Jak napisać dobry newsletter, który zachęci do czytania?

Masz dość nieskutecznych newsletterów, które nie wzbudzają zainteresowania Twoich klientów? Czas to zmienić i stworzyć kampanie, które rzeczywiście działają i przynoszą korzyści Twojej marce.
jak napisać dobry newsletter

Spis treści

Chcesz dowiedzieć się, jak napisać dobry newsletter, który zachęci Twoich klientów do działania, czyli np. zakupu Twoich produktów? Zastanawiasz się, jak od podstaw zbudować listę mailingową? A może chcesz wiedzieć, o czym pisać newslettery i szukasz inspiracji do stworzenia własnego? Jeśli odpowiedź na któreś z tych pytań jest twierdząca, to koniecznie przeczytaj ten artykuł!

Newsletter to skuteczne narzędzie marketingowe, które pozwoli Ci zbudować silne relacje z klientami, zwiększyć świadomość marki oraz generować większą sprzedaż. Regularnie wysyłane wiadomości e-mail z wartościowymi treściami, to świetny sposób na podtrzymywanie kontaktu z Twoimi odbiorcami i zwiększenie ich zainteresowania Twoją firmą. A jeśli potrzebujesz wsparcia w tworzeniu skutecznych kampanii email marketingowych, to nasza agencja marketingowa RodIN jest do Twojej dyspozycji. Oferujemy kompleksowe usługi z zakresu marketingu internetowego, w tym tworzenie i wysyłkę profesjonalnych newsletterów. Skontaktuj się z nami i zwiększ swoje szanse na osiągnięcie sukcesu w internecie!

Zajmiemy się marketingiem
w Twojej firmie!

Wypełnij formularz i otrzymaj darmową wycenę

Dlaczego warto tworzyć newslettery?

Zastanawiasz się co zrobić, aby skutecznie dotrzeć do swoich klientów i zbudować z nimi trwałe relacje? Jednym z narzędzi, które z pewnością pomogą Ci osiągnąć ten cel jest newsletter, czyli regularnie wysyłany biuletyn informacyjny, który trafia do skrzynek mailowych odbiorców, którzy wcześniej się na niego zapisali.

I choć może Ci się wydawać, że w dobie mediów społecznościowych, e-mail marketing jest przeżytkiem, to nic bardziej mylnego! Okazuje się, że regularnie wysyłane newslettery z ciekawymi treściami i materiałami promocyjnymi, to wciąż jeden z najskuteczniejszych sposobów na utrzymanie kontaktu z docelową grupą odbiorców!

Oto kilka powodów, dla których warto zdecydować się na stworzenie własnego newslettera:

  • Budowanie relacji: Newsletter to bezpośredni kanał komunikacji z Twoimi odbiorcami. Dzięki niemu, możesz dzielić się newsami, poradami i ciekawostkami zza kulis prowadzenia Twojej firmy – pokazując tym samym, że za Twoją marką stoją prawdziwi ludzie, którym można (i warto) zaufać.
  • Utrzymanie zaangażowania: Regularnie wysyłane newslettery przypominają potencjalnym klientom o Twojej marce. Dzięki temu, gdy odbiorcy będą potrzebować produktów lub usług takich jak Twoje, to w pierwszej kolejności pomyślą właśnie o Tobie.
  • Promocja produktów i usług: Newsletter to doskonałe miejsce do prezentowania nowych produktów, promocji czy wydarzeń. Pisząc newsletter, możesz także kierować odbiorców na swoją stronę internetową, zwiększając tym samym ruch i sprzedaż. Gdy myślisz o tym, jak napisać dobry newsletter, pamiętaj, żeby promować swoje produkty w sposób nienachalny, by nie zniechęcić czytelników.
  • Zbieranie danych: Analizując statystyki klikalności newsletterów, możesz lepiej poznać oczekiwania odbiorców i dostosować swoją komunikację do ich potrzeb.
Newsteller - zalety

Oferta Rodin — newslettery tworzone przez ekspertów!

