W marcu 2024 najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie otwarcie napisała o tym, że od teraz algorytm Google będzie aktywnie zwalczać nieuczciwe praktyki SEO. Są to coraz bardziej popularne przypadki pisania treści przez AI, przerabiania istniejących już artykułów konkurencji chatGPT, handlu domenami z historią itp. Czy to oznacza, że treści, które zostały napisane narzędziami typu ChatGPT znikną z Google? Jak nowy algorytm oceni jakość treści i jak to wpłynie na dotychczasowe pozycje stron? Czy firmy, które do tej pory inwestowały w SEO mają się czego bać? Odpowiedzi na te pytania znajdą się w poniższym artykule.
Czym jest i jak działa algorytm Google?
Algorytm Google – to nic innego jak zbiór zasad i procedur, które wyszukiwarka stosuje, aby przeszukać, zindeksować i ocenić miliardy stron internetowych. Dzięki temu, kiedy szukasz informacji, Google może błyskawicznie przedstawić Ci najbardziej trafne i użyteczne wyniki. Algorytmy wyszukiwarki istnieją właśnie po to, żeby te wyniki zadowoliły użytkowników, będących poniekąd klientami Google’a.
Jak działają algorytmy Google?
- Analiza zapytania użytkownika – pierwszym krokiem jest interpretacja tego, czego szukasz. Algorytmy analizują Twoje zapytanie, starając się zrozumieć kontekst i stojąca za nim intencję. Szukasz informacji, chcesz skorzystać z usługi, kupić produkt czy potrzebujesz wskazówek dojazdu do jakiegoś miejsca?
- Indeksowanie – Google używa robotów (tzw. Googlebotów), które regularnie przeczesują Internet w poszukiwaniu treści i budując bazę stron www, wraz z informacjami, które się na niej znajdują. Odwiedzając strony, roboty w sposób automatyczny zbierają takie informacje jak jakość treści, ilość i jakość linków prowadzących do tej strony, szybkość łądowania witryny, jej bezpieczeństwo itd.
- Ranking – po przeanalizowaniu milionów stron, roboty przypisują każdą z nich do określonych zapytań, czyli decydują, która strona najlepiej odpowiada na dane zapytanie. To wszystko po to, aby kiedy użytkownik wpisze zapytanie w Google – zobaczył na górze wyników wyszukiwania strony, które najlepiej odpowiedzą na jego zapytanie. Na podstawie oceny robotów oraz algorytmów, strony są uporządkowywane w wynikach wyszukiwania.
Jakie aktualizacje Google wprowadzało do algorytmu dotychczas?
Aktualizacje są niezbędnym elementem funkcjonowania wyszukiwarki, podobnie jak aktualizację oprogramowania w komputerach. Poprawiają one błędy w działaniu algorytmów, wprowadzają nowe funkcje oraz mają na celu poprawienie działania całego systemu. Pierwszy algorytm ulepszający wyszukiwarkę Google został wprowadzony w 1996 roku. Od tego czasu firma regularnie wdraża nowe ulepszenia, które mają poprawić jakość wyników proponowanych użytkownikom, ale czasami również przekreślają miesiące, a nawet lata pracy specjalistów, którzy optymalizują strony pod kątem widoczności w wyszukiwarce.
Dotychczasowe aktualizacje algorytmów Google
- Pagerank – pierwszy algorytm Google, który oceniał strony na podstawie ilości i jakości linków do nich. Im więcej wartościowych odnośników, tym wyższa pozycja w rankingu Google.
- Panda – pierwsza aktualizacja wyszukiwarki Google. Algorytm ten walczy z niskiej jakości treścią, duplikacją i nadmiernym nasyceniem słowami kluczowymi. Promuje strony z unikalną i wartościową treścią
- Penguin – skupia się na jakości linków prowadzących do Twojej strony. Nieuczciwe praktyki linkowania są karane obniżeniem pozycji.
- Hummingbird (Koliber) – pozwala Google lepiej rozumieć złożone zapytania. Dostarczał wyniki lepiej dopasowane do intencji użytkownika.
