Google AdWords | Wszystko, co musisz wiedzieć

Google AdWords, czyli Google Ads po rebrandingu w 2018, to narzędzie umożliwiające zaistnienie w świecie online. Dowiedz się dlaczego warto tworzyć kampanie reklamowe Google Ads, jak z ich pomocą dotrzeć do potencjalnych klientów oraz jakie są rodzaje reklamy w sieci reklamowej Google.

Spis treści

Google AdWords to narzędzie umożliwiające zaistnienie w świecie online. Po rebrandingu w 2018 platforma zmieniła nazwę na Google Ads. Dowiedz się dlaczego warto tworzyć kampanie reklamowe Google Ads. Sprawdź, jak z ich pomocą dotrzeć do potencjalnych klientów. Poznaj rodzaje reklamy w sieci reklamowej Google.

System reklamowy Google otwiera przed przedsiębiorcami i reklamodawcami drzwi do dotarcia do klienta. Dobrze skonfigurowana kampania Google Ads potrafi zdobyć uwagę odbiorców dokładnie w tym momencie, w którym szukają informacji o produktach i usługach.

Co to jest Google Ads (AdWords)?

Google Ads (dawniej Adwords) – to platforma reklamowa stworzona przez Google. Umożliwia firmom i reklamodawcom promowanie swoich produktów i usług. Reklama może pojawić się w sieci wyszukiwania, na stronach partnerów, w aplikacjach mobilnych i na YouTube.

Reklamy Google Ads pozwalają reklamodawcom dotarzeć do potencjalnych klientów. Są skuteczne, gdy użytkownicy poszukują produktów lub usług oferowanych przez daną firmę poprzez linki sponsorowane. Reklama Google Ads wyświetla się na podstawie określonych słów kluczowych i innych kryteriów targetowania. Dzięki temu są bardziej ukierunkowane i skuteczne.

Skąd się wzięła nazwa Google AdWords?

Skąd się wzięła nazwa AdWords?

Nazwa Google AdWords powstała w momencie tworzenia platformy przez zespół Google. To połączenie terminów „ad” i „words”. W tłumaczeniu na język polski oznaczają reklamę i słowa.

Początkowo, głównym celem platformy było umożliwienie firmom wyświetlania tekstowych reklam w wyszukiwarce Google. Opierały się one na słowach kluczowych wprowadzanych przez użytkowników. Reklamodawcy płacili za kliknięcia w swoje reklamy. Przyczyniło się to do popularności modelu CPC (Cost Per Click) w reklamie online.

Nazwa Google Adwords jest więc dosłownym opisem początkowych funkcji platformy. Umożliwia reklamodawcom płacenie za wyświetlanie reklam. Opierają się one na konkretnej kombinacji słów kluczowych.

Z czasem platforma rozwinęła się – dodano nowe funkcje, czyli reklamy graficzne, reklamy wideo i inne formy reklamowe. Dlatego w 2018 roku Google zdecydowało się na rebranding. Zmieniono nazwę z „AdWords” na „Ads”. Zmieniona nazwa odzwierciedlała zróżnicowany zakres możliwości reklamowych oferowanych przez platformę. Obecnie obejmuje on różne formaty i media. Nie są to tylko słowa kluczowe.

Gdzie wyświetla się reklama Google Ads?

Reklamy Google Ads wyświetlają się w różnych miejscach i dynamicznie dostosowują swój format. Dzięki temu reklamodawcy docierają do docelowej grupy odbiorców na wielu przestrzeniach internetowych. W jakich miejscach są wyświetlane reklamy Google Ads?

  • W wynikach wyszukiwania Google – reklamy tekstowe Google Ads pojawiają się na szczycie, bokach lub na dole wyników organicznych wyszukiwania w Google i są wyraźnie zaznaczone jako reklama.
Widok na sponsorowane reklamy w wynikach wyszukiwania Google.
Zrzut widoku na sponsorowane wyniki wyszukiwania w Google Ads, pojawiające się na dole strony.
  • W sieci reklamowej Google – reklamy publikowane w różnych formatach (tekstowym, graficznym, wideo) w witrynach partnerskich Google, w tym w serwisie YouTube, na stronach internetowych i w aplikacjach mobilnych.Przykładowa reklama google ads adwords na platformie YouTubeW aplikacjach mobilnych – reklamy graficzne, tekstowe, czy wideo, wyświetlane zarówno w telefonach z systemem Android, jak i iOS.
  • W wynikach wyszukiwania na Google Maps – umożliwia to lokalnym firmom promowanie swojej oferty i lokalizacji.

Jakie są rodzaje reklamy w sieci reklamowej Google Ads?