Nie wiesz jak napisać dobry newsletter i marzysz o newsletterze, który naprawdę działa? Nasi specjaliści pomogą Ci stworzyć wiadomości e-mail, dzięki którym zbudujesz silną relację z klientami, zwiększysz sprzedaż i wypromujesz pozytywny wizerunek swojej marki wśród docelowej grupy odbiorców. Poza tworzeniem newsletterów, oferujemy również szeroki zakres usług marketingowych obejmujących m.in. kampanie reklamowe Google Ads, branding, działania w social mediach, czy pozycjonowanie stron SEO.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapraszamy na bezpłatną konsultację!

Chcesz, aby widoczność Twojej firmy w lokalnych wyszukiwaniach znacznie wzrosła

Skorzystaj z naszej pomocy przy konfiguracji Leadinfo i dowedź się, kto dokładnie wchodzi na Twoją stronę internetową!

Jak zbudować listę mailingową?

Lista mailingowa to nic innego, jak zbiór adresów e-mail użytkowników, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie od Ciebie wiadomości. Posiadając dostęp do własnej listy mailingowej, możesz bezpośrednio dotrzeć do potencjalnych klientów, zainteresować ich swoją ofertą, poinformować o aktualnych promocjach i budować z nimi relacje, które zaprocentują w przyszłości.

Lista mailingowa

Zastanawiasz się, jak zbudować listę mailingową od podstaw? Oto wskazówki, które mogą pomóc Ci przejść przez ten proces szybko i sprawnie:

  1. Zdefiniuj swoją grupę docelową: Zastanów się, do kogo kierujesz swoje produkty lub usługi. Im lepiej poznasz swoją grupę docelową, tym łatwiej będzie Ci stworzyć atrakcyjną ofertę, która zainteresuje Twoich potencjalnych klientów.
  2. Stwórz wartościowy lead magnet: Lead magnet to coś, co oferujesz potencjalnym klientom w zamian za podanie adresu e-mail lub innych danych kontaktowych. Może to być darmowy e-book, szablon, webinar, rabat albo dostęp do prywatnej grupy na Facebooku. Pamiętaj, że musi być to coś naprawdę wartościowanego i dopasowanego do potrzeb oraz zainteresowań Twojej grupy docelowej.
  3. Zamieść formularz zapisu w widocznym miejscu: Formularz zapisu może być umieszczony na Twojej stronie internetowej, blogu, mediach społecznościowych lub w innych miejscach, gdzie pojawia się Twoja marka. Zadbaj o to, aby formularz był nie tylko odpowiednio widoczny, ale także czytelny i łatwy do wypełnienia.
  4. Stwórz pop-upy: To krótkie okienka, które pojawiają się na stronie i zachęcają do zapisania się na newsletter. Są skutecznym sposobem na pozyskiwanie nowych subskrybentów. Pamiętaj jednak, aby nie przesadzić z ich ilością, ponieważ może to zadziałać w drugą stronę i zniechęcić użytkowników do Twojego newslettera.
  5. Wykorzystaj social media: Poinformuj swoich obserwatorów w mediach społecznościowych o możliwości zapisania się na Twój newsletter. Możesz stworzyć w tym celu specjalny post lub wykorzystać płatne reklamy np. na Facebooku lub Instagramie.
  6. Nawiąż współprace z influencerami: Jeśli masz taką możliwość, współpracuj z influencerami powiązanymi z tematyką Twojej branży. Takie działania zwiększą skuteczność newslettera i zachęcą jego odbiorców do interakcji z Twoją marką.
  7. Organizuj konkursy i promocje: To świetny sposób na przyciągnięcie nowych subskrybentów. Jako nagrodę możesz zaoferować swoje produkty, usługi lub dostęp do limitowanych i wartościowych treści.
  8. Twórz spersonalizowane treści: Im bardziej spersonalizowane treści będziesz wysyłać, tym bardziej atrakcyjne będą one dla użytkowników, co przełoży się na ich zaangażowanie i zwiększy szansę na podjęcie działania np. zakupu produktów na Twojej stronie internetowej.
  9. Regularnie oczyszczaj listę: Usuwaj z listy mailingowej nieaktywnych subskrybentów, aby poprawić skuteczność swoich kampanii i docierać do tych użytkowników, którzy będą naprawdę zainteresowani tym, co robisz.