- RankBrain – wykorzystuje sztuczną inteligencję do interpretowania zapytań, które są nowe dla Google. Lepiej dopasowuje wyniki do intencji użytkowników.
- Mobile-First Indexing – w odpowiedzi na rosnącą liczbę wyszukiwań mobilnych, Google zaczął nagradzać strony zoptymalizowane właśnie pod ich kątem.
- Page Layout (Above the Fold) – aktualizacja skupiająca się na układzie strony, szczególnie na zawartości „nad krawędzią” (above the fold). Strony z nadmierną ilością reklam nad krawędzią pojawiały się niżej w rankingu.
- Pirate – aktualizacja mająca na celu walkę z piractwem. Od teraz wyniki wyszukiwania nie zawierały stron naruszających praw autorskich. Wyszukiwarka Google karała witryny udostępniające nielegalne kopie treści.
- Phantom – po tej aktualizacji wyniki wyszukiwania nie zawierają treści niskiej jakości.
- Exact Match Domain (EMD) Update – aktualizacja, która zmniejsza przewagę stron, których nazwy domen dokładnie odpowiadają zapytaniom wyszukiwania, ale które nie oferują wartościowej treści.
- Payday Loan – walczy ze spamem w wyszukiwaniach dotyczących wysoko ryzykownych, często finansowych fraz, takich jak „chwilówki” czy „szybkie pożyczki”.
- Pigeon – poprawia wyniki wyszukiwania lokalnego. Lepiej dopasowuje ranking do lokalizacji użytkownika.
- Mobilegeddon (Mobile-Friendly Update) – aktualizacja nagradzająca strony zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych.
- Google Intrusive Interstitials Mobile Penalty – penalizacja dla stron, które na urządzeniach mobilnych wyświetlają nachalne interstycje utrudniające dostęp do treści.
- Medical Update – miała duży wpływ na strony związane ze zdrowiem i wellness, wymagając od nich większej dokładności i wiarygodności informacji.
- Site Diversity Update – aktualizacja mająca na celu zwiększenie różnorodności wyświetlanych domen. Użytkownicy mogli uniknąć dominacji pojedynczych domen w wynikach.
- Google BERT (Natural Language Processing Update) – wprowadzenie modelu przetwarzania języka naturalnego BERT, który pomaga Google lepiej rozumieć kontekst słów w zapytaniach użytkowników.
Najnowszy algorytm Google (marzec 2024) – jakie zmiany wprowadza?
W marcu 2024 Google ogłosiło serię aktualizacji, które mają na celu ulepszenie jakości wyników wyszukiwania – od teraz wyszukiwarka wyświetli więcej jakościowych treści i mniej tekstów stworzonych tylko dla pozycjonowania się strony. Cel tych zmian – zapewnienić użytkownikom dostęp do wartościowych i oryginalnych informacji, jednocześnie ograniczając treści niskiej jakości, oraz tych generowanych przez AI.
Na czym skupia się najnowsza aktualizacja
1) Poprawa jakości wyników wyszukiwania
Od teraz treści wysokiej jakości będą lepiej identyfikowane i promowane. Wysoka jakość w oczach Google to przede wszystkim wartościowy, oryginalny content, a nie „papkę” wygenerowaną przez AI. W jaki sposób wyszukiwarka oceni, które treści są oryginalne i czy zostąły napisane za pomocą AI – pozostaje zagadką.
2) Zmiany w zasadach dotyczących spamu
Google aktualizuje również zasady dotyczące spamu, aby skuteczniej eliminować treści, które nie przynoszą żadnych wartości. Strony, które kopiują inne witryny, nie wnosząc żadnej nowej wartości będą karane przez najnowszy algorytm.
Nowe zasady mają na celu redukcję widoczności stron, które są wykorzystywane do spamowania lub które zawierają nic niewnoszące treści. Celem jest poprawa bezpieczeństwa i jakości informacji dostępnych dla użytkowników.
Jak aktualizacja algorytmu przełoży się na pozycjonowanie stron?
