Algorytm TikTok | Jak działa i jak go optymalizować?

Tworzysz i publikujesz treści na TikToku? Musisz wiedzieć, że to, czy Twoje wideo znajdzie się na stronie głównej, zależy od algorytmu. Dobra treść to nie wszystko. Jak działa algorytm TikToka? Jak wygląda optymalizacja treści pod algorytm TikToka? Wyjaśniam to w poniższym artykule.
Algorytm TikTok

Spis treści

TikTok to potężne narzędzie, z którego korzysta miliard użytkowników na całym świecie. Pozwala zaistnieć nie tylko influencerom, ale też markom. Jednak to, czy dana treść będzie promowana, nie jest kwestią przypadku. Decyduje o tym algorytm, który uwzględnia wiele czynników. Dlatego, żeby wybić się na TikToku, warto najpierw zapoznać się z mechanizmem działania algorytmu.

Czym jest algorytm TikTok?

Zanim odpowiemy na to pytanie, warto wspomnieć czym jest TikTok. To platforma społecznościowa, na której tworzy się, udostępnia i przegląda krótkie filmy wideo. Przyciąga i angażuje miliard użytkowników miesięcznie. Nie da się nie zauważyć szansy na reklamę, którą daje to medium. Ale jak ją dobrze wykorzystać? Do tego przyda się wiedza na temat tego, jak działa algorytm na TikToku.

Definicja algorytmu TikTok

Algorytm TikTok — to złożony system, który dobiera treści wyświetlane na stronie głównej. Algorytm TikTok opiera się na uczeniu maszynowym, dzięki czemu dostosowuje się do zmieniających się preferencji użytkowników w czasie rzeczywistym. Bierze pod uwagę wiele czynników, dzięki którym dopasowuje rekomendowane treści, tak, aby były spersonalizowane i jak najbardziej angażujące danego odbiorcę.

Zajmiemy się marketingiem w Twojej firmie!

Wypełnij formularz i otrzymaj darmową wycenę:
Dymitr
Patrycja

Jak działa algorytm na TikToku?

Na TikToku, algorytm tworzy rekomendacje treści i na tej podstawie proponuje użytkownikom filmy podobne do tych, na których oglądaniu spędzili dużo czasu. Algorytm TikTok opiera się na kilku czynnikach, na podstawie których określa preferencje użytkownika i dostosowuje angażujące treści.

  • Interakcje użytkownika — czyli wszystkie działania użytkownika: polubienie filmów, udostępnienia, komentarze, obserwowane konta.
  • Spędzony czas — czyli to, jak długo użytkownik był na platformie i ile z tego czasu poświęcił na oglądanie konkretnych treści.
  • Dane profilowe — wiek, płeć, lokalizacja, zainteresowania użytkownika.
  • Treść filmów — podkłady dźwiękowe, tekst w opisach, hashtagi. Jeśli treść wpisuje się w aktualne trendy, taki film może być chętniej promowany przez algorytm.
  • Geolokalizacja i ustawienia urządzenia — dostosowywanie treści do języka, jaki jest wybrany w urządzeniu i do lokalizacji, w której znajduje się użytkownik.
Działanie algorytmu TikToka

Algorytm promujący treści na TikToku

Nie ma jednej zasady, według której można określić, które treści będą promowane, a które nie. Wynika to z ciągłych zmian algorytmu. To jednak nie zniechęca użytkowników tej aplikacji, a publikowanie filmów zawierających angażujące treści odbywa się na tak wielką skalę, jak nigdy wcześniej.

Jednak czy jest coś, co użytkownicy tej aplikacji mogą zrobić, aby zadowolić algorytm i zwiększyć swoje szanse, żeby szybko się wybić na TikToku? Tak! Analiza działania algorytmów dostarcza odpowiedź, co należy robić.

Co premiuje algorytm TikToka?