Aby Twoje wiadomości e-mail były skuteczne, musisz kierować je do konkretnych osób, czyli do Twojej listy odbiorców. Pamiętaj, że wysyłanie newsletterów bez zgody odbiorców jest nie tylko nieetyczne, ale również niezgodne z prawem!

Jak napisać dobry newsletter?

Chcesz tworzyć ciekawe i wartościowe treści, które będą nie tylko trafiały do skrzynek odbiorczych Twoich klientów, ale też będą czytane z prawdziwym zainteresowaniem i przełożą się na realne cele marketingowe lub sprzedażowe? Świetnie! Oto kilka praktycznych wskazówek, które pomogą Ci stworzyć skuteczne wiadomości do Twojego newslettera:

1. Stwórz swój unikalny styl wypowiedzi: Twój newsletter powinien być odzwierciedleniem Twojej marki. Pisz naturalnym językiem i używaj słów, które są charakterystyczne dla Twojej branży i będą zrozumiałe dla Twojej grupy docelowej. Dzięki temu zbudujesz swój własny, rozpoznawalny styl i wyróżnisz się na tle konkurencji. Zastanawiając się, jak napisać dobry newsletter, pamiętaj, aby stworzyć swój unikalny styl wypowiedzi, który wyróżni Twoją markę i zbuduje rozpoznawalność wśród odbiorców.

2. Skup się na przekazywaniu wartościowych informacji: Nie spamuj swoich odbiorców nachalnymi reklamami. Zamiast tego, dostarczaj im wartościowe treści, które rozwiążą ich problemy lub po prostu ich zainteresują. Mogą to być artykuły, poradniki, case studies, zapowiedzi webinarów czy ciekawostki z branży.

3. Podziel odbiorców na grupy: Podziel swoją listę mailingową na mniejsze grupy, np. według zainteresowań, wieku czy historii zakupów. Dzięki temu będziesz w stanie wysyłać o wiele bardziej spersonalizowane wiadomości, które będą skuteczniej trafiać w potrzeby Twoich odbiorców.

4. Personalizuj wiadomości: Jeśli chcesz zwiększyć szanse na to, że Twoja wiadomość zostanie odczytana, zamieść w jej tytule imię odbiorcy. W dalszej części wiadomości możesz np. odwołać się do jego wcześniejszych działań na Twojej stronie. Taka personalizacja znacznie zwiększa zaangażowanie i sprawia, że odbiorca wiadomości czuje się wyjątkowo, przez co może obdarzyć Twoją markę o wiele większą sympatią.

5. Używaj CTA: Dodawaj do wiadomości z newslettera CTA (z ang. Call To Action), czyli jasne i konkretne wezwania do działania, np. „Kup teraz”, „Pobierz ebooka”, „Zapisz się na nasz webinar”. Dzięki temu zwiększysz szanse na to, że odbiorca podejmie oczekiwaną przez Ciebie akcję. Kiedy zastanawiasz się, jak napisać dobry newsletter, pamiętaj o dodaniu jasnych CTA, które zachęcą odbiorców do działania i ułatwią podejmowanie decyzji.

6. Korzystaj z dostępnych rozwiązań: Nie musisz być grafikiem, aby stworzyć profesjonalny i estetyczny wygląd newslettera. Możesz korzystać np. z gotowych szablonów, które szybko i łatwo dostosujesz do swoich potrzeb.

7. Testuj: Regularnie testuj różne warianty wysyłanych wiadomości, uwzględniając np. różne tematy, długości, godziny wysyłki. Dzięki temu dowiesz się, co najlepiej działa na Twoich subskrybentów.

8. Unikaj słów, które mogłyby być oznaczone jako spam: Słowa takie jak „darmowe”, „natychmiastowe”, „gwarantowany zysk” mogą zostać wykryte przez filtry antyspamowe. Aby trafiać prosto do skrzynek odbiorczych, lepiej unikaj przesadnych obietnic i nachalnych sformułowań, takich jak te.

