Definicja i historia systemów CMS
CMS, czyli System Zarządzania Treścią (Content Management System), to innowacyjny system zarządzania treścią. Przyjazne dla użytkownika oprogramowanie umożliwia tworzenie i aktualizowanie stron internetowych bez potrzeby posiadania zaawansowanych umiejętności programistycznych i znajomości specjalistycznego języka programowania (np. znajomości HTML, CSS, JS, czy PHP). W praktyce CMS oddziela treść od wyglądu strony, co pozwala skupić się na tworzeniu i publikowaniu zawartości, podczas gdy system automatycznie dba o jej publikację i wyświetlanie.
CMS zrewolucjonizował sposób, w jaki organizacje i osoby prywatne zarządzają swoją obecnością w sieci. Za pomocą systemu CMS, nawet osoby prywatne i sklepy internetowe bez specjalistycznej wiedzy technicznej mogą efektywnie prowadzić i aktualizować swoje strony internetowe. Takie rozwiązanie znacząco wpłynęło na demokratyzację internetu i ułatwiło komunikację online.
Początkowo definicja CMS może wydać się skomplikowana, dlatego usystematyzujmy jego funkcjonalność i zastosowanie. CMS to oprogramowanie umożliwiające użytkownikowi korzystanie z szeregu funkcji (bez wiedzy programistycznej), do których należą przede wszystkim:
- tworzenie treści (także z wykorzystaniem plików multimedialnych),
- edytowanie treści (tzw. edytor tekstu),
- formatowanie treści,
- publikowanie treści w Internecie (np. stron internetowych, artykułów na bloga itp.).
- aktualizowanie treści,
- zarządzanie treścią (w tym zarządzania sklepem internetowym).
Zajmiemy się marketingiem w Twojej firmie!
Wypełnij formularz i otrzymaj darmową wycenę
Historia systemów CMS, a więc przenieśmy się do przeszłości
Wiesz już, jak działa system CMS, a czy wiesz kiedy powstała większość systemów CMS, które pełnią swoje funkcje do dzisiaj?
System CMS wydaje Ci się nowością? Nic bardziej mylnego! Historia systemów CMS sięga lat 90. XX wieku. To właśnie wtedy pojawiła się potrzeba efektywnego zarządzania rosnącą ilością treści w Internecie. Jednym z pierwszych CMS był tak zwany CNET, który został stworzony przez amerykańską firmę CNET Networks w roku 1993. W kolejnych latach CMS potęgował i uformowała się czołówka najbardziej popularnych systemów CMS i rozwiązań z nimi związanych. Prestiżowe systemy CMS takie jak Joomla, WordPress i Drupal zdobyły uznanie użytkowników na całym świecie dzięki swoim unikalnym cechom i funkcjonalnościom.
Oczywiste jest, że wraz z postępem technologii, systemy CMS i interfejs użytkownika także ewoluowały, oferując coraz bardziej zaawansowane możliwości, takie jak responsywność, optymalizacja SEO czy integracja z mediami społecznościowymi. Obecnie CMS stanowią podstawę większości stron internetowych. Poruszanie się w systemie CMS umożliwia łatwe tworzenie treści i zarządzanie nią na stronie internetowej nawet osobom bez specjalistycznej wiedzy technicznej.
Audyt strony internetowej od RodIN
Interesuje Cię kompleksowy audyt strony internetowej, bo jak większość przedsiębiorców sprzedających swoje usługi i produkty w Internecie masz wątpliwości, czy dobrze prowadzisz stronę www? Agencja marketingu B2B RodIN to kompleksowa obsługa marketingowa, dostosowana do indywidualnych celów i wymagań każdego klienta, a więc także i Ciebie.
