Czym jest outsourcing marketingu?

Czym jest outsourcing marketingu? Outsourcing marketingu czy własny zespół? Jak zlecić zadania marketingowe na zewnątrz?
Outsourcing marketingu-czym jest?

Spis treści

Czym i dla kogo jest outsourcing marketingu?

Outsourcing marketingu, czyli nic innego jak oddelegowanie czynności i usług związanych z szeroko pojętym marketingiem do firmy zewnętrznej/osób trzecich. Innymi słowy, zamiast tworzyć i utrzymywać dział marketingu w swojej firmie, decydujemy się na powierzenie działań marketingowych komuś z zewnątrz, czyli na outsourcing usług marketingowych. Można powiedzieć, że outsourcing marketingu pozwoli niejako stworzyć zewnętrzny dział marketingu. Najczęściej marketing oddelegowuje się profesjonalnym agencjom marketingowym lub freelancerom. Koszt outsourcingu marketingu może być różny w zależności od wybranej opcji i zakresu usług. Zalety outsourcingu można mnożyć. W poniższym tekście rozpatrzymy wszystkie za i przeciw takiego podejścia oraz rozpracujemy wady i zalety freelancerów, agencji oraz posiadania działu marketingu.

Zamów darmowy audyt SEO twojej strony!

Wypełnij formularz, a my przygotujemy dla Ciebie analizę SEO Twojej strony.

Wariant 1: własny marketingowiec

Oczywistym i dość popularnym ruchem wielu przedsiębiorców jest zatrudnienie etatowego marketingowca. Nie powierzasz w takim przypadku żadnych działań firmie zewnętrznej. Wszystko dzieje się wewnątrz Twojego przedsiębiorstwa. Takie rozwiązanie z pewnością daje największą kontrolę nad tym, czym, jak i kiedy ta osoba się zajmuje. Jednak wiążą się z tym pewne ryzyka:

1. Doświadczony marketingowiec kosztuje

Doświadczony marketingowiec kosztuje więcej, niż może nam się wydawać. W zależności od branży takie osoby kasują od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych (dane za listopad 2022). Zadaj sobie pytanie: czy taka osoba jest Ci faktycznie potrzebna?

Przedsiębiorca, któremu zależy na tym, żeby raz do roku zamówić prezenty świąteczne dla klientów oraz wrzucić co jakiś czas post na Facebooka, tak naprawdę potrzebuje asystenta/ki. Tymczasem asystent ani początkujący specjalista ds. marketingu nie stworzy nam działającej strategii marketingowej, nie zrobi audytu dotychczasowych działań, a także nie powie nam, w jaki sposób powinniśmy działać, żeby zwiększyć ilość klientów.

Delegowanie działań marketingowych do przypadkowej osoby nie ma najmniejszego sensu. Do tego potrzebni są zawodowcy, a tacy kosztują. Alternatywą dla zatrudnienia zawodowca za grube miliony jest rozpoczęcie współpracy z agencją marketingową, która zrobi te wszystkie rzeczy lepiej i taniej niż zrobiłby to zatrudniony specjalista na etacie. Co prawda agencja nie pozna tak dobrze naszego produktu, jak (po jakimś czasie) osoba zatrudniona w firmie, za to nadrobi doświadczeniem z firmami z branży, a także nie będzie stosować metody prób i błędów.

2. Szef może mieć za duży, ograniczający kreatywność wpływ na marketingowca

Częstym zjawiskiem, szczególnie w małych firmach, jest wszystko znawstwo kierownictwa. Szef myśli, że sam jest najlepszym marketingowcem, a jego wizje kreatywne na pewno wpadną w oczy i uszy klientów. Niedoświadczeni marketingowcy łatwo wpadają w pułapkę ślepego wykonywania wymysłów kierownictwa, co rzadko kiedy kończy się dobrze. Agencje marketingowe są od tego, żeby mówić brutalną prawdę, nawet jeśli czasem oznacza to odrzucenie pomysłu top managera. Jako firmy niezależne, mają trzeźwe spojrzenie z zewnątrz oraz doświadczenie, które pomaga zaoszczędzić budżet na nieudanych lub ryzykownych pomysłach.