Google jasno wskazuje, że algorytmy wyszukiwania są zaprojektowane tak, aby skupiać się na ocenie każdej strony i podstrony indywidualnie, prezentując użytkownikom te treści, które są najbardziej wartościowe i użyteczne.
Oznacza to, że nawet jeśli na Twojej stronie internetowej znajdują się materiały mniej przydatne, wygenerowane przez AI lub nieoryginalne, systemy nadal mogą pozycjonować wysoko podstrony, które zawierają treści wysokiej jakości. Stosunek ten nie może być jednak zaburzony na korzyść tekstów niskiej jakości, inaczej cała witryna może przez Google zostać uznana za niegodną pierwszej strony wyników wyszukiwania. Na końcu Google’owi chodzi o to, żeby użytkownicy byli zadowoleni z wyników wyszukiwania, a więc korzystali z Google więcej. wyświetlić wartościowsze treści.
Dlatego usunięcie treści, które nie przynoszą wartości, może korzystnie wpłynąć na widoczność i skuteczność pozostałych stron Twojej witryny w rankingu. To działanie może być porównane do optymalizacji zawartości strony internetowej, gdzie usunięcie lub przekierowanie małowartościowych treści może pomóc poprawić pozycję wartościowych tekstów. Jeśli potrzebujesz wsparcia w zoptymalizowaniu strony tak, aby zyskała ona lepsze pozycje w Google – skontaktuj się z nami.
Tworzenie wysokiej jakości treści jest najlepszą inwestycją. Warto spojrzeć na wykres przedstawiający imponujący wzrost widoczności strony jednego z klientów RODIN po zoptymalizowaniu strony jesienią 2023 roku. Zmiany miały na celu wypromowanie stron, które tworzą treści z myślą o użytkownikach, a nie tylko o wyszukiwarkach, co przełożyło się na ogólny wzrost ruchu na stronie.
Zasady aktualizacji algorytmu: Google March 2024 Spam Update
Nowe zasady dotyczące spamu działają przeciwko: nadużyciom w zakresie wygasłych domen, nadużyciom związanym ze skalowaniem treści i nadużyciom w zakresie reputacji witryn. Witryny pojawią się w wynikach wyszukiwania tylko wtedy, gdy nie będą ich naruszać. Co wpływa na gorszą widoczność witryny po zmianie algorytmu?
1) Maskowanie
Pokazywanie innych treści wyszukiwarkom internetowym, a innych zwykłym odwiedzającym. Przykład to: pokazywanie wyszukiwarkom stron o podróżach, a użytkownikom – o lekach.
2) Strony doorway
Strony doorway to specjalnie stworzone strony, które mają przekierować cię na inną, mniej użyteczną stronę. Robione są, by zająć wysokie miejsca w wyszukiwarkach dla określonych zapytań. Są to np. strony z podobnymi adresami URL kierujące do jednej strony lub wiele stron na różne regiony odsyłające do jednego miejsca.
Tworzy się wiele linków w internecie, które obiecują coś interesującego, ale w rzeczywistości prowadzą do jednej, niezbyt przydatnej strony. To tak, jakbyś szukał przepisu na ciasto, a skończył na stronie sprzedającej miksery – nie o to chodziło.
3) Nadużycie wygasłej domeny
To sytuacja, gdy ktoś kupuje wygasłą nazwę domeny, by wykorzystać jej ranking w wyszukiwarkach do promowania treści bez wartości.
Przykłady: wyobraź sobie, że kiedyś była strona o zdrowym jedzeniu, a teraz ktoś ją przejął i sprzedaje na niej suplementy diety.
4) Treści zmodyfikowane przez hakerów
Hakerzy mogą zmieniać treści na stronie, dodając szkodliwe skrypty czy strony. Z kolei użytkownicy mogą przez to trafić na niebezpieczne treści lub zostać zainfekowani złośliwym oprogramowaniem.
5) Ukryty tekst i ukryte linki
Chodzi o ukrywanie treści na stronie w taki sposób, by były widoczne tylko dla wyszukiwarek, ale nie dla użytkowników.
Przykłady to tekst ukryty za obrazem lub napisany białym na białym.
