Ambient marketing, czyli sztuka szokowania w reklamie

Czym jest ambient marketing, na czym polega i w jaki sposób stosują go firmy w swoich działaniach promocyjnych - na te oraz inne pytania odnośnie do ambient marketingu odpowiem w tym artykule.
Ambient marketing - definicja, przykłady i instrukcja zastosowania dla Twojej firmy

Spis treści

Ambient marketing to stosunkowo nowa forma reklamy, która ma na celu angażowanie i szokowanie odbiorców poprzez umieszczenie reklam w miejscach, gdzie normalnie nie spodziewają się ich znaleźć. W tych czasach formy marketingu są bardzo różnorodne, a ambient reklama nastawiona jest na nietypowe formy reklamowe, od naklejek na chodnikach, przez billboardy w miejscach publicznych, aż po interaktywne instalacje sztuki. Ambient reklama obejmuje tworzenie reklam, które są niezwykłe i oryginalne. W artykule tym omówię, co to jest ambient marketing i dlaczego jest to skuteczna strategia marketingowa.

🌟 Odkryj Tajniki Personalizacji z Naszym Wyjątkowym Szablonem Persony! 🚀

Czy chcesz lepiej zrozumieć swoich klientów?
Z naszym bezpłatnym szablonem persony możesz to osiągnąć!

Dlaczego warto pobrać nasz szablon persony?
  • Zwiększ Skuteczność Twoich Kampanii.
  • Oszczędność Czasu i Zasobów.
  • Poprawa Produktów i Usług.
Odbierz szablon za 0 zł!

Cel ambient marketingu

Reklama ambientowa ma na celu zwrócenie uwagi na markę lub produkt poprzez umieszczenie reklam w miejscach, gdzie nie spodziewają się ich odbiorcy. Jest to nietypowa forma reklamy, która skupia się na wywołaniu emocji u odbiorców, a nie tylko na przedstawieniu samego produktu. Może on być bardzo skuteczny, szczególnie w dzisiejszych czasach, kiedy konsumenci są bombardowani tysiącami reklam każdego dnia.

Zalety ambient marketingu

Jedną z zalet ambient reklamy jest to, że dociera ona do grupy docelowej poprzez szokowanie, poruszenie emocji. Reklamy umieszczone w miejscach, gdzie ludzie spędzają czas, np. w parkach, na przystankach autobusowych czy w centrum miasta, przyciągają uwagę odbiorców. Ponadto, reklamy te zazwyczaj nie są tak inwazyjne, jak tradycyjne formy reklamy – telewizja czy radio, co oznacza, że ​​są one bardziej tolerowane przez konsumentów.

Ambient reklama a emocje klienta

Ambient reklama oznacza to, że powinna kłaść nacisk na wykorzystanie tzw. efektu zaskoczenia. Kiedy ludzie widzą reklamę w miejscu, gdzie jej się nie spodziewają, często zwracają na nią większą uwagę. Reklamy te są często zaprojektowane w taki sposób, aby zachęcić odbiorców do interakcji z nimi, co dodatkowo zwiększa zaangażowanie i pamięć o marce. To pozwala firmom pozyskać nowych klientów. Interaktywne reklamy ambientowe, takie jak billboardy z interaktywnymi grami lub kampanie z wykorzystaniem technologii rozszerzonej rzeczywistości, mogą być szczególnie skuteczne w przyciąganiu uwagi odbiorców. Zaskoczenie i emocje to jest główny element, który daje ambient reklama.

Nie wszystkie formy ambient marketingu są jednak skuteczne. Aby odnieść sukces, reklamy muszą być zaprojektowane w sposób, który odnosi się do celów marki i grupy docelowej. Reklamy te muszą być też dostosowane do kontekstu miejsca, w którym są umieszczone, aby uniknąć sytuacji, w których reklama będzie w złym tonie lub zbyt inwazyjna.

Stworzenie reklamy ambientowej – porady

Jak zatem stworzyć skuteczną reklamę ambientową? Poniżej przedstawiam kilka wskazówek.

Znajdź odpowiednie miejsce na reklamę

Wybierz miejsce, które będzie odpowiednie dla Twojego produktu lub usługi. Miejsce powinno przyciągać uwagę i być łatwo dostępne dla odbiorców. Pamiętaj, że wybór nieodpowiedniego miejsca może wpłynąć na skuteczność Twojej reklamy.

Skup się na kreatywności

Ambient marketing charakteryzuje się wieloma pomysłami i ciekawymi kampaniami. Staraj się tworzyć oryginalne i niebanalne reklamy, które będą wyróżniać się na tle innych. Im bardziej zaskakująca będzie Twoja reklama, tym większa szansa, że zostanie zapamiętana przez odbiorców.

Pamiętaj o estetyce

Reklama ambientowa powinna być estetyczna i przyciągająca uwagę. Dobrze zaprojektowana reklama zwróci uwagę odbiorców, a przy tym nie będzie ich męczyć ani irytować.

Angażuj odbiorców

Ambient marketing ma na celu przyciągnięcie uwagi odbiorców poprzez interakcję z reklamą. Twórz reklamy, które zachęcają do interakcji i wchodzenia w kontakt z Twoją marką. Im większe zaangażowanie odbiorców, tym większa szansa, że będą oni pamiętać Twoją reklamę.

Bądź spójny

Tworząc akcje ambientowe, pamiętaj o spójności z wizerunkiem Twojej marki. Reklama powinna odzwierciedlać wartości i idee, które reprezentuje Twoja marka.