Google Ads oferuje wiele form reklam, które umożliwiają reklamodawcom dostosowanie swoich kampanii do różnych celów i preferencji odbiorców. System reklamowy Google Ads pozwala na wykorzystywanie następujących rodzajów reklam:

  • Reklamy w wynikach wyszukiwania – klasyczne reklamy tekstowe, które pojawiają się na górze, bokach lub na dole wyników wyszukiwania Google i są wyraźnie oznaczone jako reklama.
  • Graficzne reklamy display – wyświetlane na stronach partnerów Google, w tym na witrynach informacyjnych, blogach, czy portalach tematycznych. Mogą zawierać obrazy, tekst i inne elementy multimedialne.
Przykład graficznych reklam displayowych w serwisie Onet.
  • Reklamy Wideo – prezentowane na platformie YouTube, zarówno przed, w trakcie, jak i po odtwarzaniu filmów. Mogą mieć różne długości i formaty.
Przykład reklamy wideo na platformie YouTube.
  • Reklamy Shopping – dedykowane sklepom internetowym. Pojawiają się na stronie wyników wyszukiwania Google oraz w zakładce Zakupy. Znajdziesz je w formie ilustracji produktów, wraz z ceną i nazwą sklepu.
Widok na reklamy typu shopping w wynikach wyszukiwania Google Ads.
  • Reklamy na Google Maps – umożliwiają lokalnym firmom promowanie swojej oferty i udostępnianie lokalizacji.
Przykład wyników wyszukiwania po wpisaniu zapytania w Google Maps.
  • Reklamy Dynamiczne – dostosowują się do zachowań użytkowników i prezentują produkty lub usługi na podstawie ich wcześniejszych interakcji z witryną reklamodawcy.
  • Reklamy na Gmailu – wyświetlane w zakładce Oferty w skrzynce odbiorczej Gmaila. Są dostosowane do odbiorców w oparciu o ich zachowania online.
Widok na zakładkę "Oferty" w poczcie Gmail, do której trafiają reklamy Google Adwords (Google Ads).

Różnorodne formaty reklamowe pozwalają reklamodawcom dotrzeć do swojej docelowej grupy odbiorców w zależności od celów kampanii i preferencji marketingowych.

Kolejność wyświetlania reklam w Google Ads

W jaki sposób ustala się kolejność wyświetlania płatnych reklam w wyszukiwarkach? Decyduje o tym ranking reklamy. Bierze pod uwagę kilka czynników:

  • Stawka za kliknięcie (CPC) – maksymalna stawka, jaką reklamodawca jest w stanie zapłacić za kliknięcie,
  • Wynik jakości reklamy – dopasowanie treści reklamy do zapytania użytkownika, jakość strony docelowej i odpowiednie słowo kluczowe,
  • Rozszerzenia reklam – dla firm lokalnych, reklamy mogą mieć lepszą pozycję jeśli korzystają z rozszerzeń lokalnych, takich jak godziny otwarcia, linki do witryny, lokalizacja czy recenzje,
  • Historia wydajności konta – ogólna wydajność konta reklamowego, w tym wskaźniki klikalności (CTR) i jakości.

Warto wiedzieć, że zadeklarowanie jak najwyższej stawki za kliknięcie nie oznacza osiągnięcia pierwszej pozycji w wyszukiwarce. To bardziej skomplikowane, bo Google bierze pod uwagę więcej czynników. Uwzględniając je, Google stara się dostarczać reklamy, które będą najlepiej dopasowane i najbardziej wartościowe z perspektywy odbiorców.

Chcesz, aby widoczność Twojej firmy w lokalnych wyszukiwaniach znacznie wzrosła?

Z naszą pomocą będziesz w pierwszych wynikach wyszukiwania!
Zespół rodin

Jakie są zalety korzystania z reklam Google Ads?

  • Reklama google ads adwords - zalety z korzystania z kampani google.Precyzyjne targetowanie – Google Ads umożliwia bardzo dokładne targetowanie reklam, co pozwala dotrzeć do określonych grup odbiorców na podstawie lokalizacji, języka, urządzenia, zachowań online czy zainteresowań.
  • Szybkie wyniki – prowadzenie kampanii reklamowych w Google Ads pozwala bardzo szybko dotrzeć do odbiorców w momencie, w którym szukają produktów lub usług oferowanych przez firmę.
  • Reklamodawca płaci tylko za faktyczne kliknięcia w reklamę – model płatności za kliknięcie (CPC) pozwala reklamodawcom płacić tylko jeśli użytkownik kliknie w reklamę.
  • Elastyczny budżet – Google Ads umożliwia elastyczne zarządzanie budżetem reklamowym: dostosowanie dziennego lub miesięcznego limitu wydatków, co pozwala kontrolować koszty kampanii.
  • Różnorodność formatów reklam – Google Ads obsługuje różne formaty reklam: tekstowe, graficzne, wideo, reklamy w aplikacjach mobilnych, czy na platformie YouTube, co daje reklamodawcom szeroki wachlarz możliwości promocji.
  • Pomiar skuteczności – platforma dostarcza szczegółowe narzędzia analityczne, dzięki którym można w prosty sposób monitorować skuteczność kampanii: śledzić liczbę kliknięć, konwersje, wskaźnik klikalności, także dokładnie analizować dane demograficzne i zachowania odbiorców.
  • Dostęp do ogromnej sieci – reklamy Google mogą być wyświetlane w wielu miejscach w internecie, na przykład na stronach partnerskich Google, co daje szeroki zasięg i możliwość dotarcia do różnych grup odbiorców.
  • Optymalizacja na bieżąco – dzięki natychmiastowym wynikom i danym analitycznym, reklamodawcy mogą na bieżąco dostosowywać swoje działania reklamowe, optymalizując je na podstawie realnych wyników.