6) Upychanie słów kluczowych
Polega na nadmiernym używaniu fraz kluczowych na stronie, by manipulować rankingiem w wyszukiwarkach. Często te słowa nie pasują do treści i wyglądają nienaturalnie (taki zresztą był ten tekst, zanim nie wzięliśmy go na warsztat i nie ogarnęliśmy) 🙂
7) Spam w linkach
Dotyczy manipulowania linkami prowadzącymi do i z witryny, np. przez kupowanie linków lub wymianę na dużą skalę. Celem jest wpłynięcie na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
Jak pisać pod nowy algorytm Google?
Jeżeli dotychczas na Twojej witrynie pojawiały się unikalne oraz przydatne treści, nowe aktualizacje algorytmu nic w Twoim przypadku nie zmieniają. Jeśli jednak w większości podczas pisania posługiwałeś się AI, teksty zawierały spam lub stosowałeś inne karane obecnie przez Google praktyki, warto sprawdzić najnowsze zalecenia Google. Oto najważniejsze z nich.
1. Treści pisane dla użytkownika, nie dla Google
Na co warto zwracać uwagę? W skrócie – liczą się treści stworzone z myślą o użytkownikach, zawierające fachową i potrzebną wiedzę.
2. Artykuły ekspeckie
Warto postawić na artykuły eksperckie, zawierające uwiarygodnienie w postaci: źródeł, dowodów posiadanej wiedzy, informacji o autorze treści lub o witrynie.
3. Brak błędów językowych
Oczywiście należy sprawdzić tekst pod kątem ewentualnych błędów ortograficznych i merytorycznych, które można łatwo zweryfikować.
Chcesz żebyśmy poprowadzili marketing Twojej firmy?
Zamów darmową wycenę!
Kiedy strona wróci na dawne pozycje?
Przeanalizowałeś swoje błędy, usunąłeś lub zmieniłeś niekorzystne treści i zadbałeś o brak spamu? Z pewnością zastanawia Cię więc kiedy zobaczysz ewentualną zmianę w swojej pozycji w rankingu. Mamy odpowiedź.
Pamiętaj, że poprawki nie gwarantują automatycznego powrotu na poprzednią – często lepszą, pozycję w wynikach wyszukiwania. Google nie zapewnia stałych miejsc w rankingu – wszystko zależy od tego, jak bardzo treści są użyteczne i kto w tym momencie ma najbardziej odpowiedni tekst względem wyników wyszukiwań.
Ponieważ treści w internecie ciągle się zmieniają, Google regularnie aktualizuje swoje algorytmy, aby najlepiej odpowiadać na potrzeby użytkowników. Nie ma więc określonego czasu, kiedy poprawki, które wprowadzisz, przyniosą widoczne efekty w rankingach.
Duże aktualizacje algorytmów zdarzają się co kilka miesięcy. Jeśli Twoja strona spadła w widoczności po takiej aktualizacji, może być trudno odzyskać poprzednią pozycję przed następną dużą zmianą, nawet jeśli dokonasz poprawek. W tym celu najlepiej skorzystać z pomocy specjalistów, takich jak zespół Rodin.
Spam a ręczny filtr od Google – jak go zdjąć?
Aby sprawdzić, czy Twoja strona internetowa została objęta ręcznym filtrem od Google, warto regularnie monitorować Google Search Console. Znajdziesz tam zakładkę „Bezpieczeństwo i ręczne działania”, a w niej raport „Ręczne działanie”, który informuje o wszelkich ręcznych sankcjach nałożonych na Twoją stronę.
W raporcie tym pracownicy Google szczegółowo opisują problem i mogą również podać linki do konkretnych podstron, które naruszyły wytyczne Google. Czasami nawet wsazują, gdzie dokładnie należy dokonać poprawek.