Mierz skuteczność reklamy

Warto mierzyć skuteczność reklamy ambientowej, aby wiedzieć, czy jest ona skuteczna w przyciąganiu uwagi odbiorców i zwiększaniu świadomości marki. Można to zrobić poprzez zliczanie interakcji z reklamą lub badania poziomu świadomości marki wśród odbiorców.

Ambient marketing vs marketing partyzancki

Niektóre osoby używają zamiennie pojęć marketingu partyzanckiego oraz ambient marketingu. Jednak są to różne formy marketingu, chociaż obie mają na celu dotarcie do klientów w nietypowy i innowacyjny sposób, opierają się one na kreatywności i zaskoczeniu odbiorców, jednak różnią się między sobą sposobem działania i założeniami.

Pojęcie ambient marketingu jest skupione na tym, że reklama umieszczana jest w nietypowych miejscach, takich jak chodniki, ściany budynków, autobusy czy ulice. Reklamy te są często bardzo oryginalne i kreatywne, a ich celem jest przyciągnięcie uwagi odbiorców i zwiększenie świadomości marki. Ambient marketing jest więc formą reklamy, która działa na poziomie sensorycznym, stwarzając unikalne wrażenia i pozytywne skojarzenia z marką.

Czym jest zatem marketing partyzancki?

Marketing partyzancki to bardziej zaawansowana forma marketingu, która wymaga większych nakładów pracy i środków finansowych. Polega on na organizowaniu niekonwencjonalnych działań reklamowych, które mają na celu zaskoczenie odbiorców i przyciągnięcie ich uwagi. Takie działania mogą obejmować organizowanie flash mobów, happeningów, czy wizualnych performance’ów. Marketing partyzancki ma na celu stworzenie wrażenia, że marka jest bardziej zaangażowana i interaktywna, co przekłada się na lojalność klientów.

Ambient marketing i marketing partyzancki różnią się między sobą między innymi kosztami i zasięgiem działań.

Ambient marketing jest zwykle tańszy i łatwiejszy do zrealizowania, ale jego zasięg jest mniejszy. Z kolei marketing partyzancki jest bardziej kosztowny i wymaga większych nakładów pracy, ale może przynieść większe zyski i osiągnąć większy zasięg. Aby wybrać odpowiednią dla siebie, należy przeanalizować grupy odbiorców, wcześniejsze akcje marketingowe, a także formy komunikacji i potrzeby konsumentów.

Zapraszamy na bezpłatną konsultację!

Przykłady reklam ambientowych

Przedstawię przykłady ciekawych reklam ambientowych, które zainteresowały odbiorców kampanii reklamowych.

Reklama płynu do szyb Windex

Reklama płynu do szyb
Źródło

Kampania marketingowa Netflixa promująca serial Dom z Papieru w Mediolanie

Reklama Netflixa "Dom z papieru"
Źródło

Mini także wykorzystuje ambient marketing w wielu swoich reklamach,

Ambient marketing - reklama Mini
Źródło

Marketing ambientowy polskiej firmy Energa.

Ambient marketing - reklama Energa
Źródło

Przykład ambient marketingu przedsiębiorstwa ABSOLUT

Ambient marketing na przystanku - reklama Absoluta
Źródło

Reklama marketingu ambientowego wideo stworzona przez NESCAFE

Zgarnij 10% rabatu na pierwsze zamówienie!

Zapisz się do naszego newslettera, w którym dzielimy się tajnikami marketingu i otrzymaj 10% zniżki na pierwsze zamówienie!

Jeżeli uważasz, że do Twojej strategii marketingu reklama ambientowa będzie pasowała idealnie i potrzebujesz pomocy agencji tworzącej reklamy, zapraszamy do kontaktu z naszą agencją marketingową RodIN. Pomagamy włączać ambient marketing do kampanii firm.

Spis treści

Chcesz wiedzieć więcej?

Zapisz się do naszego newslettera, w którym dzielimy się tajnikami marketingu i otrzymaj 10% zniżki na dowolną usługę!

O autorze

Aleksandra Paździor

Aleksandra Paździor

Specjalistka ds. SEO i Google Ads, która pasjonuje się User Experience oraz designem w biznesie. Posiada dużą wiedzę i doświadczenie dotyczące marketingu cyfrowego i internetowego. Dba o to, aby strony były przyjazne dla użytkowników i estetycznie zaprojektowane. Cechuje ją kreatywność i umiejętność myślenia strategicznego, co pozwala na skuteczne wdrażanie działań marketingowych i osiąganie celów biznesowych. Dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu potrafi w pełni wykorzystać możliwości, jakie daje internetowy rynek. W wolnych chwilach podróżuje oraz poszerza swoją wiedzę w wielu dziedzinach na kursach i szkoleniach. Regularnie uczestniczy w branżowych konferencjach i szkoleniach oraz czyta specjalistyczne publikacje. Jest otwarta na nowe wyzwania i stale poszukuje sposobów na doskonalenie swoich umiejętności.

Zapraszam na moje social media:

Twoja strona internetowa nie przynosi efektów?

Wypełnij formularz i otrzymaj darmowy audyt strony www od RodIN.

Dziękuję, że przeczytałeś(aś) mój artykuł!

Jeśli chcesz żebyśmy zadbali o marketing Twojej firmy - zostaw kontakt do siebie:

Wolisz słuchać niż czytać?

Posłuchaj naszego podcastu!