9. Informuj o nowych produktach i specjalnych ofertach: Newsletter to idealne miejsce na informowanie klientów o nowych produktach, promocjach i specjalnych ofertach. Pamiętaj jednak, aby zachować równowagę między treściami sprzedażowymi a wartościowymi informacjami dopasowanymi do zainteresowań i oczekiwań odbiorców.

Jak napisać dobry newsletter

Treść i tytuł wiadomości

Zarówno tytuł, jak i treść Twojego newslettera mają zachęcić odbiorcę do nawiązania interakcji z Twoją marką. Sam tytuł powinien być krótki, intrygujący i jasno wskazywać, czego odbiorca może spodziewać się po otwarciu wiadomości. Pamiętaj, że masz tylko kilka sekund, aby przekonać go do otworzenia Twojego maila. Zadbaj więc o to, aby tytuł maila był unikalny i wyróżniał się na tle innych wiadomości w skrzynce odbiorczej.

Co do treści newslettera – powinna być wartościowa, spersonalizowana i dostosowana do zainteresowań Twoich odbiorców. Jeśli jesteś dopiero na początku drogi i nie wiesz, o czym właściwie pisać newsletter, zrób dokładny research i zastanów się, jakie wiadomości i informacje chcą otrzymywać Twoi potencjalni klienci. Unikaj ogólników i skup się na konkretnych korzyściach, które odbiorca może uzyskać dzięki Twoim treściom.

Personalizacja treści

Wyobraź sobie, że otwierasz swoją skrzynkę odbiorczą i wśród dziesiątek maili znajdujesz wiadomość, w której nadawca zwraca się do Ciebie po imieniu i przekazuje Ci informacje, które dotyczą np. Twoich zainteresowań lub planów zakupowych. Czy nie masz większej ochoty otworzyć takiego maila? Dokładnie tak działa personalizacja w newsletterach. Dzięki niej możesz budować silniejsze relacje z odbiorcami, zwiększać zaangażowanie i osiągać o wiele lepsze wyniki.

Jak personalizować treści w newsletterze?

Dzięki personalizacji treści, możesz sprawić, że odbiorca poczuje się wyjątkowo i zaangażuje się w to, co masz do powiedzenia. Jak to zrobić? Oto kilka prostych, ale skutecznych sposobów na personalizację Twoich wiadomości:

  • Zwracaj się do odbiorcy po imieniu: To najprostszy, a jednocześnie jeden z najbardziej skutecznych sposób personalizacji. Używanie imienia odbiorcy w temacie i treści wiadomości sprawia, że czuje się on dostrzeżony i wyróżniony, dzięki czemu będzie bardziej skłonny do przeczytania wiadomości.
  • Segmentuj swoją listę mailingową: Podziel swoich subskrybentów na mniejsze grupy według ich zainteresowań, płci czy historii zakupów. Dzięki temu będziesz w stanie wysyłać bardziej targetowane wiadomości, które będą odpowiadały na konkretne potrzeby Twoich odbiorców.
  • Używaj dynamicznych treści: Większość platform do e-mail marketingu pozwala na dynamiczną personalizację treści. Dzięki nim możesz np. wyświetlać różne produkty lub oferty w zależności od historii zakupów danego odbiorcy.
  • Pamiętaj o kontekście: Odwołuj się do wcześniejszych interakcji z odbiorcą, np. pobranych przez niego materiałów lub uczestnictwa w organizowanych przez Ciebie webinarach. Pokaż subskrybentowi, że dostosowujesz treści newslettera do jego zainteresowań.

Jak przyciągnąć potencjalnych klientów?