W związku z tymi korzyściami, Google Ads stanowi bezkonkurencyjne narzędzie do promocji, które zapewnia efektywność, elastyczność i precyzję działań reklamowych dla różnych rodzajów firm i kampanii reklamowych.

SEO a płatne kampanie Google Ads (Adwords)

SEO i płatne kampanie Google Ads (dawniej AdWords) to dwie różne strategie marketingowe. Połączone ze sobą będą się wzajemnie uzupełniać, co można wykorzystać do stworzenia kompleksowego planu marketingowego.

SEO, czyli optymalizacja strony pod kątem wyświetleń skupia się na zdobywaniu organicznego, czyli darmowego ruchu. W tym celu przeprowadza się audyt strony, a następnie optymalizację. Działania prowadzone w ramach optymalizacji strony, to między innymi: badanie i dobór fraz kluczowych, budowanie profilu linków, dostosowanie strony do wyświetlania na różnych rodzajach urządzeń, poprawa szybkości ładowania strony, czy optymalizacja techniczna.

Użytkownicy często uważają wyniki organiczne za bardziej rzetelne, co może przynieść korzyści w budowaniu zaufania do marki. Choć efekty działań SEO nie są widoczne od razu – proces ten wymaga czasu. Gdy jednak już zaczną pojawiać się pierwsze efekty, będą one przynosiły korzyści przez długi czas.

Połączenie SEO z płatnymi kampaniami Google Ads to szansa na uzyskanie natychmiastowych efektów płatnych reklam. Zastosuj płatne kampanie zanim będą widoczne efekty SEO. Dzięki temu szybciej zwiększysz widoczność i dotrzesz do potencjalnych klientów. Do tego kampanie Google Ads mogą służyć do testowania skuteczności konkretnych słów kluczowych, które potem mogą być efektywnie wykorzystywane w ramach strategii SEO. Treść tworzone dla SEO mogą być również wykorzystywane w kampaniach reklamowych, co zapewnia spójność i jednolite przekazy marketingowe. W ten sposób obie strategie mogą ze sobą współgrać i zazębiać się.

Połącz SEO i reklamę Google Ads – stwórz kompleksową strategię marketingową z Rodin

Połączenie SEO i płatnych reklam jako kompleksowa strategia marketingowa

Dotrzyj do nowych klientów i odkryj potencjał swojej marki z pomocą RodIN! Jesteśmy agencją marketingową z wieloletnim doświadczeniem w branży. Znamy środowisko Google display network i wiemy jak za pomocą SEO i kampanii Google osiągnąć sukces sieci wyszukiwania!

Razem z Tobą zbudujemy spersonalizowaną strategię marketingową. Dostosujemy ją do unikalnych potrzeb Twojej marki i wykorzystamy potencjał SEO. Dzięki temu użytkownicy łatwo znajdą Twoją stronę w wynikach organicznych. Wdrożymy też kampanię Google Ads, która przyniesie natychmiastowe rezultaty!

Sprawdź naszą ofertę tutaj i razem z nami zaistniej w świecie online!

Wolisz słuchać niż czytać?

Posłuchaj naszego podcastu!

Spis treści

Zamów darmowy audyt marketingu !

Sprawdź czy twoje działania marketingowe przynoszą maksimum efektów. Wypełnij formularz i otrzymaj darmowy audyt.

O autorze

Alicja Okrucińska

Alicja Okrucińska

W digital marketingu najbardziej kręcą mnie social media, kampanie Google Ads i Facebook Ads. Prywatnie właścicielka golden retrievera i ogródka działkowego, o których mogę opowiadać godzinami.

Chcesz więcej ruchu na stronie?

Otrzymaj darmowy audyt SEO od RodIN i zobacz ile ruchu możesz zyskać na swojej stronie www

Dziękuję, że przeczytałeś(aś) mój artykuł!

Jeśli chcesz żebyśmy zadbali o marketing Twojej firmy - zostaw kontakt do siebie:

Wolisz słuchać niż czytać?

Posłuchaj naszego podcastu!