Ręczne kary od Google mogą być nałożone z różnych powodów, natomiast wszystkie są związane z naruszeniem wytycznych dla webmasterów Google. Do najczęstszych przyczyn należą m.in. używanie niewłaściwych praktyk SEO, takich jak:
- ukrywanie treści, nadmierne stosowanie słów kluczowych,
- tworzenie sztucznych linków do strony,
- publikowanie treści o niskiej wartości dla użytkownika
Jeśli Twoja strona otrzymała taki filtr, ważne jest, aby dokładnie zapoznać się z informacjami podanymi przez Google i jak najszybciej zająć się usunięciem wykrytych problemów. Należy poprawić stronę zgodnie z zaleceniami, a następnie złożyć prośbę o ponowne rozpatrzenie przez Google. Jeśli potrzebujesz pomocy z usunięciem problemów związanych z SEO – skontaktuj się z nami, pomożemy je szybko rozwiązać.
Proces odwoławczy wymaga czasu i cierpliwości, ale jeśli poprawki zostaną zaakceptowane, Twoja strona odzyska swoją pozycję w wynikach wyszukiwania.
Kluczem do uniknięcia ręcznych kar jest przestrzeganie wytycznych Google i skupienie się na tworzeniu wartościowych treści dla użytkowników.
Zamów darmowy audyt SEO Twojej strony!
Jak reagować na zmianę pozycji w rankingu?
Zmiany w algorytmie Google dla wielku wydają się być wyzwaniem. Są jednak świetną okazją do poprawy jakości strony i dostosowania jej do aktualnych wymagań.
Regularne monitorowanie pozycji i analiza treści pozwolą Ci utrzymać wysoką widoczność w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj, że roboty Google selekcjonują witryny z najbardziej trafnym i wartościowym contentem. Skupienie się na jakości i użyteczności treści, zamiast prób oszukania algorytmu, zawsze będzie najbardziej opłacalną strategią.
Przygotowanie na zmiany
Choć nie zawsze można przewidzieć, kiedy i jakie zmiany wprowadzi Google, warto być na bieżąco z oficjalnymi komunikatami firmy. W niektórych przypadkach Google zapowiada większe aktualizacje, co daje webmasterom czas na dostosowanie swoich stron. Regularne śledzenie branżowych źródeł i forów SEO pomaga szybko zareagować na nowe aktualizacje.
Ale co jeszcze można robić? Używaj narzędzi, takich jak Google Analytics czy Google Search Console. Dzięki nim można dokładnie przeanalizować ruch w naszej witrynie.
Dogłębna analiza wskaże, co trzeba poprawić oraz w co najlepiej zainwestować. Regularne sprawdzanie tych danych i dostosowywanie strony do tego, co wspiera Google, pomoże utrzymać dobrą pozycję w wyszukiwarce.
Działania po zmianie algorytmu
Gdy zauważysz, że pozycja Twojej strony w wynikach wyszukiwania uległa zmianie, pierwszym krokiem jest analiza przyczyn. Sprawdź, czy Twoja strona spełnia aktualne wymagania Google, szczególnie w kontekście jakości treści i optymalizacji pod kątem SEO.
Google podkreśla, że najważniejsze jest dostarczanie wartościowych i unikalnych treści, które odpowiadają na pytania użytkowników.
Inne działania, wpływające na pozycje strony w wyszukiwarce
Optymalizacja SEO dzieli się na trzy główne obszary: optymalizację on-site i off-site.
Optymalizacja On-Site
Tak zwana optymalizacja on-site dotyczy wszystkich działań przeprowadzanych bezpośrednio na stronie, mających na celu poprawę jej widoczności w wynikach wyszukiwania. Należy do niej:
- Zawartość strony – tworzenie wartościowych, unikalnych treści, które odpowiadają na pytania i potrzeby użytkowników.
- Słowa kluczowe – umieszczanie odpowiednich słów kluczowych w treści, nagłówkach i meta tagach, aby ułatwić wyszukiwarkom zrozumienie tematyki strony.
- Struktura strony – organizacja treści za pomocą logicznej hierarchii i użycie nagłówków (H1, H2, H3 itd.)
- Optymalizacja obrazów – użycie opisowych tagów alt i optymalizacja rozmiaru obrazów, aby strona ładowała się szybciej.