Czy wiesz, że ponad 50% marketerów wskazuje e-mail marketing jako jedną z bardziej skutecznych strategii marketingowych? To z kolei oznacza, że odpowiednio skonstruowany newsletter może być Twoim kluczem do zdobywania nowych klientów. Ale jak to zrobić? Sprawdź nasze propozycje.

jak napisać dobry newsletter

Pozycjonowanie strony internetowej

Zanim zaczniesz budować swoją listę mailingową, zadbaj o to, aby Twoja strona internetowa była widoczna w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj o pozycjonowaniu swojej strony internetowej – to właśnie tam potencjalni klienci będą szukać informacji o Twoich produktach lub usługach.

Atrakcyjny panel zapisu na newsletter

Umieść widoczny i łatwo dostępny panel zapisu na newsletter na swojej stronie głównej oraz na poszczególnych podstronach. Możesz zaproponować coś w zamian za zapis, np. e-booka, rabat na pierwsze zakupy lub dostęp do treści premium.

Personalizacja treści

Każdy odbiorca lubi czuć się wyjątkowo. Personalizuj swoje newslettery – zwracaj się do odbiorców po imieniu lub dostosuj treść maili do ich zainteresowań i historii zakupów. Możesz np. polecić im produkty, które mogą ich zainteresować na podstawie ich wcześniejszych decyzji zakupowych.

Promocje i kody rabatowe

Nic tak nie zmotywuje klientów do zakupu jak dobry rabat na Twoje produkty lub usługi. Oferuj swoim subskrybentom kody rabatowe z okazji ich urodzin, świąt lub innych specjalnych okazji. Możesz też wprowadzić program lojalnościowy, w ramach którego klienci będą otrzymywać dodatkowe zniżki za regularne zakupy w Twoim sklepie internetowym.

Częstotliwość wysyłki newslettera

Zastanawiasz się, jak często kontaktować się ze swoimi subskrybentami, aby nie zrazić ich do siebie nadmiarem wiadomości? Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi, ale pamiętaj, że zarówno zbyt częste, jak i zbyt rzadkie wiadomości mogą nie być dobrym rozwiązaniem.

Przesyłanie wiadomości zbyt często może powodować niechęć ze strony odbiorców lub nawet sprawić, że zaczną wypisywać się z newslettera. Z drugiej strony, jeśli będziesz wysyłać maile rzadko, Twoi subskrybenci mogą o Tobie zapomnieć.

Najlepiej spróbuj znaleźć złoty środek. Wiadomość raz w tygodniu to naprawdę dobry początek. Pamiętaj też o ustaleniu odpowiedniej godziny wysyłki newslettera – wiadomości wysłanych w godzinach pracy lub w środku nocy raczej nie przeczyta zbyt wiele osób.

Jak monitorować i analizować wydajność newslettera?

Chcesz wiedzieć, czy Twój newsletter przynosi oczekiwane efekty? Świetny pomysł! Monitorowanie i analiza skuteczności wysyłanych wiadomości to klucz do doskonalenia Twoich kampanii e-mail marketingowych. Dzięki odpowiednim narzędziom i wskaźnikom, będziesz w stanie ocenić, czy Twoje wiadomości trafiają w gusta odbiorców. Dowiesz się także, czy pomagają Ci osiągnąć zamierzone cele.

Jakie wskaźniki warto śledzić?

Poznaj najważniejsze wskaźniki, które pomogą Ci ocenić skuteczność Twoich kampanii e-mail marketingowych:

  • Współczynnik otwarć (OR – Open Rate): Pokazuje, jaki procent odbiorców otworzył Twojego maila. Wysoki OR świadczy o tym, że temat i nadawca wiadomości wzbudziły zainteresowanie subskrybentów.
  • Współczynnik klikalności (CTR – Click-Through Rate): Informuje o tym, jaki procent osób, które otworzyły maila, kliknęło w link znajdujący się w środku wiadomości. Wysoki CTR oznacza, że treść maila była na tyle atrakcyjna, że zachęciła odbiorców do podjęcia konkretnego działania.
  • Współczynnik rezygnacji z subskrypcji: Ten wskaźnik pokazuje, ile osób wypisało się z Twojej listy mailingowej. Wysoki współczynnik może świadczyć o tym, że treści są mało interesujące, wysyłki są zbyt częste lub coś innego nie odpowiada Twoim odbiorcom.
jak napisać dobry newsletter

Jak jeszcze możesz monitorować wydajność newslettera?