Czy wiesz, jak wbić się w algorytm TikToka? Jeśli nie, skorzystaj z poniższej ściągi:

  • Zaangażowanie na TikToku – jest kluczem do sukcesu w aplikacji TikTok, zarówno jeśli chodzi o interakcje użytkownika, jak i o poświęcony czas. Premiowane są polubienia, komentarze i udostępnienia.
  • Trendy — treści video, które wpisują się w to, co jest obecnie na czasie. Algorytm TikTok działa na zasadzie promowania treści odpowiadającym aktualnym trendom i wyzwaniom. Dotyczy to również wykorzystywania podkładów dźwiękowych i piosenek, które są obecnie popularne na platformie.
  • Dużo obserwujących — algorytm premiuje też tych użytkowników, którzy mają więcej obserwujących. Przekłada się to również na ilość wyświetleń na TikTok.
  • Regularność — korzystne jest też zadbanie o regularność w publikowaniu treści. Pomaga to w zaangażowaniu odbiorców, a to z kolei jest punktowane przez algorytm.
  • Dłuższa treść — algorytm wyświetli film chętniej, jeśli treść video będzie dłuższa, a co za tym idzie, przyciągnie uwagę użytkowników na dłużej. Pomocne będzie też dostarczanie użytkownikom treści, które niosą ze sobą wartość, w czymś im pomagają, coś im dają.
Premiowanie przez algorytm TikToka

Czego nie robić na TikTok?

Lista zachowań zakazanych jest długa i wydaje się racjonalna. Przede wszystkim nie należy promować niebezpiecznych wyzwań, publikować treści seksualnych, pornograficznych, czy rasistowskich. Karana jest również mowa nienawiści, promocja nielegalnych działań, łamanie praw autorskich, czy spamowanie w celu promocji swojego konta.

Naruszenie regulacji dotyczących publikowanych na platformie treści może skutkować zablokowaniem konta lub usunięciem łamiących regulamin materiałów.

Jak szybko się wybić na TikToku?

Konkurencja na TikToku jest ogromna, a budowanie swojej marki może wymagać czasu. Jak przyśpieszyć ten proces? Skorzystaj z 10 poniższych rad!

  1. Zadbaj o content. Jakie treści pokocha algorytm TikToka? Te najbardziej angażujące i oryginalne. Publikuj ciekawe filmy, a zwiększysz swoje szanse na wyróżnienie się spośród tysięcy twórców w aplikacji TikTok.
  2. Reaguj na trendy i dostosowuj do nich swoje materiały. Zauważyłeś, że jakieś wyzwanie stało się ostatnio popularne? Weź w nim udział i przyciągnij uwagę nowych odbiorców.
  3. Używaj dopasowanych do treści hashtagów.
  4. Twórz serie filmów, w których będziesz kontynuować opowiadanie historii – możesz tak zatrzymać widza na dłużej i zachęcić do zaobserwowania.
  5. Twórz duety i wspólne wyzwania
  6. Publikuj regularnie.
  7. Wchodź w interakcje z widzami.
  8. Obserwuj popularne konta i inspiruj się.
  9. Rozwijaj swój własny styl: Staraj się tworzyć treści, które odzwierciedlają twój własny unikalny styl i osobowość. Widzowie często doceniają autentyczność.
  10. Korzystaj z popularnych w danej chwili efektów dźwiękowych.
  11. Czerp satysfakcję z tego, co robisz!

Optymalizacja treści pod algorytm TikToka

Aby dotrzeć do nowych odbiorców, trzeba wbić się w algorytm TikToka. Warto wiedzieć, w jakich godzinach wstawiać TikToki. Publikowanie filmów, kiedy wszyscy śpią to marnowanie potencjału Twoich materiałów!

Najważniejszymi elementami, które algorytm TikToka w 2023 roku brał pod uwagę, były czas oglądania treści i liczba udostępnień filmu. Dlatego ważne jest, żeby tworzyć treści w taki sposób, aby użytkownicy chętnie oglądali je nawet kilkukrotnie i podawali dalej. Co jeszcze jest ważne? Opisy filmów i hashtagi. Zwiększysz tak swoją widoczność. W tym celu możesz też stworzyć duety z popularnymi twórcami.

Wady i zalety algorytmu TikTok

Algorytm promujący treści na TikToku ma swoje wady i zalety.

Do niewątpliwych zalet można zaliczyć personalizację treści. Chyba każdy z nas woli oglądać filmy, które nas interesują. Dlatego na mojej stronie głównej króluje content dotyczący marketingu i psów. Dzięki temu spędzam na tej platformie więcej czasu, niż gdyby algorytm proponował mi filmy o majsterkowaniu lub o modzie, bo to nie leży w kręgu moich zainteresowań.

🌟 Odkryj Tajniki Personalizacji z Naszym Wyjątkowym Szablonem Persony! 🚀

Czy chcesz lepiej zrozumieć swoich klientów?
Z naszym bezpłatnym szablonem persony możesz to osiągnąć!

Dlaczego warto pobrać nasz szablon persony?
  • Zwiększ Skuteczność Twoich Kampanii.
  • Oszczędność Czasu i Zasobów.
  • Poprawa Produktów i Usług.
Odbierz szablon za 0 zł!

