezentacji, webinar贸w itp.

Om贸wmy teraz ka偶d膮 z tych koncepcji inbound marketingu w szczeg贸艂ach:

Strategia inbound marketingu 1: Prowadzenie bloga (content marketing)

Prowadzenie warto艣ciowego bloga jest jedn膮 z najpopularniejszych strategii dzia艂a艅 inbound, kt贸ra nie jest jednak wolna od wad. Na 艣wiecie istnieje oko艂o 2 miliardy blog贸w, czyli ok. 1 blog na 5 os贸b. Jest to bardzo nasycony i konkurencyjny rynek, na kt贸rym pisanie tre艣ci „po omacku” ju偶 nie wystarcza do tego, aby si臋 znale藕膰 na pierwszej pozycji w Google. Aby wujek Google uzna艂 nasze tre艣ci za warto艣ciowe, musi by膰 spe艂niony szereg warunk贸w, m.in.:

  • reputacja strony www
  • reputacja domeny
  • reputacja adresu IP, na kt贸rym si臋 znajduje strona
  • Ilo艣膰 tekstu w ramach danego tematu
  • Ilo艣膰 link贸w do 藕r贸de艂 informacji
  • Jako艣膰 i czytelno艣膰 tekstu
  • Ilo艣膰 zdj臋膰, wykres贸w, infografik
  • Ilo艣膰 list numerowanych i nienumerowanych
  • Linki przychodz膮ce do danej tre艣ci

Jak wida膰, nie wystarczy ju偶 lekkie pi贸ro i znajomo艣膰 tematu – teksty musz膮 by膰 pisane z uwzgl臋dnieniem wielu czynnik贸w wp艂ywaj膮cych na pozycj臋 bloga w Google. Inaczej pisanie nie ma sensu, skoro nikt nigdy nie przeczyta naszego artyku艂u. Dlatego firmy coraz cz臋艣ciej korzystaj膮 z us艂ug agencji takich jak RodIN, kt贸re maj膮 na pok艂adzie nie tylko copywritera, ale te偶 analityka, SEO specjalist臋 oraz designera. Po艂膮czenie si艂 ca艂ego zespo艂u, wraz z wiedz膮 koncepcji inbound marketingu pozwala tworzy膰 tre艣ci, kt贸re spodobaj膮 si臋 zar贸wno u偶ytkownikom, jak i wyszukiwarce.

Przyk艂ad inbound marketingu: Blog RodIN.pl
Przyk艂ad marketingu tre艣ci: blog RodIN.pl

Strategia 2: Tworzenie tre艣ci wideo na YouTube/TikTok/Instagram

80% tre艣ci „przyswajanych” w Internecie to tre艣ci wideo i ta tendencja si臋 tylko wzmacnia z roku na rok. Tre艣ci wideo wymagaj膮 od m贸zgu najmniej „pracy”, poniewa偶 wp艂ywaj膮 na wi臋ksz膮 ilo艣膰 zmys艂贸w w por贸wnaniu ze zdj臋ciami lub tekstem. Dlatego te偶 s膮 tak „艂atwostrawne” i ludzie ch臋tniej ogl膮daj膮 ni偶 czytaj膮.

Oczywistym sposobem na przyci膮gni臋cie uwagi do naszej marki jest tworzenie tre艣ci wideo, natomiast nie chodzi oczywi艣cie o reklamy w telewizji. Tre艣膰 wideo mo偶e by膰 uznana za narz臋dzie marketingu przychodz膮cego tylko w sytuacji, kiedy po obejrzeniu tej tre艣ci osoba sama decyduje si臋 na kontakt z firm膮, bez oczywistych do tego zach臋t.

Przyk艂ad strategii inbound: prowadzenie kana艂u na YouTube:

Strategia 3: Prowadzenie warto艣ciowego(!) profilu w social media

Media spo艂eczno艣ciowe s膮 艣wietn膮 form膮 marketingu inbound, ale tylko wtedy, gdy nasza grupa docelowa u偶ywa tych kana艂贸w. Nie ma sensu tworzy膰 tre艣ci na Instagrama, je艣li nasza grupa docelowa nawet nie wie co to jest. Z kolei, je艣li dobierzemy kana艂 i tre艣ci do odbiorcy – nie b臋dziemy nawet potrzebowali strony www, aby sprzedawa膰 nasze produkty. Warto jednak pami臋ta膰, aby prowadzony profil nie by艂 艣cian膮 reklam. Lepiej postawi膰 na warto艣ciowe/ciekawe/zabawne tre艣ci, w kt贸rych zach臋ta sprzeda偶owa b臋dzie przekazem podprogowym. 艢wietnym przyk艂adem s膮 wszelakiej ma艣ci profile trener贸w/trenerek personalnych, dietetyk贸w, dekorator贸w czy makija偶ystek:

Przyk艂ad inbound marketingu w social mediach: profil na Instagramie
https://www.instagram.com/alitness_/

Strategia 4: Prowadzenie szkole艅, prezentacji, webinar贸w itp.

Szkolenie z budowy marki osobistej i biznesowej w ramach Fundacji Rozwoju Interim Managementu, prowadzi Dymitr Andrzej Rodzin:

Szkolenie z marketingu w ramach Fundacji Rozwoju Interim managementu, prowadzi Dymitr Andrzej Rodzin
https://frim.org.pl/

Stosuj膮c strategie inbound marketingu budujemy mark臋 (osobist膮 lub biznesow膮) i jej rozpoznawalno艣膰. Najlepszym sposobem na to jest dzielenie si臋 wiedz膮 – dobr膮 okazj膮 do tego s膮 szkolenia, webinary i prezentacje. Prowadz膮c je nie tylko dbamy o istotny element inbound marketingu, ale r贸wnie偶 mo偶emy przy okazji pozyska膰 klient贸w lub partner贸w.

Osobi艣cie regularnie prowadz臋 warsztaty i szkolenia, kt贸re daj膮 mi do艣wiadczenie w wyst膮pieniach publicznych oraz rozpoznawalno艣膰 w bran偶y i nowe znajomo艣ci. Je艣li chcesz 偶ebym przeszkoli艂 Twoj膮 za艂og臋 ze skutecznych metod marketingu – zapraszam do kontaktu! 馃檪

Spis tre艣ci

Chcesz wiedzie膰 wi臋cej?

Zapisz si臋 do naszego newslettera, w kt贸rym dzielimy si臋 tajnikami marketingu i otrzymaj 10% zni偶ki na dowoln膮 us艂ug臋!

O autorze

Dymitr Andrzej Rodzin

Dymitr Andrzej Rodzin

Pasjonat marketingu, podcaster, za艂o偶yciel agencji marketingu RodIN. Zdobywa艂 do艣wiadczenie kieruj膮c marketingiem firm z bran偶y finansowej oraz IT. Autor kurs贸w i szkole艅, m贸wi w czterech j臋zykach, kt贸rych u偶ywa zar贸wno w pracy jak i w podr贸偶ach. W wolnych chwilach gra w squasha i na gitarze.
Zapraszam na moje social media:

Chcesz wi臋cej ruchu na stronie?

Otrzymaj darmowy audyt SEO od RodIN i zobacz jak mo偶esz zyska膰 wi臋cej ruchu na swojej stronie www

Dzi臋kuj臋, 偶e przeczyta艂e艣(a艣) m贸j artyku艂!

Je艣li chcesz 偶ebym pom贸g艂 Ci z marketingiem w Twojej firmie - zostaw kontakt do siebie:

Wolisz s艂ucha膰 ni偶 czyta膰?

Pos艂uchaj naszego podcastu!