Też masz czasem wrażenie, że reklamy i stosowane strategie marketingowe są oklepane, nudne i właściwie wszędzie widzisz to samo?
Rynek przeróżnych produktów rozwija się bardzo dynamicznie i oczywiste jest to, że każda firma chce jak najefektywniej sprzedawać. Jak jednak robić to trochę inaczej, postawić na podejście „out of the box” i w 100% spełnić oczekiwania odbiorców, na etapie reklamy lub nawet tworzenia produktu? Tutaj z pomocą przychodzi design thinking.
Poniżej dowiesz się, czym w ogóle jest takie podejście i dlaczego warto stosować design thinking. Wejdź razem z nami na wyższy poziom reklamy!
Co to jest design thinking?
Design thinking nie jest jedną konkretną czynnością, to proces, który za każdym razem może wyglądać inaczej. To myślenie projektowe, którego celem jest odkrycie nowych, innowacyjnych sposobów dotarcia do grupy docelowej. Proces design thinking składa się z konkretnych etapów, ale o tym szerzej poniżej.
W procesie design thinking wchodzimy w pozycje naszego przyszłego klienta i staramy się dopasować do jego oczekiwań. Nie chodzi jednak o suchą, sztywną analizę w oparciu o określone dane. Myślenie projektowe to zdecydowanie coś więcej. Szukamy nieszablonowych rozwiązań, nasze działanie jest nastawione na poszerzenie horyzontów.
Co jeszcze jest ważne? Praca zespołowa! Chcemy się uczyć od innych, czerpać z ich doświadczenia i wypracowywać najlepsze rozwiązania.
Ogólnie rynek jest obecnie mocno nastawiony na odbiorcę, na jego emocje, oczekiwania i potrzeby. Właśnie dlatego jesteśmy w fazie ciągłego rozwoju design thinking. Uważam, że nie można zmarnować potencjału, jaki drzemie w tym podejściu.
Korzyści wynikające ze stosowania myślenia projektowego
Kiedy mówimy o desing thinking, mówimy o iteracyjnym procesie projektowania, czyli proces, w którym powtarzamy wielokrotnie te same czynności, aż do osiągnięcia pożądanych rezultatów. W praktyce wymyślamy, wdrażamy, testujemy, poprawiamy i tak aż do skutku.
Sporo przy tym pracy, ale czy warto? Zdecydowanie tak! Myślenie projektowe to masa korzyści.
- Pozwoli naszej firmie na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej. Dzięki temu, że lepiej dostosujemy się do potrzeb odbiorcy, trafimy w jego oczekiwania znacznie lepiej niż reszta.
- Minimalizuje ryzyko porażki przy projektowaniu czegoś nowego w naszej firmie.
- Wspiera współprace w zespole i łączy różne perspektywy, co zdecydowanie sprzyja budowaniu fajnych relacji i tworzeniu ciekawych rzeczy.
- Pozwala na rozwój w różnych obszarach – od projektowania produktów, przez dotarcie do odbiorcy, po skuteczną sprzedaż.
A może chcesz wdrożyć design thinking w swojej strategii marketingowej? Jesteśmy do Twojej dyspozycji!
Design thinking, a praca zespołowa
Design thinking sprzyja pracy zespołowej. Zasada jest prosta – im więcej ludzi i im więcej perspektyw, tym lepsze efekty.
W tym procesie łączymy ludzi o różnych opiniach i umiejętnościach we wspólnym dążeniu do innowacyjnych rozwiązań. Dzięki współpracy, otwartej komunikacji i wymianie pomysłów zespół może wyjść poza schematy, tworząc bardziej kreatywne i skuteczne projekty. To podejście uczy słuchania, bazowania na pomysłach innych i wspólnego rozwiązywania problemów.
To niewątpliwa korzyść dla firmy, ponieważ wzmacnia relacje. Dzięki design thinking wygrywamy na każdym polu, bo mamy super efekt dla klienta i zgrany, współpracujący ze sobą zespół.
Proces design thinking
Spróbujmy sobie przeanalizować proces design thinking. Przede wszystkim punktem wyjścia i centrum naszych działań jest odbiorca.
Cały proces to praca kreatywna, która skupia się na rozwiązywaniu zdefiniowanego problemu. Nie musi dotyczyć reklamy – świetnie sprawdzi się też, chociażby, na etapie projektowania produktów. Tutaj świetnym przykładem będzie przemysł technologiczny. Jeszcze niedawno firmy technologiczne przychodziły ze swoim gotowym produktem i oczekiwały wrzucenia go w ładne opakowanie. Obecnie jest inaczej, już sam produkt jest dostosowany do tego, co czuje i chce nasz przyszły odbiorca.
Co dalej z tym procesem?
- Dąży do zrozumienia perspektywy użytkowników i ich potrzeb w realnym środowisku.
- Dąży do tworzenia innowacyjnych, praktycznych rozwiązań.
- Pozwala opracować strategie, produkty i usługi, które są efektywne oraz autentycznie odpowiadają na wyzwania współczesnego świata.
- Znajduje zastosowanie w niemal każdej branży, a od jakiegoś czasu bardzo skutecznie wykorzystywany jest w marketingu.
Etapy procesu design thinking
Etapy design thinking to 5 kroków, które mają nam pomóc przejść przez proces i osiągnąć wyznaczone cele. Jakie to są etapy?