Chcesz jeszcze dokładniej przeanalizować, jak Twoje newslettery wpływają na zachowania odbiorców? Oprócz podstawowych wskaźników, zwróć uwagę na bardziej szczegółowe dane.

Śledź kliknięcia w poszczególne linki

Dzięki temu dowiesz się, które elementy Twojego maila są najbardziej interesujące dla odbiorców.

Analizuj czas spędzony na stronie docelowej

Jeśli po kliknięciu w link, użytkownik spędza na Twojej stronie dużo czasu, oznacza to, że treść maila była dla niego wartościowa i zgodna z tym, co oferujesz.

Monitoruj konwersje

Sprawdź, czy Twoje maile prowadzą do oczekiwanych działań, np. zakupów, wypełnienia formularza czy pobrania e-booka.

Porównuj wyniki różnych kampanii

Dzięki temu zobaczysz, które elementy Twoich maili są najbardziej skuteczne i które z nich warto powtórzyć.

Obsługa rezygnacji z subskrypcji i odrzuceń

Rezygnacja z subskrypcji jest naturalną częścią prowadzenia newslettera. I choć może się wydawać, że utrata subskrybenta jest porażką, to w rzeczywistości jest to zupełnie normalne, że część osób nie będzie zainteresowanych otrzymywaniem wiadomości w dłuższej perspektywie czasu.

Pamiętaj, że musisz dać swoim odbiorcom możliwość łatwego wypisania się z listy mailingowej. To nie tylko obowiązek wynikający z przepisów, ale także wyraz szacunku dla ich decyzji. Możesz jednak wykorzystać każdą taką sytuację jako okazję do nauki. Gdy ktoś zdecyduje się na wypisanie z Twojej listy mailingowej, zapytaj o powód. Dzięki temu dowiesz się, co możesz poprawić w swoich newsletterach i unikniesz popełnienia tych samych błędów w przyszłości.

Strategia marketingowa z Rodin

Chcesz, aby Twoja firma osiągnęła sukces w sieci? Zaufaj ekspertom z Rodin. Opracujemy dla Ciebie skuteczną strategię marketingową, która pomoże Ci dotrzeć do nowych klientów i zwiększyć sprzedaż. Nasze usługi obejmują m.in. pozycjonowanie SEO, kampanie Google Ads, social media marketing oraz analitykę internetową. Dzięki kompleksowemu podejściu, zoptymalizujemy Twoją obecność w internecie i wspólnie osiągniemy wyznaczone cele marketingowe oraz sprzedażowe!

jak napisać dobry newsletter

Skontaktuj się z nami i zamów bezpłatną wycenę usług, a my zajmiemy się wszystkim, co pozwoli Ci osiągnąć sukces online!

Spis treści

Zamów darmowy audyt marketingu !

Sprawdź czy twoje działania marketingowe przynoszą maksimum efektów. Wypełnij formularz i otrzymaj darmowy audyt.

O autorze

Picture of Natalia Baraniecka

Natalia Baraniecka

Copywritingiem zajmuję się od ponad 3 lat. Mam doświadczenie w redagowaniu m.in. poradników, opisów produktów, micro-copy oraz tekstów dostępnych cyfrowo. Rozwijam się w kierunku UX-writingu, tone of voice oraz projektowania treści. W wolnych chwilach czytam książki psychologiczne i praktykuję jogę. Prywatnie jestem opiekunką psa i dwóch królików.

Zapraszam na moje social media:

Chcesz więcej ruchu na stronie?

Otrzymaj darmowy audyt SEO od Rodin i zobacz jak możesz zyskać więcej ruchu na swojej stronie www

Dziękuję, że przeczytałeś(aś) mój artykuł!

Jeśli chcesz żebym pomógł Ci z marketingiem w Twojej firmie - zostaw kontakt do siebie:

Wolisz słuchać niż czytać?

Posłuchaj naszego podcastu!

Umów konsultację