W dobie konsumentów zmęczonych reklamami bezpośrednimi, w kampaniach marketingowych kładzie się większy nacisk na pozyskiwanie klientów i promocję produktów lub usług w nieoczywisty sposób. Jedną z takich strategii jest marketing pośredni. Zapoznaj się z kompleksowym przewodnikiem na jego temat i dowiedz się jakie są wady i zalety marketingu pośredniego.
Rezygnacja z reklam na rzecz subtelnego podejścia do promocji staje się coraz bardziej popularna. Ma pozytywny wpływ na reputację marki. Takie prowadzone działania są istotą marketingu pośredniego. Czy wykorzystując go możliwe jest dotarcie do szerokiego grona odbiorców? Na czym polega marketing pośredni? Jak ważne jest budowanie relacji z partnerami biznesowymi? Odpowiedzi poznasz w poniższym artykule.
Definicja i cechy charakterystyczne marketingu pośredniego
Marketing pośredni – polega na promowaniu produktów lub usług za pomocą osób trzecich. Oznacza to, że jego celem jest dotarcie do obecnych i potencjalnych klientów przez pośredników. To na przykład współpraca z influencerami, partnerami biznesowymi. Skupia się na budowaniu i utrzymywaniu relacji między firmami, a nie między firmą a klientem końcowym.
Jego główne cechy to:
- Dotarcie do szerokiego grona odbiorców za pomocą pośredników, bazowanie na poleceniach.
- Budowanie relacji z partnerami biznesowymi, współpraca w celu wzajemnych korzyści nawiązywanie partnerstw.
- Subtelne podejście do budowania świadomości marki.
- Tworzenie treści marketingowych, które zawierają przydatne informacje.
- Wzmacnianie marki poprzez tworzenie poczucia znajomości z odbiorcami.
Na czym polega marketing pośredni: Podstawowe zasady
Podstawowa zasada, wokół której funkcjonuje marketing pośredni to budowanie relacji z klientami w subtelny sposób. Oznacza to odejście od nachalnej, bezpośredniej reklamy, która wprost nakładania do zakupu, a skupienie się na budowaniu świadomości marki i jej autorytetu jako lidera w branży.
Do pośrednich działań marketingowych angażuje się partnerów, dzięki czemu prowadzona w ten sposób kampania reklamowa jest bardziej wiarygodna. Działania te powinny obejmować różne kanały komunikacji.
W marketingu pośrednim ważne jest też budowanie pozytywnych relacji z partnerami, w celu długoterminowej współpracy.
Marketing bezpośredni i pośredni: różnice
Jak wynika z wcześniej przedstawionych cech i zasad, różnica między marketingiem bezpośrednim a pośrednim jest znacząca.
Cechy charakterystyczne marketingu bezpośredniego to wykorzystywanie ukierunkowanych działań marketingowych w bezpośrednim dotarciu do klienta, takich jak e-mail marketing, telemarketing, czy marketing w mediach społecznościowych. Kampanie marketingu bezpośredniego bazują na danych o zwyczajach i zachowaniach konsumentów, w celu dostosowania spersonalizowanego przekazu reklamowego.
Natomiast marketing pośredni wychodzi naprzeciw konsumentom zmęczonymi reklamami bezpośrednimi i proponuje bardziej subtelne podejście do reklamy. Skupia się na budowaniu wizerunku marki jako autorytetu w danej branży, w tym celu inwestuje w marketing treści.
Zatem różnica między marketingiem bezpośrednim a pośrednim wynika głównie ze sposoby kierowania komunikatów marketingowych i subtelności tych działań.
Zalety i wady marketingu pośredniego
Chociaż marketing pośredni przynosi korzyści, których osiągnięcie nie byłoby możliwe w inny sposób, to niesie też za sobą kilka wad i zagrożeń. W dużej mierze zależy to od rodzaju produktów, usług i strategii, branży, w której działa dana firma.
Zajmiemy się marketingiem w Twojej firmie!
Wypełnij formularz i otrzymaj darmową wycenę:
Korzyści z wykorzystania marketingu pośredniego w strategii biznesowej
Zalety marketingu pośredniego zdecydowanie przewyższają jego wady. To między innymi:
Duża potencjalna grupa odbiorców
Działania takie jak marketing internetowy, czy programy poleceń docierają do szerokiego grona odbiorców. To szansa na zwiększenie świadomości marki i zidentyfikowanie nowych odbiorców docelowych.
Rozszerzony przekaz marki
Marketing pośredni często wiąże się z tworzeniem treści, które nie tylko promują produkt, ale są też wartością dodaną dla klientów, odpowiadają na ich pytania, rozwiązują problemy.
Subtelny i mniej inwazyjny
Zakłada, że prowadzone kampanie reklamowe koncentrują się na budowaniu zaufania do marki, która pomoże klientom, gdy będą potrzebować wskazówek. To mniej inwazyjna forma marketingu przez fakt zwracania się do konsumentów w sposób niebezpośredni.
Długoterminowa perspektywa
Korzyści z marketingu bezpośredniego to również efekty w długim horyzoncie czasowym.
Potencjalne wady marketingu pośredniego: Czego należy unikać?
Wykorzystanie marketingu pośredniego niesie też pewne zagrożenia.
Nieprzewidywalne algorytmy
Media społecznościowe i wyszukiwarki nieustannie aktualizują swoje algorytmy. Utrudnia to firmom optymalizację działań marketingowych.