- Empatia. Etap, który odnosi się do najważniejszego elementu design thinking, czyli naszego użytkownika/odbiorcy. Żeby móc rozmawiać o jego potrzebach, uczuciach i oczekiwaniach, musimy umieć postawić się na jego miejscu. Empatia pozwoli na głębokie zrozumienie odbiorcy.
- Zdefiniowanie problemu. Kiedy już jesteśmy w stanie czuć i myśleć podobnie, jak nasz odbiorca, próbujemy zadać sobie właściwe pytanie. Nie szukamy rozwiązań, nie zastanawiamy się co dać użytkownikowi. Próbujemy określić, na czym polega problem, który będziemy chcieli rozwiązać. Tutaj przydatne może być mapowanie problemu.
- Zebranie jak największej liczby pomysłów. Tutaj puszczamy wrotki i dajemy naszej wyobraźni i kreatywności odpłynąć. W design thinking musisz pamiętać o jednym – nie ma złych pomysłów! Im więcej myśli wymienimy, im więcej haseł zapiszemy, tym lepiej. Nie chcemy oceniać pomysłów, chcemy wyciągnąć te najlepsze.
- Budowanie prototypów. Jesteśmy na etapie prototypowania, co będziemy tutaj robić? Najlepsze pomysły, jakie wybraliśmy, zmieniają się w produkt. Chodzi o stworzenie przykładu tego, co będziemy oferować odbiorcy i przetestowanie jak to działa i czy jest takie, jak chcieliśmy czy ma szanse osiągnąć wyznaczone cele.
- Proces testowania. Jeśli miałabym powiedzieć, które etapy procesu design thinking są najważniejsze, to wybrałabym pierwszy i właśnie ostatni etap. Najpierw empatia, żeby w ogóle móc zacząć działać skutecznie, a potem testowanie. Nie możemy dać czegoś odbiorcy bez upewnienia się, że jest to najlepsze i skuteczne. Dotyczy to wszystkiego, co chcemy wypuścić: nowych produktów, usług, czy strategii.
Co jeszcze warto wiedzieć? Lepiej nie działać bez zachowania odpowiedniej kolejności etapów. Chaos to ostatnie czego design thinking potrzebuje.
Metody design thinking
Metod w procesie design thinking może być sporo. Grunt to wybrać odpowiednią do danej sytuacji. Mogą nam pomóc na etapie wczuwania się w odbiorcę, definiowania problemu. Mogą też ułatwić generowanie pomysłów.
Omówię tutaj 2 dość popularne metody, jakie są stosowane w tak naprawdę każdej branży.
Stara dobra burza mózgów.
To taka klasyka z uniwersalnymi zasadami – zero krytyki, ilość ponad jakość i ewaluowanie pojawiających się pomysłów, aż zyskamy te idealne. To uniwersalna, ale pomocna metoda. Ważne jest jednak przy niej, żeby zebrać grupę osób z różnymi poglądami, tak żeby efekty burzy mózgów były jak najbardziej różnorodne.
Sześć Myślowych Kapeluszy
Ta metoda nazywana jest też metodą Edwarda de Bono. Pozwala ona spojrzeć na problem z różnych punktów widzenia. Każdy „kapelusz” reprezentuje inny sposób myślenia: emocjonalny, kreatywny, krytyczny, optymistyczny, analityczny czy organizacyjny. Wspiera ona zespołowe myślenie i eliminuje zbyt jednostronne podejście. Pozwala znaleźć rozwiązania nieszablonowe, zupełnie inne niż dotychczas.
Co jeszcze oprócz tego możemy zrobić?
- Przeprowadzić pogłębione wywiady z użytkownikami.
- Tworzyć mapy empatii.
- Dać prototypy do testowania użytkownikom i zbierać opinie u źródła.
Gdzie można zastosować design thinking w praktyce?
Była teoria to teraz trochę praktyki. Kiedy przyda Ci się design thinking? No generalnie zawsze kiedy chcesz robić fajne rzeczy! Wdrożenie innowacyjnych produktów, tworzenie odjechanych kampanii marketingowych, wprowadzanie zmian w firmach.
Ale konkrety!
- Kampania „zero waste” inna niż wszystkie? Postaw na design thinking!
- Niskie obroty w Twojej rzemieślniczej piekarni? Design thinking pomoże.
- Organizowanie niebanalnych wydarzeń? Tak, tak, tu też. 😉
- Poprawa jakości obsługi klientów – tak samo.
Prawdę mówiąc, cały ten artykuł mógłby być poświęcony tylko przykładom gdzie design thinking można zastosować, bo serio prawidłowa odpowiedź brzmi – wszędzie.
Zatem co? Myśl kreatywnie, pamiętaj, że nie ma złych pomysłów i działaj. Śmiało i odważnie.
Zajmiemy się marketingiem w Twojej firmie!
Wypełnij formularz i otrzymaj darmową wycenę
Myśl projektowo z agencją Rodin!
A jeśli interesuje Cię kampania marketingowa, która na pewno będzie innowacyjna i kreatywna, a oprócz tego rozwiąże problemy związane z reklamą w Twojej firmie, to jesteś w idealnym miejscu.
Rodin to zespół ekspertów, którzy budzą się co rano z niezmierzonymi pokładami kreatywności. Nie tworzymy zwyczajnych kampanii. Chcemy być innowacyjni i działać inaczej niż wszyscy na rynku.
To co? Chcesz spróbować? Wpadaj na naszą stronę i stwórzmy coś odjechanego razem!