Jesteśmy najlepszym wyborem dla przedsiębiorstw poszukujących profesjonalnego wsparcia w zarządzaniu swoimi działaniami marketingowymi. Nasze główne obszary działań obejmują:
- marketing strategiczny,
- kompleksowe doradztwo marketingowe dla firm i przedsiębiorców indywidualnych (sprawdź ofertę),
- pozycjonowanie stron SEO (chcesz być na pierwszym miejscu w Google? Koniecznie sprawdź szczegóły oferty),
- opracowywanie strategii marketingowych,
- tworzenie stron www,
- optymalizację istniejacych stron internetowych,
- prowadzenie skutecznych kampanii reklamowych (w tym kampanie Google Ads),
- skuteczne prowadzenie social mediów i kampanii reklamowych w SM.
Jako zespół doświadczonych specjalistów, oferujemy elastyczne rozwiązania – od całościowej obsługi marketingowej po wsparcie w wybranych obszarach. Jesteśmy ekspertami z wieloletnim doświadczeniem, dlatego w naszej ofercie nie mogło zabraknąć także profesjonalnych i wartościowych szkoleń marketingowych. Pomożemy Ci poszerzać wiedzę na temat skutecznych strategii marketingowych, najnowszych trendów i narzędzi marketingowych. wszystkie usługi RodIN znajdziesz tutaj.
Zamów darmowy audyt strony internetowej od RodIN! Jak zacząć?
Chcesz poprawić SEO i osiągać wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania? Sprawdź też:
Zalety korzystania z systemów CMS
Pamiętaj! Dobry panel administracyjny systemów CMS powinien oferować Ci o wiele więcej, niż tylko możliwość zmiany wyglądu i edytowanie treści. Ważne, aby umożliwiał także wprowadzanie zmian technicznych, które wpływają na to, jak dobrze strona jest widoczna w wyszukiwarkach internetowych (np. możliwość zmiany kodu źródłowego). Dzięki temu można poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania i lepiej śledzić jej wyniki.
Funkcje i możliwości CMS
- Intuicyjny interfejs zapewniający sprawną i efektywną obsługę.
- Wszechstronne narzędzia do formatowania i organizacji treści (m.in. zarządzanie czcionkami, listami, nagłówkami, bullet points, linkami, obrazami, multimediami).
- Możliwość wprowadzania zmian bez znajomości języków programowania i używania kodowania (HTML, PHP i CSS).
- Łatwe zarządzanie strukturą witryny (dodawanie, usuwanie i aktualizacja podstron).
- Optymalizacja meta tagów dla lepszego pozycjonowania w wyszukiwarkach.
- Tworzenie przyjaznych adresów URL dla podstron.
- Rozbudowa funkcjonalności poprzez dodatkowe moduły (np. formularze kontaktowe, mapy, galerie).
- Wsparcie dla wielu wersji językowych witryny.
- Zaawansowany edytor treści z opcjami wizualnymi i kodowymi.
- Podstawowe funkcje zarządzania treścią i rolami użytkowników.
- Dostęp do szerokiej gamy motywów i wtyczek zewnętrznych.
- Integracja z narzędziami marketingowymi (np. e-mail marketing, media społecznościowe).
- Funkcje e-commerce umożliwiające sprzedaż online.
- Elastyczność w projektowaniu, w tym responsywność i możliwość dostosowania kodu źródłowego.
Chcesz, aby widoczność Twojej firmy w lokalnych wyszukiwaniach znacznie wzrosła
Skorzystaj z naszej pomocy przy konfiguracji Leadinfo i dowedź się, kto dokładnie wchodzi na Twoją stronę internetową!
Popularne systemy CMS
Na rynku istnieje szeroka gama systemów zarządzania treścią, które umożliwiają tworzenie i zarządzanie stronami internetowymi. Od rozwiązań open source, takich jak WordPress czy Joomla, po zaawansowane platformy komercyjne jak Adobe Experience Manager z pewnością znajdziesz narzędzie odpowiadające indywidualnym potrzebom Twojej firmy i osobistym umiejętnościom.
Zauważ, że systemy CMS różnią się przede wszystkim:
- funkcjonalnością,
- złożonością obsługi,
- możliwościami dostosowania do indywidualnych wymagań.