3. Marketingowiec wciąż będzie potrzebował pomocy agencji/freelancerów

Obsługa marketingowa firm to duże wyzwanie i wymaga szerokiej wiedzy na wielu płaszczyznach. Znalezienie igły w sianie bywa łatwiejsze niż znalezienie tak zwanego marketingowca 360, który zapewni firmie kompleksową obsługę marketingu. W większości przypadków będzie on potrzebował pomocy zewnętrznych specjalistów/firm. Będą to agencje SEO, graficy, copywriterzy, programiści, managerowie social mediów itd. W przypadku zatrudnienia odpowiednio szeroko wyspecjalizowanej agencji marketingowej dostaniemy cały pakiet. Wtedy po stronie firmy wystarczy zadbać o osobę do kontaktu dla agencji (może to być ktoś z niedużym doświadczeniem w dziedzinie) i można rozpocząć działania na wielu „frontach”. Zwyczajnie nie jest możliwe, aby jedna osoba, całkowicie samodzielnie mogła się podjąć prowadzenia kompleksowych działań marketingowych.

Wariant 2: Outsourcing działu marketingu do freelancera

Marketing. Czy warto współpracować z Freelancerami?
Outsourcing marketingu Freelancerzy

Podjęcie współpracy z konkretną osobą jest niewątpliwie prostsze i dużo korzystniejsze pod względem budżetu niż utrzymywanie własnego działu marketingu. Freelancer, czyli usługa outsourcingu, w której marketingiem Twojej firmy zajmuje się jedna osoba. Czy takie rozwiązanie jest idealne? Z pewnością może takie być, wszystko jednak zależy od Twoich możliwości, potrzeb i oczekiwań. Jest to też coraz bardziej popularne rozwiązanie, więc nie powinieneś mieć problemu ze znalezieniem właściwej osoby. W końcu obecnie szukając czegokolwiek wystarczy wpisać odpowiednie hasło w jedną z najpopularniejszych wyszukiwarek 🙂

Więc jak to jest z tymi Freelancerami? Freelancer będzie z pewnością dostępny i elastyczny, jeśli chodzi o potrzeby Twoje i Twojej firmy. Musisz jednak pamiętać, że z dużym prawdopodobieństwem nie pracuje tylko dla Ciebie. Obsługa marketingowa firm to jego praca, ale nie oszukujmy się — nie utrzyma się z jednego zlecenia. Przez to trzeba wykazać się dużą dozą zaufania, że taka osoba dowiezie wszystko, czego potrzebujesz na czas.

Dalej, możesz napotkać taką samą trudność jak przy pracowniku etatowym. Powierzasz prowadzenie działań marketingowych jednej osobie i nie ma fizycznej możliwości, aby był to specjalista od wszystkiego w zakresie marketingu. Działania związane z marketingiem to bardzo szerokie pojęcie i oczekiwanie, że jeden człowiek obsłuży wszystko na 100%, jest po prostu odrealnione. Każdy z nas przecież coś robi lepiej, a coś gorzej, prawda? 🙂

Wariant 3: Outsourcing usług marketingowych do agencji marketingowej

Dotarliśmy do bramki nr 3, czyli przekazanie działań marketingowych firmie zewnętrznej agencji, która będzie kreować i dbać o wizerunek firmy, którą prowadzisz.

3 zalety wynajęcia agencji marketingowej: zoptymalizowane koszty, dostęp do wielu specjalistów, indywidualnie dopasowana kampania marketingowa.
3 zalety wynajęcia agencji marketingowej

Agencja reklamowa – czy to złota recepta na skuteczny marketing? Może nie zabrzmię zbyt bezstronnie, ale moim zdaniem wynajęcie agencji marketingowej jest naprawdę dobrym rozwiązaniem. Czy to wyjście idealne? Oczywiście, że nie, takie nie istnieją. Zewnętrzna firma to zawsze kompleksowa obsługa marketingowa, wiele usług w jednym miejscu, więc jest to rozwiązanie wystarczająco dobre, żeby się nad nim zastanowić.