Dzięki algorytmowi TikToka filmy mogą stać się viralami, czyli zdobyć popularność na całym świecie. To szansa na wybicie się na TikToku lub przyciągnięcie uwagi reklamodawców.

Zaletą TikToka dla nowych twórców jest również to, że ma on niski próg wejścia. Oznacza to, że nowy użytkownik stosunkowo łatwo może zdobyć popularność na TikToku.

TikTok to też platforma, która wspiera różnorodność, kreatywność i innowacyjność. Zachęca użytkowników do eksperymentowania i tworzenia oryginalnych treści. To szansa dla marek na TikToku na promocję w nietypowy sposób i wyróżnienie się na tle konkurencji.

Zagrożenia i wyzwania: wady TikToka

Działanie algorytmu TikToka wiąże się też niestety z pewnymi zagrożeniami, coraz częściej można usłyszeć też stwierdzenie „kapryśny TikTok”

Jednym z zagrożeń jest ryzyko uzależnienia od TikToka. Sposób dobrania angażujących treści do zainteresowań użytkowników sprawia, że bardzo łatwo jest dać się pochłonąć i spędzić długie godziny na platformie social media, takiej jak TikTok. Może to prowadzić do uzależnienia od smartfona i zaburzeń w funkcjonowaniu.

Wyzwaniem jest też kontrola nad wyborem treści. Przedstawiane użytkownikom treści nie zawsze wpisują się w ich zainteresowania, mimo zaawansowanego mechanizmu działania algorytmu. Nikt nie ma pełnej kontroli nad tym, co jest mu wyświetlane.

Zagrożeniem związanym z TikTokiem jest też ryzyko negatywnego wpływu na działania użytkownika. Zagrożeni są zwłaszcza najmłodsi, ale też osoby bardziej podatne na wpływy. I chociaż algorytm blokuje niebezpieczne treści, to nie zawsze dzieje się to na czas.

Wadą algorytmu TikToka jest również fakt, że promowane przez niego treści nie zależą od jakości zawartych w nim informacji, tylko od atrakcyjności i szans na zdobycie popularności. To nie zawsze idzie w parze.

Algorytm TikTok

Rozpocznij publikację materiałów na TikToku z Agencją Marketingową RodIN

Media społecznościowe to potężne narzędzie, jeśli odpowiednio się je wykorzysta. Wybicie się na TikToku daje możliwość zdobycia popularności na świecie i rozpoznawalności na szeroką skalę. Jeśli jeszcze nie prowadzisz działań w social mediach, nie powinieneś dłużej zwlekać.

Warto też zastanowić się nad delegowaniem opieki nad mediami społecznościowymi specjalistom, którzy znają najlepsze praktyki i tajniki różnych platform. Agencja marketingowa RodIN oferuje prowadzenie profili w różnych mediach społecznościowych, między innymi na TikToku, Instagramie, czy Facebooku. Współpraca z RodIN to gwarancja profesjonalizmu i starannie zrealizowanych kreatywnych pomysłów.

Rozwiązania, których może potrzebować Twoja firma

Google Ads

Pozycjonowanie stron (SEO)

Google Ads (SEM)

Prowadzenie social media

Szkolenia marketingowe

Zależy Ci na zbudowaniu pozytywnego wizerunku marki na TikToku? Napisz do nas. Chcesz zwiększyć grono potencjalnych klientów? W tym również możemy pomóc! Wiemy jakie treści pokocha algorytm TikToka i pomożemy Ci wybić się na tej platformie.

Spis treści

Zamów darmowy audyt marketingu !

Sprawdź czy twoje działania marketingowe przynoszą maksimum efektów. Wypełnij formularz i otrzymaj darmowy audyt.

O autorze

Alicja Okrucińska

Alicja Okrucińska

W digital marketingu najbardziej kręcą mnie social media, kampanie Google Ads i Facebook Ads. Prywatnie właścicielka golden retrievera i ogródka działkowego, o których mogę opowiadać godzinami.

Chcesz więcej ruchu na stronie?

Otrzymaj darmowy audyt SEO od RodIN i zobacz ile ruchu możesz zyskać na swojej stronie www

Dziękuję, że przeczytałeś(aś) mój artykuł!

Jeśli chcesz żebyśmy zadbali o marketing Twojej firmy - zostaw kontakt do siebie:

Wolisz słuchać niż czytać?

Posłuchaj naszego podcastu!