Zatem, co znaczy dobry CMS? Dobry CMS, to taki, który będzie dopasowany do Twoich potrzeb i umiejętności. Niektóre, jak Wix czy Squarespace, oferują intuicyjne interfejsy drag-and-drop, idealne dla początkujących, podczas gdy inne, jak Drupal, zapewniają zaawansowane opcje dla bardziej doświadczonych programistów.
1. WordPress
WordPress to zdecydowany i bezkonkurencyjny faworyt w dostępnych systemach zarządzania treścią.
Według W3Techs, na wrzesień 2024 roku, WordPress jest używany przez 62,6% wszystkich stron internetowych. To 43,5% wszystkich stron internetowych.
Zdobył on ogromną popularność z wielu powodów, wśród których użytkownicy najczęściej wymieniają:
- bezpłatne pobieranie i użytkowanie (to zdecydowanie jedna z przeważających zalet).
- intuicyjna obsługa,
- elastyczność zastosowań,
- optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych,
- bogata biblioteka motywów i wtyczek.
Jest to niezwykle wszechstronne narzędzie, znacznie wykraczające poza standardową definicję systemu zarządzania treścią. Można w nim dostrzec wręcz doskonały balans między prostotą dla początkujących a zaawansowanymi możliwościami dla doświadczonych programistów. Każdy użytkownik wykorzysta tu swój potencjał.
2. Joomla
Kolejny bardzo popularny bezpłatny system CMS to Joomla, który oferuje przede wszystkim:
- wsparcie dla ponad 70 języków,
- skuteczne rozwiązanie dla złożonych witryn (np. edukacyjnych lub społecznościowych),
- różnorodne szablony dla Front End i Back End, a więc gotowe struktury kodu, które programiści mogą wykorzystać do szybszego tworzenia aplikacji i stron internetowych,
- zaawansowane zarządzanie użytkownikami i grupami,
- wbudowane narzędzia marketingowe i wyszukiwarkę,
- system zarządzania zgodami użytkowników.
Joomla łączy przyjazny interfejs z możliwościami dla programistów, w 100% spełniając definicję nowoczesnego i dostępnego dla każdego użytkownika CMS-u.
Zgarnij 10% rabatu na pierwsze zamówienie!
Zapisz się do naszego newslettera, w którym dzielimy się tajnikami marketingu i otrzymaj 10% zniżki na pierwsze zamówienie!
3. Drupal
Drupal jest drugim po WordPressie najpopularniejszym i do tego darmowym systemem CMS. Jeśli zapytasz doświadczonych programistów i ludzi interesujących się technologią, czym jest system zarządzania treścią, najprawdopodobniej podadzą oni jako przykład Drupala (ok, większość wymieni WordPressa, ale Drupal jest z boku na podium).
Drupal jest co prawda bezpłatny, choć należy pamiętać, że użytkownik potrzebuje własnego hostingu. Intuicyjny, ale jednocześnie bogaty w funkcje panel administracyjny daje administratorom swobodę w kształtowaniu wyglądu strony, a także umożliwia szczegółowe zarządzanie rolami i uprawnieniami użytkowników.
Wybór odpowiedniego systemu CMS
O czym musisz pamiętać, wybierając CMS dla swojej witryny internetowej? Decydując się na działania systemami CMS, warto wziąć pod uwagę kilka istotnych czynników, a mianowicie:
- Cel witryny i potrzeby użytkowników.
- Bezpieczeństwo systemu CMS (ochrona danych i prywatności).
- Elastyczność, funkcjonalność i dostosowanie do wymagań projektu.
- Wydajność, szybkość działania i niezawodność działania systemu.
- Łatwość obsługi (intuicyjny interfejs dla administratorów).
- Adaptacja do zmieniających się potrzeb użytkowników.
- Dostęp do wsparcia technicznego, pomocy i zasobów społecznych.
- Integracja z innymi narzędziami (np. popularnymi platformami społecznościowymi).