Dlaczego warto zaufać agencji i powierzyć prowadzenie działań marketingowych zewnętrznej firmie? Przede wszystkim, outsourcing działań marketingowych do zewnętrznej firmy daje Ci dostęp do kilku, a czasem nawet kilkunastu specjalistów z zakresu marketingu specjalistycznego. Każda agencja ma do dyspozycji własnych copywriterów, specjalistów od SEO, czy grafików, przez co każdy element Twojej kampanii będzie dopięty na ostatni guzik.

Powierzenie działań marketingowych agencjom łączy w sobie plusy własnego działu, czyli da Ci kontrolę nad tym, co robisz, z zaletami freelancera, czyli elastycznością i dyspozycyjnością.

Być może boisz się oddać stworzenie całej strategii działań promocyjnych podmiotom zewnętrznym. Chcę Cię jednak zapewnić, że w kwestii zakresu działań, jakie będą podejmowane, ostatnie słowo będzie należało do Ciebie. Działania firmy marketingowej, z którą zdecydujesz się na współpracę, będą tak naprawdę w pełni dostosowane do Twoich potrzeb. Pamiętaj, że jesteś klientem, masz prawo mieć własne zdanie, które musi zostać wysłuchane. Korzystasz z usług agencji marketingowej, gdzie nie masz prawa głosu? Mam jedną radę — uciekaj! 🙂

Zamów darmową wycenę

Wypełnij formularz i otrzymaj wycenę dopasowaną do Twoich potrzeb

Co w takim razie jest najlepsze?

Może ta odpowiedź Cię rozczaruje, ale nie mam jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Najlepsze jest to, co przyniesie odpowiednie rezultaty dla Twojej firmy. Osobiście uważam, że najlepszym rozwiązaniem są agencje marketingowe. Zatrudniając agencję marketingową z reguły dostajesz więcej usług w korzystniejszym budżecie. Jednak mimo wszystko zalecam rozwagę i dokładne analizowanie swojej sytuacji.

Zastanów się, czego potrzebujesz Ty i Twoja marka, jakim dysponujesz budżetem, jakie cele chcesz osiągnąć. Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu będziesz wiedział jaki sposób prowadzenia marketingu w firmie jest najlepszy dla Ciebie.

A jeśli szukasz dobrej agencji marketingowej w Trójmieście, której będziesz chciał powierzyć realizację działań marketingowych, zapoznaj się z naszą ofertą.

Lubisz czytać nasze artykuły? Będzie mi miło, jeśli będziesz z nami również na Facebooku.

Outsourcing marketingu RodIN

Spis treści

Chcesz wiedzieć więcej?

Zapisz się do naszego newslettera, w którym dzielimy się tajnikami marketingu i otrzymaj 10% zniżki na dowolną usługę!

O autorze

Dymitr Andrzej Rodzin

Dymitr Andrzej Rodzin

Pasjonat marketingu, podcaster, założyciel agencji marketingu RodIN. Zdobywał doświadczenie kierując marketingiem firm z branży finansowej oraz IT. Autor kursów i szkoleń, mówi w czterech językach, których używa zarówno w pracy jak i w podróżach. W wolnych chwilach gra w squasha i na gitarze.
Zapraszam na moje social media:

Chcesz więcej ruchu na stronie?

Otrzymaj darmowy audyt SEO od RodIN i zobacz jak możesz zyskać więcej ruchu na swojej stronie www

Dziękuję, że przeczytałeś(aś) mój artykuł!

Jeśli chcesz żebym pomógł Ci z marketingiem w Twojej firmie - zostaw kontakt do siebie:

Wolisz słuchać niż czytać?

Posłuchaj naszego podcastu!