Opóźnione wyniki
Chociaż marketing pośredni jest długoterminową ścieżką, nie każda firma może sobie pozwolić na czekanie od 3 do 6 miesięcy, aby zacząć odnotowywać korzyści podejmowanych działań. Firmy mające silną konkurencją muszą szybko ugruntować swoje miejsce na rynku, inaczej ryzykują utratę pozycji. W takich sytuacjach poleganie wyłącznie na pośrednich działaniach marketingowych może nie być najlepszym rozwiązaniem.
Niespójne zasoby
Działania content marketingu i marketingu internetowego wymagają regularnego wysiłku i determinacji. Mniejsze firmy mogą mieć trudności z rozdysponowaniem czasu i zasobów na takie działania.
Działania i strategie w marketingu pośrednim
Aby zmaksymalizować efekty marketingu pośredniego, należy przyjąć skuteczną strategię i wykorzystać wiele kanałów komunikacji.
Kluczowe elementy skutecznej strategii marketingu pośredniego
Efektywne wykorzystanie marketingu pośredniego jest prostsze, niż myślisz. Zaplanuj działania w poniższych obszarach.
Content marketing
Według definicji content marketingu, to tworzenie wartościowych treści, które angażują odbiorców i nie mają na celu bezpośredniej sprzedaży. To na przykład blogowanie, podcasty, bezpłatne narzędzia i wydarzenia na żywo. Inwestowanie w content marketing przynosi długoterminowe efekty, jednak nie są one widoczne od razu.
SEO
Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych to proces, dzięki któremu witryna internetowa ma uzyskać wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Dzięki skutecznemu wykorzystaniu SEO, treści mogą dotrzeć do szerszego grona odbiorców, generując strumień potencjalnych klientów każdego miesiąca.
PR
Czyli wykorzystywanie dowodów społecznych w reklamach i na stronach internetowych. Polega to na prezentowaniu opinii znanych osób w celu zaprezentowania swojej wiarygodności i pozycji. Zaufanie jest kluczowym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych, dlatego otrzymywanie poleceń z wiarygodnych źródeł daje pozytywne skutki.
Media społecznościowe
Duża liczba obserwujących w mediach społecznościowych może być skuteczną formą marketingu pośredniego. Kluczem do zbudowania silnej grupy obserwujących jest konsekwentne dostarczanie wartości klientom, na przykład poprzez przydatne treści, którymi warto się dzielić. Ponadto takie podejście może pomóc firmie zwiększyć rozpoznawalność marki i wzmocnić lojalność wśród odbiorców.
Polecenia
Jednym z najskuteczniejszych sposobów, w jaki potencjalni klienci dowiadują się o danej firmie, są polecenia przekazywane wśród znajomych. Aby generować takie polecenia, ważne jest zapewnianie klientom dodatniej wartości. W ten sposób można stworzyć pozytywne wrażenie, którym klienci podzielą się ze swoimi znajomymi, dzięki czemu firma powiększy swoją bazę klientów.
Marketing pośredni a relacje z klientami
Marketing pośredni i budowanie relacji z klientami są ściśle powiązane. Wiele działań polega właśnie na nawiązywaniu i utrzymywaniu trwałych relacji, ale mogą być też wykorzystywane do zrozumienia potrzeb klienta i dostosowania do nich oferty.
Budowanie relacji z klientami poprzez marketing pośredni
Jak już wspominałam, budowanie relacji z klientami to podstawa strategii marketingu bezpośredniego.
Może przyjmować dostarczanie wartości konsumentom za pomocą content marketingu, czy też wprowadzenie programów lojalnościowym, dzięki którym klienci otrzymują pewnego rodzaju nagrody w postaci dodatkowych korzyści.
Pozyskiwanie nowych klientów za pomocą marketingu pośredniego
Dzięki działaniom marketingu pośredniego istnieje duża szansa na wykształcenie systemu poleceń, który jest bardzo wiarygodnym sposobem reklamy.
Dotarcie do obecnych i potencjalnych klientów tym sposobem sprawia, że nie czują się oni „złowieni” przez agresywną reklamę, a raczej zachęceni korzyściami, o których opowiadali im w kontekście danego produktu znajomi.
Dobrą metodą na pozyskiwanie nowych klientów jest wykorzystanie influencer marketingu. Współpraca z opiniotwórczymi osobami może przynieść duży przypływ nowych konsumentów. Ważne, żeby do prowadzenia tych działań dobrać odpowiednie osoby, które będą odpowiadały charakterowi danego produktu lub usługi. Jeśli pośrednia reklama będzie spójna z wizerunkiem influencera, to jest duża szansa, że trafi ona w gusta i potrzeby jego publiczności, a co za tym idzie – grupy docelowej danej firmy.
Nie znalazłeś interesującej Cię definicji?
Napisz do nas, a my postaramy się odpowiedzieć na Twoje pytanie!
Podsumowanie
Chcesz zacząć prowadzić działania marketingu pośredniego w swojej firmie? A może już je podejmujesz, ale nie zauważasz satysfakcjonujących efektów? Skorzystaj ze wsparcia agencji RodIN. Zajmujemy się marketingiem SEO i SEM, przygotowujemy strategie marketingowe, prowadzimy profile na mediach społecznościowych i optymalizujemy strony pod kątem wyszukiwarek.
Chcesz dowiedzieć się, jakie pytania zadać Agencji SEO?
Poznaj 10 kluczowych aspektów, które musisz poznać przed rozpoczęciem współpracy!
Wpisz swojego maila, a prześlemy Ci naszego e-booka “10 pytań, które musisz zadać, zanim zatrudnisz agencję SEO”
Stwórz z nami skuteczną kampanię marketingu pośredniego i zbuduj pozytywny wizerunek marki już dziś! Przekonaj się, że pozyskiwanie klientów i dotarcie do szerokiego grona odbiorców jest proste! Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą tutaj.