Instalacja i konfiguracja systemu CMS
Przed rozpoczęciem instalacji systemu zarządzania treścią należy upewnić się, że serwer spełnia wszystkie niezbędne wymagania techniczne. Najpopularniejsze systemy CMS bazują na językach takich jak ASP, JSP, PHP czy Python, a wiele z nich jest dostępnych jako oprogramowanie open source (darmowe).
Pomyślnie zainstalowałeś CMS? To znaczy, że możesz działać dalej! Teraz konieczne będzie dostosowanie ustawień CMS do potrzeb Twojej witryny. Obejmuje to najczęściej:
- wybór i konfigurację motywu,
- tworzenie podstawowej struktury strony,
- instalację niezbędnych wtyczek,
- optymalizację pod kątem SEO i bezpieczeństwa.
Staranne skonfigurowanie CMS zapewni Ci optymalną wydajność, bezpieczeństwo i użyteczność witryny.
Wskazówka!
Nie czujesz się w 100% pewnie w wyborze CMS, instalacji i konfiguracji ustawień? W takiej sytuacji warto skonsultować się z ekspertami. Profesjonalne wsparcie prestiżowej agencji marketingowej pomoże Ci podjąć najlepszą decyzję, dostosowaną do Twoich indywidualnych potrzeb i celów biznesowych. Pamiętaj, że właściwy wybór CMS to inwestycja w przyszłość Twojej strony internetowej.
Optymalizacja systemu CMS dla wyszukiwarek (SEO)
Atrakcyjna strona internetowa to nie wszystko! Jeśli chcesz zaistnieć w Internecie i wyraxnie zaznaczyć w nim swoją obecność, niezbędna jest odpowiednia widoczność w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie stron (SEO) to ważny element każdej dobrze prosperującej witryny internetowej, również tej powstałej przy użyciu systemu CMS.
SEO to zestaw sprawdzonych technik mających na celu optymalizację zawartości witryny internetowej i poprawę pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Dobrze zoptymalizowana witryna może przyciągnąć więcej odwiedzających, zwiększyć ich zaangażowanie i w efekcie przybliżyć Cię do realizacji biznesowych celów.
Chcesz skutecznie optymalizować stronę w CMS? Przede wszystkim skup się na następujących aspektach:
- Analiza i dobór odpowiednich fraz kluczowych.
- Tworzenie wartościowych i angażujących treści, uwzględniających wybrane frazy.
- Optymalizacja elementów technicznych strony, takich jak tytuły stron (title tags), opisy meta (meta descriptions), nagłówki (heading tags), struktura URL.
Popularne systemy CMS zazwyczaj udostępniają różnorodne narzędzia i dodatki wspierające optymalizację SEO. Z pewnością słyszałeś o rozszerzeniach, jak np. Yoast SEO, które automatyzują wiele aspektów optymalizacji, takich jak dostosowywanie metadanych czy tworzenie map witryn. Dzięki tym narzędziom, właściciele stron i sklepów internetowych, mogą efektywniej zarządzać swoją widocznością w wynikach wyszukiwania.
Pozycjonowanie stron internetowych z RodIN
Agencja marketingowa RodIN poprowadzi Twój biznes na pierwsze pozycje w Google. Nasz doświadczony i wykwalifikowany zespół specjalistów SEO, programistów, grafików i copywriterów to gwarancja najwyższej jakości usług na polskim rynku. Mamy rzetelną i kompleksową wiedzę w dziedzinie pozycjonowania w Google, dlatego bez obaw możesz zaufać specjalistom RodIN.
Wyróżnia nas elastyczność i zindywidualizowane podejście do potrzeb i oczekiwań każdego Klienta. Interesują nas tylko fakty, dlatego efekty naszych działań mierzone są poprzez regularne raporty i audyty, do których będziesz miał pełen dostęp.
Wybierz jeden z trzech dostępnych pakietów usług lub skontaktuj się z nami w celu ustalenia indywidualnej wyceny.