Optymalizacja off-site
Optymalizacja off-site odnosi się do działań poza stroną, które mają na celu budowanie jej autorytetu i zaufania w oczach wyszukiwarek. Główne aspekty to:
- Link building – pozyskiwanie jakościowych linków zwrotnych z innych stron, co jest sygnałem dla wyszukiwarek o wartości i wiarygodności twojej strony.
- Social media – obecność i aktywność na platformach społecznościowych mogą pośrednio wpływać na SEO, zwiększając ruch na stronie i jej popularność.
- Wizytówki w Google – dla firm lokalnych, optymalizacja wizytówki w Google Moja Firma, w tym aktualizacja danych kontaktowych, godzin otwarcia i zbieranie opinii od klientów.
Optymalizacja techniczna
Optymalizacja techniczna dotyczy aspektów technicznych strony, które wpływają na jej indeksację i ranking w wyszukiwarkach. Ważne elementy to:
- Szybkość ładowania strony – optymalizacja czasu ładowania się witryny. Wykonaj ją, aby poprawić doświadczenie użytkownika i zwiększyć szanse na lepsze pozycjonowanie.
- Responsywność – dostosowanie strony do urządzeń mobilnych
- Bezpieczeństwo – implementacja HTTPs, aby zapewnić bezpieczne połączenie i zwiększyć zaufanie użytkowników oraz wyszukiwarek.
- Struktura URL – tworzenie czytelnych i logicznych adresów URL, które ułatwiają zrozumienie struktury strony
Wysokiej jakości content
Zadbaj o to, aby treści na Twojej stronie były wysokiej jakości, angażujące i odpowiednio zoptymalizowane. Teksty powinny być napisane przez ekspertów w danej dziedzinie, wolne od błędów i nieprawd. Pamiętaj również o strategii E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness), która podkreśla znaczenie wiarygodności, autorytetu i rzetelności publikowanych informacji. Strategia długiego ogona jest również jednym z kluczowych trendów w SEO, który warto wdrożyć, aby skutecznie targetować niszowe zapytania.
Podsumowanie
Aktualizacje algorytmu Google w 2024 roku wprowadzają znaczące zmiany mające na celu poprawę jakości wyników wyszukiwania. Zwalczają one nieuczciwe praktyki SEO: wykorzystywanie treści generowanych przez AI, kupopwanie domen z historią czy kopiowanie treści konkurencji.
Google kładzie teraz większy nacisk na oryginalne, wartościowe treści. Takie treści mają być przydatne dla użytkownika, a nie tylko zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarki.
W efekcie, promowane będą strony oferujące unikalny i wysokiej jakości content. Jednocześnie firmy stosujące nieuczciwe techniki SEO zostaną ukarane obniżeniem w rankingach.
Dla przedsiębiorców i twórców treści kluczowe znaczenie ma dostosowanie się do nowych zasad poprzez:
- skupienie na tworzeniu wartościowych, oryginalnych treści,
- unikanie nadużywania fraz kluczowych i technik spamowych,
- dbanie o jakość linków zewnętrznych i wewnętrznych,
- optymalizację strony pod kątem urządzeń mobilnych i szybkości ładowania,
- monitorowanie zmian w algorytmie i dostosowywanie do nich strategii SEO.
Aktualizacja wyszukiwarki Google a SEO | Stwórz content z RodIN
Chcesz zamieszczać na swojej stronie wartościowe treści, które będą doceniane przez algorytmy wyszukiwarki Google? Zostaw je w rękach specjalistów SEO z RodIN. Stworzymy oryginalne treści, które pojawią się na pierwszych pozycjach w rankingu wyszukiwania. Dzięki naszej współpracy aktualizacje algorytmów nie wpłyną na Twoją pozycję w Google.
Napiszemy angażujące i wartościowe treści, zoptymalizowane pod kątem SEO, a jednocześnie dające maksimum wartości dla użytkownika. W efekcie będziesz mógł skupić się na swoim biznesie, mając pewność, że treści na Twojej stronie są na najwyższych pozycjach.
Skontaktuj się z nami – wspólnie ustalimy, jakie działania należy rozpocząć. Skorzystaj z darmowej wyceny usług.